یک شهاب‌سنگ فوق بزرگ به زمین نزدیک می‌شود؛ اما آیا باید نگران باشیم؟

منبع: تکراتو

5

1402/5/7

11:29


یک منبع معتبر عنوان کرده است که به‌زودی بک شهاب‌سنگ فوق بزرگ به زمین نزدیک خواهد شد که این مورد نگرانی‌های به وجود آورده است.

یک شهاب‌سنگ فوق بزرگ به زمین نزدیک می‌شود؛ اما آیا باید نگران باشیم؟

یک منبع معتبر عنوان کرده است که به‌زودی بک شهاب‌سنگ فوق بزرگ به زمین نزدیک خواهد شد که این مورد نگرانی‌های به وجود آورده است.

براساس گزارشی که Spaceweather.com منتشر کرده است و بر طبق نظریه چندین ستاره‌شناس، یک شهاب سنگ با اندازه فوق بزرگ به سمت زمین در حرکت است. همچنین مشاهدات دانشمندان می‌گوید که احتمالاً در تاریخ 2 ژوئن 2024 این شهاب‌سنگ به قدری به زمین نزدیک خواهد شد که به راحتی می‌توان آن را مشاهده کرد. اما آیا باید انتظار برخورد و آسیب جدی را هم داشته باشیم؟

بیشتر بخوانید: این شهاب سنگ باستانی مربوط به عصر پیدایش منظومه شمسی است! [+عکس]

یک شهاب‌سنگ فوق بزرگ به زمین نزدیک خواهد شد

به گزارش تکراتو و به نقل از خبرآنلاین، بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام شده شهاب سنگ «آتشفشان سرد» یا 12P در رصدها دیده شده که در حال نزدیک شدن به زمین است. این شهاب سنگ دور تا دور منظومه خورشیدی را می‌چرخد. در 2 ژوئن 2024 به نزدیک‌ترین حالت خود به زمین می‌رسد که در آسمان شب قابل دیدن است. گفته می‌شود فعلا برای زمین خطری همراه نخواهد داشت.

این دنباله‌دار که 12P/Pons-Brooks (12P) نام دارد، یک دنباله‌دار منجمد یا آتشفشان سرد است. مانند تمام دنباله‌دارهای دیگر، این جسم یخی از یک هسته جامد تشکیل شده است که با مخلوطی از یخ، غبار و گاز پر شده است و توسط یک ابر گازی به نام کما احاطه شده است که از داخل دنباله‌دار به بیرون نشت می‌کند. اما برخلاف بسیاری از دنباله‌دارهای دیگر، گاز و یخ درون هسته 12P به قدری جمع می‌شوند که جسم آسمانی می‌تواند به شدت منفجر شود.

یک شهاب‌سنگ فوق بزرگ به زمین نزدیک خواهد شد

Spaceweather.com گزارش داد در 20 ژوئیه، چندین ستاره‌شناس فوران بزرگی از دنباله‌دار را شناسایی کردند که ناگهان 100 برابر درخشان‌تر از آنچه معمولاً به نظر می‌رسد تبدیل شد. این افزایش در روشنایی زمانی رخ داد که کمای دنباله‌دار ناگهان با گاز و کریستال‌های یخ آزاد شده از درون دنباله‌دار متورم شد و به آن اجازه داد نور خورشید بیشتری را به زمین بازتاب دهد.

مایلز گفت که شکل غیرمعمول کمای دنباله‌دار احتمالاً به دلیل بی‌نظمی در شکل هسته 12P است. گاز خروجی احتمالاً تا حدی توسط یک لوب بیرونی روی هسته مسدود شده است، که باعث ایجاد “بریدگی” در کمای منبسط شده می‌شود. او افزود، با ادامه دور شدن گاز از دنباله‌دار و رشد، شکاف یا “سایه” بیشتر قابل توجه شد. اما کمای منبسط شده در نهایت ناپدید می‌شود زیرا گاز و یخ به قدری پراکنده می‌شوند که نمی‌توانند نور خورشید را منعکس کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص احتمال برخورد یک شهاب‌سنگ فوق بزرگ به زمین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو