رویداد اردبیل 2023 استمرار ارتباطات و مراودات گردشگری بین اعضای اکو خواهد بود

منبع: همگردی

4

1402/7/11

12:48


ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، رویداد اردبیل 2023 استمرار ارتباطات و مراودات گردشگری بین اعضای اکو خواهد بود.

سید حامد عاملی، استاندار اردبیل در پنجمین نشست وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو در اردبیل اظهار کرد: اردبیل میزبان نمایندگان سفرا، نمایندگان دولتها و ملتهایی است که سرنوشت و زندگی این ملتها در طول تاریخ همه با هم در ارتباطی بسیار عمیق بوده و همین انگیزه مشترک باعث شده ما امروز در کنار هم جمع شویم و بتوانیم برای آینده ای بهتر برنامه ریزی کنیم. برای رسیدن به آینده بهتر نیاز به ارتباط و همکاری بیشتر داریم و چه حوزه ای بهتر از گردشگری و سیاحت برای رسیدن به این هدف و مقصود است.

وی اظهار امیداری کرد این نشست آغازی برای استمرار گفت و گوها و استمرار ارتباط بین ملتها و گسترش هر چه بیشتر همکاری های منطقه ای شود و افزود: امیدواریم رویداد اردبیل 2023 تبدیل به رویدادی برای استمرار این حرکتها و استمرار مراودات بخصوص در ارتباط بین ملتها و گردشگری شود و ملتها را به هم نزدیک کند و زمینه تلاش برای ساختن آینده ای بهتر برای همه ملتها را فراهم کند.

استاندار اردبیل از مجموعه شورای همکاری های اقتصادی اکو که اردبیل را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو در سال 2023 انتخاب کردند، قدردانی کرد و گفت: اردبیل شهری است که در طول تاریخ طولانی اش مرکز سیاستهای اقتصادی و تحولات مهم فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بوده است.

عاملی تصریح کرد: از مورخینی که این شهر را منسوب به زرتشت پیامبر می دانند و نام آن را برگرفته از آرتاویل یعنی شهر مقدس تا حکیم بزرگ فردوسی که بیش از 10 بار نام این شهر را در آثار خود بیان کرده و تا بعد از آنها که اردبیل به عنوان محل تلاقی میراث علمی و عرفانی شرق و غرب قرار گرفته و با شکل گیری مکتب و سلسله صفوی به احیا و انسجام فرهنگ و تمدن ایرانی نائل شده است و روابط معطل مانده شرق و غرب را با احیای دوباره جاده ابریشم از چین تا اروپا جانی دوباره بخشیده و شما امروز آن را در مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی مشاهده می کنید.

این مقام مسئول ادامه داد: اردبیل در طول دوران تاریخ همواره مرکز تحولات مهم فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بوده و به عنوان دروازه قفقاز و روسیه در حوزه اقتصاد نقش مهمی ایفا کرده است و امروز نیز اردبیل با کمال افتخار میزبان نمایندگان محترم و مقامات کشورهایی است که در طول هزاران سال با آنها در قالب فعالیتهای متعدد سیاسی ، فرهنگی و تاریخی یک تاریخ و سرنوشت مشترکی ایجاد کرده و ظرفیت همگرایی عظیمی در تولید امینت منطقه ای و ثروت منطقه ای و نقش آفرینی در عرصه جهانی با این کشورها بوجود آورده است.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه اکو بعد از اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین سازمان منطقه ای می تواند بیش از پیش در مسیر توسعه و پیشرفت کشورهای عضو گام بردارد و بدون تردید این ظرفیت فوق العاده با توسعه گردشگری و با تاکید بر اشتراکات فرهنگی زمینه های اساسی را برای اقدامات و اتحادهای آینده فراهم خواهد کرد.

استاندار اردبیل گفت: اردبیل با این پیشینه تاریخی و هزار اثر تاریخی ثبت شده در سرتاسر استان، با وجود کوه سرافراز سبلان و بیش از 110 چشمه آب درمانی در اطراف دامنه های آن و با توجه به ظرفیتهای بزرگی که از شمال تا جنوب استان وجود دارد، از دشت مغان، عشایر غیور و دلاور این منطقه تا طبیعت زیبای خلخال، چشمه های نیر و جنگلهای فندقلو و سوهای نمین همه و همه زیبایی هایی است که در سرتاسر استان گسترده شده است، در کنار مردمانی باصفا آداب و رسوم ارزشمند مجموعه ای از زیبایی های تاریخی، طبیعی و فرهنگی را بوجود آورده تا آن را در اختیار همه کسانی قرار دهد که می خواهند در آینه صاف جلوه های الهی روح و روان خود را صیقل دهند.

عاملی افزود: امروز کشور ما و دولت ما با نگاه به شرق و آسیا در پی آن است که در کنار پیشرفت و توسعه ایجاد زندگی بهتر برای همه انسانها از تمام مواریث فرهنگی، تمدنی، انسانی، بشری و اخلاقی خود نیز صیانت و حفاظت کند.

وی خاطرنشان کرد: در این میان سازمان همکاری های منطقه ای بخصوص اکو اگرچه سازمانی اقتصادی است اما اساس آن با تاریخ فرهنگ و تمدن ملتهای ما به هم پیوسته بوده و ما می توانیم نقشی اساسی و احیاگرانه در منطقه ایفا کنیم و به یقین گردشگری می تواند دریچه این نگاه هویت ساز و تمدن ساز باشد و اردبیل امروز آمادگی دارد میزبان این برنامه ها و حرکتهای امیدآفرین باشد.

وی با قدردانی از زحمات دست اندرکاران بویژه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در تحقق و شکل گیری این رویداد مهم زحمت کشیدند، گفت: از دبیر کل اکو و دبیر کل دی هشت که در این جلسه حضور پیدا کردند بویژه آقای ناظری که مسئولیت همکاری، هماهنگی و برنامه ریزی بین کشورهای عضو را داشتند، سپاسگزارم.

استاندار اردبیل همچنین از مقامات و سفرایی که در این مراسم حضور دارند و نیز مسئولان مجموعه وزارت میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه، اهالی رسانه، دانشگاهیان و فعالان فرهنگی و اقتصادی که یاری گر آغاز و استمرار این رویداد بودند و خواهند بودند، قدردانی کرد.

رویداد اردبیل 2023 استمرار ارتباطات و مراودات گردشگری بین اعضای اکو خواهد بود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو