اینفوگرافیک قدیمی از طولانی ترین رودخانه ها و بزرگترین دریاچه های جهان در سال ۱۸۵۰

اینفوگرافیک قدیمی از طولانی ترین رودخانه ها و بزرگترین دریاچه های جهان در سال ۱۸۵۰


منبع: روزیاتو

4

1402/4/22

19:35


اینفوگرافیک قدیمی از طولانی ترین رودخانه ها و بزرگترین دریاچه های جهان در سال ۱۸۵۰

اینفوگرافیک قدیمی از طولانی ترین رودخانه ها و بزرگترین دریاچه های جهان در سال ۱۸۵۰

در این مقاله، اینفوگرافیک بسیار قدیمی از طولانی ترین رودخانه ها و بزرگترین دریاچه های مهم جهان را می‌بینیم که متعلق به سال ۱۸۵۰ است.

رودخانه ها و دریاچه ها شاهد بسیاری از بزرگترین لحظات و اتفاقات بشریت بوده‌اند. در قرن اول پیش از میلاد، رود روبیکون نه تنها مرز بین استان های گال روم (متشکل از ناحیه‌ای ایالتی که هم‌اکنون جایگاه فرانسه، لوکزامبورگ و غرب آلمان است.) و ایتالیا را مشخص می‌کرد، بلکه سرآغاز جنگ داخلی نیز از همانجا بود. از سواحل دریاچه وان در سال ۱۰۷۱ نیز می‌توانستید شاهد نبرد ملازگرد و پایان امپراطوری بیزانس باشید.

رودخانه‌ها تجارت ما، مردگان ما و حتی دعاهای ما را با خود حمل می‌کنند، به همین دلیل است که وقتی جیمز رینولدز، نقشه‌کش مستقر در لندن در سال ۱۸۵۰ با جان امزلی حکاک همکاری کرد تا نقشه پانورامیک رودخانه ها و دریاچه های اصلی را منتشر کند، می‌توانست مطمئن باشد که به گرمی از آن استقبال خواهد شد.

این تصویرسازی ۴۲ رودخانه اصلی و مهم در اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی و جنوبی را به همراه ۳۶ دریاچه در سرتاسر نیمکره شرقی و غربی به زیبایی نشان می‌دهد. هر رود در یک منظره خیالی -بدون پیچ و خم- و بر اساس اندازه مرتب شده است. شهرهای مهم نیز با رنگ قرمز مشخص شده‌اند. این اینفوگرافیک را می‌توانید در ابعاد بزرگ‌تر اینجا مشاهده کنید.

طولانی ترین رودخانه ها در سال ۱۸۵۰

بر اساس این تصویرسازی، می سی سی پی با ۳۶۵۰ مایل (۵۸۷۴ کیلومتر) پس از آمازون، نیل و رودخانه یانگ تسه چین در میان طولانی ترین رودهای جهان قرار دارد. رود تی در اسکاتلند (۲۰۱ کیلومتر)، شانون در ایرلند (۳۲۱ کیلومتر) و پتوومک در ایالات متحده (۴۴۲.۵ کیلومتر) نیز سه جایگاه آخر این فهرست را اشغال کرده‌اند.

روش‌ های نقشه برداری از سال ۱۸۵۰ پیشرفت زیادی داشته است و ما حالا ماهواره، جی پی اس و لیزر داریم و می‌توانیم این رتبه بندی ها را به‌روز کنیم. بر اساس کتاب حقایق جهانی سی آی اِی، رود نیل (۶۶۵۰ کیلومتر)، آمازون (۶۴۳۶ کیلومتر) و یانگ تسه (۶۳۰۰ کیلومتر) سه رودخانه طولانی جهان هستند.

جدول زیر مقایسه رودخانه ها در تصویر بالا با اندازه گیری های امروزی و همچنین موقعیت کلی رودخانه ها را با استفاده از ۱۸۵۰ مکان نشان می‌دهد.

این ارقام نگاهی منحصر به فرد به دوره‌ای است که در آن تلاش‌های بشر برای تعیین کمیت‌های جهان هنوز فرآیندی بود که جای کار زیادی داشت.

بزرگترین دریاچه در این اینفوگرافیک، دریای خزر (۱۱۸ هزار مایل مربع) و پس از آن دریای سیاه (۱۱۳ هزار مایل مربع) است و بزرگترین دریاچه بزرگ از میان دریاچه های بزرگ (Great Lakes) دریاچه سوپریور (۲۲۴۰۰ مایل مربع) است.

در حالی که بسیاری از سطح گزارش‌شده نیز می‌توانند با برآوردهای مدرن به‌روز شوند، داستان پشت دریاچه چاد (که در تصویرسازی ایچاد نامیده شده)، دریای آرال (دریاچه خوارزم) و دریای مُرده کاملا متفاوت است. توسعه انسانی، استفاده ناپایدار از آب و تغییرات آب و هوایی منجر به کاهش چشمگیر سطح آب در این مناطق شده است.

به‌طور خاص، دریای مرده در سال ۱۹۳۰ مساحتی معادل ۴۰۵ مایل مربع (۱۰۵۰ کیلومتر مربع) داشت، اما از آن زمان به ۲۳۴ مایل مربع (۶۰۶.۱ کیلومتر مربع) در سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو