دیدنی های بند گلستان در طرقبه مشهد

دیدنی های بند گلستان در طرقبه مشهد


منبع: آرگا

3

1402/7/19

21:09


یکی از سازه های تاریخی در مشهد را می توان به بند گلستان دانست که دارای معماری ویژه ای می باشد. این بنا دارای استقامت بالایی بوده و حجم بالای آبی دارد.

بند گلستان بنایی با قدمت ۵۰۰ ساله در نواحی طرقبه بوده که شما با زیبایی های ان رو به رو می شوید. این بند یکی از مهم ترین مکان های دیدنی در گلستان بوده که زیبایی های زیادی دارد و شما با آن ها موجاه می شوید.

نمایی از سد گلستان

معرفی بند گلستان:

اگر از گردشگران و علاقه مندان به دیدنی های طبیعی و طبیعت گردی هستید، می توانید در این بخش با دیدنی های این منطقه نیز آشنا شوید. این بند در فاصله ۸ کیلومتری از مشهد قرار گرفته و در واقع یکی از قدیمی ترین روستاهای این شهر پذیرای این بند است. در این بخش نیز به معرفی دیدنی های مشهد می پردازیم که با ان آشنا می شوید.

طبیعت سد گلستان

بررسی تاریخچه بند:

قدمت این بنا و سازه بسیار قدیمی می باشد. برخی از بررسی ها نشان می دهد که این بنا متعلق به زمان تیموریان است. بندی که بر روی دریاچه گلستان سد شده و دارای ویژگی های می باشد. در فصل های پر بارش سال شاهد حجم بالای آب در این نواحی هستید. طبیعت اطراف این ناحیه نیز به دلیل بارش ها سرسبز بوده و از وجود حجم این آب ها نیز بهره مند می شود.

بند گلستان

این این بند نیز از ارتفاعات بینالود تامین می گردد. حاصلخیزی دشت های این نواحی نیز یکی دیگر از ویژگی های مهمی بوده که می توان به ان اشاره کرد. فصل بهار نیز حجم بارندگی های این ناحیه بالا هستند. یکی از ویژگی های تفریحی در این ناحیه نیز امکانات قایق رانی می باشند.

سد گلستان کجاست

سازنده این بنا نیز  شاهرخ پسر تیمور گورکانی  بوده که به دلیل درایت خود این سد را بنا کرده است. مستندات تاریخی زیادی نیز درباره این بنا وجود داشته که به نوعی می توانید به ان ها تکیه کنید.

چه مصالحی در این بنا به کار رفته است؟

بند گلستان یک سازه ای است که بعد از مدت ها نیز پابرجا بوده و از این جهت می توان به اهمیت آن اشاره کرد که در معماری این بنا از چه مصالحی استفاده شده است. تجهیزات این بنا ساده بوده اما تبهری که در معماری آن وجود داشته نیز مورد توجه می باشد. سنگ، آجر و شن و خاک و آهک نیز در این بنا به کار رفته که اهمیت این بنا را دو چندان می کند.

سفر به سد گلستان

در بازسازی های این بنا نیز از بتن استفاده شده که امروزه استحکام بنا را بیشتر می کند. بخش های اصلی این سد نیز بر روی آؤفت های رودخانه واقع شده و با این وجود هنوز استحکام ویژه ای دارد. صخره هایی که در اطراف این بنا دیده شده است نیز دارای زیبایی ویژه ای می باشد.

این بنا امروزه از دیدنی های حومه مشهد بوده که شما از ان دیدن می کنید. این دیدنی های اطراف مشهد جاذبه های زیادی داشته و شما علاقه مندان را به سوی خود جذب می کند. طول این سد در بستر رودخانه ۳۰ متر بوده و قسمت های بالایی ان نیز به ۱۳۰ متر می رسد. عرض این بنا به ۱۰۵ متر رسیده و این مجموعه عظیم دارای گنجایش آب ۲.۷ میلیون متر مکعب است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو