طرز تهیه قیمه بوشهری محبوب و فوت و فن های خوش طعم شدن آن

طرز تهیه قیمه بوشهری محبوب و فوت و فن های خوش طعم شدن آن


منبع: آرگا

3

1402/6/7

08:06


با وجود تنوع بالای غذاها، تکرار روزها و وعده های غذایی باعث تکراری شدن غذاها و برنامه غذایی می شود که در پی آن تنوع می طلبد. اگر خواهان تنوع بخشیدن به برنامه غذایی خود با یک غذای سالم و خوشمزه هستید آموزش طرز تهیه قیمه بوشهری را دنبال کنید.

خورش ها نقش مهمی در برنامه غذایی دارند که از حق نگذریم واقعا هم در صورت نبود آنها در برنامه غذایی، یک جای کار می لنگد، چرا که علاوه بر خوشمزه بودن، مقوی و سالم بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردارند. خورش های قیمه در کشور ما از معروف ترین غذاهای سنتی محسوب می گردند که می توانید به روش های متفاوت تهیه نمایید. قیمه بوشهری بسیار شبیه به قیمه معمولی است و تنها تفاوتش این است که همراه شکر پلو میل می شود، البته این موضوع دلخواهی بوده و می توانید آن را همراه پلو زعفرانی و یا پلو ساده میل نمایید. در این مطلب طرز تهیه قیمه بوشهری را آموزش می دهیم.

قیمه بوشهری از جمله قیمه های اصیل و سنتی ایرانی می باشد که بسیار محبوب و معروف می باشد. این قیمه معمولا در کشورههای عربی و جنوب کشورمان تهیه و میل می شود، به نوعی یکی از غذاهای مناسب برای مراسم های مذهبی نیز به شمار می رود. احتمالا پس از این گفتگوها ترغیب به آشنایی با رسپی آن شدید، در این صورت دعوت می کنیم در ادامه مطلب با ما بمانید.

دستور تهیه قیمه بوشهری خش طعم و سالم

مواد لازم

  • نیم کیلو گوشت سردست
  • ۲۵۰ گرم لپه
  • یک عدد پیاز بزرگ
  • یک عدد سیب زمینی بزرگ
  • دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
  • یک قاشق غذاخوری پودر لیمو عمانی
  • یک چهارم مرباخوری دارچین
  • اندازه لازم فلفل سیاه
  • اندازه لازم نمک
  • اندازه لازم زردچوبه
  • اندازه لازم روغن

طرز تهیه قیمه بوشهری محبوب با طعمی ناب

در مرحله اول لپه را باید دستکم دو ساعت پیش از تهیه بخیسانید تا نفخ آن از بین برود. سپس پیازها را نگینی شکل خرد نموده و با مقداری روغن درون قابلمه ای بریزید و بر روی شعله متوسط تفت بدهید.

بعد از تفت دادن پیازها و سبک شدن آن ها، دارچین را با کمی فلفل سیاه و زردچوبه به پیاز بیفزایید، چند دقیقه به تفت دادن ادامه بدهید تا پیاز با ادویه ها یکنواخت گردد و سپس گوشت را خرد نمایید و به درون قابلمه حاوی مواد بیفزایید.

حالا در این مرحله گوشت را خوب تفت بدهید تا رنگش عوض شده و مقداری سرخ گردد. بعد آبکشی نموده و به درون قابلمه بیفزایید. لپه را نیز یک دقیقه تفت بدهید و بعد ۳ پیمانه آب جوشیده به آن افزوده و درب قابلمه را بر روی آن قرار دهید.

بعد از ۱ ساعت سیب زمینی را پوست گرفته و سالم در قابلمه بیندازید تا به خوبی پخته شود. دوباره درب قابلمه را بر روی آن بگذارید و زمان دهید تا لپه و گوشت برای ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت به پخته شدن ادامه دهد و به خوبی نرم گردند. بعد از پخته شدن گوشت آ آن را از صافی عبور دهید و در کناری قرار دهید و گوشت و لپه را با یکدیگر داخل قابلمه ای دیگر بکوبید و یا با کمک گوشتکوبی برقی کاملا پوره نمایید تا یکدست گردند.

سپس یک پیمانه از آب گوشت را به ترکیب گوشت و لپه بیفزایید و قابلمه را بر روی شعله بگذارید و پیوسته آن را به هم بزنید تا قیمه کشدار گردد، بعد مابقی آب گوشت را نیز به داخل قابلمه بیفزایید. سیب زمینی را نیز به طور مجزا در ظرفی دیگر بکوبید و به داخل قابلمه بیفزایید. بعد رب گوجه فرنگی را با مقداری روغن درون تابه ای کوچک تفت بدهید تا مزه خامی آن از بین برود و به داخل قابلمه بیفزایید.

خورش قیمه را به خوبی ترکیب نمایید تا رب گوجه فرنگی و سیب زمینی با گوشت و لپه ترکیب گردند، بعد کمی نمک با زعفران دم کرده و نیز پودر لیمو عمانی را به آن بیفزایید و همچنان هم بزنید تا به خوبی تمامی مواد با یکدیگر مخلوط گردند. تا وقتی که قیمه مانند حلیم کش بیاید و آب اضافه آن گرفته شود، لازم است هم بزنید. این غذا نباید زیاد پرآب باشد. در نهایت پس از آمده شدن خورش می توانید آن را همراه شکر پلو و یا پلو ساده و پلو زعفرانی و یا حتی کته زعفرانی که از قبل آماده کرده اید، بسته به انتخاب خود میل نمایید.

آموزش طرز تهیه قیمه بوشهری ساده در خانه

دستور پخت شکر پلو بوشهری

قابلمه ای پر از آب را بر روی حرارت قرار دهید تا بجوشد، بعد برنج را به داخل این آب بیفزایید، توجه داشته باشید برای تهیه این پلو نیاز به افزودن نمک نیست. پس از اینکه برنج نیم پخت گردید، درون آبکش بریزید و آبکشی نمایید. بعد برنج آبکشی شده را درون ظرفی ریخته و بعد شکر را به آن بیفزایید و آرام آنها را با یکدیگر ترکیب نمایید.

حالا یک دوم پیمانه گلاب را به برنج افزوده و بعد میزان مورد نظر خود زعفران دم کرده به آن بیفزایید و دوباره آرام ترکیب نمایید. درون قابلمه ای کمی روغن ریخته و بعد برنج را نیز بریزید و درب قابلمه را بر روی آن قرار دهید و بگذارید تا با حرات ملایم دم بکشد.

رسپی قیمه بوشهری و شکر پلوی خوش طعم

فوت و فن های کاربردی برای تهیه خورش قیمه بوشهری

  • به این نکته توجه کنید که خورش قیمه بوشهری در انتهای تمام شدن مراحل، کشدار باشد. برای این منظور می توانید لپه و گوشت را با گوشتکوب برقی و یا میکسر به طور کامل پوره نمایید.
  • نخودها را به طور کامل پخته و نرم نمایید، به صورتی که نباید نخودی سالم وجود داشته باشد.
  • در صورت تمایل آب لیمو ترش تازه را جایگزین گرد لیمو عمانی نمایید.
  • در صورت تمایل برای رفع غلظت داری خورش قیمه، کمی آب گوشت از صافی عبور داده شده را به خورش بیفزایید.
  • اغلب زمانی ۴۰ دقیقه ای الی ۵۰ دقیقه ای لازم است تا این خورش کشدار شده و آماده گردد.
  • در دستور پخت این خورش به سبک سنتی، اغلب از گوشت گوسفندی قطعه ای بهره گرفته می شود، اما در صورت تمایل می توانید از گوشت گوسفندی چرخ کرده استفاده نمایید.
  • بسته به میل خود سیب زمینی را از لیست مواد لازم حذف نمایید.
  • می توانید از نخود و یا لپه برای تهیه این خورش بهره ببرید.
  • اگر می خواهید از لیمو عمانی در طرز تهیه خورش قیمه بوشهری بهره ببرید، باید لیموها را دستکم ۱ ساعت درون آب بگذارید تا طعم تلخ لیمو از بین برود.
  • پیش از افزودن زیره به خورش قیمه بوشهری خوب است آن را به طور کامل پودر نمایید و بعد به خورش بیفزایید.
  • چوب دارچین جایگزین خوبی برای پودر دارچین محسوب می شود، فقط توجه داشته باشید پیش از کوبیدن و له کردن مواد خورش، چوب دارچین را از آن بیرون بیاورید.

دستور پخت قیمه بوشهری یکی از قیمه های سنتی و خوشمزه

در این مطلب اختصاص داده شده به آموزش آشپزی شما را با طرز تهیه قیمه بوشهری آشنا کردیم، امیدواریم مورد توجه و پسندتان واقع شده باشد. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی بیشتر با رسپی انواع خورشت می توانید به همین لینک مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو