اشتباهات کراتین مو و ۹ کاری که نباید انجام دهیم

اشتباهات کراتین مو و ۹ کاری که نباید انجام دهیم


منبع: آرگا

3

1402/7/10

23:10


کراتین مو یکی از روش های جذاب برای صافی موهای وز و فر می باشد. اما برخی اشتباهات کراتین مو سبب می شود نتیجه دلخواه حاصل نشود. برای اطلاع از این اشتباهات با ما همراه باشید.

بعد از کراتین مو اگر در نگهداری و مراقبت از موها سهل انگاری کنید ممکن است نتیجه دلخواه را شاهد نباشید. ماندگاری کراتین مو به مراقبت های شما و اطلاع از اشتباهات بعد از این کار بستگی دارد. در ادامه به اشتباهات کراتین مو اشاره می شود.

آگاهی از اشتباهات کراتین مو

یکی از بهترین شیوه های صاف شدن موهای فر و وز کراتین مو است. با این روش برای مدت طولانی موهای صاف و درخشان خواهید داشت. به ویژه افرادی که موهای آسیب دیده دارند به این شیوه می توانند سلامت موها را بازیابی نمایند. ولی بهتر است برای ماندگاری کراتین مو برخی اشتباهات را انجام ندهید.

در حقیقت بعد از کراتین مو در نگهداری از آن سهل انگاری نداشته تا نتیجه دلخواه به دست آورید. داشتن موهای صاف و درخشان و حالت پذیر خواسته بیشتر افراد می باشد. به کمک کراتین مو موهای زیبا و ابریشمی خواهید داشت. ولی این تکنیک نیز همانند هر روش شیمیایی دیگر ساختار طبیعی موها را تغییر داده و عوارض جانبی خود را به همراه دارد.

خوشبختانه کنترل عوارض کراتین مو کار راحتی است. کافی با روش های مراقبت از مو و نبایدهای بعد از کراتین آشنا باشید. با پیشگیری از انجام اشتباهات بعد از کراتین مو می توانید برای مدت طولانی از داشتن موهای صاف و درخشان لذت ببرید.

فرایند کراتین مو

فرایند کراتین مو با نگاهی به ساختار بدن انجام شده است. این اصطلاح از پروتئین ساختاری بدن به اسم کراتین گرفته شده است. پروتئینی که به شکل طبیعی در ترکیب پوست، مو و ناخن ها حضور دارد و سبب سلامت، زیبایی و استحکام آن ها می شود. ولی این پوشش در اثر آسیب های محیطی و عوامل درونی ممکن است اختلال پیدا کند.

در ناحیه مو آسیب پروتئین مذکور اغلب با مشکلاتی نظیر موخوره، وز، خشکی و شکنندگی تارهای مو همراه می شود و این مشکلات در افرادی که دارای موهای فر و مجعد می باشند بیشتر ایجاد می شود. درمان کراتین راهکار شیمیایی موثری برای بهبود وضعیت ظاهر و سلامت موها می باشد.

کراتین مو برخلاف راهکارهای مشابه پیوندهای موی مجعد از بین نبرده بلکه با اضافه کردن پروتئین به ساختمان کوتیکولی سبب مهار خشکی و وز شدن آن ها می شود.

نبایدهای کراتین مو

بعد از کراتین مو نباید اشتباهات زیر را انجام دهید. در راستای این راهکار فوری برای موهای صاف و درخشان مراقبت ها و نکاتی لازم است که عدم رعایت آن ها سبب وز و خشکی مو بعد از کراتین می گردد:

۱.شستن یا خیس کردن مو بعد از کراتین

یکی از اشتباهات رایج در کراتین درمانی شستشوی سریع مو بعد از فرایند کراتینه می باشد. در این فرایند ماده شیمیایی با کمک حرارت بالای اتو مو در عمق کوتیکول ها نفوذ کرده و با پل های شکسته و آسیب دیده ساختار مو پیوند ایجاد می کند و موجب سنگین شدن وزن تار مو و صاف شدن آن ها می گردد.

ولی دقت کنید این ذرات پروتئینی جهت تثبیت موقعیت خود در ساختمان کوتیکولی به زمان نیاز دارند. در صورت شستشو و تماس مو با آب و مواد شوینده، پیوندهای پروتئینی از یکدیگر گسسته شده و موها به حالت قبلی باز می گردند. برخی افراد تصور می کنند بعد از کراتینه موها کمی چرب تر شده است.

این باور اشتباه بوده و زیرا چربی موها تغییری پیدا نمی کند. فقط به علت این که موهای صاف سطح تماس بیشتری با کف سر دارد این تصور ایجاد می شود. از این رو نیاز به شستشوی سریع نیست. برای جذب بهتر مواد و اثر گذاری این فرایند بهتر است تا ۷۲ ساعت بعد از کراتین مو از شستشوی موها با آب و مواد شوینده خودداری نمایید.

۲.عدم استفاده از شامپو مناسب

اشتباه دیگر در کراتین مو عدم استفاده از شامپوهای مناسب برای شستشو  می باشد. ولی بیشتر افراد به این موضوع دقت نداشته و از همان شامپوهای قبلی برای شستشوی موی کراتینه استفاده می کنند. برای نگهداری درست از موی کراتینه شده باید از شامپو فاقد سولفات استفاده کنید.

پس از کراتین مو ساختمان کوتیکولی موها تغییر پیدا می کند. حتی می توان گفت حساست تار مو نسبت به آسیب های محیطی و تماس با مواد شیمیایی هم افزایش می یابد. از این رو مواد شیمیایی خشن موجود در شامپوها همچون سولفات، می تواند درمان کراتین موها را سست کرده و از بین ببرد.

بهترین انتخاب برای شستشو مو پس از کراتین، استفاده از شامپوهای فاقد سولفات است. این شامپوها به اندازه شامپو معمولی کف ایجاد نمی کنند و عادت به آن ها ممکن است زمان بر باشد ولی در مقابل از موهای کراتین شده بهتر محافظت می کند.

۳.شستشوی بیش از اندازه مو

شستشوی بیش از حد مو پس از کراتین درمانی ماندگاری آن را کاهش می دهد. بهترین بازه زمانی برای شستشوی موهای کراتین شده هر سه روز یک مرتبه است. با رعایت این نکته ماندگاری پیوندهای پروتئینی بیشتر خواهد شد. البته شستشوی مو هر سه روز یک بار به این معنی نیست که نمی توانید دوش گرفته و نظافت شخصی داشته باشید.

برای دوش روزانه کلاه حمام باکیفیت مناسبی را تهیه و موهای کراتین شده را بپوشانید. بعد با خیال آسوده دوش گرفته از حمام آب گرم لذت ببرید. در این بین افراد با موهای چرب در بدترین حالت باید یک روز در میان موها را بشویند که می توانند از شامپو خشک یا اسکراب کف سر استفاده کنند.

شامپو خشک استفاده راحتی دارد. در عرض چند دقیقه چربی اضافه موها را پاک کرده و ظاهری تمیز به موها می بخشد. این محصول را می توان چند بار در طی روز استفاده کرد. ولی دقت به برند شامپو خشک حائز اهمیت است. اسکراب کف سر روشی ایمن و مفید برای کنترل چربی در ناحیه فولیکولی می باشد.

ذرات درشت اسکراب، چربی اضافه و انباشته کف سر را از بین برده و فعالیت غدد سبابه و مقدار تولید سبوم در این ناحیه را کنترل می کنند.

۴.بستن محکم موها

محکم بستن مو و کشیده شدن آن بعد از کراتین درمانی، یکی از اشتباهات دیگر می باشد. این کار ممنوع بوده به ویژه تا سه روز پس از درمان که موها در آسیب ترین حالت شان هستند موها را با کلیپس یا کش مو نبندید یا از بافت موها خودداری کنید.

تا حد امکان موها را باز گذاشته حتی توصیه می شود آن ها را پشت گوش هم نبرید. می توانید از یک اسکرانچی ساتن کمک گرفته و در صورت لزوم به آرامی موها را ببندید. همچنین بعضی خانم ها عادت دارند برای بستن مو آن را پیچانده و با کلیپس ببندند. این کار سبب شکنندگی ساقه مو و خرد شدن آن می گردد. حتی الامکان از پیچیدن بیش از حد مو و محکم بستن آن خودداری کنید.

۵.عدم استفاده از اسپری گره بازکن

پس از کراتین مو، تار موها صاف و نرم شده و امکان گره خوردگی کاهش می یابد. ولی اگر به هر علتی با موهای گره خورده روبرو شدید هرگز از شانه استفاده نکرده و سعی کنید به کمک یک اسپری گره باز کن مو و برس چوبی دانه درشت به آرامی گره های مو را باز کنید.

۶. روبالشی نخی

قرار گرفتن موهای کراتین شده روی روبالشی نخی بزرگترین اشتباه بعد از این فرایند می باشد. روبالشی نخی با تار موها اصطکاک ایجاد کرده و تعادل ساختمان کوتیکولی آن ها را نابود می کند. پس از کراتین مو استفاده از روبالشی نخی پیوندهای پروتئینی مو را از بین برده و سبب وز شدن موها می شود.

توصیه می شود از روبالشی ابریشمی یا ساتن استفاده کنید. این جنس پارچه احتمال اصطکاک با تار مو را کاهش داده و مانع از آسیب کوتیکولی مو می شود.

۷. عدم استفاده از نرم کننده مو

عدم استفاده یا درست استفاده نکردن نرم کننده مو از اشتباهات رایج دیگر پس از کراتینه مو می باشد. هر چند با فرایند کراتین، موها نرم و لطیف می شوند ولی برای نگهداری و مراقبت بهتر نرم کننده و ماسک  های مو آب رسان  جهت حفظ رطوبت آن توصیه می شود.

چرا که کمبود رطوبت سبب کمبود پروتئین مو و در نهایت از بین رفتن اثر کراتین در مدت کمی می شود. ضمنا دقت کنید نرم کننده فقط برای ساقه مو قابل استفاده بوده و مراقب باشید با کف سر تماس نداشته باشد.

۸. وسایل حالت دهنده مو

هدف از کراتین مو ایجاد موهای صاف و سالمی است که حالت پذیری بسیار بالایی دارند. از این رو در مدتی که موها کراتینه هستند از وسایل حرارتی برای حالت بخشیدن به موها اجتناب کنید. پروتئین موجود در مواد کراتین مو پل های دی سولفیدی شکسته شده تار مو را به یکدیگر وصل می کنند.

در نتیجه کوتیکول های مو حالتی صاف و صخیم پیدا می کنند. ولی حرارت بالا و مستقیم این وسایل این پیوندها را شکسته و طول عمر کراتین مو را کاهش می دهد.

۹. عدم استفاده از رنگ مو فاقد آمونیاک

در صورتی که قصد رنگ کردن موها را دارید، توصیه می شود قبل از انجام کراتین مو آن ها را رنگ کنید. چون بعد از کراتین ماهیت موها تغییر می کند و می تواند به نوعی از رنگ موی شما نیز محافظت کند. ولی اگر بعد از کراتینه مو به رنگ مو تمایل داشتید دقت کنید از رنگ مو بدون آمونیاک استفاده شود.

زیرا آمونیاک موجود در رنگ موی معمولی سبب شده رنگدانه موها تخلیه شده و رنگ جدید در آن جای گیرد. عدم استفاده از رنگ موی فاقد آمونیاک سبب رنگ نشدن یک دست موها و ایجاد سایه روشن روی موها می شود.

سخن پایانی

کراتین مو روشی موقت برای بازیابی سلامت و زیبایی موها می باشد که اغلب بین سه تا شش ماه ماندگاری دارد و به تدریج از بین می رود. ولی با رعایت نکات اشاره شد در این مطلب و پرهیز از اشتباهات رایج بعد از این فرایند می تواند ماندگاری کراتین مو را افزایش دهد.

در پایان اگر تمایل دارید با کراتینه مو و کراتین موی سرد آشنا شوید روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو