طرح اجرای قوانون تعرفه گذاری پرستاری چیست؟ | معاون پرستاری وزارت بهداشت

4

1402/6/29

11:48


طرح اجرای قوانون تعرفه گذاری پرستاری چیست؟ | معاون پرستاری وزارت بهداشت

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

عباس عبادی درباره آخرین وضعیت اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اظهار کرد: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از سال 1386 مصوب شد و به رغم اینکه به شکل معمول بین 3 تا 6 ماه طول می‌کشد تا آیین نامه اجرایی آن نگاشته و ابلاغ شود، متأسفانه حدود 15 سال به طول انجامید تا اینکه بعد از همه گیری کرونا و نگاه ویژه‌ای که مقام معظم رهبری در دولت سیزدهم ریاست جمهوری که یکی از شعارهای انتخاباتی آیت‌الله رئیسی بود، خوشبختانه این قانون اجرایی شد.

وی ادامه داد: این قانون تازه تولد یافته است بنابراین شبیه جنین و نوزاد متولد شده‌ای می‌ماند که نیاز به مراقبت دارد و باید کمک کنیم که این قانون به رشد و بلوغ کافی برسد. از سال گذشته اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را آغاز کردیم؛ هرچند پرداخت‌هایی که در سال گذشته انجام شده به شکل علی الحساب بوده اما محاسبات در حال تکمیل است که معوقات همکاران پرستاری اصلاح و پرداخت شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال دوم اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، این تعرفه‌ها مثل سایر تعرفه‌های حوزه پزشکی وارد سرانه سلامت شده است، افزود: برخلاف سال گذشته که فقط یک اعتبار ثابت از سوی مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده بود، امسال وارد سرانه سلامت شده که این یک نقطه قوت است. همچنین سال گذشته 17 بسته خدمت پرستاری تعریف شده بود که در سال جاری به 27 بسته خدمات پرستاری افزایش پیدا کرده که این اتفاقی ارزشمند است.

عبادی افزود: در سند باز توزیع که چهارشنبه گذشته به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده، ضریب همکاران شب کارمان، ارتقاء یافته و تعرفه برخی از بخش‌ها مثل اتاق عمل، همودیالیز، اورژانس و برخی از بخش‌های دیگر نیز ترمیم شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این تعرفه گذاری خدمات پرستاری شامل همه گروه‌های پرستاری اعم از شرکتی، دولتی و خصوصی می‌شود؟

گفت: همه کارکنان پرستاری که خدمات بالینی ارائه می‌کنند، مشمول این تعرفه خواهند بود؛ فارغ از اینکه اشتغال در حوزه خصوصی، تأمین اجتماعی، نیرو‌های مسلح یا خیریه یا بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی داشته باشند، می‌توانند از مزایای این تعرفه برخوردار باشند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: سایر مراکز مثل تأمین اجتماعی، نیرو‌های مسلح و خصوصی می‌توانند از این الگو استفاده کنند چون این مبلغ تعرفه در حال حاضر از سوی این مراکز از بیماران و از بیمه‌ها دریافت می‌شود بنابراین همه همکاران‌مان در همه حوزه‌ها حق دارند از مزایای این قانون منتفع شوند.

عبادی تصریح کرد: یکی از مشکلات این قانون در سال گذشته این بود که تقریباً 9 ماه طول کشید تا اولین اعتبار از سازمان برنامه به دست وزارت بهداشت برسد همچنین زیرساخت‌ها مانند HIS(سیستم اطلاعات بیمارستانی) کفایت لازم را نداشت که خوشبختانه با فراخوانی که از همه شرکت‌های طرف قرارداد با بیمارستان‌ها داشتیم، دستورالعمل‌ها منطبق شده است و می‌توانیم بگوییم با ضریب بالای 95 درصد، اکثر خدمات در حوزه مراقبت پرستاری، امکان ثبت را دارند البته حتماً همکاران و مدیران پرستاری باید دقت کنند که ثبت خدمات به درستی انجام شود تا دانشگاه، بیمارستان و همکاران پرستار از این مزایا به درستی و منصفانه برخوردار شوند./تسنیم

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو