تأثیر شرایط آب‌وهوایی در سفر با هواپیما

منبع: تاپ تراول

1

1402/8/23

08:20


با شروع فصل سرما و بارش باران، برف و تگرگ، آیا سفر با هواپیما ایمن است؟ آیا در این…

با شروع فصل سرما و بارش باران، برف و تگرگ، آیا سفر با هواپیما ایمن است؟ آیا در این شرایط خطر سقوط هواپیما بیشتر می­شود؟ احتمال تأخیر و کنسلی در پروازها چقدر بیشتر می­شود؟ اگر شما نیز می­خواهید برای سفر بعدی خود بلیط هواپیما بگیرید، احتمالاً این سؤالات ذهن شما را مشغول کند.

پاسخ به این سؤال به شما کمک می‌کند تا بتوانید در زمان مناسبی برای خرید بلیط هواپیما اقدام کنید، بدون آن‌که تأخیر و کنسلی پرواز شما را اذیت کند و تجربه بدی از پرواز با هواپیما در خاطرتان بماند.

در این مقاله قصد دارید تأثیرات آب‌وهوا را در سفر با هواپیما بررسی کنیم.

تأثیر شرایط آب‌وهوایی در سفر با هواپیما

آیا شرایط جوی بر روی پرواز تأثیرگذار است؟

اگر بخواهیم در یک کلام بگوییم باید گفت که بله؛ شرایط جوی نامساعد می‌تواند باعث تأخیرهای طولانی در یک پرواز شود. همچنین ممکن است پرواز شما را کنسل کند.

تأثیر شرایط جوی نامساعد بر روی پرواز زمانی رخ مشخص می­شود که شدت بارش باران، بارش برف و وزش باد به حدی باشد که متخصصین مربوطه تشخیص بدهند که نباید در چنین شرایطی هواپیما از باند فرودگاه بلند شود. درنتیجه ممکن است تأخیرهای طولانی را در پرواز خود مشاهده کنید یا درنهایت متوجه شوید که پرواز شما کنسل شده است.

بهترین راه‌حل برای پیشگیری از مشکلات این چنینی این است که هواشناسی را در روزهای آتی چک کنید و اگر در تاریخ پروازتان شرایط جوی مساعدی برقرار بود، اقدام به خرید بلیط هواپیما کنید.

اگر پرواز هواپیما در شرایط جوی نامساعد امکان پذیر است؟

احتمالاً این نگرانی برای شما نیز پیش بیاید که چگونه هواپیما زمانی که باران می­بارد و شرایط جوی کمی نامساعد به نظر می‌رسد در حال پرواز است؟ در چنین حالتی متخصصین ایمنی پرواز را سنجیده­اند و درنهایت تصمیم گرفته­اند که آن پرواز انجام شود. درواقع برخی از خطوط هوایی اصلی دارای مراکز مختلف هواشناسی هستند و کارمندانی تمام‌وقت در این مراکز مشغول جمع‌آوری اطلاعات برای پیش‌بینی وضعیت هوا هستند.

از طرفی ایستگاه خدمات پرواز (FAA) به فرودگاه‌ها و خلبان‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند شرایط جوی پیش رو را برای امنیت پرواز خود بسنجند و به این طریق از وقوع حادثه جلوگیری کنند. همچنین خلبان‌های خطوط هوایی هزاران ساعت تجربه پرواز را در انواع شرایط آب‌وهوایی از ریزش باران و برف گرفته تا رعدوبرق پشت‌سر گذاشته‌اند و برای هرگونه شرایط آب‌وهوایی آمادگی کامل دارند.

در نظر داشته باشید که تمام شرکت‌های هواپیمایی و خلبانان با این عقیده هم‌نظرند که تأخیر یا کنسل کردن پرواز بهتر از این است که فاجعه‌ای اتفاق بیفتد؛ پس اگر شرایط جوی به شکلی شود که احتمال بروز مشکل وجود داشته باشد، آن پرواز تا اطلاع ثانوی کنسل خواهد. پس اگر متوجه شدید در روزهای بارانی پرواز شما کنسل نشده یا تأخیر ندارد به متخصصین این حوزه اعتماد کنید و با خیال راحت بر روی صندلی هواپیما بنشینید.

سفر با هواپیما

از طرفی باید به این نکته توجه کنید که در پروازهای داخلی، یکی از عوامل اصلی تأخیر یا کنسلی پرواز، شرایط نامساعد هوا است. درواقع این‌طور می‌توان گفت که با کمی بد شدن وضعیت آب‌وهوا، به‌احتمال‌زیاد ایرلاین‌های داخلی پرواز خود را به تأخیر بیندازند یا آن را کنسل کنند.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید توصیه می‌کنیم در شرایط جوی نامساعد به دنبال خرید بلیط لحظه آخری نباشید؛ چراکه با در نظر گرفتن احتمال تأخیر هواپیما ممکن است برنامه‌هایتان به هم‌بریزد؛ در این شرایط بلیط سیستمی و بلیط چارتر هواپیما قابل اعتمادتر هستند و درصورت کنسلی پرواز نیز وجه پرداختی به شما بازگردانده می‌شود.

آیا رعدوبرق آسیبی به مسافران هواپیما می‌زند؟

یکی دیگر از نگرانی‌هایی که ممکن است ذهن مسافران را در طی پرواز در فصول سرد سال درگیر کند، تأثیر رعدوبرق بر روی هواپیما و مسافرانی است که در هواپیما هستند. شاید پیش خود فکر کنید که برخورد صاعقه با هواپیما می‌تواند باعث کنده شدن بال یا آسیب به موتور هواپیما شود یا حتی ممکن است به مسافران داخل کابین آسیب‌های غیرقابل جبرانی وارد کند.

اما همه این‌ها تصوراتی بی‌پایه و اساس است. چراکه سیستم‌های ایمنی در بدنه هواپیماهای امروزی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بتوانند بار الکتریکی حاصل از برخورد صاعقه­های نه‌چندان قوی را به‌طور کامل خنثی کنند، بدون آن‌که این انرژی الکتریکی رعدوبرق وارد کابین هواپیما شود یا به بخش‌های مختلف هواپیما آسیب وارد کند.

البته این نکته را نیز فراموش نکنید که رعدوبرق‌های شدید می‌توانند باعث آسیب به هواپیما شوند و منظورمان موقعیتی است که در آن خلبان و متخصصین تشخیص داده­اند شرایط برای پرواز مساعد است.

سفر با هواپیما

آیا وزش بادهای شدید می‌تواند باعث سقوط هواپیما شود؟

همان‌طور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره کردیم، خطوط هوایی و همچنین فرودگاه‌ها با استفاده از روش‌های تخصصی خود شرایط آب‌وهوایی را می‌سنجند و درنهایت تصمیم می‌گیرند که آیا میزان بارش و وزش باد به‌قدری است که باعث به خطر افتادن جان مسافران ‌شود یا خیر. اگر در شرایط نامساعد جوی هواپیمای شما از روی زمین بلند شد، بهتر است که نگرانی خود را کم‌تر کنید و به خلبان و تصمیم‌های او اعتماد داشته باشید.

بر اساس آمارهای منتشرشده اکثر هواپیماها می‌توانند بادی با سرعت 4۸ کیلومتر در ساعت را تحمل کنند. البته جهت وزش باد می‌تواند اختلالات جزئی در پرواز به وجود آورد؛ به‌طور مثال اگر باد در جهت مخالف حرکت هواپیما بوزد، می‌تواند سرعت پرواز را کاهش دهد. همچنین وزش باد ممکن است باعث ایجاد تکانه‌های بر روی بدنه هواپیما شود. علاوه بر این، وزش باد ممکن است موقع فرود یا بلند شدن هواپیما از باند فرودگاه، مشکلاتی جزئی را به وجود بیاورد.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که در هنگام وزش باد یا شرایط نامساعد جوی حتماً بر روی صندلی هواپیمای خود بنشینید و کمربندتان را ببندید.

کلام آخر

شرایط آب‌وهوایی به‌خصوص در فصول پاییز و زمستان که احتمال ریزش باران یا وزش باد بیشتر می­شود، می‌تواند در پروازها اختلال ایجاد کند و باعث تأخیر یا کنسلی در پرواز شود؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که شرایط آب‌وهوا را در روزهای آتی چک کنید و سعی کنید رزرو بلیط خود را به‌جای چند هفته آینده، در روزهای آتی که می­دانید آب‌وهوا چگونه است، انجام دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو