معرفی انیمیشن مری و مکس ؛ داستان، صداپیشگان و نمرات

معرفی انیمیشن مری و مکس ؛ داستان، صداپیشگان و نمرات


منبع: پلازا

7

1402/5/7

16:19


معرفی انیمیشن مری و مکس ؛ داستان، صداپیشگان و نمرات

انیمیشن Mary and Max 2009، به عنوان اولین فیلم بلند انیمیشنی آدام الیوت (Adam Elliot) در سال 2009 اکران شد. با معرفی انیمیشن مری و مکس همراه پلازا باشید.

آدام الیوت که پیش از این با ساخت انیمیشن Harvie Krumpet برنده جایزه بهترین انیمیشن کوتاه اسکار در سال 2004 شده بود، اینبار در انیمیشن مری و مکس، با استفاده از تجربیاتش در زندگی شخصی‌اش، اثری ماندگار با داستانی منحصر به فرد را خلق کرد.

مری و مکس اولین بار در جشنواره ساندنس اکران شد و توانست نظر منتقدین و مردم را به خود جلب کند. این انیمیشن در جشنواره Asia Pacific Screen Awards به عنوان بهترین انیمیشن سال انتخاب شد. در ادامه با بررسی انیمیشن Mary and Max 2009 همراه ما باشید.

فهرست مطالب:

داستان کارتون ماری و مکس

انیمیشن Mary and Max 2009

در خلاصه انیمیشن ماری و مکس آمده است که در اواسط دهه 1970، یک دختر 8 ساله استرالیایی به نام مری دینکل، از دفترچه تلفن منهتن به طور اتفاقی نامی را انتخاب می‌کند و تصمیم می‌گیرد که برای او نامه بنویسد و آن را به همراه یک شکلات ارسال کند. مری دوستی در زندگی‌اش نداشته و به همراه مادری دائم الخمر و پدری پریشان در حومه ملبورن زندگی می‌کند. نامه مری برای مکس هوروویتز فرستاده شد. مکس مردی 44 ساله، آتئیست و مبتلا به سندرم آسپرگر است که به تنهایی در نیویورک زندگی می‌کند. مکس هم بعد از دریافت نامه مری، تصمیم می‌گیرد که نامه‌ای برای او نوشته و آن را به همراه یک شکلات برایش ارسال کند.

به این شکل مکاتبه‌ای بین این دو فرد آغاز می‌شود که نزدیک به 20 سال ادامه می‌یابد. در تمام این مدت، مری و مکس سعی می‌کنند که به رویاهای خود دست یافته و همدیگر را از اتفاقات زندگی‌هایشان مطلع کنند. اما آیا این دو هرگز همدیگر را رو در رو ملاقات خواهند کرد؟

بازیگران انیمیشن مری و مکس

در ادامه با معرفی هنرپیشه های کارتون ماری و مکس، با صداپیشگان این انیمیشن بیشتر آشنا می‌شویم.

بری هامفریز در نقش راوی

انیمیشن مری و مکس

بری هامفریز (Barry Humphries) متولد 17 فوریه 1934 (28 بهمن 1312) و در گذشته 22 آوریل 2023 ( 2 اردیبهشت 1402) کمدین، بازیگر، نویسنده و طنزپرداز استرالیایی بود. هامفریز عمده شهرتش را برای خلق و بازی در نقش های دیم ادنا اوریج (Dame Edna Everage) و سر لس پترسون (Sir Les Patterson) بدست آورد. از آثار مشهور او می‌توان به The Dame Edna Exprience، The Adventures of Barry McKenzie، Finding Nemo، Les Patterson Saves the World و انیمیشن Mary and Max 2009 اشاره کرد.

تونی کولت در نقش مری

انیمیشن مری و مکس

تونی کولت (Toni Collette) متولد 1 نوامبر 1972 (10 آبان 1352) بازیگر، خواننده، فیلمنامه نویس، و تهیه کننده استرالیایی است. او حرفه بازیگری را با نقش‌آفرینی در فیلم Spotswood در سال 1992 آغاز کرد و با بازی در فیلم کمدی Muriel’s Wedding  در سال 1994 به شهرت رسید که یک نامزدی جایزه گلدن گلوب را نیز برای او به ارمغان آورد. کولت تا به الان یکبار برنده جایزه گلدن گلوب و یکبار هم برنده جایزه امی (هر دو برای سریال United States of Tara) شده است و  همچنین نامزدی جوایز اسکار، تونی و بفتا را نیز کسب کرده. از آثار مشهور او می توان به The Sixth Sense، Little Miss Sunshine، Hereditary، I’m Thinking of Ending Things و کارتون ماری و مکس اشاره کرد.

فیلیپ سیمور هافمن در نقش مکس

انیمیشن مری و مکس

فیلیپ سیمور هافمن (Philip Seymour Hoffman) متولد 23 جولای 1967 (1 مرداد 1346) و در گذشته 2 فوریه 2014 (13 بهمن 1392) هنرپیشه آمریکایی بود که به ایفای نقش‌های کم نظیرش در شخصیت‌های مکمل معروف بود. هافمن با بازی در نقش‌های مکمل در فیلم‌های Scent of a Woman، The Big Lebowski و Almost Famous به شهرت رسید. در دهه 2000 میلادی او شروع به ایفای نقش شخصیت اول در فیلم‌ها هم کرد که معروف ترین آن بازی در نقش نویسنده آمریکایی ترومن کاپوتی در فیلم Capote بود که جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را برای او به ارمغان آورد.

هافمن ۴ بار کاندید جایزه اسکار، ۲ بار کاندید جایزه امی و ۵ بار نیز کاندید جایزه گلدن گلوب شد. همچنین او سابقه بازی در سه تئاتر برادوی را دارد که برای هر سه آنها نامزدی جایزه تونی را کسب کرد. فیلیپ سیمور هافمن در طول دوران بازیگری‌اش در آثار کارگردانان بزرگی مانند برادران کوئن ،پاول توماس اندرسون، چارلی کافمن و اسپایک لی حضور داشت و در سال 2022 مجله Empire نام او را در لیست 50 بازیگر برتر تاریخ قرار داد. از دیگر آثار مشهور او می‌توان به The Master، Magnolia، Synecdoche, New York و The Savages اشاره کرد.

اریک بانا در نقش دیمین

انیمیشن مری و مکس

اریک بانا (Eric Bana) متولد 9 آگوست 1968 (18 مرداد 1347) بازیگر و کمدین استرالیایی است. او حرفه بازیگری را با نقش‌آفرینی در سریال Full Frontal آغاز کرد و با نقش‌آفرینی در سریال The Castle و فیلم Chopper به شهرت رسید. در نهایت پای او به فیلم‌های بزرگتر هالیوودی باز شد و او در فیلم Hulk و Troy ماندگارترین نقش‌آفرینی‌هایش را تجربه کرد. او سابقه همکاری با استیون اسپیلبرگ در فیلم Munich را نیز دارد. از دیگر آثار قابل توجه اریک بانا می‌توان به Star Trek، Black Hawk Down، King Arthur: Legend of the Sword و انیمیشن مری و مکس اشاره کرد.

نمرات کارتون مری و مکس

انیمیشن مری و مکس بسیار مورد تحسین منتقدین واقع شد. این انیمیشن بر اساس 65 نقد بر روی وبسایت Rotten Tomatoes ، موفق به کسب نمره 95 شد. انیمیشن Mary and Max 2009 همچنین با کسب نمره 8.1 بر روی وبسایت IMDB توانست عملکرد خوبی از خودش به جای بگذارد. مجله Los Angles Times در نقد کارتون ماری و مکس نوشته: «این انیمیشن به مانند یک فیلم نوآر سیاه و سفید است که فضاهای منحصر به فردی را برای دو شخصیت اصلی‌اش خلق می‌کند. انیمیشن Mary and Max 2009 یک فیلم تکان‌دهنده و قابل توجه است.”

نکات جالب انیمیشن Mary and Max 2009

  • کارتون ماری و مکس اولین انیمیشنی است که جشنواره فیلم ساندنس با آن افتتاح شده است.
  • مدت زمان انیمیشن ماری و مکس 1 ساعت و 32 دقیقه است.
  • آدام الیوت، نویسنده و کارگردان انیمیشن مری و مکس، در مصاحبه‌ای گفت که شخصیت مکس از روی یکی از دوستان حقیقی خودش که در نیویورک زندگی می‌کند و بیش از 20 سال است که با نامه‌نگاری با هم در ارتباط هستند، الهام گرفته شده است.
  • ژانر انیمیشن Mary and Max 2009 کمدی و درام است.
  • فیلمبرداری اصلی بیش از 57 هفته با استفاده از 133 صحنه مجزا، 212 عروسک و 475 وسیله مینیاتوری، به طول انجامید. طراحی و ساخت روند تولید کارتون ماری و مکس 9 هفته طول کشید.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی کارتون ماری و مکس پرداختیم. اگر شما هم از طرفداران انیمیشن مری و مکس هستید، نظر خودتان را با ما درباره این انیمیشن با ما و خوانندگان پلازا به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو