آموزش تبدیل فرمت عکس به WebP

آموزش تبدیل فرمت عکس به WebP


منبع: پلازا

2

1402/8/9

16:27


آموزش تبدیل فرمت عکس به WebP

امروزه استفاده از فرمت عکس WebP بیشتر از قبل شده است. اما استفاده از WebP چه مزیتی دارد؟ در ادامه این مطلب مزایای فرمت WebP و نحوه تبدیل عکس به وب پی را به شما آموزش داده ایم. با آموزش تبدیل عکس به WebP همراه ما باشید.

از آنجایی که وردپرس 5.8 شامل پشتیبانی از تصویر WebP می‌شود، کاربران وردپرس از فایل‌های تصویری JPG، GIF و PNG صرف نظر کرده و به استفاده از فرمت تصویر مدرن یعنی WebP رو آورده اند. تصاویر WebP که به دلیل فشرده سازی شناخته می‌شوند، می‌توانند 30 درصد کوچکتر از همان فایل در فرمت JPG، GIF یا PNG باشند.

این به معنای بهبود عملکرد سایت و تجربه بهتر برای کاربران است. همچنین استفاده از فرمت WebP باعث صرفه جویی در پهنای باند و فضای ذخیره سازی سایت شما می‌شود. در ادامه با آموزش تبدیل به فرمت webp همراه پلازا باشید.

فهرست مطالب:

فرمت WebP چیست؟

WebP در واقع بسیار قدیمی است. این فرمت اولین بار در سال 2010 اعلام شد و از آن زمان تا به حال ارتقا و بهبود یافته است. برای درک واقعی آنچه که WebP را منحصر به فرد می کند، ابتدا مستقیماً به نقطه تمرکز اصلی WebP یعنی فشرده سازی می‌پردازیم.

اگر با این اصطلاح آشنا نیستید، فشرده سازی به رمزگذاری داده‌های فایل به بیت‌های کمتر یا قطعات دیجیتالی کمتر از نسخه اصلی اشاره دارد. دو نوع اصلی فشرده‌سازی وجود دارد: بدون اتلاف (کیفیت تصویر با کاهش اندازه داده‌ها ثابت می‌ماند) و با اتلاف (کیفیت تصویر کمی پایین می‌آید چون اندازه داده به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد).

به بیان ساده، تصاویر WebP معمولاً کوچکتر از سایر فرمت‌ها هستند، اما به لطف فشرده سازی برتر، کیفیت آن‌ها یکسان هستند. این بدان معناست که استفاده از تصاویر WebP برای سایت شما معمولا باعث می‌شود که سریعتر اجرا شود و فضای ذخیره سازی داده‌های شما کاهش یابد.

تبدیل عکس به webp

طبق داده‌های خود گوگل، فشرده‌سازی بدون تلفات WebP 26 درصد کمتر از PNG و فشرده‌سازی با اتلاف آن 25 تا 34 درصد کمتر از JPEG است. برای سایت‌هایی که از تصاویر زیادی استفاده می‌کنند، این تغییر فرمت می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد و میلی‌ثانیه‌های ارزشمند زمان بارگذاری را کاهش دهد، به‌ویژه در موبایل.

مزیت اصلی دیگر WebP تطبیق پذیری آن است که شفافیت و انیمیشن را در خود جای داده است. این یک مشکل بزرگ است زیرا معمولاً آن ویژگی‌ها را در قالب یکسان نمی‌یابید: قبل از WebP، از PNG برای پس‌زمینه‌های شفاف و GIF برای انیمیشن‌ها استفاده می‌کردیم، و هیچ‌چیز از هر دو به طور همزمان پشتیبانی نمی‌کرد. این عملکرد درخشان، واقعاً راه را برای تبدیل WebP به فرمت فایل وب پیش‌فرض جدید هموار می‌کند.

Chrome از WebP پشتیبانی بومی دارد. مرورگرهای بزرگی مانند فایرفاکس، سافاری، اج و اپرا در نهایت در طول سال‌ها پشتیبانی خود را اضافه کردند. (توجه: سافاری فقط در صورتی پشتیبانی می‌کند که از Big Sur و نسخه‌های بعدی استفاده کنید.) از جولای 2022، پشتیبانی WebP در 97٪ از مرورگرها در دسترس است. با پشتیبانی خوب مرورگر، بسیاری از مردم اکنون از فرمت‌های تصویر WebP در وب استفاده می‌کنند.

مزایای فرمت WebP

  • زمان‌ بارگذاری سریع‌تر: با توجه به اندازه فایل‌های کوچک‌تر، صفحات دارای تصاویر WebP سریع‌تر بارگیری می‌شوند. این یک مزیت بزرگ برای سایت خواهد بود.
  • فضای ذخیره سازی کمتر: فشرده سازی پیشرفته WebP همچنین به معنای فضای ذخیره سازی کمتر است. این برای سایت‌هایی که حجم زیادی از تصاویر را بارگذاری می‌کنند، بسیار مهم است و حتی می‌تواند در هزینه شما صرفه جویی کند.
  • شفافیت و انیمیشن: WebP تنها فرمت تصویری است که از پس‌زمینه شفاف PNG و قابلیت‌های متحرک GIF پشتیبانی می‌کند.

بهترین سایت های تبدیل عکس به WebP

چگونه از تصاویر WebP در وب سایت خود استفاده کنیم؟ برای استفاده از تصاویر WebP، می‌توانید تصاویر جدیدی را در نرم افزارهای گرافیکی که دارای فرمت WebP هستند، ایجاد کنید یا تصاویر JPG موجود خود را به فرمت WebP خود تبدیل کنید. در ادامه مطلب سایت‎‌های تبدیل عکس به وب پی را به شما معرفی کرده ایم.

1. Cloud Convert ؛ تبدیل عکس به وب پی

آموزش تبدیل به فرمت webp

Cloud Convert یک مبدل تصویر آنلاین است که به شما امکان می‎‌دهد تصاویر موجود خود را به فرمت WebP تبدیل کنید. شما می‌توانید فرمت‌های PNG، JPEG و موارد دیگر را به WebP تبدیل کنید. Cloud Convert بیش از 200 فرمت را بدون از دست دادن کیفیت، پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این، Cloud Convert یک سایت کاربرپسند است و چند دقیقه طول می‌کشد تا تصویر شما را به وب پی تبدیل کند. این سایت به شما اجازه می‌دهد تا روزانه 25 تصویر را به صورت رایگان تبدیل کنید.

2. تبدیل عکس به وب پی با Convertio

تبدیل تصاویر به فرمت webp

اگر به دنبال یک مبدل تصویر رایگان هستید، می‌توانید به راحتی به Convertio اعتماد کنید. این مبدل تصویر آنلاین رایگان دسترسی سریعی دارد. شما می‌توانید تصویر مورد نیاز خود را در قالب وب پی با چند کلیک دریافت کنید.

تبدیل تصاویر در Convertio در 3 مرحله ساده انجام می‌شود. می‌توانید تصویر فرمت JPG خود را از رایانه، Google Drive، URL یا DropBox یا با کشیدن آن در صفحه سایت آپلود کنید. سپس فرمت WebP را انتخاب کنید، منتظر فرآیند باشید و سپس می‌توانید تصویر خود را در قالب WebP خود دانلود کنید. علاوه بر این، Convertio از بیش از 200 فرمت پشتیبانی می‌کند. از این رو، می‌توانید از آن برای فرمت‌های دیگر نیز استفاده کنید.

3. Ezgif

تبدیل عکس به وب پی

Ezgif یک سایت آنلاین تبدیل تصویر است که نه تنها به شما امکان می‌دهد تصاویر موجود خود را در قالب WebP تبدیل کنید، بلکه با تطبیق پذیری به شما کمک می‌کند. این ابزار فقط به تصاویر محدود نمی‌شود. شما همچنین می‌توانید از GIF و فیلم استفاده کنید. بنابراین، Ezgif به شما امکان می‌دهد که گیف‌ها و ویدیوها را در قالب WebP ایجاد و تبدیل کنید.

Ezgif از فرمت‌های تصویری دیگر از جمله PNG، HEIC، AVIF و غیره نیز پشتیبانی می‌کند. این سایت کاملا رایگان است. با این حال، حجم آپلود فایل به 50 مگابایت محدود شده است.

4. FreeConvert

تبدیل عکس به webp

FreeConvert یک برنامه وب است که به شما امکان می‌دهد تصاویر موجود خود را در فرمت‌های مختلف به WebP تبدیل کنید. اما چیزی که آن را از سایرین در این لیست خاص می کند، اپلیکیشن آن است. FreeConvert برنامه‌های iOS و Android خود را در فروشگاه‌های برنامه دارد.

استفاده از FreeConvert سخت نیست. شما فقط باید فایل را آپلود کنید، یک فرمت را انتخاب کنید و پس از تکمیل فرآیند، نتیجه را دانلود کنید. علاوه بر این، حجم آپلود فایل در این وب سایت تا 1 گیگابایت است. بنابراین می‌توانید به راحتی فایل‌های خود را آپلود کرده و بدون نگرانی در مورد حجم، آن‌ها را تبدیل کنید.

5. تبدیل آنلاین عکس به وب پی : Pixelied

آموزش تبدیل به فرمت webp

یافتن سایتی که به شما امکان تبدیل تصویر را می‌دهد، بسیار آسان است، اما یافتن سایتی که به شما امکان تبدیل و ویرایش تصاویر را در همان مکان می‌دهد کمیاب است. Pixelied دقیقاً تمام این ویژگی‌ها را برای شما به ارمغان می‌آورد و تبدیل عکس به webp را برای شما انجام می‌دهد.

Pixelied یک وب سایت آنلاین رایگان است که به شما امکان می‌دهد تصاویر خود را بدون از دست دادن کیفیت تصویر و نصب نرم افزار یا ابزار اضافی، به فرمت‌های دیگر تبدیل کنید. مشابه سایر سایت‌ها، در Pixelied، فقط باید فایل را آپلود کنید، قالب را انتخاب کنید و پس از اتمام مراحل آن را دانلود کنید. شما همچنین می‌توانید از ابزارهای ویرایش سریع نیز برای بهبود تصاویر خود استفاده کنید.

6. Online-Convert ؛ تبدیل آنلاین عکس به وب پی

تبدیل تصاویر به فرمت webp

Online-Convert یک مبدل وب آنلاین رایگان است که به شما امکان می‌دهد تمام فرمت‌های JPG، PNG، GIF و سایر فرمت‌های تصویر خود را در چند دقیقه به WebP تبدیل کنید. استفاده از این سایت تبدیل تصویر کار سختی نیست. شما فقط باید تصویر را آپلود کنید و منتظر جادو باشید. علاوه بر تبدیل تصاویر، این سایت همچنین به شما امکان می‌دهد اندازه تصویر را تغییر دهید، فیلترهای رنگی، برش و موارد دیگر را اضافه کنید.

شما به راحتی می توانید تمام این ویژگی‌های تصویر خود را به راحتی تغییر دهید. به طور کلی، اگر به دنبال یک مبدل تصویر ساده و ساده هستید، می‌توانید به این سایت تبدیل عکس به WebP اعتماد کنید.

بهترین نوع فایل تصاویر برای وب سایت

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، برخی از فرمت‌های تصویری وجود دارند که بسیار بیشتر از سایرین به صورت آنلاین استفاده می‌شوند. چهار گزینه معرفی شده در زیر برخی از محبوب‌ترین و مفیدترین فرمت‌ها هستند که تقریباً برای هر وب‌سایتی بهترین گزینه‌ هستند.

1. JPEG

تبدیل عکس به وب پی

اصطلاح JPEG مخفف Joint Photographic Experts Group است و در سال 1986 ابداع شد. این فرمت تصویر می‌تواند میلیون‌ها رنگ را نمایش دهد و به ویژه برای سطوح فشرده سازی بالا مناسب است. JPEG اغلب کوچکتر از فرمت‌های دیگر است، فضای کمتری اشغال می‌کند و سریعتر بارگذاری می‌شود. به طور کلی، JPEG یک گزینه عالی برای نمایش عکس‌های پیچیده است که شامل رنگ‌های زیادی است.

آیا JPEG بهترین فرمت تصویر برای هر موقعیتی است؟ نه همیشه. JPEGها با تصاویری که از داده‌های رنگی کمتری استفاده می‌کنند، مانند اسکرین شات‌ها و دیگر گرافیک‌های ساده تولید شده توسط کامپیوتر، مشکل دارند.

2. PNG

تصاویر PNG به همان اندازه JPEG برای نمایش در وب سایت‌ها محبوب هستند. آن‌ها همچنین از میلیون‌ها رنگ پشتیبانی می‌کنند، اگرچه بهتر است از PNG برای تصاویری که داده‌های رنگی کمتری دارند استفاده کنید. در غیر این صورت، تصویر شما سنگین‌تر از همان تصویر ذخیره‌شده به صورت JPEG خواهد بود. این فرمت فشرده سازی بدون اتلاف با کیفیت تصویر قوی تری نسبت به JPEG ارائه می‌کند. همچنین پشتیبانی از شفافیت برای برداشتن پس‌زمینه و استفاده در لوگوها نیز مفید است.

3. GIF

تبدیل عکس به webp

برخلاف دو فرمتی که تاکنون در مورد آنها صحبت کردیم، فرمت تبادل گرافیکی (GIF) موارد استفاده بسیار خاص تری دارد. اگرچه می توانید یک تصویر GIF ایستا داشته باشید، اکثر مردم از این فرمت برای نمایش انیمیشن‌ها استفاده می‌کنند.

JPEGها و PNGها به طور کلی از انیمیشن‌ها پشتیبانی نمی‌کنند و این باعث می‌شود GIFها بسیار مفید باشند. با این حال، همانطور که می‌توانید تصور کنید، این نوع تصاویر نسبتاً بزرگ هستند، زیرا حاوی چندین فریم هستند. شما می‌توانید فایل‌های GIF را بهینه کنید، اما در بیشتر موارد، نتایج به خوبی فرمت‌های تصویر دیگر نخواهد بود. این بدان معناست که شما باید هدفتان استفاده کم از GIF در سراسر وب سایت خود باشد.

علاوه بر این، GIFها فقط تا ۲۵۶ رنگ و همچنین شفافیت را پشتیبانی می‌کنند. این باعث می‌شود که آن‌ها برای نمایش تصاویر پیچیده ضعیف باشند.

4. WebP

این فرمت کمتر از سایر انواع فایل‌های تصویری مانند JPEG، PNG و GIF شناخته شده است، اما به دلیل توصیه‌های گوگل و پشتیبانی مرورگرهای اصلی، محبوبیت آن در حال افزایش است.

WebP همچنین فرمت‌هایی مانند GIF (انیمیشن) و PNG (شفافیت) را با هم ترکیب می‌کند و آن را تبدیل به یک قالب رسانه‌ای فوق‌العاده همه‌کاره برای وب و توسعه‌دهندگان می‌کند. فرمت فایل WebP برای اسکرین شات‌ها و تصاویر با وضوح بالا و عکس‌های متحرک به خوبی عمل می‌کند.

جمع بندی

WebP یک فرمت تصویر مدرن است که توسط اکثر مرورگرها پشتیبانی می شود. بنابراین، تبدیل JPG به WebP برای وب سایت‌ها ضروری است. اگر منبع دیگری برای تبدیل عکس به webp می‌شناسید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو