معرفی سریال Hijack | هواپیماربایی با چاشنی ادریس البا

معرفی سریال Hijack | هواپیماربایی با چاشنی ادریس البا


منبع: گیمفا

4

1402/5/24

10:02


سریال کوتاه Hijack با نگاهی متفاوت به مقوله هواپیماربایی وقایعی سراسر استرس، تنش و هیجان را برای مخاطبین تدارک دیده و به یکی از جذاب‌ترین سریال‌های سال تبدیل شده است.

معرفی سریال Hijack | هواپیماربایی با چاشنی ادریس البا

سریال کوتاه Hijack با نگاهی متفاوت به مقوله هواپیماربایی وقایعی سراسر استرس، تنش و هیجان را برای مخاطبین تدارک دیده و به یکی از جذاب‌ترین سریال‌های سال تبدیل شده است.

هواپیما، اوج نبوغ و خلاقیت بشر، وسیله‌ای برای جابجایی بین مسافت‌های طولانی می‌باشد که برای سال‌های متوالی، این وظیفه را به نحو احسنت انجام داده است. با این حال قرارگیری درون وسیله نقلیه بسیار بزرگ و بسته‌ای در هواپیما که عملاً راه خروجی در میان آسمان ندارد، به یکی از ترس‌های بزرگ بشریت تبدیل شده تا جایی که حتی یک فوبیا نیز به آن اختصاص یافته و بسیاری انسان‌ها فارغ از سن و سالی که داشته باشند، به دلایل مختلفی یا از سوار شدن بر آن امتناع کرده و یا کسانی که سوار آن می‌شوند نیز به احوالاتی ناخوشایند دچار می‌شوند.

ترس از سقوط، ترس از خراب شدن موتورها، ترس از کار افتادن سیستم راهبردی و یا ارتباطی، ترس از هدف قرار گرفته شدن توسط پدافندهای کشورهای مختلف و یا ترس از ربودن شدن توسط تروریست‌ها، همگی دلایلی هستند که می‌تواند هر انسانی را به ترس از هواپیما دچار نماید. با این حال شاید که وحشتناک‌ترین تمامی این موارد، مواجه شدن با هواپیماربایانی باشد که می‌توانند کنترل هواپیما را برای مقاصد شوم و خطرناک بر عهده گرفته و جان سرنشیان آن را به خطر بیندازند.

ترس از هواپیما و هواپیماربایی به حدی گسترش یافته که طی دهه‌های گذشته کمپانی‌های فیلم‌سازی را مجاب کرده تا نگاهی به آن داشته و با استفاده از ایده و روایات گوناگون، دست به خلق آثار جذابی همچون Blood Red Sky (آسمان سرخ خونین)، Passenger 57 (مسافر ۵۷)، Flight Plan (نقشه پرواز) و Non-Stop (بدون توقف) بزنند که هر یک موفق شده‌اند تا توجه ویژه مخاطبین را بدست آورند.

امسال نیز کمپانی اپل که حسابی در حوزه تلویزیون سر و صدا به انداخته و در مدت زمانی کم، آثار ارزشمندی را برای مخاطبین این مدیوم به ارمغان آورده است، به سراغ ایده هواپیماربایی رفته و روایتی کاملاً جذاب و منحصر به فرد را در مجموعه تلویزیونی Hijack به تصویر بکشد که از قدرت بازیگری ادریس البا نیز بهره برده و در معرفی سریال این هفته نیز قصد داریم تا نگاهی به این مجموعه داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

  • نام سریال: Hijack
  • نام سریال به فارسی: ربودن
  • ژانر: دلهره‌آور
  • سال پخش: ۲۰۲۳
  • وضعیت: اتمام سریال
  • خالق سریال: جرج کی و جیم فیلد اسمیت
  • بازیگران: ادریس البا، نیل مسکل، کریستین ادامز، ماکس بیسلی . آرچی پنجابی

مجموعه تلویزیونی Hijack با سکانسی در فرودگاه دبی آغاز می‌شود. جایی که چیزی بالغ بر ۲۰۰ مسافر در حال سوار شدن بر هواپیما هستند تا از طریق پرواز شماره KA29، دبی را به مقصد لندن ترک نمایند. مسافرانی که دوربین توجه ویژه‌ای به تمرکز بر روی آن‌ها داشته و یکی از این افراد که در خونسردی کامل در حال طی کردن بخش‌های مختلف فرودگاه می‌باشد، سم نلسون نام دارد که از همان ابتدا مخاطبین متوجه می‎‌شوند که او قهرمان اصلی داستان خواهد بود.

با این حال رفتار برخی از مسافرین پرواز KA29 بسیار مشکوک بوده و زبان بدن و شیوه نگاه آن‌ها استرس شدیدی را به مخاطب القا می‌کند؛ گویی که تیمی بسیار بزرگ قرار است تا با بلند شدن این هواپیما از روی زمین، وقایع هولناکی را رقم بزنند. نکته جالبی که سریال Hijack در ابتدای داستان رقم می‌زند، در این است که شخصیت‌های گوناگونی را بدین شکل به مخاطب معرفی می‌کند و این بازی ذهنی را در مخاطب ایجاد می‌کد که کدام یک از این افراد، مسافر عادی بوده و کدام یک، هواپیماربا خواهد بود.

پس از به پرواز درآمدن هواپیما، یکی از مسافرین در سرویس بهداشتی به صورت اتفاقی یک گلوله جنگی پیدا کرده و دچار وحشت می‌شود. مسئله‌ای که سبب می‌شود تا او این مسئله را با دوستانش در میان بگذارد. در سوی دیگر هواپیما، سم نلسون در کمال خونسردی و آرامش رفتار تمامی مسافران را زیر نظر داشته و این ذهنیت را در بیننده ایجاد می‌کند که او یک مارشال هوایی بوده و به صورت مخفیانه، در قامت یکی از مسافرین عادی، وظیفه حفظ امنیت هواپیما را بر عهده دارد.

مسافری که در سرویس بهداشتی گلوله‌ای جنگی را پیدا کرده بود، به سبب استرس و وحشتی که به آن دچار شده، به یک غریبه اعتماد کرده و این مسئله را با او در میان می‌گذارد. غریبه‌ای که گلوله را گرفته و وی را متقاعد می‌کند که با مهماندار درباره چنین خطری به صحبت خواهد پرداخت و سپس راهی بخش دیگر هواپیما شده تا در ظاهر چنین کاری را عملی نماید.

با این حال او از بخش مهمانداران عبور کرده و به سراغ مسافر دیگری رفته که دقیقاً جلو سم نلسون نشسته است. این غریبه موضوع را با وی در میان گذاشته و فرد مورد نظر که گویا رهبری این هواپیماربایی را بر عهده دارد، دستور می‌دهد که زودتر از زمان تعیین شده، باید وارد عمل شوند و کنترل هواپیما را در دست بگیرند.

اینجاست که شک سم نلسون بیش از پیش افزایش یافته و وارد عمل می‌شود. او از صندلی خود برخواسته و مرد غربیه‌ای که گلوله را تحویل گرفته بود را تعقیب می‌کند. با این حال در همین حین عملیات هواپیماربایی آغاز شده و افرادی که خود را مسافرینی ساده جا زده بودند، یکی یکی سلاح‌های خود را بیرون کشیده و با ترساندن و ایجاد شوک روانی، سعی در ساکت کردن باقی مسافرین داشته و در عین حال نیز تلاش می‌کنند تا با ورود به کابین خلبان، کنترل هواپیما را در دست بگیرند.

سریال Hijack در حالی که پروسه هواپیماربایی را در همان قسمت نخست آغاز می‌کند اما روایت منحصر به فردش را با ورود شخصیت سم نلسون به این ربایش رقم می‌زند. مردی که در کمال شگفتی و برخلاف چنین آثاری، نه تنها قهرمان‌ بازی درنیاورده، بلکه عملاً با شروع این قضیه، در سمت هواپیماربایان می‌ایستد و تصمیمی را اتخاذ می‌کند که به نفع آن‌ها بوده و این مسئله ترس و خشم باقی مسافران را برمی‌انگیزد.

با این حال به مرور سم نسلون که به طرز استادانه‌ای توسط ادریس البا هنرنمایی شده است، بازی خود را گسترش داده و نه تنها هواپیماربایان را به جان یکدیگر می‌اندازد، بلکه به واسطه بد نشان دادن خود سعی می‌کند تا اعتماد آن‌ها را جلب کرده و به طریق مختلفی، پیامی را به سطح زمین برساند تا ربایش این هواپیما که در سکوت کامل پیش رفته تا علنی نماید. بازی روانی و سراسر هیجانی که حتی سردشته باهوش هواپیماربایان را نیز کلافه کرده و مجبور می‌شود تا تن به خواسته‌های سم نلسونی دهد که به طرز بسیار زیبایی، بدون هیچ اسلحه و زد و خوردی در تلاش است تا جان حدود ۲۰۰ نفر از مسافران پرواز KA29 را نجات دهد.

جرج کی و جیم فیلد اسمیت به عنوان خالقین سریال Hijack پا را فراتر گذاشته و در اقدامی شگفت‌انگیز، نشان می‌دهد که هواپیماربایان، تنها عده‌ای قاتل و تروریست ساده و احمق نبوده و آن‌ها برای سازمانی بسیار مرموز و خطرناک کار می‌کنند که نه تنها به پرواز KA29 کنترل کاملی دارند که پیشینه تمامی مسافران، مخصوصاً سم نلسون و خانواده وی را مورد ارزیابی قرار داده‌اند، بلکه بر روی زمین نیز موانع بسیاری برای دولت لندن ایجاد کرده و هر کسی که بخواهد کوچکترین کمکی برای نجات هوایپیما انجام دهد را به شکلی بسیار بی‌رحمانه از داستان حذف خواهند کرد.

مسئله‌ای که بازی ذهنی سم نلسون را تحت‌الشعاع قرار داده و او به واسطه خانواده‌اش، در محدودیت سختی برای نجات باقی مسافران قرار می‌گیرد تا جایی که در نهایت برای پیدا کردن چاره این هواپیماربایی به در بسته خورده و شرایط برای نجات این پرواز هر ساعت رو به وخامت می‌رود. پروازی که چه از درون توسط هواپیما رباها و په از بیرون توسط این سازمان مرموز، گویی در مسیر نابودی حتمی قرار گرفته و تمامی مسافرین آن باید در انتظار مرگی حتمی باشند.

مجموعه تلویزیونی Hijack با وجود آن که در معرفی این سازمان مرموز، کمی خارج از واقعیت عمل کرده و سازمان‌های دولتی را بیش از حد احمق نشان می‌دهد اما به صورت کلی وقایعی که درون هواپیما رخ می‌دهند، به حدی شوکه‌کننده و هیجان‌انگیز جلوه پیدا می‌کنند که مخاطب می‌تواند از ایرادات آن چشم پوشی کند. سریالی که تمامی تیم بازیگری آن ارزشمند ظاهر شده و در مرکز آن‌ها نیز ادریس البا قرار دارد که قطعاً یکی از به یاد ماندنی‌ترین قهرمانان داستان‌های هواپیمایی را به تصویر کشیده است.

در پایان باید گفت که مجموعه تلویزیونی Hijack به مانند گوهر ارزشمندی در سال ۲۰۲۳ به شمار می‌رود که از داستانی سرگرم‌کننده در حوزه هواپیماربایی بهره برده و وقایعی هیجان‌انگیز و غیرقابل پیش‌بینی را در طول ۷ قسمت برای مخاطبین خود به تصویر کشیده که ارزش تماشای آن را دو چندان کرده است.

منبع: گیمفا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو