اصلی ترین و فراگیر ترین علت مرگ ایرانیان | برای پیشگیری از مرگ و میر و بیماری چه باید کرد؟

2

1402/8/15

10:03


اصلی ترین و فراگیر ترین علت مرگ ایرانیان | برای پیشگیری از مرگ و میر و بیماری چه باید کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حسین فرشیدی در نشست کشوری مدیران بهبود تغذیه معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در ستاد وزارت بهداشت، گفت: تغذیه، عامل مهمی در سلامت افراد است. تغذیه به همه بیماری ها ارتباط دارد. اگر تغذیه به خوبی مدیریت نشود مشکلات عدیده ای در عرصه سلامت پیش می آید، زیرا تغذیه در بیماری های غیرواگیر از جمله چاقی، دیابت، قلبی و عروقی تاثیرگذار است.

وی افزود: بسیاری از بیماری ها را با تغییر ساده در سبک زندگی و تغذیه می توانیم کنترل کنیم. قدم اول درمان این بیماریها، تغذیه سالم و فعالیت های بدنی است که می تواند بار مالی بسیار زیاد دارو را کم کند.

وی با بیان این که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، پرفشاری خون و سرطان ها با دو فاکتور فعالیت بدنی و تغذیه قابل پیشگیری هستند، اظهار کرد: در سال ۲۰۱۹ عوامل خطر تغذیه ای ۶۵ هزار مورد مرگ را در کشور موجب شده است و متاسفانه روند این عوامل به طور متوسط در چهار سال اخیر کاهشی نبوده است.

ضرورت ارتقای سطح سواد سلامت افراد

دکتر فرشیدی با تاکید بر این که الگوی تغذیه در جامعه باید عوض شود، گفت: یکی از موثرترین راهکار کاهش بیماری ها، آشنا کردن مردم با غذای مناسب است. مصرف غذا با الگوی مناسب محلی و منطقه ای نیز بسیار در این زمینه نقش دارد.

وی بابیان این که ارتقای سطح سواد سلامت از فاکتورهای اصلی برنامه آموزش سلامت خانواده وزارت بهداشت است، گفت: هدف ما باید خودمراقبتی و استراتژی ما باید ارتقای سطح سواد مردم باشد.

وی افزود: در اکثر استان های کشور نان به عنوان غذای اصلی مطرح است، پس باید فرهنگ استفاده از نان کامل را در جامعه نهادینه کنیم زیرا بیماری هایی مثل سرطان و قلب و عروق مستقیم به تغذیه ارتباط دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این که باید کاری کنیم که همان ایمانی که مردم به تاثیرگذاری واکسن ها دارند، به پیاده روی و تغذیه سالم نیز داشته باشند، اظهار داشت: کاهش مصرف نمک موجب کاهش فشار خون، کاهش سکته مغزی و مرگ می شود. با کاهش مصرف نمک، از ۲۷ درصد سکته ها و مرگ ها می توان پیشگیری کرد. هزینه ای که برای ترویج تغذیه سالم می کنیم بسیار کمتر از هزینه بیماری های غیرواگیر است.

دکتر فرشیدی ابراز داشت: به عنوان پزشک قلب به تمام بیماران توصیه می کنم کنار غذا حتما سبزی یا کاهو مصرف کنند، زیرا تغذیه به همه بیماری ها ارتباط دارد.

وی افزود: اگر فقط مصرف قند و نمک را در کل کشور کاهش دهیم بسیاری از مشکلات و بیماری ها برطرف می شود. باید کاری کنیم که دستگاه های مختلف درباره میزان نمک و قند محصولات بدون کسب اطلاع از وزارت بهداشت تصمیم گیری نکنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو