آیا رژیم کتونیک (کتو دایت) برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مناسب است؟

منبع: فوت و فن

2

1402/5/31

14:03


اگر عبارت “کتو دایت” را در گوگل جستجو کنید، بیش از ۳۲۰ میلیون نتیجه از راهنماها، لیست‌های غذایی و منوها برای مبتدیان و کاربران با تجربه به دست می‌آید.

آیا رژیم کتونیک (کتو دایت) برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مناسب است؟

اگر عبارت “کتو دایت” را در گوگل جستجو کنید، بیش از ۳۲۰ میلیون نتیجه از راهنماها، لیست‌های غذایی و منوها برای مبتدیان و کاربران با تجربه به دست می‌آید. با این نوع از محبوبیت، هیچ دلیلی وجود ندارد که رژیم کتونیک در خبرها نیاید. اما آیا این رژیم برای همه مناسب است – به خصوص برای افرادی که با دیابت نوع 2 زندگی می‌کنند؟ بیایید به صورت دقیق‌تری مورد بررسی قرار دهیم.

چیستی رژیم کتونیک؟

رژیم غذایی کتونیک، به طور معمول به عنوان “کتو دایت” شناخته می‌شود، الگوی تغذیه‌ای با کربوهیدرات کم، پروتئین متوسط و چربی بالا است که به منظور ایجاد وضعیت کتوزیس طراحی شده است. کتوزیس وضعیت متابولیکی است که وقتی بدن به جای گلوکز، چربی را برای تولید انرژی مصرف می‌کند اتفاق می‌افتد. در ابتدا، این رژیم به افرادی با تشنج تجویز می‌شد و شامل نسبت ۴:۱ چربی به کربوهیدرات‌ها به علاوه پروتئین بود. امروزه، چند نوع متفاوت از رژیم کتونیک وجود دارد، اما همگی مصرف کلی کربوهیدرات را محدود می‌کنند.

آیا مواد مصرفی مناسب در رژیم کتونیک برای دیابت قابل مصرف هستند؟

رژیم کتونیک اجازه مصرف گروه‌های غذایی با پروتئین و چربی را می‌دهد و در عین حال مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات زیاد را محدود می‌کند. مثال‌هایی از مواد مجاز عبارتند از:

– محصولات لبنی با چربی کامل
– گوشت، ماهی و تخم مرغ
– محصولات نیمه‌خشک مانند توت‌ها، اسپیناچ، آووکادو و فلفل دلمه
– نارگیل
– روغن‌های گیاهی
– مغزها و دانه‌ها

اما باور چیزی به نام “رژیم غذایی برای دیابت” وجود ندارد. این به دلیل این است که هر فرد سبک تغذیه‌ای خودش را دارد. مواد غذایی متنوعی وجود دارند، از جمله موادی که در رژیم کتونیک مجاز است، که به راحتی در یک رژیم غذایی مناسب برای مدیریت قند خون جا می‌شوند.

مزایای رژیم کتونیک چیستند؟

رژیم کتونیک می‌تواند با کاهش مصرف کربوهیدرات به سرعت منجر به افت وزن شود. مواد غذایی مانند نان، برنج، ماکارونی، لوبیا، میوه‌های نشاسته‌دار، دسرها و نوشیدنی‌های شیرین همگی ممنوع هستند. ممکن است انتقادکنندگان بگویند محدودیت کالری در هر گروه غذایی می‌تواند منجر به افت وزن شود. اما برخی پژوهشگران معتقدند که اثرات متابولیکی غذا، به جای کالری مخصوص غذاها، عامل کلیدی تعیین وزن بدن در طولانی مدت هستند و محدودیت کربوهیدرات موثرتر از محدودیت چربی برای درمان افت وزن است.

معایب رژیم کتونیک چیستند؟

اگرچه رژیم کتونیک ممکن است برای افت وزن مزایایی داشته باشد، اما معایبی نیز دارد – به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2. یک مقاله علمی در سال 2022 نشان می‌دهد که رژیم کتونیک ممکن است باعث کاهش قند خون شود. این به ویژه برای افرادی که دیابت دارند و از انسولین یا داروهای خوراکی استفاده می‌کنند که می‌تواند به هیپوگلیسمیا (کاهش شدید قند خون) منجر شود.

هیپوگلیسمیا، به طور عمومی به عنوان “قند خون پایین” شناخته می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که سطح گلوکز خون کمتر از ۷۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است. این وضعیت با علائمی مانند گرسنگی، تهوع، عصبانیت و خستگی همراه است. در صورت شدت کافی، هیپوگلیسمیا می‌تواند تأثیری بر عملکرد سیستم عصبی داشته باشد و منجر به گیجی، تشنج و کما شود.

علاوه بر این، سلامت قلب باید برای هر کسی که با دیابت زندگی می‌کند، مورد توجه قرار گیرد. طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، “افراد مبتلا به دیابت دو برابر احتمال بیشتری برای داشتن بیماری قلبی یا سکته قلبی نسبت به افراد بدون دیابت دارند” و از آنجا که رژیم‌های کتونیک دارای چربی بالا هستند، این مسئله نگرانی‌انگیز است. تحقیقات نتایج متضادی در مورد تأثیر رژیم کتونیک بر سلامت قلب نشان داده‌اند. به همین دلیل، تحقیقات پایدار درازمدت می‌توانند دانش ما از اینکه چگونه رژیم کتونیک بر سلامت کلی قلب تأثیر می‌گذارد، افزایش دهند.

چگونه از این اطلاعات استفاده کنیم؟

چندین مزیت و معایب در رعایت رژیم کتونیک وجود دارد. اگر علاقه دارید مواد مصرفی مناسب در رژیم کتونیک را به رژیم غذایی موجودتان با کربوهیدرات اضافه کنید، می‌توانید این کار را انجام دهید. اما اگر دیابت نوع 2 دارید و از هر نوع دارو استفاده می‌کنید، لطفاً قبل از رعایت رژیم کتونیک دقیق، با پزشک و مشاور تغذیه‌ای خود مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو