چای سبز در دوران شیردهی مفید یا مضر؟

منبع: آرگا

2

1402/6/29

16:09


در دوران شیردهی، مادر هر رژیم غذایی ای که داشته باشد نوزاد خود را هم تا رسیدن به سن دو سالگی با همان برنامه تغذیه می کند. بهتر است با توصیه پزشکان اطفال از هر گونه مصرف الکل، دخانیات ، کافئین و داروی خاص دوری کنند و با پیشنهاد ما به نوشیدن چای سبز روی بیآورند. چون چای سبز به اندازه ی قهوه و چای سیاه کافئین نداشته و می تواند به مدت زمان کمتری در بدن فرد تغذیه شده تاثیرات خود را نگه دارد. چای سبز در دوران شیردهی به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان و مواد مغذی، هم برای مادر و هم برای نوزاد بسیار مفید بوده و آسیبی به همراه ندارد.

بهتر است برگ های تازه ی چای سبز را برای دم کردن آن انتخاب کنید. این معنای مداومت در مصرف خود را ندارد چون مادران شیرده بهتر است تنها دو فنجان در طول شبانه روز نوش جان کنند. چای سبز کاهش تولید شیر را به دنبال نداشته اما موجب اختلال جذب آهن در بدن می شود توصیه می شود تا وعده زمانی مناسب مصرف را به سه ساعت پس از غذا موکول کنید.

آیا از تغذیه مادران شیرده چیزی به چشم دیده اید؟ یا با خوانش متنی، آن را مطالعه کرده اید؟

آشنایی ابتدایی با چای سبز

مصرف چای سبز در دوران شیردهی تا چه اندازه ای مناسب است؟

همانطور که در شروع مقاله گفته شد، نوشیدن تنها دو فنجان چای سبز برای مادران شیرده کافی است. مادران اگر زیاده روی در نوشیدن آن داشته باشند به خاطر ورود بیش از اندازه ی کافئین به شیر خود مشکلاتی را در ادامه برای نوزاد شیرخوار خود خواهد داشت. از جمله ی این مشکلات:

نفخ شکم به همراه ناآرامی های صدادار

شکل گیری حرکات نامنظم روده ای

اسهال

بیداری های طولانی مدت و خواب ناکافی

قولنج یا درد کولیک نوزاد

مصرف چای سبز در دوران شیردهی

چرا چای سبز هواداران زیادی را برای مصرف خود دارد؟

چای سبز دارای مواد مغذی و ترکیبات زیستی سالمی است.

در بهبود عملکرد مغز نقش آفرین است.

چربی سوزی را افزایش می دهد.

در پیشگیری از دیابت موثر است.

سلامت دستگاه گوارش را تامین می کند.

خواص ضد سرطانی دارد.

ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

در بهبود سلامت کبد نقش پر رنگی دارد.

کاهش کلسترول را به همراه دارد.

التهاب اندام های مختلف بدن را درمان می کند.

عملکرد مغز را بهتر می سازد.

درمان آسم را پر ثمر می سازد.

و…

برای آگاهی بیشتر بهتر است لینک های فواید بخور چای سبز و خواص روغن چای سبز را کلیک کنید.

چه جایگزین های دیگری برای مصرف چای سبز وجود دارد؟

اگر مادرانی باردار یا شیرده هستید یا با بیماری های خاصی دست و پا می زنید. بدانید که تنها نوشیدن چای سبز برای شما سالم و بی خطر است. چای های دیگر همچون:

چای سفید

چای بابونه

چای زنجبیلی

چای نعناع

چای قاصدک

و چای گل رز

در صورت رعایت حد مجاز مصرف، مشکلی به همراه نداشته اما بهتر است زیر نظر پزشک نوشیده شوند.

جایگزین نوشیدنی های دیگر به جای چای سبز در مادران شیرده

چای سبز قهوه ای را بهتر بشناسید

چای سبز قهوه ای، نوشیدنی ای فاقد کافئین بوده که نه برای مادر نوزاد و نه خود نوزاد خطری به همراه نخواهد داشت و با آسودگی تمام می توانید شما دوست داران چای، آن را در هر ساعتی از شبانه روز نوش جان کنید.

آیا قرص های چای سبز به اندازه ی خود چای سبز پر فایده اند؟

نه متاسفانه همچین نظریه ای حقیقت ندارد. حتی احتمال دارد که با مصرف این قرص ها هر روزه کافئین بیشتری را به بدن خود برسانید و برای مادران شیرده و باردار در کمترین حالت ممکن خود توصیه می شود.

صحبت پایانی:

پس از گذراندن مراحل بارداری، شیردهی نوزاد برای مادران امری بسیار سخت و پر کار می باشد. آن ها در دوران بارداری هرگونه رژیم غذایی ای را که برای خود داشته باشند از طریق بند ناف به جنین هم تغذیه می کنند. پس از آن در دوران شیردهی هم با همان گونه رژیم غذایی خود، نوزاد را از طریق خوراندن شیر تغذیه می کنند. این چنین بهتر است همواره احتیاط لازمه را برای داشتن رژیم غذایی اصولی خود داشته باشند تا سلامت جانی فرزند خود را با خطر رو در رو نکنند. در آخر هم بسیار از شما عزیزان متشکریم که تا پایان مقاله ی چای سبز در دوران شیردهی با ما، مجله ی آرگا همراه بوده اید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو