بیوگرافی کیت بلانشت؛ زندگی شخصی هنری او از ورود به دنیای هنر تا فیلم های معروف او

بیوگرافی کیت بلانشت؛ زندگی شخصی هنری او از ورود به دنیای هنر تا فیلم های معروف او


منبع: روزانه

4

1402/7/2

10:48


کیت بلانشت یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینماست که تا به کنون دوبار برنده جایزه اسکار شده است. مسعود فراستی منتقد سختگیر سینما او را پدیده سینما و بهترین بازیگر زن عنوان کرده است. ما امروز در مجله روزانه نگاهی بر زندگی و همچنین بهترین فیلم‌هایش خواهید داشت، پس در ادامه همراه ما باشید. تولد […]

بیوگرافی کیت بلانشت؛ زندگی شخصی هنری او از ورود به دنیای هنر تا فیلم های معروف او

کیت بلانشت یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینماست که تا به کنون دوبار برنده جایزه اسکار شده است. مسعود فراستی منتقد سختگیر سینما او را پدیده سینما و بهترین بازیگر زن عنوان کرده است. ما امروز در مجله روزانه نگاهی بر زندگی و همچنین بهترین فیلم‌هایش خواهید داشت، پس در ادامه همراه ما باشید.

تولد و اوایل زندگی

تولد و اوایل زندگی

کیت بلانشت در 4 می سال 1969 در استرالیا به دنیا آمد.

مادر استرالیایی او، جون (که نام خانوادگی‌اش پیش از ازدواج گمبل بود)، بساز و بفروش و معلم بود.

پدر آمریکایی او، رابرت دی‌ویت بلانشت جونیور (که بومی تگزاس بود)، ناوبان دوم نیروی دریایی ایالات متحده بود که بعداً مدیر تبلیغاتی شد.

 والدینش هنگامی که کشتی پدرش در ملبورن خراب شد با هم آشنا شدند.

 بلانشت ده سال داشت که پدرش بر اثر سکته قلبی درگذشت و مادرش مجبور شد که خانواده را به تنهایی بزرگ کند.

 بلانشت یک برادر بزرگتر و یک خواهر کوچک‌تر دارد.

 تبار او شامل انگلستانی، اسکاتلندی و کمی فرانسوی می‌شود.

مطلب مشابه: بیوگرافی گوئینت پالترو؛ درباره زندگی شخصی و هنری از رابطه با برد پیت تا بهتری فیلم هایش

دوران نوجوانی و تحصیلات

دوران نوجوانی و تحصیلات

بلانشت خودش را به‌عنوان کودکی «نیمه برون‌گرا، نیمه گوشه‌گیر» توصیف کرده‌است.

 او در دوران نوجوانی‌اش تمایل زیادی به پوشیدن لباس‌های مرسوم مردانه داشت و در حین بزرگ شدن دوره‌های تحول گوت و پانک را تجربه کرد و در یک زمان موی سر خود را تراشید.

 او دوران دبستان را در ملبورن و در مدرسه ابتدایی ایوانهو ایست گذراند. او برای تحصیلات متوسطه در مدرسه گرامر دختران ایوانهو و سپس در کالج خانم‌های متدیست (که در آن‌جا علاقه‌اش به هنرهای نمایشی را کشف کرد) به تحصیل پرداخت.

 او در اواخر نوجوانی و اوایل بیست سالگی در آسایشگاهی در ویکتوریا کار می‌کرد.

 بلانشت در رشته اقتصاد و هنرهای زیبا در دانشگاه ملبورن تحصیل کرد اما پس از یک سال تحصیل را رها کرد و به خارج سفر کرد.

 هنگامی که به مصر رفت، از بلانشت خواسته شد که در نقش کوتاه یک تشویق‌کننده آمریکایی در فیلم بوکس مصری به نام کابوریا ایفای نقش کند؛ او در آن هنگام به پول نیاز داشت و این نقش را قبول کرد.

ورود به دنیای هنر

ورود به دنیای هنر

ولین نقش تئاتری بلانشت در سال 1992 در مقابل جفری راش در نمایش اولئانا اثر دیوید ممت برای کمپانی تئاتر سیدنی بود.

 او در آن سال بازیگر نقش کلوتایمنسترا در نمایش الکترای سوفوکل بود. چند هفته پس از تمرین، بازیگر نقش اصلی از این نمایش کنار کشید و کارگردان، لیندی دیویس، بلانشت را برای این نقش انتخاب کرد. عملکرد او در الکترا با تحسین همراه بود.

 در سال 1993، بلانشت جایزه بهترین بازیگر تازه‌وارد از منتقدان تئاتر سیدنی را برای بازی در رقص‌های کافکا اثر تیموتی دالی و همچنین جایزه بهترین بازیگر زن برای بازی در اولیانا اثر دیوید ممت را دریافت کرد. او اولینی بازیگری شد که در هر دو رشته در همان سال برنده شد.

مطلب مشابه: بیوگرافی نیکول کیدمن؛ درباره زندگی شخصی، ازدواج با تام کروز و لیست فیلم ها

نقش‌های مهم و شهرت

نقش‌های مهم و شهرت

بلانشت نقش رهبر الف‌ها، گالادریل را در سه‌گانه ارباب حلقه‌ها ساخته پیتر جکسون ایفا کرد.

 این سه‌گانه با موفقیت از لحاظ انتقادی و تجاری همراه بود و 3میلیارد دلار در گیشه جهانی فروش داشت.

 این سه فیلم مدتی بعد در یک نظرسنجی که توسط مجله آمریکایی وایرد در سال 2012 انجام شد، در بین 10 فیلم برتر فانتزی برتر تمام دوران قرار گرفتند.

 علاوه بر ارباب حلقه‌ها، بلانشت در سال 2001 با طیف وسیعی از نقش‌ها در درام‌های شارلوت گری و اخبار کشتیرانی و کمدی جنایی راهزنان کارنامه کاری خود را متنوع کرد و برای آن نامزد دریافت گلدن گلوب و انجمن بازیگران فیلم شد.

سبک بازیگری

سبک بازیگری

بلانشت اغلب به‌عنوان یکی از بهترین بازیگران زن نسل خود تلقی می‌شود و به‌دلیل توانایی در ایفای نقش شخصیت‌هایی از اقشار مختلف جامعه و همچنین برای ایفای نقش مهم در طیف گسترده‌ای از ژانرهای فیلم، از فیلم‌های مستقل کم‌هزینه تا فیلم‌های پرمخاطب و مربوط به جریان اصلی مورد توجه قرار گرفته‌است.

 او به دلیل تسلط بر طیف گسترده‌ای از لهجه‌های متنوع، از انگلیسی، ایرلندی و فرانسوی گرفته تا لهجه‌های مختلف منطقه‌ای آمریکایی مورد تحسین قرار گرفته‌است.

مطلب مشابه: بیوگرافی کامرون دیاز؛ درباره این بازیگر زن زیبا و فهرست فیلم های او

زندگی شخصی

زندگی شخصی

کیت بلانشت در عرصه هنرهای نمایشی و تئاتر نیز بسیار فعال است و کارنامه بسیار درخشانی دارد.

 وی و همسرش، اندرو آپتون زمانی که سر صحنه یک برنامه تلویزیونی بودند با یکدیگر آشنا شدند و  در 29 دسامبر 1997 با یکدیگر ازدواج کردند و هر دو در این عرصه فعال هستند حاصل این ازدواج تاکنون 3 فرزند پسر است.

آن‌ها سه پسر با نام های داشیل جان (متولد 3دسامبر 2001)، رومن رابرت (متولد 23 آوریل 2004) و ایگناتیوس مارتین (متولد 13 آوریل 2008) دارند.

فمنیسم

فمنیسم

لانشت در زمینه مسائل فمینیسم و سیاست صحبت کرده‌است و در سال 2013 به اسکای نیوز گفت نگران است «موجی از محافظه‌کاری که جهان را فرا گرفته» نقش زنان را در جامعه تهدید کند.

 او در مورد فشارهایی که اکنون زنان هالیوود با آن روبه‌رو هستند، اظهار نظر کرده‌است: «راستش را بخواهید، من کمتر از ده سال است که به ظاهرم فکر می‌کنم.

مردم در مورد دوران طلایی هالیوود به دلیل نحوه خفن‌بودن زنان در آن زمان صحبت می‌کنند. می‌توانید جوآن کراوفورد و بتی دیویس باشید و تا 50 سالگی‌تان به خوبی کار کنید، زیرا شما خفن هستید و به یک الهه بدل شده‌اید.

در حال حاضر، با هرچیزی که به نوعی سرسختی است، زنان این حس از تاریخ انقضای خودشان را دارند.

نه به سیاست از طریق هنر بلانشت که در سال 2007 نیز برای بازی در نقش «باب دیلن» در فیلم «من آنجا نیستم» برنده جایزه ونیز شد و در عین حال ریاست هیات داوران این جشنواره در سال 2020 را هم بر عهده داشت، درباره فیلمی که در آن بازی کرده گفت: می‌توان آن را سیاسی کرد، به بحث گذاشت، مردم می‌توانند از آن منزجر و یا رنجیده شوند، از آن الهام بگیرند، اما این خارج از کنترل ما است.

مطلب مشابه: بیوگرافی جنیفر انیستون؛ درباره زندگی شخصی و رابطه هایش با لیست فیلم های او

سختیه نقشِ تار

سختیه نقشِ تار

مثل این است که ما برای صحنه‌ای از فیلمی که قبلاً فیلم‌برداری کرده‌ایم، تمرین می‌کنیم. » اما ما به سرعت در مورد گوش دادن به موسیقی، حضور در مقابل تماشاگران، و هنر بازیگری، که هم از قد او در المپیک و هم از مناطق پست لیلیپوتی من دیده می‌شود، صحبت کردیم.

این متاترین فرصتی است که من تا به حال در آن شرکت کرده‌ام. ما در حال انجام مجدد گفتگوی برای نیویورکر هستیم که در برلین شبیه‌سازی کردیم و وانمود کردیم که جایی که خودت بازی می‌کردی.

نقشی را بازی می‌کردم که در واقع اغلب در زندگی بازی می‌کردم، یعنی. . . اهل گفتگو، درست است؟ اما این نقشی است که من بازی می‌کنم. به هیچ وجه این چیزی نیست که من هستم. بنابراین من آن نقش را بازی می‌کردم، اما در عین حال خودم را به عنوان یک فرد در برلین بازی می‌کردم. بنابراین من خودم بازی می‌کردم، خودم بازی می‌کردم، خودم بازی می‌کردم.

بهترین فیلم های کیت بلانشت

بهترین فیلم های کیت بلانشت

ما در ادامه متن بهترین فیلم های کیت بلانشت را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد پس در ادامه متن همراه ما باشید.

تار

تار

  • نام انگلیسی: Tár
  • کارگردان: تاد فیلد
  • بازیگران: کیت بلانشت، نوئمی مرلان، نینا هوس، جولیان گلاور، سوفی کائور
  • سال ساخت: 2022
  • ژانر: درام , موسیقی
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.5

مسعود فراستی منتقد سختگیر سینما بازی کیت بلانشت در این فیلم را به شدت ستود و آن را فوق‌العاده خواند. این فیلم در آکادمی اسکار چندین نامزد داشت که متاسفانه موفق به دریافت هیچکدام نشد.

داستان این فیلم درباره یدیا تار اولین رهبر زن فیلارمونیک برلین است. او به فرانچسکا، دستیار شخصی‌اش، و شارون، همسر و کنسرت‌مسترش وابسته است. او در مصاحبه‌ای با آدام گوپنیک در جشنواره نیویورکر، از ضبط اجرای بعدی خود و انتشار کتاب Tár on Tár (تار به روایت تار) خبر می‌دهد. لیدیا تار با الیوت کاپلان، یک سرمایه‌گذار و رهبر ارکستر آماتور که بنیاد آکاردئون را با همکاری لیدیا برای حمایت از رهبران زن پایه‌گذاری کرده‌است، ملاقات می‌کند. آن‌ها درباره شیوه جایگزینی سباستین، دستیار رهبر لیدیا، و پر کردن یک موقعیت خالی ویولن سل در ارکستر برلین بحث می‌کنند…

مطلب مشابه: بیوگرافی هیلاری سوانک؛ در مورد زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم های او

مورد عجیب بنجامین باتن

مورد عجیب بنجامین باتن

  • نام انگلیسی: The Curious Case of Benjamin Button
  • کارگردان: دیوید فینچر
  • بازیگران: برد پیت، کیت بلانشت، جولیا اورموند، الیاس کوتیاس
  • سال ساخت: 2008
  • ژانر: درام , عاشقانه , فانتزی
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.8

فیلمی که درون خود برد پیت و کیت بلانشت را داشته باشد قطعا دیدنی و جذاب است. حال جذابتر از همه اینکه این فیلم را دیوید فینچر کارگردانی کرده است. روزانه دیدن این فیلم را به سینمادوستان پیشنهاد می‌کند.

داستان این فیلم درباره بنجامین باتون است، مردی که برعکس دیگران، وقتی که تازه به دنیا آمده ظاهری پیر دارد و هرچه از سنش می گذرد جوان‌تر میشود و همین موضوع عواقب عجیب و غریبی برای او در پی دارد…

ارباب حلقه‌ها

ارباب حلقه‌ها

  • نام انگلیسی: Lord of the Rings
  • کارگردان: پیتر جکسون
  • بازیگران: الایجا وود، ایان مک‌کلن، لیو تایلر، ویگو مورتنسن، شان آستین، اورلاندو بلوم، کیت بلانشت، جان ریس دیویس، بیلی بوید، دامینیک مانهن
  • سال ساخت: 2001
  • ژانر: اکشن , درام , فانتزی , ماجراجویی، حماسی
  • امتیاز در ای ام دی بی: 8.8

نمی‌دانم چگونه کلمات را کنار هم بچینم تا زیبایی و عظمت ارباب حلقه‌ها را درک کنید. این مجموعه فیلم، یک شاهکار به تمام معناست که هر سینمادوستی باید آن را ببیند.

داستان این فیلم درباره یک حلقه‌ باستانی است که قرن‌ها پیش گم گشته بود، حالا دوباره پیدا شده و از دست تقدیر، به هابیتی جوان بنام فرودو رسیده است. وقتی که گندالف می فهمد که این حلقه، همان حلقه یگانه ارباب تاریکی، سائورون است، فرودو مجبور می شود این حلقه را به کوه نابودی برده و آن را از بین ببرد.

 با این وجود او تنها نمی رود و در این راه هشت یار دیگر به او در انجام ماموریتش کمک می کنند. یاران حلقه باید از میان کوه‌ها، جنگل‌ها، برف و بوران و تاریکی عبور کنند و با نیروهای شرور تاریکی در میان راهشان مقابله کنند. موفقیت آن‌ها در این ماموریت سخت، تنها امید برای خاتمه دادن به دوران حکومت ارباب تاریکی است.

مطلب مشابه: بیوگرافی امبر هرد بازیگر زیبا؛ درباره زندگی، روابط، جدایی و لیست فیلم های او

رابین هود

رابین هود

  • نام انگلیسی: Robin hood
  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • بازیگران: راسل کرو، کیت بلانشت، ولیبور توپیچ، رابرت پیو
  • سال ساخت: 2010
  • ژانر: درام، تاریخی، اکشن، ماجراجویانه
  • امتیاز در ای ام دی بی: 6.6

درست است که این فیلم نام رابین هود را یدک می‌کشد اما داستانش آنچنان هم به رابین هود ربطی ندارد. اما در کل این فیلم اثری حماسی و جذاب از جنگ‌های صلیبی است که مرگ شاه ریچارد شیردل را نیز به تصویر می‌کشد.

داستان این فیلم درباره کماندار مبارز و جنگجویی بنام رابین هود (راسل کرو) است که در ارتش پادشاه ریچارد خدمت می کند. پس از مرگ پادشاه، شاهزاده “جان” قرار است جانشین او شود اما رابین هود او را مردی خودخواه و ظالم می داند و با او مخالف است.

کوچه کابوس

کوچه کابوس

  • نام انگلیسی: Nightmare Alley
  • کارگردان: گیرمو دل تورو
  • بازیگران: کیت بلانشت، بردلی کوپر، تونی کولت، ویلم دفو، ریچارد جنکینز
  • سال ساخت: 2021
  • ژانر: جنایی , درام , هیجان انگیز
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.1

یکی از فیلم‌های متاخر کیت بلانشت که اثری جنایی و معمایی است، فیلم کوچه کابوس با بازی بردلی کوپر جذاب است. بلانشت در این فیلم بازی بسیار متفاوتی را از  خود نشان می‌دهد که دیدنش را روزانه توصیه می‌کند.

داستان این فیلم درباره یک فرد جوان است که در کارناوال کار می کند، استعداد فوق العاده ای در گول زدن مردم با استفاده از زبان خود دارد. او با یک زن روان شناس رابطه برقرار کرده که حتی از خودش نیز خطرناک تر است.

مطلب مشابه: بیوگرافی جسیکا آلبا؛ زیبا اما نه چندان حرفه ای و لیست بهترین فیلم هایش

جاسمین غمگین

جاسمین غمگین

  • نام انگلیسی: Blue Jasmine
  • کارگردان: وودی آلن
  • بازیگران: کیت بلانشت، الک بالدوین، پیتر سارسگارد
  • سال ساخت: 2013
  • ژانر: درام، کمدی
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.3

این فیلم برای کیت بلانشت یک جایزه اسکار را به همراه داشت. جاسیمن غمگین اقتباسی جذاب از نمایشنامه معروف اتوبوسی به نام هوس است.

داستان این فیلم درباره زنی به نام یاسمین است. بعد از اینکه یاسمین که یک شخص زیبای نیویورکی و پولدار و کمی مشهور است، همه چیز زندگی از جمله ازدواجش با تاجر بسیار ثروتمند را از دست می دهد. به افسردگی شدید دچار میشود و به آپارتمان ساده خواهرش در سانفرانسیسکو می رود تا بتواند زندگی تازه ای را دوباره شروع کند ولی…

هوانورد

هوانورد

  • نام انگلیسی: The Aviator
  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، کیت بلانشت، کیت بکینسیل، الک بالدوین
  • سال ساخت: 2004
  • ژانر: بیوگرافی , درام
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.5

یکی دیگر از فیلم‌هایی که برای کیت بلانشت اسکار به همراه داشت، هوانورد با بازی دی‌کاپریو و به کارگردانی مارتین اسکورسیزی بزرگ است. بسیاری از منتقدان سینما این فیلم را بهترین فیلم بیوگرافی تاریخ عنوان کرده‌اند.

داستان این فیلم درباره هاوارد هیوز است. او که یک کارگردان و تهیه‌کننده و خلبان پرآوازه آمریکایی در بین سال های 1920 تا 1940 است دچار اختلال وسواسی نیز می باشد و همین دلیل کافی بود تا همواره به دنبال شکستن رکوردهای سرعت و فاصله پرواز باشد و…

الیزابت

الیزابت

  • نام انگلیسی: Elizabeth
  • کارگردان: شکهار کاپور
  • بازیگران: کیت بلانشت، جفری راش، کریستوفر اکلستون، جوزف فاینز، جان گیلگد
  • سال ساخت: 1998
  • ژانر: بیوگرافی , تاریخی , درام
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.4

این فیلم نیز همچون اثر قبلی در ژانر بیوگرافی ساخته شده و بلانشت نیز در آن نقش ملکه بریتانیا یعنی الیزابت اول را ایفا می‌کند. بازی درخشان بلانشت در این فیلم بسیار دیده شد و صاحب‌نظران سینما نیز بازی او را شگفت‌انگیز توصیف کردند.

داستان این فیلم در سال 1554 و پس از مرگ هنری هشتم اتفاق می‌افتد. کشور انگلستان در شرایط بحرانی به سر می‌برد. ملکه، فردی متعصب و نازاست که روزهای پایانی عمرش را سپری می‌کند. جانشین او یعنی خواهرش «الیزابت»، عقایدی کاملا متفاوت نسبت به بقیه دارد و چندان به سنت‌های انگلستان، پای بند نیست.

هشت یار اوشن

هشت یار اوشن

  • نام انگلیسی: Ocean’s Eight
  • کارگردان: گری راس
  • بازیگران: کیت بلانشت، ساندرا بولاک، ان هتوی، سارا پلسون، ریانا، هلنا بونهام کارتر
  • سال ساخت: 2018
  • ژانر: اکشن , جنایی , کمدی , هیجان انگیز
  • امتیاز در ای ام دی بی: 6.9

این فیلم اقتباسی از فیلم معروف دوازده یار اوشن است که تماما زنانه شده است. یعنی تمام قهرمان‌های فیلم را زنان تشکیل می‌دهند و یکی از این زنان کیت بلانشت است.

داستان این فیلم درباره ک سارق حرفه ای است که یک گروه از دزدان زن را جمع آوری می کند تا با سرقتی غیرممکن، از بزرگترین مراسمهای مد و لباس، رقم بزند…

ثور: رگنراک

ثور: رگنراک

  • نام انگلیسی: Thor: Ragnarok
  • کارگردان: تایکا وایتیتی
  • بازیگران: کیت بلانشت، کریس همسورث، تام هیدلستون، دریس البا، آنتونی هاپکینز
  • سال ساخت: 2017
  • ژانر: اکشن , علمی و تخیلی , فانتزی , کمدی , ماجراجویی
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.9

کیت بلانشت بعد از کلی مذاکره قبول کرد که در دنیای جذاب مارول حضور داشته باشد. حضور او در این فیلم باعث شد تا طرفداران با فیلمی به شدت جذاب و تماشایی طرف باشند که اکشن آن وصف‌ناپذیر است.

داستان این فیلم درباره پس از رخدادهای انتقام‌جویان: عصر اولتران است، ثور بدون چکش خود میولنیر در دنیای دیگر زندانی شده است و در آنجا باید به منظور بازگشت به موقع به آسگارد و جلوگیری از رویداد محتمل الوقوع راگناروک (نبرد پایانی و فرجام کار جهان در اساطیر اسکاندیناوی)، توسط شخصیت بد ذات هلا در یک مبارزه به سبک گلادیاتورها در مقابل دوست قدیمی‌اش هالک قرار گیرد …

کلام آخر

بسیار خرسندیم که تا پایان همراه ما بودید. ما امروز و در این مقاله سعی کردیم به زندگی شخصی و هنری کیت بلانشت پرداخته و همچنین ما در ادامه متن بهترین فیلم‌های او را به شما عزیزان معرفی کردیم. در پایان امیدواریم از خواندن این مقاله و همچنین دیدن فیلم‌های معرفی شده نهایت لذت را ببرید./ نویسنده امیرسالار کریمی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو