چطور از افتادگی سینه بعد از شیردهی جلوگیری کنیم؟

چطور از افتادگی سینه بعد از شیردهی جلوگیری کنیم؟


منبع: آرگا

4

1402/8/7

16:04


تغذیه با شیر مادر سلامت جسمانی نوزاد را در فصول اولیه رشد به خوبی تامین می کند. اما با گذشت زمان و پس از تهی شدن چربی غدد شیری، کشیدگی بافت های پوستی سینه های مادر تغییر فرم آن ها را به دنبال می آورد. پس آیا افتادگی سینه بعد از شیردهی برای مادر خطر آفرین است؟

هر مادر با تولد نوزاد، آماده برای شیردهی آن می شود. سینه های مادر در این فصل زندگی چربی بسیاری را در خود دارا بوده که این افزایش وزن با گذشت زمان افتادگی آن ها را نیز منجر می شود. این دو سال ابتدایی رشد نوزاد با چالش هایی همراه بوده که مادر را به شدت درگیر می کند، از جمله این درگیری ها افتادگی سینه بعد از شیردهی می باشد که پس از قطع شیردهی با کاهش چربی های تجمع یافته در جسم او به چشم دیده می شود.

سینه ها در طول مدت بارداری و شیردهی بارها به اندازه و حجم متفاوت تغییر پیدا می کنند. این تغییرات نیازمند گذشت ماه ها و یا سال ها مدت زمان عمری است و یک شب به سلامت اولیه باز نمی گردد. سینه های آویزان و افتاده با کشیدگی بافت پوست یک مشکل زیبایی به شمار می آید و هیچ جای نگرانی ای نیست. پس آسوده بمانید و نوزاد خود را تغذیه کنید.

افتادگی سینه بعد از شیردهی از برای چیست؟

همان گونه که تمامی بانوان از این داستان ناهمسانی سینه ها آگاهی دارند، باید در جریان باشند که تغییرات به طول انجامیده شده شیردهی نوزاد هم برای یک سینه پیش نمی آید و هر دو جدای از یکدیگر به آشکاریت می رسند. شاید شنیده باشید که یک سینه به نسبت دیگری شیر بیشتری تولید می کند و نوزاد بیشتر با آن تغذیه می شود و یا حتی پر شدگی و کاسته شدگی سینه را به چشم دیده باشید، پس این امر کاملا طبیعی است و جای نگرانی ای وجود ندارد. اما آنچه که باید به آن توجه شود، مشاهده هر گونه فرورفتگی یا چروک شدگی سینه است که زنگ خطری از توده سینه در وجود آن می تواند باشد و باید به سرعت توسط پزشک متخحصص معاینه صورت بگیرد.

افتادگی سینه بعد از شیردهی برای چیست؟

عوامل شریکی افتادگی سینه در شیردهی مادران نو تولد چه مواردی هستند؟

بزرگ شدگی رحم با هر بار عادت ماهیانه بانوان همچون بزرگ شدگی سینه ها در طول مدت شیردهی( مشکل زیاد بودن شیر مادر برای چیست؟ ) می باشد که پس از پایان مدت ۷ روزه رحم دوباره به حالت اولیه خود باز می گردد و مشکل قابل اهمیتی را به دنبال ندارد. اما پس از پایان فصول شیردهی نوزاد با تخلیه سینه ها از چربی های غدد شیری، بافت پوست سینه کشیده شده و حالت آویزان در آن ها به چشم دیده می شود. شاید ماه ها و یا سال ها بازگشت به حالات اولیه به طول بیانجامد، اما جای نگرانی ای نیست و بهتر است کاملا عادی با آن رفتار شود.

میزان اندازه و شکل سینه های بانوان قبل از بارداری به عوامل زیادی همچون: سن، افزایش وزن، و حتی ژنتیک بستگی دارد. اما در دوران بارداری با ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون به مقدار بالا در بزرگسازی نوک سینه ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود و حتی در ادامه با شیردهی های مداوم، مادر درد بسیاری را در نوک سینه احساس خواهد کرد.

عوامل شریکی افتادگی سینه بعد از شیردهی در مادران نو تولد

چگونه از افتادگی های سینه پس از شیردهی پیشگیری می توان کرد؟

  • سوتین مناسب به تن کنید:

سایز سینه خود را اندازه بندی کنید و بر اساس آن سوتین مناسب را خریداری داشته باشید. اینگونه شما با آسودگی بیشتری فعالیت های روزمره بدنی خود را انجام می دهید و هیچگونه دردی را هم احساس نخواهید کرد. پیشنهاد می شود که حتما پیش از خواب سوتین را از بدن خود برای گردش خون بیشتر، خارج کنید. سوتین تنگ چه عوارضی را در سلامت بانوان به همراه دارد؟

  • ورزش را به گونه منظم برنامه ریزی داشته باشید:

با تقویت عضلات زیر سینه ها به کمک ورزش های قدرتی، فشار قفسه سینه و تمرینات وزنه آزاد می توانید از رفع افتادگی سینه در فصول شیردهی اطمینان داشته باشید.

  • پوست سینه را رطوبت رسانی و لایه برداری کنید:

با هر بار پاکسازی پوست سینه، لوسیون و مرطوب کننده می تواند پوستی صاف و جوان به شما هدیه دهد.

  • نواقص بدنی را اصلاح کنید:

اگر وضعیت شانه ها و نامناسب بدن خود را نقص یابی نکنید، مشکل افتادگی و شل شدگی سینه در شما دو چندان می شود. پس بهتر است تا برای پیشگیری و درمان شانه های افتاده خود را به عقب برسانید و ستون فقرات را صاف نگه دارید.

  • چربی های گیاهی مصرف کنید:

یک رژیم غذایی متعادل و برنامه ریزی شده در کاهش وزن های افزودنی در طول بارداری برای حفظ سینه های خوش فرم اولویت می باشد، پس چربی های گیاهی را جایگزین چربی های حیوانی کنید.

  • از دخانیات دوری کنید:

مصرف مداوم دخانیات روند پیری زودرس، خشکی و چین و چروک پوست را افزایش می دهد.

  • دوش بگیرید:

دوش آب گرم منافذ پوست را باز می کند و دوش آب سرد آن ها را بسته می کند. در نتیجه با افزایش جریان خون مواد حیاتی را به پوست تغذیه کنید.

  • به درستی به نوزاد شیر دهید:

بهتر است برای فاصله مناسب تر دهان نوزاد با نوک پستان از یک بالشت کمک بگیرید و هرگز سینه ها را به سمت پایین خم نکنید چون این حرکت خود به تنهایی عاملی برای افتادگی سینه می باشد.

  • کودک را به گونه ای دیگر تغذیه کنید ( از شیر بگیرید. ):

کودک را با روش های متفاوت از تغذیه شیر پستان خود دور سازید یا مدت زمان آن را کاهش دهید اینگونه آسیب کمتری را به پستان های خود وارد می کنید.

  • به آرامی وزن کم کنید:

به آرامی وزن خود را کم کنید چون کاهش وزن ناگهانی روند شل شدگی و افتادگی پوست را دو چندان می کند.

چگونه از افتادگی سینه بعد از شیردهی پیشگری می توان کرد؟

درمان آویزان شدگی سینه بعد از شیردهی از کدام راه بهتر است؟

لیفت سینه چیست؟ آیا این جراحی ها آسیب هایی را در آینده برای بانوان به همراه می آورد؟

  • جراحی لیفت سینه:

اگر با گذشت سال ها آویزان شدگی سینه ها بهبود پیدا نکرد و از این روال خسته شده اید بهتر است روش جراحی لیفت سینه را برای خود تجویز کنید. در این جراحی پزشک پوست اضافه را بر می دارد و بافت های سینه را سفت می کند. حتی چون در فصول شیردهی اندازه، شکل و موقعیت نوک سینه ها تغییر پیدا می کند در نتیجه امکان اصلاح آن ها نیز با این جراحی برای بانوان وجود دارد.

  • لیفت سینه به کمک ایمپلنت:

لیفت سینه یا همان پروتز سینه با قرارگیری ایمپلنت درون سینه در سایز های مورد نظر برای ایجاد فرمی زیبا تر انجام می گیرد.

لیفت سینه برای کمک به افتادگی سینه بعد از شیردهی

  • لیزر درمانی:

نیاز به تیغ جراحی ندارد چون در طول این درمان پزشک به کمک پرتو های لیزر سلول های مرده پوست سینه را از میان می برد و روند کلاژن سازی را برای افزایش قابلیت ارتجاع پذیری تحریک می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو