آموزش و راهنمای خواننده شدن

منبع: گهر

102

1398/5/5

13:00


خواننده شدن و خوانندگی برای اغلب افراد و به ویژه جوان ها به یکی از آرزوهای آن ها تبدیل شده است. خواننده شدن نیازمند استعداد و اصول خاصی است. برای آشنایی با راهنمای خواننده شدن این بخش گهر را بخوانید. در ادامه در مورد روش خواننده شدن و راه خواننده شدن و آموزش خوانندگی می خوانید.

آموزش و راهنمای خواننده شدن

www.gahar .ir 05.0598 5 آموزش و راهنمای خواننده شدن

راهنمای خواننده شدن

مربی آواز می‌خواهید یا معلم آواز؟

متاسفانه ما در زمینه علم و دانش موسیقی خیلی کمبود داریم؛ مدت‌هاست در کشورمان به موسیقی و خوانندگی به‌عنوان یک دانش نگاه نمی‌شود و کسانی که علاقه دارند خواننده شوند نمی‌دانند از چه راهی باید درست و اصولی کارشان را شروع کنند. حتی خیلی‌ها فرق مربی آواز و معلم آواز را نمی‌دانند.

برای یاد گرفتن تئوری موسیقی و آشنایی با نت‌ها باید پیش یک مربی آواز رفت. مربی آواز علم خواندن و نوشتن نت (سولفژ) را به هنرجو آموزش می‌دهد تا او را برای گام‌های بعدی آماده کند اما معلم آواز کسی است که هنرجو را با اندام‌های آوازی آشنا می‌کند و پرورش می‌دهد. او طریقه استفاده از تک‌تک اندام‌های آواز را به فرد یاد می‌دهد و با او تمرین می‌کند تا درنهایت منجر به استخراج صوت سالم شود. معلم آواز صداسازی کرده و خواننده را باصدایش و استعدادهایش آشنا می‌کند، البته چون هنرجوها معمولا دوره سولفژ و بسیاری دیگر از دوره‌های لازم را نگذرانده‌اند من مجبورم در کلاس‌هایم در کنار آموزش خواندن کارهای مربی آواز را هم انجام دهم.

اولین گام را درست بردارید

اگر کسی می‌خواهد خواننده شود، اول باید به‌دنبال یک معلم آواز مناسب و باتجربه بگردد. این نخستین قدم در این راه است به همین علت درست برداشتن آن بسیار اهمیت دارد. درتمام دنیا و در دنیای موسیقی همیشه می‌گویند، معلم آواز خوب کسی است که خودش خواننده باشد و بعد هم با توجه به تجربه و تعداد برخوردهایش با آدم‌ها و صداهای مختلف مفاهیم را به‌خوبی انتقال دهد. هستند خوانندگان خوبی که در انتقال مفاهیم به هنرجو ضعیف هستند و باعث به‌وجود آمدن اختلالاتی در روند آموزش می‌‌شوند. فردی که نیاز به داشتن یک استاد خوب دارد باید در این کلاس‌ها شرکت کند، به این موضوع پی ببرد و خودش را محک بزند. معلم آواز فاکتورهایی دارد که داشتن هرکدام از این فاکتورها به نمره او اضافه می‌کند مثلا صدای خوب، تجربه، علم موسیقی و شناخت انواع سبک‌ها چند نمونه از این فاکتورها هستند.

تحمل داشته باشید

برای خواننده شدن، هنرجو باید تحمل و تاب گذراندن دروس و کلاس‌ها را داشته باشد. یعنی بتواند درطول دوره با جدیت تمرین‌هایش را انجام دهد و تمام فکرش را معطوف به کارش کند. افراد زیادی هستند که در کلاس‌های آواز ثبت‌نام می‌کنند و هیچ‌چیز را جدی نمی‌گیرند چون به موسیقی و خوانندگی به‌عنوان یک سرگرمی نگاه می‌کنند. این دوره واقعا سخت است و طول آن به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ گاهی ۶ ماه تا یک‌سال طول می‌کشد که حنجره یک فرد جا باز کند و برای خواندن آماده شود. آوازخواندن یک کار فیزیکی است و یکسری اندام‌های درونی مثل دیافراگم، ماهیچه نرم کام، ماهیچه صورت و… باید برای این منظور پرورش پیدا کنند و با هم هماهنگ شوند.

حنجره باید بالغ شود

بهترین زمان برای شروع تمرین‌های خوانندگی بعد از سن بلوغ است، یعنی زمانی که فرد به بلوغ کامل رسیده و تمام تغییرات در حنجره او انجام شده و نشست خودش را کرده است. در این سن با تمرین می‌توان حنجره و باقی عضلات مربوطه را تربیت کرد طوری‌که به‌صورت ثابت باقی بماند. اگر در طول‌ گذار اندام حرکتی این تمرین‌ها شروع شود مسلما با تغییرات عضلات همه‌چیز عوض می‌شود.

ساز را بشناسید

خوانندگی فقط آواز نیست، اگر یک نفر صدایش عالی باشد اما شعر را نشناسد و موسیقی را بلد نباشد در انتخاب‌هایش شکست می‌خورد. خواننده باید یک پکیج از فاکتورهای مختلف باشد؛ فاکتورهایی مثل بازیگری، علم موسیقی، صدای خوب، شناخت ادبیات و… همه اینها باید در کنار هم قرار بگیرند تا آن فرد موفق شود. الان زمانی نیست که خواننده بایستد و یکی برایش ساز بزند، او باید حداقل یک ساز را بشناسد و خودش آن را بنوازد.

آن‌هایی که کلاس نرفته‌ا‌‌ند

با شرکت کردن و گذراندن این دوره‌ها و تمرینات هر کسی خواننده نمی‌شود. صدا تشکیل شده است از فیزیک بدن، نظم و انضباط قرار گرفتن تارهای صوتی در کنار هم، طول تارهای صوتی، طول گردن، شکل صورت، سینوس‌ها و فرم بینی؛ همه این‌ها اگر خوب باشند تازه امتیاز آن فرد از ۱۰۰ امتیاز به ۵۰ می‌رسد. بعد از آن با تمرین و گذراندن دوره‌های آموزشی این امتیاز بالا می‌رود و آن فرد خواننده می‌شود. البته مشکلات فیزیکی را نمی‌توان در کلاس‌ها و با تمرین‌ حل کرد اما می‌شود با تمرین‌های خوب و طولانی صدا را استخراج و تاثیر آن مشکل را کم کرد. بسیاری از خواننده‌های خوب اصلا به‌صورت حرفه‌ای دوره‌ای ندیده‌اند اما خواننده‌های خوبی شده‌اند. سارا برتمن، معلم آواز سلن‌دیون می‌گوید: «خیلی از هنرجوها می‌آیند و به‌طور خدادادی درست می‌خوانند و آنجا کار من فقط این است که بگویم چرا درست می‌خوانند؟»ما هم در ایران کسانی را داریم که درست و صحیح می‌خوانند و شاید هیچ کلاسی نرفته باشند اما به‌صورت شنیداری، درک درستی از خواندن داشته و با خواندن در طول زمان جای صدای خودشان را پیدا کرده‌اند.

خواننده تحویل نمی‌دهیم

آموزشگاه‌های زیادی داریم که مدت‌هاست هنرجو می‌پذیرند ولی تا به حال حتی یک خواننده هم به دنیای موسیقی معرفی نکرده‌اند. این اتفاقات به خاطر درک ناصحیح آواز است چون کم هستند کسانی که خواننده باشند و اطلاعات خوب و در کنارش قدرت انتقال خوبی هم داشته باشند و در ضمن برای این‌کار وقت بگذارند. کسی که می‌خواهد یک خواننده خوب شود بهتر است به‌صورت خصوصی با یک معلم آواز دوره‌اش را بگذراند و آن معلم روی صدای او کار کند. در دنیای صحیح موسیقی این اتفاق می‌افتد ولی متاسفانه در ایران به‌دلیل هزینه‌های زیاد این کلاس‌ها هر کسی نمی‌تواند از این شکل آموزش بهره بگیرد.

متخصصان تقلید

در موسیقی الان ما، کارهای ناقص‌الخلقه جواب می‌دهند! هر چه خواننده کمتر از روی اصول بخواند، کپی درجه ۳ یک خواننده دیگر باشد و… کار او بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و این خیلی عجیب است.مردم از این وضع موسیقی ناراحت هستند و این آهنگ‌ها را فقط یک مدت کوتاه گوش می‌دهند و بعد به فراموشی سپرده می‌شود. این اتفاق خیلی بدی است که می‌تواند برای یک خواننده و آهنگ‌ بیفتد. موسیقی ما حالا چهره موجهی در دنیا ندارد درحالی‌که ما تمدنی غنی از موسیقی داریم ولی چون یکسری متخصص تقلید داریم که آهنگ‌های کشورهای دیگر را کپی می‌کنند و با یک شعر سخیف تحویل جامعه می‌دهند ارزش موسیقی ما روزبه‌روز پایین‌تر می‌آید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو