تخلف قطعه‌سازی کروز در خرید سهام ایرانخودرو ؛ سرنوشت معاملات خرید سهام ایرانخودرو چیست؟

منبع: تکراتو

3

1402/6/18

20:01


با توجه به تداوم روند خرید سهام ایران‌‌خودرو با وجود مصوبه شورای رقابت، به نظر احتمال تخلف قطعه‌سازی کروز در خرید سهام ایرانخودرو وجود دارد.

تخلف قطعه‌سازی کروز در خرید سهام ایرانخودرو ؛ سرنوشت معاملات خرید سهام ایرانخودرو چیست؟

با توجه به تداوم روند خرید سهام ایران‌‌خودرو با وجود مصوبه شورای رقابت، به نظر احتمال تخلف قطعه‌سازی کروز در خرید سهام ایرانخودرو وجود دارد.

در اواخر سال 1401 و بعد از شکایت ایران‌خودرو در مورد عضویت شرکت‌های وابسته به قطعه‌سازی کروز در هیئت مدیره این خودروسازی، شورای رقابت به رسیدگی در این مورد پرداخت. نتیجتاً مطابق با اعلام این شورا، سهامداری ایران‌خودرو از سوی وابستگان شرکت کروز اختلالی در رقابت به‌وجود آورده است. این امر منجر به دسترسی شرکت کروز به کلیه اطلاعات شرکت بالادستی و لذا باعث ایجاد رانت اطلاعاتی برای کروز شده است.

بنابراین در همین جهت شورای رقابت طبق قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 دستور واگذاری سهام ایران‌خودرو توسط کروز تا میزانی که دیگر در هیئت مدیره عضویت نداشته باشد را صادر کرد.

با‌این‌حال، با وجود مصوبه شورای رقابت مبنی بر کاهش سهم کروز در ایران خودرو، این شرکت همچنان به روند خرید سهام ایران‌‌خودرو تداوم بخشیده است. این درحالی است که شورای رقابت کروز را ملزم به فروش سهام خود در ایران خودرو کرده بود. این شرکت باید تا زمانی که دیگر حق عضویت در هیئت مدیره را نداشته باشد، به روند کاهش سهام خود ادامه دهد.

با اینکه همه منتظر واگذاری تدریجی سهام ایران‌خودرو که در اختیار کروز بودند، اما چنین امری هیچگاه رقم نخورد. برخلاف رویه واگذاری، درحال‌حاضر یک شرکت وابسته کروز 3.36 درصد دیگر از سهام ایران‌خودرو را خریداری کرده است.

بیشتر بخوانید: تشکیل کمیته ویژه واگذاری سهام خودروسازان ؛ دستور رئیسی اجرایی می‌شود؟

تخلف قطعه‌سازی کروز در خرید سهام ایرانخودرو

پس از رای شورای رقابت در این مورد، کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی هم به موضوع ورود کرد و این امر را تخلف قطعه‌سازی کروز در خرید سهام ایرانخودرو قلمداد کرد. مطابق با همین امر خرید سهام ایران‌خودرو از سوی کروز توسط شرکت‌های وابسته و کسب دو حق عضویت در هیئت مدیره را همچون شورای رقابت برخلاف ماده 47 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی دانست. کمیسیون اصل 90 حل این تعارض را به شورای رقابت واگذار کرد.

تخلف قطعه‌سازی کروز در خرید سهام ایرانخودرو

با وجود همه این تفاسیر، هفته پیش بانک صادرات طی اطلاعیه‌ای خبر داد که بلوک 3.36 درصدی سهام ایران‌خودرو به ارزش 3 هزار و 200 ریال را به یک شرکت وابسته کروز واگذار کرده است. درصورتی‌که این معامله نهایی شود، باز هم شاهد افزایش قدرت شرکت کروز در مدیریت ایران‌خودرو خواهیم بود.

در همین زمینه سازمان بورس 14 روز مهلت دارد تا این معامله را طبق مستندات ارائه‌شده مورد بررسی قرار دهد. با توجه به رای شورای رقابت و مسئولیتی که کمیسیون اصل 90 به این شورا اعطاء کرده است، انتظار می‌رود که دستگاه‌های نظارتی ضمن جلوگیری از معامله، شرکت کروز را ملزم به فروش سهام کنند. درواقع کروز باید سهام ایران‌خودرو را تا حدی به‌فروش برساند که دیگر امکان حضور در هیئت مدیره این شرکت را نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص احتمال تخلف قطعه‌سازی کروز در خرید سهام ایرانخودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو