طرز تهیه خورش ترشی گورما با دستور پخت سنتی

منبع: آرگا

1

1402/9/14

08:09


خورش ترشی گورما یکی از خورش های بسیار محبوب در اردبیل است که این خورش شباهت بسیار با قورمه سبزی دارد و فقط از سبزی استفاده نمی شود. برای تهیه این خورش سنتی مطلب را مشاهده کنید.

خورشت انواع مختلف و بسیاری از جمله خورش ترشی گورما دارد که این خورش یکی از خورش های خوشمزه سنتی ایرانی می باشد. برای تهیه ان خورش از مواد اولیه ای تقریبا مانند خورش قورمه سبزی استفاده می شود و باید از لوبیا چشم بلبلی استفاده کرد. برای ترش کردن و طعم دار کردن این خورشت به دلخواه می توان از آبلیمو استفاده کرد. طرز تهیه خورش ترشی گورما در این مطلب قرار دارد.

همانطور که گفته ایم خورش انواع مختلفی دارد که می توان به خورش قیمه اسفناج و خورش فسنجان اشاه کرد. برای تهیه این دو خورش لذیذ کافی است تا بر روی لینک قرار گرفته شده کلیک کنید. خورش ترشی گورما یکی از خورش های محبوب در اردبیل است که این خورش بیشتر در آنجا محبوبیت دارد. آلو خورشتی در این خورشت طعمی عالی و بسیار متفاوت و خوشمزه ایجاد می کند.

خورش ترشی گورما لذیذ

مواد لازم

  • پیاز ۲ عدد
  • آلو خورشتی ۱۵ عدد
  • گوشت خورشتی گوسفندی ۲۵۰ گرم
  • لوبیا چشم بلبلی ۱/۲ پیمانه
  • رب ۱ قاشق غذا خوری
  • زعفران به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • زردچوبه به مقدار لازم

خورش ترشی گورما سنتی

طرز تهیه خورش ترشی گورما سنتی و لذیذ

ابتدا برای تهیه این خورش باید حداقل لوبیا چشم بلبلی را ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه بگذارید خیس بخورد. سپس آن را یک بار بجوشانید و آب را خالی کنید تا سیاهی های آن گرفته شود. آلو خورشتی ها را هم با مقدار کمی آب خیس کنید تا نرم شود. پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی خیلی ریز و یا با رنده، رنده کنید.

پیاز را داخل قابلمه ای مناسب با مقداری روغن و ادویه ها تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند. سپس گوشت را هم به مدت ۱۰ دقیقه با حرارت ملایم داخل قابلمه تفت دهید. به گوشت مقداری نمک و فلفل و زعفران بزنید و دوباره تفت دهید. چند پیمانه آب جوشیده شده به قابلمه اضافه کنید و اگر آب جوشیده ندارید بهتر است بجوشانید و از آب سرد استفاده نکنید.

طرز تهیه خورش ترشی گورما لذیذ

زمانی که گوشت نیم پز شد، آلو خورشتی و لوبیا را به قابلمه اضافه کنید. به دلخواه یکم زعفران دوباره به قابلمه اضافه کنید. دقت داشته باشید این خورش نباید آبکی باشد. پس از پخته شدن گوشت می توان این خورش را به همراه برنج و انواع ترشی سرو کرد. برای تهیه و مشاهده انواع خورشت بر روی لینک قرار گرفته شده کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو