بازدید از چهار طاقی بازه هوردر مشهد و تاریخچه آن

بازدید از چهار طاقی بازه هوردر مشهد و تاریخچه آن


منبع: آرگا

4

1402/4/21

10:38


چهار طاقی بازه هور یک آتشکده قدیمی بوده که در دورانی برای تعیین فصول استفاده می شده است. این سازه متعلق به زمان ساسانیان بوده و دیدنی های زیادی دارد.

اگر می خواهید در شهر مشهد از جاذبه های باستانی دیدن کنید، باید سری به چهار طاقی بازه هور بزنید. این بنا یکی از قدیمی ترین سازه های گنبدی بوده که متعلق به زمان ساسانیان می باشد. این بنا که از زمان قدیم به جا مانده است دارای جذابیت های زیادی خواهد بود.

آشنایی با بازه هور

معرفی چهار طاقی بازه هور:

این بنا یکی از قدیمی ترین سازه هایی بوده که شما از آن دیدن می کنید. این بنا یکی از آتشکده های قدیمی است و در سال ۱۳۱۰ نیز یکی از بناهای مهم می باشد که به عنوان اولین اثر ملی خراسان به ثبت رسیده است. این بنای سنگی دارای سه ورودی و یک گنبد مرتفع می باشد.

طاق بازه هور

نامگذاری این بنا به معنی دره خورشید است. خیلی از محققان این بنا را یک آتشکده برای عبادت می دانند. همانطور که اشاره شد، قدمت این بنا به زمان ساسانیان باز می گردد. این بنا هسته مرکزی قلعه قدیمی است.

دسترسی به چهار طاقی:

برای دسترسی به این بنا باید به سمت تربت حیدریه بروید. در فاصله ۱ کیلومتری از رابط کریم می توانید این سازه را مشاهده کنید. این بنا امروزه یکی از دیدنی های حومه مشهد به شمار می آید و افراد زیادی که علاقه مندان به تاریخ اند از آن بازدید می کنند. در کنار مکان های دیدنی تربیت حیدریه می توانید از این سازه هم بازدید کنید.

بنای بازه هور

بررسی تاریخچه:

حالا نوبت به بررسی تاریخچه این بنا می رسد. این بنا در زمان پادشاهان پارتی ساخته شده و طبق گفته های محققان سقف این بنا نیم دایره بوده و یکی از سازه های گنبدی قدیمی است. این بنا سه ورودی داشته و ساختار سازه نیز به خوبی نشان داده می شود.

طبق گفته یکی از معماران ایرانی نیز این بنا خاصیت نجومی دارد. طبق برخی گفته ها این بنا برای فعالیت های نجومی و اخترشناسی مورد استفاده بوده است. طاقی که در بالای این بنا مشاهده می کنید در واقع برای تعیین فصول است.

همانطور که اشاره شد این بنا به عنوان دارای شکاف در چهار طاق بوده و روزنه ای است برای عبور نور خورشید که طبق ان به تعیین فصول و تقویم می پرداختند. حتی تعیین روزهای باستانی نیز طبق این بنا انجام می شد. در طی تاریخ آثار متعدد دیگری از این بنا نیز به جا مانده اند.

چهار طاقی بازه هور

بررسی معماری:

بخش مهمی از جذابیت چهار طاقی بازه هور را معماری این سازه تشکیل می دهد. اتاقی مربعی شکل و دارای چهار ستون پهن که در این سازه مشاهده می کنید، بسیار دیدنی است. فضای این بنا نیز به صورت چهار طرف باز می باشد. فضای ورودی این بنا نیز درگاهی سه گانه دارد.

ورودی این بنا نیز دارای ضلع غربی است. بنایی با الوارهای چوبی نیز در این سازه مشاهده می شود. کنج های این سازه نیز مربعی شکل هستند. ابعاد این بنا ۲۳ در ۱۵.۵ متر است. گنبد این سازه نیز تقریبا ۷ متر ارتفاع دارد. ضخامت ستون ها در این سازه به ۶ متر هم می رسد.

در اطراف این بنا نیز ستون های سنگی مشاهده می شود. از دیگر دیدنی های تاریخی مشهد می توان به مسجد و جمام های قدیمی شهر اشاره کرد که با آن ها آشنا می شوید. حمام شاه مشهد از جمله این جاذبه ها است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو