بهترین صحنه‌های مایکل گمبون فقید در فرنچایز هری پارتر

بهترین صحنه‌های مایکل گمبون فقید در فرنچایز هری پارتر


منبع: گیمفا

4

1402/7/7

12:02


مایکل گمبون در سال ۸۲ سالگی درگذشت اما این ستاره فرنچایز هری پاتر به‌خاطر ایفای نقش آلبوس دامبلدور همیشه ماندگار خواهد بود.

بهترین صحنه‌های مایکل گمبون فقید در فرنچایز هری پارتر

مایکل گمبون در سال ۸۲ سالگی درگذشت اما این ستاره فرنچایز هری پاتر به‌خاطر ایفای نقش آلبوس دامبلدور همیشه ماندگار خواهد بود.

مایکل گمبون بازیگری اهل ایرلند بود که به‌تازگی در سن ۸۲ سالگی از دنیا رفت و همیشه نیز برای ایفای نقش آلبوس دامبلدور در مجموعه فیلم‌های هری پاتر (Harry Potter) در یادها خواهد ماند. اولین نقش‌آفرینی گمبون در نقش دامبلدور در فیلم هری پاتر و زندانی آزکابان (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban) محصول سال ۲۰۰۴ میلادی بوده که جا پای بازیگر اصلی دامبلدور یعنی ریچارد هریس گذاشته بود.

ریچارد هریس نقش دامبلدور را در فیلم هری پاتر و سنگ جادو (Harry Potter and the Sorcerer’s Stone) و فیلم هری پاتر و تالار اسرار (Harry Potter and the Chamber of Secrets) بازی کرده بود اما در سال ۲۰۰۲ میلادی از دنیا رفت. با وجود اینکه مایکل گمبون باید جای پای بازیگر بسیار بزرگ و توانمندی می‌گذاشت اما توانست به‌سرعت نقش دامبلدور را مال خودش کند. گذار از ریچارد هریس به مایکل گمبون در نقش دامبلدور در فیلم سوم هری پاتر به‌خوبی انجام شده بود و گمبون توانست برخی از جذاب‌ترین نقش‌آفرینی‌های خودش در این مجموعه را ارائه کند.

این بازیگر توانست تمام ظرافت‌های شخصیت آلبوس دامبلدور را به تصویر بکشد و با متانت و جذابیت خاصی شخصیت دامبلدور را زنده کند. مایکل گمبون توانست در تمام صحنه‌هایی که در فیلم‌های «هری پاتر» حضور دارد، بدرخشد اما برخی از صحنه‌ها درخشان‌تر از بقیه هستند و به‌خوبی نشان دادند که چرا این کاراکتر تا این اندازه محبوب است و چرا مایکل گمبون انتخابی عالی برای ایفای این نقش بوده است. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی بهترین صحنه‌های شخصیت آلبوس دامبلدور با بازی مایکل گمبون در فرنچایز «هری پاتر» بپردازیم.

متن حاوی اسپویل فیلم‌های هری پاتر است!

۱۰. راهنمایی مفید دامبلدور به هری و هرماینی

بهترین صحنه‌های مایکل گمبون فقید در فرنچایز هری پارتر

دامبلدور فردی نیست که به جای انجام کار درست، پیروی از قوانین را انتخاب کند و همین رویکرد او سبب شد تا او مسئول تلاش موفقیت‌آمیز هری و هرماینی برای نجات سیریوس بلک و باک‌بیک در پایان فیلم «هری پاتر و زندانی آزکابان» باشد. زمانی که هری و هرماینی از بی‌گناهی سیریوس بلک به دامبلدور می‌گویند، او راهنمایی پیچیده اما مفیدی به آن‌ها درباره کاری که باید انجام بدهند ارائه می‌دهد.

او در مورد موقعیت مکانی و زمانی سیریوس صحبت می‌کند و به آن‌ها می‌گوید که اگر موفق شوند، ممکن است بیش از زندگی یک فرد بی‌گناه را نجات بدهند. هرماینی متوجه می‌شود که دامبلدور در حال صحبت درباره وسیله «زمان برگردان» (Time Turner) است که او از آن برای رفتن به کلاس استفاده می‌کند و همین راهنمایی نیز باعث می‌شود تا او و هری برای نجات پدرخوانده هری چندین ساعت به عقب سفر کنند.

همین صحنه از فیلم‌های «هری پاتر» ثابت می‌کند که مایکل گمبون انتخاب درستی برای بازی در نقش دامبلدور بوده است چراکه او چندین جنبه از شخصیت این کاراکتر را تنها در همین صحنه به نمایش گذاشته است. این صحنه نشان می‌دهد که دامبلدور سریع فکر می‌کند و می‌تواند تقریباً کنترل هر موقعیتی را در دست بگیرد. این صحنه همچنین نشان می‌دهد که او از زیر پا گذاشتن قوانین، وقتی که باید کار درستی انجام شود، ابایی ندارد و علاوه بر این، او به دانش‌آموزانش اعتماد دارد.

۹. دیالوگ معروف از فیلم Harry Potter and the Goblet of Fire

بهترین صحنه‌های مایکل گمبون فقید در فرنچایز هری پارتر

یکی از به‌یادماندنی‌ترین صحنه‌ها از شخصیت آلبوس دامبلدور با بازی مایکل گمبون، در فیلم هری پاتر و جام آتش (Harry Potter and the Goblet of Fire) رقم خورد که در آن، این بازیگر دیالوگی را از منبع اصلی ارائه می‌دهد. وقتی نام هری از جام آتش بیرون می‌آید، دامبلدور با آمیزه‌ای از ترس و خشم واکنش نشان می‌دهد. او هری را می‌گیرد و فریاد می‌زند: «هری، اسمت رو در جام آتش گذاشتی؟»

به‌خاطر دیالوگ گویی بسیار قوی و برجسته مایکل گمبون، این دیالوگ در بین طرفداران فیلم‌های «هری پاتر» به یک میم تبدیل شده است. در کتاب، دامبلدور این گونه فریاد نمی‌زند و می‌داند که هری مسئول این اتفاق نیست و همین نیز باعث می‌شود تا این دیالوگ از شخصیت دامبلدور برداشتی خاص از مایکل گمبون باشد. به همین خاطر نیز این دیالوگ همیشه با این بازیگر به یاد آورده می‌شود.

۸. سخنرانی دامبلدور در پایان فیلم هری پاتر و جام آتش

بهترین صحنه‌های مایکل گمبون فقید در فرنچایز هری پارتر

مایکل گمبون در فیلم «هری پاتر و جام آتش» توانسته صحنه‌های تأثیرگذاری را ارائه بدهد و سخنرانی او در پایان فیلم نیز سرشار از احساسات و هیجان بود و با بازی خوب وی همراه شده بود. به دنبال مرگ سدریک دیگوری و بازگشت ولدمورت، دامبلدور به صحبت با دانشجویان هاگوارتز پرداخت. کلمات او سنگین و غم‌انگیز بودند اما حقیقت را درباره سدریک و ولدمورت بازگو می‌کردند، حقیقتی که وزارت سحر و جادو نمی‌خواهد دامبلدور آن را تکرار کند.

پایان فیلم «هری پاتر و جام آتش» نقطه عطفی در مجموعه فیلم‌های «هری پاتر» به شمار می‌رود و همه چیز پس از چهارمین سال حضور هری در هاگوارتز تیره‌تر می‌شود. نقش‌آفرینی گمبون واقعاً بی‌نظیر بوده است و با سخنرانی خودش نیز به طور هم‌زمان غم و اندوه مربوط به مرگ سدریک و نیاز به در آغوش کشیدن دوستی و امید در مواجه با تاریکی قریب‌الوقوع را به نمایش گذاشته بود.

۷. نجات هری در جلسه دادرسی

بهترین صحنه‌های مایکل گمبون فقید در فرنچایز هری پارتر

یکی از چیزهایی که مجموعه فیلم‌های «هری پاتر» آن را به‌خوبی آشکار کردند، این است که دامبلدور توانایی بسیار خوبی در سخنوری دارد. او همیشه تمایل دارد تا یک قدم از دیگران جلوتر باشد و این موضوع در جلسه دادرسی هری در شروع فیلم هری پاتر و محفل ققنوس (Harry Potter and the Order of the Phoenix) به‌خوبی به نمایش گذاشته شده بود. درست وقتی که اوضاع برای هری تاریک بود، دامبلدور از راه رسید تا در دفاع از شاگردش صحبت کند. او شاهدی را احضار کرد و باعث شد تا هری با هاگوارتز بازگردد و به آموزشش ادامه بدهد.

این صحنه یکی از چندین صحنه‌ای است که نشان می‌دهند چرا دامبلدور یکی از معدود افرادی است که ولدمورت از آن‌ها وحشت دارد. با اینکه دامبلدور اغلب اوقات فردی سبک‌دل و خنده‌رو است اما به‌سرعت می‌تواند به نیرویی مهیب تبدیل شود. او قدرت خودش را با صحبت علیه وزارتخانه نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که نفوذش در دنیای جادوگران بسیار زیاد است، حتی زمانی که وزارت علناً سلامت عقل او را زیر سؤال می‌برد. مایکل گمبون توانسته این جنبه از شخصیت دامبلدور را به‌صورت چشمگیری در فیلم «هری پاتر و محفل ققنوس» به تصویر بکشد.

۶. فرار دامبلدور با فاکس

بهترین صحنه‌های مایکل گمبون فقید در فرنچایز هری پارتر

دشمنی دامبلدور و هری با وزارت سحر و جادو در ادامه فیلم «هری پاتر و محفل ققنوس» بدتر می‌شود و در صحنه‌ای به اوج خودش می‌رسد که وزارت در تلاش است تا مدیر مدرسه هاگوارتز را دستگیر کند. دامبلدور به آن‌ها اطمینان می‌دهد که او به‌آسانی و بدون سروصدا دستگیر نخواهد شد و هیچ قصدی برای رفتن به آزکابان ندارد. او سپس فاکس را احضار می‌کند و با این ققنوس در یک انفجار آتشین ناپدید می‌شود. بار دیگر نقش‌آفرینی مایکل گمبون نشان می‌دهد که دامبلدور چقدر در مقایسه با جادوگران دیگر قدرتمند است.

۵. نبرد دامبلدور در برابر ولدمورت

بهترین صحنه‌های مایکل گمبون فقید در فرنچایز هری پارتر

شاید ترسناک‌ترین صحنه نقش‌آفرینی مایکل گمبون در نقش آلبوس دامبلدور در پایان فیلم «هری پاتر و محفل ققنوس» بوده باشد، زمانی که دامبلدور در وزارت سحر و جادو با ولدمورت مبارزه می‌کند. ولدمورت در حال برتری پیدا کردن بر هری است و در همین لحظه دامبلدور از راه می‌رسد و ورود مایکل گمبون نشان می‌دهد که شخصیت دامبلدور تا چه اندازه می‌تواند مهیب و ترسناک باشد.

ایستادگی دامبلدور در مقابل جادوگر تاریکی نیز بیشتر روی این مسئله تأکید دارد. با اینکه دامبلدور نتوانست به طور کامل ولدمورت را شکست بدهد اما این نبرد لحظه تأثیرگذاری برای این شخصیت بود. این صحنه همچنین این فرصت نادر را به بینندگان داد تا نبرد دامبلدور را شاهد باشند. همین نیز آن را به یکی از بهترین صحنه‌های مایکل گمبون در نقش دامبلدور در فیلم‌های «هری پاتر» تبدیل می‌کند.

۴. به خدمت گرفتن هوریس اسلاگهورن

بهترین صحنه‌های مایکل گمبون فقید در فرنچایز هری پارتر

مایکل گمبون جنبه جدی و معتبری از شخصیت دامبلدور را در کل فیلم «هری پاتر و محفل ققنوس» به تصویر کشیده بود اما او در ابتدای فیلم هری پاتر و شاهزاده دورگه (Harry Potter and the Half-Blood Prince) فرصت آن را داشت تا نقش‌آفرینی سرگرم‌کننده‌ای ارائه بدهد. هری و استادش به دیدار استاد سابق هاگوارتز هوریس اسلاگهورن می‌روند به این امید که بتوانند او را قانع کنند تا به مدرسه بازگردد. اگرچه این کاری به‌ظاهر مهم به نظر می‌رسد اما دامبلدور رویکردی سبک و با شوخ‌طبعی در پیش گرفته است. دامبلدور کاری می‌کند تا بیشتر کارها را هری انجام بدهد و در تمام طول مسیر نیز نگرش شاد و خوش‌بینانه خودش را حفظ می‌کند.

این صحنه همچنین نشان می‎‌دهد که قدرت دامبلدور نه‌تنها از جادویش بلکه از هوش احساسی‌اش نشأت می‌گیرد. او نه‌تنها با چاپلوسی اسلاگهورن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد بلکه از نقاط ضعف این مرد علیه خودش استفاده می‌کند. این صحنه‌ای سرگرم‌کننده و جالب از دامبلدور است به‌خصوص در میان صحنه‌های تاریکی که این شخصیت در فیلم‌های بعدی هری پاتر داشته است.

۳. نوشیدن معجون ناامیدی

بهترین صحنه‌های مایکل گمبون فقید در فرنچایز هری پارتر

دامبلدور ماهیت ترسناک خودش را چندین بار قبل از فیلم «هری پاتر و شاهزاده دورگه» به نمایش گذاشته بود. با این حال، بازی مایکل گمبون در پایان فیلم «هری پاتر و شاهزاده دورگه» جنبه متفاوتی از این کاراکتر را به نمایش گذاشته بود. وقتی هری و دامبلدور به دنبال هورکراکس ولدمورت هستند، مایکل گمبون توانسته توانایی‌های بازیگری خودش را به رخ بکشد. آن‌ها مجبور می‌شوند تا آن را از یک غار بیرون بیاورند، جایی که درون حوضی پر از مایع قرار دارد. دامبلدور باید مایع را بنوشد تا هری بتواند آن را بردارد. نوشیدن این مایع نیز باعث می‌شود تا دامبلدور آسیب‌پذیر شود.

وقتی دامبلدور معجون ناامیدی را می‌نوشد، خاطراتی از گذشته‌اش را به یاد می‌آورد، خاطراتی که ترجیح می‌دهد آن‌ها را به یاد نیاورد. در این صحنه، گمبون یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های خودش را ارائه کرده بود و توانست غم و اندوه و درد دامبلدور را به‌خوبی به بیننده انتقال بدهد. این صحنه‌ای دلخراش است و از آنجا که بینندگان عادت ندارند تا دامبلدور را این گونه ببینند، باعث دلخراش‌تر شدن صحنه می‌شود.

۲. فداکاری نهایی دامبلدور

بهترین صحنه‌های مایکل گمبون فقید در فرنچایز هری پارتر

متأسفانه، تجربه دامبلدور با معجون ناامیدی تنها زمانی نیست که او در فیلم «هری پاتر و شاهزاده دورگه» آسیب‌پذیر است. وقتی او و هری به هاگوارتز باز می‌گردند، متوجه می‌شوند که مرگ‌خوارها به قلعه نفوذ کرده‌اند. هری از نبرد با آن‌ها جان سالم به در می‌برد اما دامبلدور نه. وقتی دراکو مالفوی دامبلدور را در برج نجوم به دام می‌اندازد، دامبلدور از این پسر می‌خواهد که کار درست را انجام بدهد. با این حال، وقتی سوروس اسنیپ و چندین مرگ‌خوار دیگر از راه می‌رسند، دامبلدور قدرتی برای مبارزه با آن‌ها ندارد و در نهایت نیز اسنیپ مدیر مدرسه را می‌کشد.

البته فیلم هری پاتر و یادگاران مرگ (Harry Potter and the Deathly Hallows) آشکار کرد که دامبلدور می‌دانسته که مرگش نزدیک است و می‌خواسته تا اسنیپ او را بکشد. با این حال، این واقعیت باعث نمی‌شود تا مرگ دامبلدور در فیلم «هری پاتر و شاهزاده دورگه» کمتر غم‌انگیز باشد. مایکل گمبون توانسته این شخصیت را در نقطه اوج قرار بدهد و توصیه‌های ملایم او به دراکو نشان می‌دهد که این مدیر مدرسه تا چه اندازه به شاگردانش اهمیت می‌دهد.

۱. ملاقات هری و دامبلدور در ایستگاه کینگز کراس

بهترین صحنه‌های مایکل گمبون فقید در فرنچایز هری پارتر

با اینکه زندگی دامبلدور در فیلم «هری پاتر و شاهزاده دورگه» به پایان رسید اما این مدیر مدرسه در فیلم هری پاتر و یادگاران مرگ – بخش ۲ (Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2) حضوری کوتاه داشته است. وقتی هری این اجازه را به ولدمورت می‌دهد تا او را بکشد یا به عبارت دقیق‌تر، هورکراکس درونش را بکشد، او درون یک نسخه روشن از ایستگاه کینگز کراس از خواب بیدار می‌شود. او در آنجا با دامبلدور ملاقات می‌کند و این دو قبل از اینکه هری به نبرد هاگوارتز بازگردد، صحنه‌ای تأثیرگذار را در کنار هم به اشتراک می‌گذارند. گفتگوی آن‌ها حاوی برخی از عاقلانه‌ترین نقل‌قول‌های دامبلدور در کل این مجموعه فیلم است.

مایکل گمبون توانسته دیالوگ‌های پایانی شخصیت دامبلدور را به شیوه‌ای صمیمانه ارائه بدهد و این صحنه در ایستگاه کینگز کراس توانسته بود بسیاری از موضوعات ارائه شده در کل فیلم‎های «هری پاتر» را درون خودش جای بدهد. همین نیز آن را به یکی از خاطره‌انگیزترین صحنه‌ها در کل این فرنچایز تبدیل کرده است و توانسته ماجرای دامبلدور و هری را به‌خوبی به یک نقطه پایان برساند، هر چند که هری همچنان باید ولدمورت را شکست می‌داد.


در این مطلب به معرفی بهترین صحنه‌های مایکل گمبون فقید در فرنچایز هری پاتر پرداختیم. نظر شما در این باره چیست؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو