موارد منع شیردهی که باید جدی بگیرید

منبع: آرگا

2

1402/5/15

16:09


در این مطلب شما را با موارد منع شیردهی آشنا می کنیم تا مشکلی برای نوزاد شما ایجاد نشود و بتوانید در شرایط سالمی او را تغذیه نمایید. برای دریافت اطلاعات سودمند در این زمینه همراه ما باشید.

بیماری های زیادی هستند که شما می توانید آن را از طریق شیردهی به فرزند خود انتقال بدهید از این رو نیاز است تا با موارد منع شیردهی آشنا شوید و فرزند خود را از بیماری ها در امان دارید. در ادامه اطلاعاتی در مورد این موضوع به شما خواهیم داد که بسیار سودمند می باشد.

موارد منع شیردهی

آشنایی با موارد منع شیردهی

یک سری از بیماری ها هستند که به راحتی قابل انتقال می باشند و مادر می تواند آن ها را به فرزند خود انتقال دهد. از مهم ترین این بیماری ها می توان به هپاتیت نوع b  اشاره کرد. اگر یک مادر در زمان بارداری دچار این بیماری شود نیاز است تا دارو هایی را مورد استفاده قرار دهد تا نوزاد دچار این مشکل نشود از این رو بدون نظر متخصص نباید به نوزاد خود شیر بدهید.

سرخک

یکی از بیماری هایی که در دوران جنینی و نوزادی برای فرد مضر می باشد و می تواند کشنده باشد سرخک است. از این رو نیاز است تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید و اگر سرخک دارید تا مدتی خودتان نیز از فرزندتان دوری کنید. مادری که دچار این بیماری شده است نمی تواند به فرزند خود شیر بدهد.

سرخجه

از دیگر بیماری هایی که ممکن است مادر آن را داشته باشد می توان به سرخجه اشاره کرد. در واقع مادری که دارای این بیماری می باشد می تواند به نزاد خود شیر داده و او را در برابر این بیماری مصون نماید. داشتن این بیماری در مادر باعث می شود تا نوزاد واکسینه شده و دیگر به این بیماری مبتلا نشود.

تبخال

ویروس تبخال برای نوزاد ممکن است کشنده باشد و تبخال تناسلی نیز می تواند به سینه های مادر منتقل شود ولی یادتان باشد در صورتی که این بخش از بدن که دارایی تبخال شده است توسط نوزاد لمس نشود و از دسترس او پوشیده شود شیر دادن به نوزاد بلامانع خواهد بود. اگر تبخال روی نوک پستان و یا هاله ان باشد باید شیر دهی تا زمان بهبودی کامل متوقف شود.

ام اس

ام اس یکی از بیماری ها خود ایمنی می باشد و از طریق شیر دهی به نوزاد انتقال پیدا نمی کند از این رو اگر فرزند خود را از شیر خودتان تغذیه کنید می توانید منجر به حفاظت او در برابر بیماری سخت ام اس شوید.

داشتن بیماری های عفونی و شیردهی

پرکار شدن تیروئید

پرکاری تیروئید بعد از زایمان امری طبیعی می باشد و معمولا با استفاده از دارو می تواند این مشکل را کنترل کنید.و همچنین باید بدانید که دارو های ضد تیروئید در شیر ترشح  می شوند و اگر نوزاد شما از شیر شما تغذیه می کند ممکن است این دارو ها به او نیز برسد از این رو اگر در دوران شیر دهی هستید بهتر است این امر را متوقف کرده و از یک پزشک در این زمینه کمک بگیرید تا بهترین راه حل برای شما تعیین گردد.

فشار خون و بیماری های قلبی

از دیگر مشکلاتی که ممکن است مادران شیر ده آن را داشته باشند مشکل فشار خون و یا مشکلات قلبی می باشد. باید بدانید که شیر دادن به نوزاد می تواند نوعی آرامش را برای فرد ایجاد نماید از این رو شیر دهی نمی تواند مشکلی بای مادر مشکلی ایجاد کند. بسیاری از دارو هایی که در این زمینه مورد استفاده هستند با شیر دهی سازگار بوده و مشکلی برای نوزاد شما ایجاد نخواهند کرد با این حال قبل از این که از دارو های خود استفاده کنید پزشک را در جریان شیردهی خود بگذارید تا بررسی دقیق تری انجام شود و دارو ها مشکلی برای فرزند شما ایجاد نکنند.

تب مالت

از بد ترین بیماری هایی که ممکن است از مادر به نوزاد انتقال پیدا کند تب مالت می باشد. یادتان باشد که تا سه روز بعد از این که تحت درمان قرار می گیرید به هیچ عنوان نوزاد خود را با شیر خود تغذیه نکنید زیرا این امر منجر به کاهش ابتلا نوزاد به این بیماری می شود. در این زمان شما برای این که شیرتان خشک نشود می توانید ان را دوشیده و دور بریزید و نوزاد خود را با استفاده از شیر خشک تغذیه نمایید.

مسموم شدن

مسمومیت های غذایی نیز تاثیراتی بر نوزاد ندارد از این رو مادر می تواند با رعایت بهداشت به نوزاد خود شیر بدهد. یادتان باشد که اگر در این زمینه نیاز به بستری شدن ادامه داشته باشد باید مادر و نوزاد با یک دیگر باشند و شیردهی متوقف نشود.

سرماخوردگی

اگر مادر نوزادی دچار بیماری های سرماخوردگی شود می تواند به نوزاد خود شیر بدهد و یادتان باشد که اگر نوزاد نیز به بیماری مبتلا شود بسیار خفیف تر خواهد بود از این رو مادر با رعایت نکات بهداشتی می تواند شیردهی را ادامه دهد. بنابراین می توان گفت سرماخوردگی از موارد منع شیردهی نمی باشد.

 

بیماری های خاص در دوران شیردهی

آبله مرغان

از بد ترین بیماری ها در زمان بارداری آبله مرغان می باشد و می تواند برای جنین کشنده باشد از این رو باید سعی کنید قبل از بارداری واکسن های لازم را تزریق نمایید. با این حال اگر مادری در زمان شیردهی خود دچار این بیماری شود و پزشک تاکید کند که نوزاد دور از مادر باشد مادر باید شیر خود را دوشیده و فرد دیگر این شیر را به نوزاد بدهد. این مورد هم در صورتی درست است که پستان مادر دارای ضایعه های آبله مرغان نشده باشد در غیر این صورت نیاز است تا نوزاد با شیر خشک تغذیه شود.

اسهال در دوران شیردهی

اسهال شدن مادر در دوران شیردهی از موارد منع شیردهی نمی باشد و مادر می تواند به نوزاد خود شیر بدهد و ان کار را باید با رعایت نکات بهداشتی انجام دهد تا مشکلی برای نوزاد او ایجاد نشود.

یادتان باشد که شیر مادر قوی ترین شیر برای نوزادان می باشد و می تواند ایمنی بسیار زیادی را برای آن ها فراهم نماید از این رو سعی کنید نوزاد خود را حداقل تا شش ماه از شیر خودتان تغذیه کنید در این صورت می توانید بسیاری از بیماری ها را در او از بین برده و مشکلاتی که ممکن است برایش ایجاد شود را کاهش دهید. در ادامه شما می توانید با مسکن های مجاز در شیردهی و تبخال در شیردهی نیز آشنا شوید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه کمک گرفته و وارد صفحات مربوطه شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو