غذاهای مفید برای لوپوس + معرفی بایدها و نبایدهای غذایی

غذاهای مفید برای لوپوس + معرفی بایدها و نبایدهای غذایی


منبع: خبرنما

3

1402/4/26

02:10


لوپوس یک بیماری خودایمنی مزمن است که باعث ایجاد درد و التهاب در سرتاسر بدن به خصوص پوست، مفاصل و اندام‌های داخلی می‌شود. مانند سایر بیماری‌های خودایمنی، لوپوس زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی ضعیف عمل کرده و به جای مبارزه با بیماری و عفونت، به بافت‌های سالم حمله می‌کند. در حالی که گزینه‌های درمانی می‌توانند به تسکین بسیاری از علائم لوپوس کمک کنند، اما انتخاب‌های شما در سبک زندگی‌تان – مانند رژیم غذایی – می‌تواند تأثیر زیادی بر نحوه تأثیر لوپوس بر بدن شما داشته باشد. با این حال رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به لوپوس چیست؟ و باید از چه غذاهایی اجتناب کنند؟ ما در این نوشتار غذاهای مفید برای لوپوس را به شما معرفی می‌کنیم…

غذاهای مفید برای لوپوس + معرفی بایدها و نبایدهای غذایی

لوپوس یک بیماری خودایمنی مزمن است که باعث ایجاد درد و التهاب در سرتاسر بدن به خصوص پوست، مفاصل و اندام‌های داخلی می‌شود. مانند سایر بیماری‌های خودایمنی، لوپوس زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی ضعیف عمل کرده و به جای مبارزه با بیماری و عفونت، به بافت‌های سالم حمله می‌کند. در حالی که گزینه‌های درمانی می‌توانند به تسکین بسیاری از علائم لوپوس کمک کنند، اما انتخاب‌های شما در سبک زندگی‌تان – مانند رژیم غذایی – می‌تواند تأثیر زیادی بر نحوه تأثیر لوپوس بر بدن شما داشته باشد. با این حال رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به لوپوس چیست؟ و باید از چه غذاهایی اجتناب کنند؟ ما در این نوشتار غذاهای مفید برای لوپوس را به شما معرفی می‌کنیم.

غذاهای مفید برای لوپوس

غذاهای مفید برای لوپوس

هیچ رژیم غذایی جادویی برای افراد مبتلا به لوپوس وجود ندارد. در عوض، تغذیه متعادل و پیروی از سبک زندگی سالم بهترین گزینه برای کاهش التهاب و درد است. با در نظر گرفتن این موضوع، برخی از غذاها ممکن است مزایای بیشتری برای افراد مبتلا به لوپوس داشته باشند.

غذاهای سرشار از امگا 3

این غذاها برای کاهش التهاب و همچنین بهبود خلق و خو و سلامت قلب و عروق مفید هستند. به عنوان مثال شما می‌توانید بیشتر از مواد غذایی زیر مصرف کنید:

  • ماهی‌های چرب مانند ماهی خلخال، سالمون، صدف، ساردین، میگو و قزل آلا
  • دانه‌های چیا، کتان و شاهدانه
  • آجیل و حبوبات، مانند گردو، لوبیا چشم بلبلی، عدس… .
  • غذاهای غنی از کلسیم

بیماران مبتلا به لوپوس در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات استخوانی مانند پوکی استخوان و استئوپنی هستند. بنابراین غذاهای غنی از کلسیم می‌توانند از آن‌ها در برابر برخی از این بیماری‌ها محافظت کنند. برخی از غذاهای سرشار از کلسیم عبارتند از:

  • محصولات لبنی
  • توفو
  • سبزی‌های تیره و برگ دار
  • لوبیا

محصولات لبنی در عین این که سرشار از کلسیم هستند، به دلیل کلسترول و چربی‌های اشباع بالایشان، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی را هم افزایش می‌دهند. بنابراین سعی کنید در مصرف آن‌ها زیاده روی نکنید.

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان

غذاهای مفید برای لوپوس

آنتی اکسیدان ها – مانند ویتامین A، ویتامین B و ویتامین E – می توانند به مبارزه با التهاب و سایر انواع آسیب‌های سلولی کمک کنند. در حالی که تحقیقات دقیقی از فواید این ماده مغذی برای بیماران مبتلا به لوپوس وجود ندارد، اما برخی از بیماران لوپوس با مصرف این ماده مغذی متوجه شده‌اند که غذاهای حاوی آنتی اکسیدان بالا می‌توانند به جلوگیری از عود بیماری کمک کنند. این غذاها عبارتند از:

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • آجیل و حبوبات
  • جو و گرانولا
  • چای سیاه و سبز

غذاهایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید

برخی از غذاها حاوی موادی هستند که به طور طبیعی ایمنی را تقویت می‌کنند. با این وجود در حالی که این ویژگی برای یک فرد با سیستم ایمنی سالم می‌تواند نکته مثبتی باشد، اما برای فردی که مبتلا به لوپوس است می‌تواند منجر به تشدید التهاب و درد شود. به یاد داشته باشید، لوپوس یک بیماری خود ایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن علیه خودش کار می‌کند. بنابراین، هر چیزی که سیستم ایمنی را تقویت کند، ذاتاً خطر افزایش اثرات منفی این بیماری را هم افزایش می‌دهد. برخی از غذاهای رایج که باید مصرف آن‌ها را متوقف کنید، عبارتند از:

سیر

مواد موجود در سیر مانند آلیسین، آجوئن و تیوسولفینات ها می‌توانند گلبول‌های سفید خون که معمولا به بدن در مبارزه با بیماری‌ها کمک می‌کنند، را تقویت کنند. با این حال، برای بیماران مبتلا به لوپوس، این تقویت سیستم ایمنی می‌تواند منجر به تشدید التهاب شود. هرچند مصرف مقادیر کم سیر ممکن است مشکلی ایجاد نکند، اما در صورت امکان از خوردن آن اجتناب کرد.

غذاهای سرشار از کلسترول و چربی های اشباع شده

گوشت قرمز مواد غذایی پیرکننده
غذاهای مفید برای لوپوس

خطر حمله قلبی در افراد مبتلا به لوپوس 50 برابر بیشتر است، بنابراین بیماران مبتلا به لوپوس باید نسبت به مصرف غذاهای مرتبط با بیماری قلبی مانند گوشت قرمز، غذاهای سرخ شده و لبنیات احتیاط کنند.

غذای آماده (غذاهای فراوری شده و تصفیه شده)

برای خلاصه کردن اطلاعات بالا، بهترین رژیم غذایی برای لوپوس رژیمی است که:

  • متعادل با مواد مغذی سالم که در بالا ذکر کرده‌ایم.
  • سطح بالایی از کلسیم، آنتی اکسیدان ها و امگا 3 را برای جلوگیری از عوارض شایع لوپوس – مانند پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی عروقی فراهم کند.
  • شما را از مصرف غذاهایی که فعالیت سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند، و می‌تواند باعث تشدید لوپوس و سایر اختلالات خودایمنی شود، دور نگهدارد.

نمک

مصرف بیش از حد نمک برای هیچ کس مفید نیست، به خصوص اگر مبتلا به لوپوس هستید. زیرا مصرف نمک باعث افزاییش خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی می‌شود. بنابراین سعی کنید مصرف نمک را به حداقل رسانده و از لیموترش، دارچین، فلفل یا نعنا به عنوان چاشنی استفاده کنید.

همچنین به این نکات توجه کنید:

سعی کنید چربی‌های سالم مصرف کنید

اگر مبتلا به لوپوس هستید، سعی کنید از چربی های سالم و اشباع نشده مثل روغن زیتون، آجیل و آووکادو مصرف کنید.

قند کمتری مصرف کنید

غذاهای مفید برای لوپوس

مصرف بیش از حد قند باعث تشدید التهاب و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی و فشار خون می‌شود. به همین دلیل کمتر از قند در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید.

سیگار کشیدن را ترک کنید

سیگار باعث تشدید علائم لوپوس و کاهش اثربخشی داروهای شما می‌شود. پس اگر می‌خواهید هر چه زودتر خوب شوید، سیگار را ترک کنید.

مصرف ویتامین دی را فراموش نکنید

یکی از علائم لوپوس کمبود سطح پایین ویتامین D در بدن است. اگر در طول روز کمتر زیر نور خورشید قرار می‌گیرید پس حتما با پزشک صحبت کنید و مکمل ویتامین دی مصرف کنید.

ورزش کنید

در سبک زندگی سالم برای بیماران مبتلا به لوپوس نه تنها رژیم غذایی مهم است بلکه ورزش هم می‌تواند اثربخشی فوق العاده‌ای در کاهش علائم بیماری داشته باشد. به همین دلیل سعی کنید پیاده روی داشته باشید یا دو چرخه سواری کنید.

خواب با کیفیت داشته باشید

بیماری عروق محیطی خوابیدن ساعت 10 شب
غذاهای مفید برای لوپوس

اگر می‌خواهید هرچه سریع‌تر از شر این بیماری خلاص شوید، خواب با کیفیت داشته باشید. سعی کنید هر شب 7 تا 9 ساعت بخوابید و در طول روز هم استراحت کافی داشته باشید.

استرس‌تان را کنترل کنید

استرس باعث تشدید علائم بیماری لوپوس می‌شود، بنابراین سعی کنید تا می‌توانید از اضطراب و استرس دور بمانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو