زمان مصرف کود npk برای گیاهان آپارتمانی

منبع: فوت و فن

6

1402/4/24

15:56


بهترین زمان مصرف کود npk برای گیاهان آپارتمانی یکی از کودهای مناسب برای گیاهان آپارتمانی نیز کود npk یا کود سه بیست (20 20 20) می باشد که قصد داریم اطلاعات مناسبی از این کود را ارائه دهیم و به این سوال اشاره کنیم که بهترین زمان مصرف کود npk برای گیاهان آپارتمانی چه وقت است؟

زمان مصرف کود npk برای گیاهان آپارتمانی

بهترین زمان مصرف کود npk برای گیاهان آپارتمانی

یکی از کودهای مناسب برای گیاهان آپارتمانی نیز کود npk یا کود سه بیست (20 20 20) می باشد که قصد داریم اطلاعات مناسبی از این کود را ارائه دهیم و به این سوال اشاره کنیم که بهترین زمان مصرف کود npk برای گیاهان آپارتمانی چه وقت است؟ تا گیاهان آپارتمانی دچار آسیب نشده و شادابی و طراوت خود را از دست ندهند.

منظور از کود سه بیست NPK چیست؟

این نوع کود از جمله کودهایی از ترکیب کودهای کریستالون می باشد که این نوع کود می تواند به خوبی مواد مورد نیاز و پر مصرف گیاهان آپارتمانی را تامین نماید..چه بسا این کود داری ریز مغذی هایی بوده و می توان از آن به شکل محلول در آب استفاده نمود.

در کنار این کود عددهایی نوشته شده اند که هر کدام نشان دهنده میزان عناصری مثل میزان فسفر، ازت و پتاسیم می باشد چه بسا کود سه بیست یا NPK دارای نسبت متعادلی از این عناصر یعنی فسفر، پتاسیم و نیتروژن می باشد که هر یک 20 درصد بوده و به همین سبب کود npk به کود سه بیست 20-20-20 معروف و شناخته گشت.

بهتر است در راستای اشاره به زمان مصرف کود npk برای گیاهان آپارتمانی؛ بیان داریم علاوه بر این عناصر که به میزان 20 درصد در کود سه بست قرار دارند برخی ریزمغذی ها هم مثل روی، آهن و بورات و منگنز و..در کود سه بیست قرار داشته و این نیز در صورت وجود بر روی بسته بندی کود اشاره می گردد..

چه بسا این ریز مغذی ها در کنار عناصر نیتروژن و..مناسب رشد و همچنین گلدهی گیاهان می باشند.

کود سه بیست چه رنگی است؟

شاید سوال پیش آید که کود سه بیست 20-20-20 چه رنگی است؟  در پاسخ باید بیان داریم شرکت های عرضه کننده این کود، کود سه بیست را در رنگ های متعددی به عرضه می رسانند ولیکن در اکثر اوقات نیز رنگ کود سه بیست صورتی و سفید و البته پودری می باشد و کود سه بیست در نوع مایع بیشتر در رنگ های سبز یا بی رنگ به عرضه می رسند.

چه بسا مهم است که این کود را از مرکز فروشی معتبر تهیه نمود بنابراین خیال جمعی بیشتری از بابت کیفیت بالا و اصالت کود سه بیست یا NPK وجود دارد.

زمان مصرف کود npk برای گیاهان آپارتمانی

بهترین فصل جهت استفاده از کود سه بیست برای گیاهان آپارتمانی نیز بهار و تابستان که فصول رشد گیاه هستند بوده و نیاز است که در فصول پاییز و زمستان گیاهان آپارتمانی استراحت کنند.

زمان مصرف کود npk برای گیاهان آپارتمانی

انواع کود سه بیست 20-20-20

این کود به صورت پودری و مایع به عرضه می رسد ولیکن جالب توجه است که این دو نوع هیچ تفاوتی با یکدیگر نداشته و فقط نحوه استفاده از آن ها متفاوت می باشد.

چنانچه جهت استفاده از این کود در نوع پودری باید آن را به نسبتی که بر روی بسته ذکر گردیده با آب ترکیب نمود و در انتها به صورت آبیاری به گیاه داد چرا که این نوع به سبب پودری بودن می تواند به خوبی در آب حل شود.

ولیکن کود سه بیست در نوع مایع نیازی به ترکیب شدن در آب ندارد ولیکن می توان جهت یک دست شدن کوددهی به گیاهان آپارتمانی آن را با آب مخلوط و در انتها به گیاه داد.

مزایای کود سه بیست برای گیاهان آپارتمانی چیست؟

  • از آنجا که این کود به اندازه کافی دارای پتاسیم است گل ها در گیاهان آپارتمانی بیشتر رشد کرده و علاوه بر گیاهان نیز حتی میوه دهی درختان افزایش می یابد.
  • کود سه بیست یا npk شوری کمتری در مقایسه با سایر کودها دارد به همین سبب میزان ضرر این کود برای گیاهان زیاد نیست.
  • فسفر موجود در کود 20-20-20 به نوعی عمل فتوسنتز را انجام داده و ریشه گیاه به سبب این عنصر به خوبی رشد می کند.
  • کود سه بیست دارای ازت بوده و ازت موجود در آن سبب می گردد که ساقه و برگ گیاه رشد بیشتری کنند.
  • این کود قابلیت جذب سریع داشته و همچنین تاثیر بسیار زیادی بر روی گیاهان آپارتمانی دارد.
  • این کود مقاومت گیاهان آپارتمانی در برابر بیماری ها و همچنین حشرات را افزایش می دهد.
  • میزان سبز بودن گیاه افزایش یافته و سبب بیشتر شدن جذب نور می گردد.
  • این کود سبب می گردد فرایند و عمل فتوسنتز در گیاهان بهتر باشد.
  • کود سه بیست یا NPK تاثیر زیادی بر ریشه زایی گیاه و بهبود گلدهی دارد.
  • سبب افزایش رشد رویشی گیاهان آپارتمانی می شود.
  • برای تمامی مراحل رشد گیاه موثر می باشد.
  • و..

معایب کود سه بیست برای گیاهان آپارتمانی چیست؟

این نکته در راستای ارائه اطلاعات بیش از مدت زمان مصرف کود npk برای گیاهان آپارتمانی حائز اهمیت است که اگر افراد به درستی از کود سه بیست استفاده نمایند این کود ضرری برای گیاهان نخواهد داشت. ولیکن اگر میزان بهره گیری از کود سه بیست یا NPK رعایت نگردد نیز گیاهان آپارتمانی بدین سبب آسیب می بینند..

بنابراین اگر به خوبی از این کود استفاده نکرد می تواند مضراتی را برای گیاهان آپارتمانی به همراه داشته باشد.

مهم است اشاره کنیم که بهتر است مراقب باشید کودکان یا حیوانات خانگی تان از سر کنجکاوی و..کود سه بیست را نخورند چرا که خوردن این کود بسیار می تواند سبب بروز آسیب بر ایشان گردد و عوارضی از جمله آسیب دیدگی کلیه، مشکلات قلبی عروقی، عقب ماندگی رشدی، آسیب های عصبی و..را به همراه داشته باشد. بنابراین توصیه می کنیم حتما این کود را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود قرار دهید.

چه بسا خوب است بیان داریم..

از آنجا که این کود دارای ازت می باشد و نیتروژن بالا می باشد برای گیاهانی اعم از ساکولنت و کاکتوس و..نیز مناسب نبوده و نباید خیلی از این کود برای این گیاهان استفاده نمود و بهتر است در صورت تمایل به استفاده نیز حتما از کارشناسان مربوطه مشورت نمود و از راهنمایی های تخصصی مرتبط بهره مند گردید.

علت عدم استفاده از کود سه بیست برای گیاهانی مثل ساکولنت و کاکتوس این است که نیتروژن بالا در کود سبب می گردد روی ساقه گیاهان گوشتی نیز ترک ایجاد شده و به همین دلیل توصیه می گردد برای گیاهان کاکتوس و..از کودهای فسفر و پتاس بالا نیز استفاده گردد.

از کود سه بیست برای چه گیاهانی استفاده کنیم؟

پیشتر به زمان مصرف کود npk برای گیاهان آپارتمانی اشاره کردیم چه بسا این کود را می توان برای گیاهان آپارتمانی، سبزیجاتی که در باغچه، گلدان و..کاشته شده اند و..استفاده نمود تنها مهم است که پیش از استفاده حتما از کارشناسان مربوطه اطلاعات مورد نیاز را جویا شد و پس از تایید کارشناسان در استفاده از این کود، کود سه بیست را برای انواع گیاهان آپارتمانی و..استفاده نمود.

زمان مصرف کود npk برای گیاهان آپارتمانی

مناسب ترین روش استفاده از کود سه بیست چیست؟

پیشتر اشاره نمودیم که اگر به خوبی از این کود استفاده نشود می تواند به گیاهان آسیب وارد کند بنابراین توصیه ای که وجود دارد این است که حتما در استفاده از این کود صبور بوده و عجله نکنید تا به سبب استفاده اشتباه گیاه دچار آسیب نگردد بلکه با مشورت کارشناسان مربوطه بهترین روش استفاده از این کود را با توجه به نوع گیاهان پیاده سازید.

توصیه ای که در استفاده از این کود وجود دارد این است که به هیچ عنوان نباید این کود را بر روی گیاهان خود اسپری کنید خصوصا در نوع کود پودری که نیاز است آن را در آب مخلوط کنید و به صورت آبیاری این کود را به گیاهان دهید چرا که این کود به تقویت ریشه گیاهان می پردازد.

در استفاده از کود 20-20-20 در نوع مایع هم توصیه می گردد به هیچ عنوان از این کود به تنهایی استفاده نگردد زیرا بسیار غلیظ بوده و بدین نحو گیاه دچار آسیب می گردد.

مهم است که در صورت ترکیب کود سه بیست از نوع مایع مطابق با توضیحات روی بسته بندی عمل نموده و بر خلاف آن پیش نروید.

چقدر از کود سه بیست استفاده کنیم؟

نمی توان به صورت ثابت و دقیق بیان نمود که لازم است چه میزان از کود سه بیست را برای گیاهان آپارتمانی استفاده نمود چرا که عوامل متعددی نیز بر این امر موثر هستند که لازم است به آن ها توجه داشت:

  • اندازه برگ های گیاهان
  • سن گیاهان آپارتمانی
  • فصل کوددهی به گیاهان
  • میزان سایز گلدان

و..چه بسا جالب توجه است که عموما 2 الی 3 هفته یکبار نیز می توان از این کود برای گیاهان استفاده نمود ولیکن با اینحال مجددا توصیه می گردد جهت بهره گیری از کود سه بیست بسیار تامل کرده و با کارشناسان مربوطه مشورت نمود.

کود سه بیست برای چه گیاهانی گزینه مناسبی نیست؟

بیان نمودیم که این کود دارای عناصری مثل پتاسیم، ازت و فسفر می باشد بنابراین مهم است این کود برای گیاهانی که به این عناصر کمتر نیاز داشتند استفاده نگردد. بنابراین علاوه بر ساکولنت و کاکتوس نیز اگر می خواهید بدانید این کود برای چه گیاهانی مناسب نیست حتما از متخصصین و کارشناسان مشورت بگیرید تا بهترین راهنمایی را اتخاذ نموده و بتوانید میزان رشد و زیبایی گیاهان آپارتمانی خود را به مرور بیشتر کرده و افزایش دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو