نکات انتخاب سرویس خواب؛ انواع سرویس خواب و جنس آنها

نکات انتخاب سرویس خواب؛ انواع سرویس خواب و جنس آنها


منبع: تاپ ناز

4

1402/7/24

10:46


بستر هر فرد نقش مهمی در زندگی وی ایفا می کند. زیرا یک سوم زندگی هر شخصی صرف خواب می شود. بنابراین زمان خواب تاثیر زیادی در بیداری و زندگی فرد دارد. پس سرویس خواب مناسب یکی از موارد مهمی است که هر فرد برای استراحت خود باید به آن توجه کند. درنتیجه نکات مهمی همچون جنس، رنگ، سایز، نوع پارچه، سبک زندگی، برند، کیفیت متریال های مورد استفاده و … در انتخاب تخت خواب تاثیرگذار می باشند. بنابراین تخت خوابی که برای استراحت شبانه مورد استفاده قرار می گیرد باید با نکات ذکر شده هماهنگی لازم را داشته باشد.

اجزای تشکیل دهنده سرویس خواب

نکات انتخاب سرویس خواب؛ انواع سرویس خواب و جنس آنها

یکی از ابزارهای مهم و مورد استفاده در اتاق خواب همان سرویس خواب است که نحوه انتخاب آن به سلیقه و چیدمان فرد بستگی دارد. همچنین اتاق خواب فضای شخصی بوده و هر یک از اعضای خانواده دارای سلیقه متفاوتی هستند. پس اتاق و تخت خواب طبق سلیقه و روحیه فرد چیده می شود تا وی زمان استراحت به آرامش کامل دست یابد.

بنابراین رنگ دیوارها، تشک و نوع وسایل که در اتاق به کار برده می شود بایستی از راحتی کامل برخوردار باشد. البته تخت خواب علاوه بر تامین مکانی برای استراحت باید محیطی دلنشین و زیبا در اتاق خواب ایجاد نماید. از مهم ترین اجزای یک تخت خواب مناسب و استاندارد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تخت خواب

نکات انتخاب سرویس خواب؛ انواع سرویس خواب و جنس آنها

اجزای اصلی سرویس خواب همان تخت است که در شکل ها و ابعاد مختلفی طراحی و تولید می شود و متناسب با سبک اتاق مورد استفاده قرار می گیرد. البته نکته مهم در خرید تخت خواب این است که به تعداد نفرات، متراژ اتاق و سن افراد توجه کرد. بنابراین تخت خواب به انواع تخت خواب دو نفره، تخت خواب تک نفره، تخت نوزاد، تخت نوجوان و تخت خواب دو طبقه تقسیم بندی می شود.

مطلب مشابه: سرویس خواب نوزاد دختر با طرح های متنوع و فانتزی بسیار زیبا

پاتختی

نکات انتخاب سرویس خواب؛ انواع سرویس خواب و جنس آنها

هر سرویس خواب دارای دو عدد پاتختی بوده که ارتفاعی برابر با تخت دارند و در سمت راست و چپ قرار می گیرند. همچنین رنگ بندی و طرح پاتختی کاملا مشابه رنگ بندی و طرح تخت بوده و مشتری می تواند جهت نگهداری وسایل از کشوهای آن استفاده کند. البته خرید پاتختی ضروری نبوده و با برآورد قیمت و عدم هماهنگی آن با بودجه می توان از پاتختی صرفه نظر نمود. ناگفته نماند که اگر متراژ اتاق خواب پایین است می توان یک پاتختی را جایگزین دو عدد کرد.

میز آرایش – آینه کنسول

نکات انتخاب سرویس خواب؛ انواع سرویس خواب و جنس آنها

از دیگر اجزای سرویس خواب همان میز آرایش بوده که اکثر مواقع همراه با آینه فروخته می شود. همچنین آینه کنسول یا میز آرایش باید با دیگر محصولات ست یا هماهنگ باشد. پس از این وسیله می توانید برای نظم بخشیدن و نگهداری لوازم آرایشی استفاده کنید.

آینه قدی

نکات انتخاب سرویس خواب؛ انواع سرویس خواب و جنس آنها

اکثر تخت خواب ها دارای آینه قدی یا میز آرایش هستند. البته خرید آینه قدی نسبت به میز آرایش به صرفه تر و کاربردی تر می باشد. زیرا آینه قدی از کاربرد میز آرایش برخوردار بوده و بهترین گزینه برای مشاهده تناسب در زمان لباس پوشیدن به شمار می رود. بنابراین زمان خرید این نوع آینه باید آن را با دکوراسیون و سایر لوازم اتاق خواب ست نمایید.

صندلی میز آرایش

نکات انتخاب سرویس خواب؛ انواع سرویس خواب و جنس آنها

از جمله ابزار کاربردی و مهم در انواع سرویس خواب همان میز آرایش است که باید با طرح و رنگ بندی میز آرایش در تناسب باشد. البته توجه به ارتفاع میز آرایش هنگام خرید از اهمیت بالایی برخوردار است.

پاف نشیمن

نکات انتخاب سرویس خواب؛ انواع سرویس خواب و جنس آنها

نوعی از صندلی نشیمن که در اتاق خواب و همراه سرویس خواب به کار برده می شود پاف است. این وسیله نرم و راحت بدون دسته و پشتی بوده و در بخش های مختلف اتاق خواب کاربرد دارد.

همچنین پاف ها در اکثر مواقع از ساختار پارچه ای برخوردار بوده و در موارد کم از چوب استفاده می شود. برخی از پاف ها دارای طراحی مدرن بوده و به شکل جعبه ساخته می شوند تا علاوه بر نشستن و استراحت برای نگهداری برخی لوازم با ابعاد کوچک به کار برده شوند.

مطلب مشابه: مدل تخت خواب یک نفره نوجوان + شیک ترین مدل های تخت خواب با طرح های متنوع

فایل کشو

نکات انتخاب سرویس خواب؛ انواع سرویس خواب و جنس آنها

اگر در اتاق خواب گنجه یا کمد دیواری وجود نداشته باشد بهترین گزینه انتخاب فایل های کشوی تخت خواب است. زیرا از این فایل های کشو می توان برای نگهداری وسایلی همچون کفش، لباس و … استفاده کرد. همچنین تولیدکنندگان جهت رفع نیاز کاربران بسته به نوع تخت خواب یک نفره یا دو نفره، کشوها را در تعداد مختلف طراحی و تولید می نمایند. بنابراین تعداد کشوهای فایل به نیاز کاربر بستگی داشته و در هر سایزی می توانید آن را تهیه کنید.

کفی تخت خواب

نکات انتخاب سرویس خواب؛ انواع سرویس خواب و جنس آنها

زیر تشک قسمتی به نام کفی سرویس خواب قرار گرفته که باید از استحکام بالایی برخوردار باشد تا وزن تشک و کاربر را تحمل نماید. بنابراین در ساخت آن از بهترین و باکیفیت ترین مواد استفاده می شود. همچنین از مهم ترین کفی های تخت خواب می توان به کفی جک دار، کفی فلزی و کفی چوبی اشاره کرد. ناگفته نماند که تعداد و ضخامت ورق های مصرفی در کفی تخت خواب جهت پیشگیری از خمیدگی و افزایش استحکام، تعیین کننده قیمت کفی می باشد.

انواع مدل سرویس خواب

امروزه مدل های مختلفی از سرویس خواب به بازار عرضه می گردد که بر مبنای سبک طراحی و نوع متریال تقسیم بندی می شود. پس انواع مدل تخت خواب به شرح زیر می باشند.

سرویس خواب سلطنتی

نکات انتخاب سرویس خواب؛ انواع سرویس خواب و جنس آنها

یکی از اقلام لوکس و شیک در اتاق خواب همان سرویس خواب سلطنتی است که از ابعادی شبیه سایر تخت خواب ها برخوردار می باشد. البته این نوع تخت تاج بلندتری داشته و از منبت کاری برای افزایش جذابیت و زیبایی آن استفاده می شود.

همچنین منبت های کارهای نازک و ظریف در کل اجزای تخت خواب، استفاده از پارچه با کیفیت، به کار بردن چوب گران قیمت و … باعث شده که قیمت تخت خواب سلطنتی نسبت به دیگر سبک ها بالاتر باشد.

سرویس خواب کلاسیک

نکات انتخاب سرویس خواب؛ انواع سرویس خواب و جنس آنها

افرادی که دارای منزلی با سبک کلاسیک هستند بهترین گزینه برای اتاق خواب همان سرویس خواب کلاسیک است. این محصولات دارای رنگ خنثی بوده و از منبت کاری در ساخت آنها برای ایجاد طرح های جذاب و ظریف روی قسمت های پایه های میز آرایش، اطراف آینه، تاج تخت و … استفاده می شود. البته تخت خواب کلاسیک شباهت زیادی به تخت خواب سلطنتی دارد.

مطلب مشابه: دکوراسیون اتاق خواب تک نفره با طراحی زیبا + تصاویری از اتاق خواب یک نفره

سرویس خواب استیل

نکات انتخاب سرویس خواب؛ انواع سرویس خواب و جنس آنها

یکی از به روزترین و جذاب ترین تخت خواب های موجود در بازار همان سرویس خواب استیل است. همچنین در تولید این نوع تخت خواب از مواد پلیمری و یراق آلات با کیفیت و البته چوب های مستحکم همچون گردو، افرا و راش استفاده شده است. رنگ های جذابی همچون سفید، گردوئی، ورق طلا و … نیز در این محصولات به وفور به کار برده می شوند. ناگفته نماند که وجود منبت کاری نیز افزایش قیمت تخت خواب را به دنبال دارد.

سرویس خواب اسپرت

نکات انتخاب سرویس خواب؛ انواع سرویس خواب و جنس آنها

بهترین گزینه برای دیزاین لوکس و مدرن اتاق خواب، استفاده از سرویس خواب اسپرت است. این تخت خواب ها دارای ویژگی های مختص به خود بوده که جلوه خاصی به اتاق می بخشند و محیط جذابی ایجاد می نمایند. امروزه مدل های مختلفی از تخت خواب اسپرت تولید و به بازار عرضه می گردند. پس از مهم ترین های آن می توان به تخت خواب اسپرت دونفره، تخت خواب اسپرت پسرانه، تخت خواب اسپرت دخترانه و تخت خواب اسپرت عروس اشاره کرد.

سرویس خواب باکس دار

نکات انتخاب سرویس خواب؛ انواع سرویس خواب و جنس آنها

کاربرانی که قصد دارند از سرویس خواب به غیر از استراحت برای جایگذاری وسایل خود استفاده نمایند بهترین گزینه تخت خواب باکس دار است. البته ساختار این تخت ها طوری طراحی شده که انگار دو عدد تشک بر روی قرار می گیرند. اما این موضوع صحت نداشته و در زیر تشک تنها یک عدد باکس تعبیه شده است که برای دسترسی به آن باید تشک را بلند کرد.

بهترین جنس سرویس خواب کدام است؟

هنگام خرید سرویس خواب باید به کیفیت و استحکام محصول توجه کرد تا در دراز مدت از کارایی و دوام کافی برخوردار باشد. ولی با وجود این شواهد این سوال مطرح می شود که جنس مناسب برای تخت خواب کدام است؟ بنابراین بر مبنای تحقیق و برآورد کارشناسان در این زمینه، اگر متریال مصرفی درجه یک باشد. همچنین در ساخت تخت خواب ها از استانداردهای بین المللی پیروی شود، قطعا محصول طول عمر بالایی دارد. ناگفته نماند که مرغوب ترین و بهترین متریال مصرفی در ساخت تخت خواب همان چوب است.

انواع متریال در ساخت سرویس خواب

امروزه در ساخت سرویس خواب، متریال های گوناگونی به کار برده می شوند که به شرح زیر هستند.

چوب راش

این نوع تخت خواب از چوب راش با درجه کیفی بالا ساخته می شود که در رنگ های جذاب و متنوعی به بازار عرضه می گردد. همچنین روکش آن از رنگ پلی استر بوده که در برابر خراشیدگی و گرما از مقاومت بالایی برخوردار است. ناگفته نماند که بهترین انتخاب برای تخت خواب عروس همان تخت خواب از جنس چوب راش درجه یک می باشد.

ام دی اف

باکیفیت ترین و بهترین متریال جهت ساخت تخت خواب همان ام دی اف (MDF) است که در برابر رطوبت و هوا از مقاومت بالایی برخوردار می باشد. همچنین ورق های MDF در رنگ ها و طرح های متنوعی تولید و به بازار عرضه می گردند تا با هر سبک دکوراسیون اتاق خواب ست شوند.

مطلب مشابه: مدل تخت خواب سلطنتی + ایده برای دکوراسیون اتاق خواب با تخت خواب های زیبای لاکچری

ملامینه/نئوپان

جنس ورق های مورد استفاده در ساخت تخت خواب ملامینه، نئوپان است. البته نئوپان از خرده های چوب ترکیب شده با نوعی چسب حاصل می گردد. سپس ورقه های ملامینه روی آنها پرس می شوند و با روکش زیبایی که دارند علاوه بر جذابیت مقاومتشان را نیز افزایش می دهند. البته تخت خواب ملامینه ساختار مشابه ای به تخت خواب MDF دارد. اما تفاوت عمده این دو محصول به ساختار مقاوم تر و فشرده تر ام دی اف نسبت به نئوپان باز می گردد. درنتیجه قیمت تخت خواب ملامینه در مقایسه با تخت خواب ام دی اف پایین تر است.

سرویس خواب فلزی

این نوع تخت خواب از فلز آهن ساخته شده و از جذابیت و ظرافت سرویس های چوبی برخوردار نمی باشد. بنابراین افرادی که بودجه کمی برای خرید تخت خواب دارند بهتر است این نوع سرویس فلزی را انتخاب نمایند.

سرویس خواب ABS

متریال اصلی ساخت تخت خواب ABS همان مواد پلاستیکی است که ضد آب بوده و در برابر حرارت از مقاومت بالایی برخوردار می باشد. این متریال دارای خاصیت رنگ پذیری زیادی بوده و تخت خواب هایی با تنوع رنگی بالا تولید می نماید. البته جهت ایجاد طرح های مختلف در تخت خواب ABS باید حرارت 200 درجه سانتی گراد به آن داد تا طرح مدنظر روی سرویس پیاده شود.

سرویس خواب وکیوم

تخت خواب وکیوم در واقع محصولی از جنس ام دی اف یا چوب بوده که روکش وکیوم روی آن کشیده می شود. البته این روکش تاثیر چندانی روی استحکام و کیفیت محصول نداشته و تنها به منظور افزایش زیبایی و جذابیت تخت خواب است.

همچنین روکش های وکیوم در طرح ها و رنگ های مختلفی به بازار عرضه می شوند تا تمام سلیقه ها را پوشش دهند. این روکش ها به علت اینکه محصول نهایی را پوشش می دهند از چوب در برابر برخوردها و ضربات محافظت می نمایند.

سرویس خواب چستر

این نوع تخت خواب همچون مبلمان چستر به علت نوع دوخت متفاوت و لمسه کاری نسبت به سایر مدل ها از ظاهر و نمای جذاب تری برخوردار است. همچنین استفاده از پارچه زیاد تخت خواب چستر، حس نرمی و لطافت به فرد منتقل می کند. بنابراین انتخاب جنس و نوع پارچه مناسب در سرویس چستر حائز اهمیت می باشد.

این مدل از تخت خواب به طور کامل از پارچه تولید شده است که کاربر در صورت غلتیدن به نقاط سخت و تیز تخت برخورد نمی کند. ناگفته نماند اگر لمسه این مدل سرویس چستر با دست دوخته شود از کیفیت و ماندگاری بالاتری در مقایسه با لمسه های ماشینی برخوردار می باشد.

مطلب مشابه: مدل تخت خواب تاشو دیواری + 50 مدل شیک با طراحی خاص و زیبا

نکات انتخاب سرویس خواب

همان گونه قبلا اشاره شد سرویس خواب یکی از اساسی ترین لوازم اتاق خواب به شمار می رود. زیرا فرد بعد از خستگی روزانه و ساعت ها کار می خواهد روی تخت خواب استاندارد خواب راحتی تجربه نماید. همچنین عدم وجود تخت خواب استاندارد و با کیفیت باعث ایجاد مشکلاتی همچون سردرد و کمر درد می شود. پس برای انتخاب تخت خواب استاندارد باید چه نکاتی را در نظر بگیرید؟

جنس

مهم ترین عامل در انتخاب سرویس خواب مناسب این است که به جنس آن توجه کرد. زیرا قیمت تخت خواب با قیمت آن رابطه مستقیمی دارد. اکثر تخت خواب ها از جنس ملامینه، ام دی اف، چوب و فلز ساخته می شوند که هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند. البته از لحاظ کیفیت، تخت خواب با جنس چوب در رتبه اول قرار دارد که در عوض قیمت آن زیاد است و وزن سنگینی دارد.

همچنین تخت خواب های از جنس فلز دارای استحکام کافی و قیمت پایین تری هستند که بیشتر برای نوجوان مورد استفاده قرار می گیرند. ولی اگر با رطوبت تماس داشته باشد فورا زنگ می زند. امروزه ملامینه و ام دی اف جایگزین مناسبی برای چوب هستند. ناگفته نماند که ام دی اف از کیفیت و قیمت بالاتری نسبت به ملامینه برخوردار است. ولی ملامینه به دلیل قیمت مناسب و وزن کمی دارد مورد استقبال عموم قرار گرفته است.

رنگ

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب سرویس خواب توجه به رنگ آن است. زیرا رنگ تخت خواب باید با رنگ دیگر اجزای اتاق خواب هماهنگی لازم را داشته باشد. برای مثال اگر تخت خواب به رنگ سفید است باید آباژور رومیزی، کشوها و آینه ها نیز با طراحی ساده و به رنگ سفید انتخاب شوند.

البته رنگ خاکستری به عنوان یک رنگ خنثی معرفی شده است که با بیشتر رنگ ها قابل ترکیب می باشد. پس اگر با رنگ سفید آمیخته شود ظاهری لوکس به فضا می بخشد. در نتیجه رنگ خنثی به شما این امکان را داده که تخت خواب و اتاق خود را با سایر اکسسوری ها همچون آباژور، روتختی و … به رنگ دلخواه تزیین کنید.

سایز

توجه به سایز سرویس خواب یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در انتخاب این وسیله اتاق خواب می باشد که اندازه استاندارد در هر کشوری برای تخت خواب متغییر است. البته تفاوت اصلی به اندازه تشک و قاب تخت خواب باز می گردد.

همچنین اکثر تخت خواب ها به شکل مستطیل هستند و به تازگی تخت خواب های دایره ای شکل نیز بسیار رواج یافته اند. البته افرادی که می خواهند برای نوزاد خود تخت خواب انتخاب نمایند باید سن و قد کودک را در نظر بگیرند. پس بهترین تخت خواب برای نوزاد باید طول آن 140cm، عرض آن 60cm و ارتفاع آن از زمین 35cm باشد.

طبق تحقیقات صورت گرفته، ارتفاع سرویس خواب نقش بسزایی در تامین آرامش فرد در زمان خواب دارد. پس برای آرامش بیشتر نباید تخت خواب هایی با ارتفاع کم انتخاب نمود. پس اگر سقف اتاق شما بلند است بهتر گزینه انتخاب تخت خواب هایی با ارتفاع زیاد می باشد. البته تخت خواب یک نفره یا همان تخت خواب نوجوان در سایزهای مختلفی تولید می شود.

در حالت کلی طول این نوع تخت خواب ها 200cm است و در عرض های 90-120-140 cm در بازار موجود می باشند. همچنین تخت خواب هایی با سایز 200*120 برای افراد قد بلند طراحی می شوند و به تخت خواب یک و نیم نفره معروف هستند. ناگفته نماند که ارتفاع استاندارد این نوع تخت خواب ها همان 35cm است.

سرویس خواب عروس یا تخت خواب دو نفره در سایز استاندارد و با طول 200 cm و عرض 160-180 cm طراحی و تولید می گردد. البته امروزه تخت خواب عروس یا دونفره در عرض های مختلف و با نام های کویین (Queen) و کینگ (King) به بازار عرضه و فروخته می شوند.

نوع پارچه

پارچه های مختلفی از جمله پلی استر، فلانل و پنبه مشتری را در انتخاب سرویس خواب به چالش می کشند. همچنین معیارهای مختلفی جهت انتخاب نوع پارچه در تخت خواب وجود دارند که بسته به سلیقه و بودجه فرد می توانند متفاوت باشند. بنابراین هر چقدر تراکم پارچه بیشتر باشد یعنی نخ ها به یکدیگر نزدیک بوده و تخت خواب دوام بیشتری دارد. البته سبک بودن وزن پارچه از کیفیت محصول خبر می دهد و خواب راحتی را برای مصرف کننده فراهم می نماید.

ناگفته نماند ضخامت پارچه می تواند هوای بیشتری را در تخت خواب نگه دارد. جنس و رنگ بدنه تخت نیز در انتخاب پارچه تاثیر مستقیمی می گذارد. زیرا برخی از پارچه ها به محض تماس با بالش ها یا لباس ها خیلی زود کیفیت خود را از دست می دهند. پس پارچه انتخابی باید از مقاومت لازم برخوردار بوده و بیش از حد زبر یا نرم نباشد.

ابعاد اتاق خواب

از جمله نکات ضروری در انتخاب سرویس خواب توجه به ابعاد اتاق است. زیرا این موضوع به شما کمک کرده تا انتخاب راحتی تری داشته باشید و سایز مبلمان یا تخت خواب را بر مبنای ابعاد اتاق برگزینید. همچنین انتخاب و خرید تعداد اجزای تخت خواب به ابعاد اتاق بستگی دارد.

برند سرویس خواب

برند نیز همانند سایر المان ها نقش مهمی در انتخاب سرویس خواب دارد و یکی از نکات ضروری در خرید محسوب می شود. زیرا کیفیت و متریال هایی که هر شرکت برای تولید محصولات خود به کار می برد با دیگر شرکت ها کاملا متفاوت است. همچنین زمانی که وارد یک فروشگاه می شوید برندهای زیادی را مشاهده می کنید. البته برخی برندها اعتبار زیادی در بازار دارند و کیفیت آنها تضمین شده است. پس بهترین برند را همراه با گارانتی انتخاب نمایید.

سبک زندگی

سبک زندگی از دیگر نکات ضروری در انتخاب سرویس خواب است. زیرا سبک زندگی تم تخت خواب فرد را مشخص می نماید. پس افرادی که به تخت خواب هایی با نقش و نگار و طرح علاقه دارند بهترین گزینه انتخاب تخت خواب هایی از جنس چوب با طرح کلاسیک یا معاصر است. ولی افرادی که سبک مینیمال یا ساده را می پسندند باید تخت خواب هایی با طرح مدرن را انتخاب نمایند.

سخن آخر

یکی از ملزومات زندگی امروزی، داشتن یک سرویس خواب متناسب با نیازهای فرد است. زیرا آرامش در خواب به تخت خوابی که فرد از آن استفاده می کند بستگی دارد. البته نکات مهمی در انتخاب تخت خواب اهمیت دارند که برند، سبک زندگی، ابعاد اتاق خواب، سایز تخت، رنگ، جنس تخت و نوع پارچه را در بر می گیرند. همچنین سایز تخت نقش پر رنگی در انتخاب و خرید محصول داشته و در صورت بزرگ یا کوچک بودن تخت و ارتفاع غیر استاندارد باعث کاهش کیفیت خواب می شود.

مطلب مشابه: تصاویر مدل های سرویس خواب زیبای سفید رنگ عروس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو