بیوگرافی پگاه آهنگرانی؛ درباره زندگی شخصی و لیست فیلم های این بازیگر

بیوگرافی پگاه آهنگرانی؛ درباره زندگی شخصی و لیست فیلم های این بازیگر


منبع: روزانه

3

1402/5/4

14:57


پگاه آهنگرانی یکی از بازیگران و مستندسازان خوب کشور است که زندگی پُر حاشیه‌ای داشته و حتی زندانی نیز شده است! این بازیگر بنا به دلایلی از کشور مهاجرت کرده است و متاسفانه دگر در سینمای ایران حضور ندارد. ما امروز در مجله هنری و ادبی روزانه قصد داریم تا به زندگی شخصی و هنری […]

پگاه آهنگرانی یکی از بازیگران و مستندسازان خوب کشور است که زندگی پُر حاشیه‌ای داشته و حتی زندانی نیز شده است! این بازیگر بنا به دلایلی از کشور مهاجرت کرده است و متاسفانه دگر در سینمای ایران حضور ندارد. ما امروز در مجله هنری و ادبی روزانه قصد داریم تا به زندگی شخصی و هنری این بازیگر پرداخته و همچنین بهترین فیلم‌های او را به شما عزیزان معرفی کنیم پس تا آخر این مقاله همراه سایت خود یعنی روزانه بمانید.

بیوگرافی پگاه آهنگرانی؛ درباره زندگی شخصی و لیست فیلم های این بازیگر

بیوگرافی پگاه آهنگرانی

پگاه آهنگرانی در 2 مرداد سال 1363 در شهر اراک به دنیا آمد. او فرزند جمشید آهنگرانی و منیژه حکمت است که هر دو از تهیه کنندگان و کارگردان با سابقه کشور می‌باشد، همچنین پگاه یک خواهر بنام مهشید دارد.

بیوگرافی پگاه آهنگرانی؛ درباره زندگی شخصی و لیست فیلم های این بازیگر

آغاز بازیگری

پگاه بواسطه پدر و مادر خود وقتی 6 ساله بود در فیلم گربه آواز خوان در سال 1369 بازی کرد و همچنین دومین تجربه‌اش را هشت سال بعد و در سال 1377 در فیلم دختری با کفش‌های کتانی به دست آورد. این فیلم علاوه بر شهرت جوایز متعددی برای پگاه به ارمغان آورد.

بیوگرافی پگاه آهنگرانی؛ درباره زندگی شخصی و لیست فیلم های این بازیگر

بازی در فیلم مادرش

پگاه در اولین تجربه مادرش بعنوان کارگردان در سال 1379 در فیلم زندان زنان در سه نقش متفاوت بازی کرد؛ این فیلم نیز موفق به گرفتن چندین جایزه شد.

سقوط و شکست مهره

در سال 1386 فیلم آتش سبز بدون حضور بازیگر بدلکار فیلمبرداری شد که در حین فیلمبرداری به علت سقوط از ارتفاع، پگاه آهنگرانی دچار شکستی مهره‌های کمر شد و تا مدت‌ها در بیمارستان بستری بود.

نه به تلوزیون!

پگاه آهنگرانی درباره عدم حضورش در تلوزیون گفته است: من در تلویزیون هیچ وقت کار نکرده‌ام و کار هم نخواهم کرد چون به شدت کارهایی که در آن ارائه می‌شود ضعیف است. حتی اگر در تلویزیون ایران نه و در تلویزیون جهان هم‌ باشد.

مطلب مشابه: بیوگرافی الناز شاکردوست؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم های این بازیگر

دیگر فعالیت‌های هنری

خانوم آهنگرانی بجز بازیگری، علاقمند مستند سازی است. او حتی موفق شده جایزه ویژه جشنواره فیلم کوتاه اصفهان برای کارگردانی مستند تماشاخانه بگیرید، بجز همه اینا، دست به قلم بوده و روزنامه نگاری نیز کرده است. همچنین او مدیر یک موسسه هنری فرهنگی می‌باشد.

من سعی می‌کنم فراموش نکنم

“من سعی می‌کنم فراموش نکنم” مستندی به کارگردانی و نویسندگی پگاه آهنگرانی است که به اعدام‌های دهه شصت ایران می‌پردازد و جهان از دیدگاه یک دختر هفت ساله با تعدادی عکس مخدوش شده و چند ویدئوی کهنه روایت می‌شود.

بیوگرافی پگاه آهنگرانی؛ درباره زندگی شخصی و لیست فیلم های این بازیگر

مستند‌های دیگر

آهنگرانی فیلم دیگرش را مستندی درباره تاریخچه محله‌های تهران عنوان کرد و به «ایسنا» گفت: این کار فعلاً در مرحله تحقیق است و به‌صورت شخصی مشغول کار بر روی 16 محله از تهران هستم و به حمام‌ها، امامزاده‌ها و سایر ویژگی‌های هر محله خواهم پرداخت.

مستند ده‌نمکی‌ها

مستند «ده‌نمکی‌ها» نیز درباره مسعود ده‌نمکی کارگردان فیلم اخراجی‌ها و از رهبران سابق انصار حزب‌الله است و در برنامه آپارات شبکه فارسی بی‌بی‌سی پخش شد.

دستگری و زندان

پگاه در 19 تیر 1390 در خانه اش بازداشت شد. مدتی شایعه شد که علت دستگیری او به دلیل شکایت مسعود ده نمکی از مستند ده نمکی ها به کارگردان خانوم آهنگرانی بود که تکذیب شد.

علت بازداشت و حکم دادگاه

در آبان 1392 منیژه حکمت مادر پگاه خبر از حکم 18 ماه حبس تغذیری وی در دادگاه بدوی داد و از طریق دادسرای امنیت تهران سه سال ممنوع الخروج شده است. اتهام وی شرکت در اعتراضات سال 88 بود، او همچنین عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در جریان انتخاب ریاست جمهوری بود.

آزادی از زندان

بعد از واکنش‌ها نسبت به بازداشت این بازیگر، محسنی اژه‌ای در نشست خبری هفتگی به‌عنوان سخنگوی قوه قضاییه در تاریخ 3 مرداد 1390 پس از گذشت 15 روز از بازداشت پگاه آهنگرانی، خبر از آزادی قریب‌الوقوع او را داد. وی همچنین مطرح نمود که پگاه آهنگرانی به درخواست یک نهاد امنیتی بازداشت شده‌است.

پس از اعلام خبر آزادی پگاه آهنگرانی جمعی از هنرمندان نظیر حبیب رضایی، رخشان بنی‌اعتماد، رسول صدر عاملی، جعفر پناهی، پرویز پرستویی، مهناز افشار، کامبوزیا پرتوی و منیژه حکمت در مقابل زندان اوین حاضر شده و تا نیمه شب 3 مرداد 1390 در انتظار آزادی او بودند، اما پس از ساعت‌ها انتظار به آن‌ها اعلام شد که آزادی پگاه آهنگرانی منتفی است. پگاه آهنگرانی به همراه مهناز محمدی مستندساز، در تاریخ 5 مرداد 1390 پس از 17 روز حبس انفرادی در زندان اوین با سپردن وثیقه 100 میلیون تومانی آزاد شد. همچنین مأموران با ممنوع‌کردن حضور خانواده پگاه آهنگرانی در برابر زندان، خودشان او را به خانه آوردند و به پگاه آهنگرانی و خانواده او اجازه مصاحبه با رسانه‌ها را ندادند.

مطلب مشابه: بیوگرافی نازنین بنیادی؛ درباره زندگی شخصی و معرفی بهترین فیلم های این بازیگر

بیوگرافی پگاه آهنگرانی؛ درباره زندگی شخصی و لیست فیلم های این بازیگر

جوایز و افتخارات

  • دیپلم افتخار از جشنواره بین‌المللی فیلم اجتماعی آبادان ـ دوره دوم برای بازی در فیلم دختری با کفشهای کتانی
  • جایزه بهترین نقش‌آفرینی از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان برای بازی فیلم در فیلم دختری با کفشهای کتانی
  • جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم قاهره برای بازی فیلم در فیلم دختری با کفشهای کتانی
  • تقدیرنامه برای بازی در فیلم دختری با کفشهای کتانی در جشنواره برلین.
  • سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر
  • جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کوتاه اصفهان برای کارگردانی فیلم مستند «تماشاخانه»
  • برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو برای فیلم «بدون قرار قبلی»
  • جایزه بهترین بازیگر برای بازی در فیلم زندان زنان از جشنواره فیلم لوکارنو.

برخی از بهترین فیلم‌های پگاه آهنگرانی

ما در ادامه متن برخی از بهترین فیلم‌های پگاه آهنگرانی را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد پس در ادامه متن همراه ما باشید.

بدون قرار قبلی

بدون قرار قبلی

  • کارگردان: بهروز شعیبی
  • بازیگران: پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، الهام کردا، صابر ابر، حامی ترابی، رضا صابری
  • سال ساخت: 1400
  • ژانر: درام، خانوادگی
  • امتیاز در ای ام دی بی: _

پارسال سال شلوغی برای پگاه آهنگرانی بود و او نیز با حضور درخشان در سینما توانست خودی نشان دهد؛ یکی از فیلم‌های خوب او که امسال منتشر شد، فیلم جذاب بدون قرار قبلی به کارگردانی آقای بهروز شعیبی بود.

داستان این فیلم درباره یاسمین است که پس از سال‌ها به دلیل مرگ پدرش از آلمان به ایران بازگشته است. پسر او دچار اوتیسم است و همین سفر را برایش دشوار می‌کند. یاسمین شناختی از پدرش ندارد و میراثی که پدر برایش گذاشته‌ باعث تعجب او می‌شود. آشنایی او با اشخاص دیگر در این سفر، اقامت کوتاهش در زادگاه پدر و دیدار با کسانی که پدرش را می‌شناسند او را به درک تازه‌ای از انسان و مفهوم مرگ می‌رساند.

مطلب مشابه: بیوگرافی آزاده صمدی بازیگر ایرانی + در مورد زندگی شخصی و هنری و طلاق و ازدواج

برای مرجان

برای مرجان

  • کارگردان: حمید زرگرنژاد
  • بازیگران: پگاه آهنگرانی، بهزاد جعفری، جمشید هاشم‌پور، برزو ارجمند، علیرضا استادی، فریبا متخصص، رامین راستاد
  • سال ساخت: 1401
  • ژانر: جنایی، درام
  • امتیاز در ای ام دی بی: _

این فیلم جدیدترین اثر خانم پگاه آهنگرانی است که در آن با استاد جمشید هاشم‌پور هم‌بازی شده است. این فیلم پس از اکران نظر منتقدان را به خود جلب کرد اما در گیشه موفقیت چندانی را به دست نیاورد.

داستان این فیلم درباره مرجان است که طی یک درگیری برای دفاع از خود متهم شده است و امیر برای ملاقات در زندان، مطابق با قوانین باید با او ازدواج کند. امیر موتور سوار ماهریست و روی دیوار مرگ نمایش م‌گذارد. او با همه مشکلات به‌دنبال رهایی مرجان است و به سختی او را به مرخصی آورده اما مرجان از امیر می‌خواهد تا هردو از کشور بگریزند…

مطلب مشابه: بیوگرافی ترانه علیدوستی؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم های وی

گیسوم

گیسوم

  • کارگردان: نوید به‌تویی
  • بازیگران: پگاه آهنگرانی، رضا داوودنژاد، مارال بنی‌آدم، حسین صوفیان، شبنم گودرزی، سلمان فرخنده
  • سال ساخت: 1400
  • ژانر: خانوادگی ، درام
  • امتیاز در ای ام دی بی: _

این فیلم یکی از بهترین آثار پگاه آهنگرانی است که تم نیمچه فلسفی جالبی دارد، گیسوم پس از اکران با استقبال خوبی روبرو شد و توانست به نمرات بالایی دست یابد. یکی از دیالوگ‌های خوب این فیلم که نظر بنده را جلب کرد این جمله درخشان بود: سینه‌سرخ پرنده عجیبییه!؟، بهارا میره، زمستونا برمی‌گرده، از سرما و سختی نمی‌ترسه، کوچ نمی‌کنه، دونه‌اش رو پیدا میکنه، یا لونه‌اش رو تغییر میده، ما همه‌مون سینه سرخیم

داستان این فیلم درباره در مورد زنی ساکن در فرانسه است که مادر خودش را از دست می‌دهد. همزمان با این اتفاق مشخص می‌شود که این شخصیت به جز مادری که از دست داد، پدری دارد که همچنان زنده است که در ایران حضور دارد. او برای این که پدر خود را پیدا کند سفری را از فرانسه به ایران و به شمال کشور آغاز می‌کند.

خشکسالی و دروغ

خشکسالی و دروغ

  • کارگردان: پدرام علیزاده
  • بازیگران: محمدرضا گلزار، پگاه آهنگرانی، علی سرابی، خاطره اسدی، آیدا کیخایی
  • سال ساخت: 1395
  • ژانر: درام
  • امتیاز در ای ام دی بی: _

پگاه آهنگرانی در این فیلم با محمدرضا گلزار هم‌بازی بوده و به گفته بسیاری این فیلم یکی از برترین آثار اوست؛ همچنین لازم به ذکر است که کارگردانی این فیلم را پدرام علیزاده به عهده داشته است.

داستان این فیلم درباره امید است که به همراه همسرش آلا و آرش برادر همسرش در مهمانی حضور دارند. میترا همسر سابق امید با او تماس می‌گیرد و می‌گوید که به کمک امید احتیاج دارد. امید با او قرار می‌گذارد و اتفاقات بعدی رقم می‌خورد که همسرش در مراسم تولد چهار نفره مست می‌شود و چیزهایی که نباید بگوید را می‌گوید.

راه آبی ابریشم

راه آبی ابریشم

  • کارگردان: محمد بزرگ‌نیا
  • بازیگران: بهرام رادان، پگاه آهنگرانی، داریوش ارجمند، رضا کیانیان، پیام دهکردی، عزت‌الله انتظامی
  • سال ساخت: 1390
  • ژانر: تاریخی
  • امتیاز در ای ام دی بی: _

این فیلم یکی از مهمترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است که با هزینه گزاف ساخته شد و در نهایت توانست به موفقیت‌های بزرگی است. این فیلم بی هیچ شک و تردیدی یکی از بهترین فیلم‌های پگاه آهنگرانی است که می‌توانید آن را در لیست تماشای خود قرار دهید.

داستان این فیلم در هزار سال پیش اتفاق می‌افتد یعنی زمانی که یک ناخدای ایرانی به نام سلیمان تصمیم می‌گیرد برای اولین‌بار مال‌التجاره با ارزشی را از بندر سیراف و با عبور از میانه اقیانوس هند به بندر خانفو در کشور چین برساند و در این سفر که از خلیج فارس آغاز می‌شود، اتفاقات مختلفی رخ می‌دهد که…

کلام آخر

ممنون که تا آخر  همراه روزانه بودید؛ ما امروز و در قالب این کلمات سعی کردیم تا به زندگی شخصی و هنری پگاه آهنگرانی بازیگر خوب ایرانی بپردازیم و جزئیات ریز و درشت زندگی او را زیر ذره‌بین ببریم؛ ما همچنین در ادامه متن برخی از بهترین فیلم‌های او را به شما عزیزان معرفی کردیم تا در اوقات فراغت خود به تماشای آن‌ها بنشینید. در پایان برای این هنرمند عزیز و محبوب آرزوی موفقیت و سربلندی داریم. / نویسنده امیرسالار کریمی

مطلب مشابه: بیوگرافی پیمان معادی؛ در مورد زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم های این بازیگر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو