چگونه نبشی مناسب برای پروژه خود را انتخاب کنیم؟

منبع: ساعد نیوز

2

1402/9/1

00:23


نبشی‌ها یکی از پرکاربردترین مصالح فولادی هستند که با هدف مقاوم کردن سازه به کار برده می‌شوند. انتخاب نوع مناسب آن بسیار اهمیت دارد چرا که یکی از کلیدی‌ترین اجزای یک سازه به شمار می‌رود. در ادامه مطلب قصد داریم که راهنمای کامل خرید این کالا را در اختیار شما قرار دهیم.

انواع نبشی

در ابتدا باید بدانید که این مقطع فولادی بسیار متنوع بوده و در انواع مختلفی به فروش می‌رسد. نخستین قدم، تکمیل اطلاعات خود در این زمینه و مقایسه میان انواع گوناگون آن است؛ زیرا قیمت نبشی بر اساس ترکیبی از عوامل زیر تعیین می‌شود.

1. جنس نبشی

متریال گوناگونی برای تولید انواع نبشی به کار گرفته می‌شود که انتخاب نوع مناسب را بسیار حساس تر می‌کند چرا که جنس آن باید کاملاً بر نوع کاربرد منطبق باشد. نوع ماده اولیه به کار رفته در تولید این کالا به طور مستقیم در قیمت آن اثر می‌گذارد؛ به عنوان مثال هرگونه تغییر در قیمت آهن باعث تغییر در قیمت این مقاطع می‌شود. نبشی‌ها عمدتا در سه جنس فولادی، آلومینیومی و ضدزنگ در بازار یافت می‌شوند که هر کدام مصارف متفاوتی دارند.

● جنس فولادی:

رایج‌ترین نوع نبشی موجود است که به طور عمده در ساخت انواع بنا برای حفظ استحکام و مقاومت به کار می‌رود.

● جنس ضد زنگ:

بیشتر در محیط‌های مرطوب مثل کارخانه‌های فراوری غذا که امکان خوردگی فلز در آنها بالاست استفاده می‌شود. البته باید توجه داشت که وجود یون کلر در محیط برای این نوع نبشی بسیار مخرب است.

● جنس آلومینیومی:

این نوع نبشی وزن پایینی دارد و بیشتر برای اتصالات پل‌ها و وسایل حمل و نقل همچون هواپیما و کشتی استفاده می‌شود.

2. روش تولید نبشی

نبشی‌ها در نوع فابریک و پرسی تولید می‌شوند که اساس تفاوت آنها روش تولید است. این تفاوت در روش تولید در نهایت باعث ایجاد تفاوت در شکل ظاهری و کاربرد این دو محصول می‌شود.

● نبشی پرسی:

اساس ساخت این پروفیل نورد سرد است و ضخامت بال‌های یکسانی دارد. همچنین به لحاظ ظاهری در محل انحنا گوشه تیزی دارد.

● نبشی فابریک:

این نوع مقطع مستقیماً در خط تولید به روش نورد گرم شکل داده می‌شود و در محل اتصال دو بال با انحنای بیشتری زاویه می‌سازد. به طور کلی نوع فابریک کیفیت بالاتری نسبت به نوع پرسی دارد.

چگونه نبشی مناسب برای پروژه خود را انتخاب کنیم؟

3. اندازه بال نبشی

اندازه بال از دیگر عناصر مهم در تعیین نوع مناسب نبشی است. این محصول در دو نوع بال مساوی و بال نامساوی عرضه می‌شود. در ایران بیشتر نوع بال مساوی رایج است و درصورتی‌ که نوع سازه در استفاده از نبشی بال مساوی محدودیت ایجاد کند به سراغ نوع بال نامساوی می‌رویم. نوع نامساوی بیشتر به‌صورت سفارشی ساخته شده و در ساخت سازه‌هایی چون انبار، قفسه، پل و دکل‌های برق به کار برده می‌شود.

چگونه نبشی مناسب برای پروژه خود را انتخاب کنیم؟

4. ابعاد نبشی

برای خرید نبشی مناسب باید ابعاد مورد نیاز برای انجام پروژه به طور دقیق محاسبه شود که شامل طول، ضخامت و طول بال است.

· طول:

بر اساس استاندارد طول هر شاخه باید عددی بین 3 تا 12 متر باشد که نوع 6 و 12 متری پرمصرف‌ترین نوع آن است. البته باید توجه داشت که گاهی از نبشی با طولی خارج از بازه استاندارد استفاده می‌شود که یک مثال آن نبشی لقمه با طول 20 یا 30 سانتی‌متر است.

● ضخامت:

بازه استاندارد از 3 تا 35 میلیمتر برای نوع بال مساوی و 6 تا 16 میلیمتر برای نوع بال نامساوی است. باید این نکته را در نظر داشت که با افزایش اندازه بال ضخامت نیز افزایش میابد.

· طول بال:

نوع بال مساوی با طول بال 20 تا 300 میلیمتر و نوع بال نامساوی با طول بال 20 در 30 تا 150 در 200 تولید می‌شود.

برای معرفی این محصول از فرم استانداردی به نام شناسه استفاده می‌شود که به‌صورت حرف L و 3 عدد در کنار آن نوشته می‌شود که دو عدد نخست به ترتیب نشان دهنده اندازه بال و عدد آخر ضخامت است. به عنوان مثال L 60603 به معنای نبشی با دو بال به اندازه 60 میلیمتر و ضخامت 3 میلیمتر است.

5. وزن نبشی

نکته قابل توجه در خصوص وزن نبشی آن است که هر چقدر به استاندارد ذکر شده در جدول وزنی نبشی نزدیک‌تر باشد از کیفیت بیشتری برخوردار بوده و خصوصیات فیزیکی آن قابل توجیه تر است. باید بدانیم وزن بیشتر به منزله استحکام و ضخامت بیشتر است اما در عین حال وزن سازه را نیز افزایش خواهد داد بنابراین توازن میان مقاومت نبشی و وزن نهایی سازه باید رعایت شود.

سخن پایانی

با توجه به نکات ذکر شده باید بدانیم که خرید محصولاتی چون نبشی باید بسیار با دقت و حساسیت انجام شود چرا که نقش بسیار حیاتی در ساختار سازه ایفا می‌کند. با بهره‌گیری از مطالب فوق در این زمینه می‌توانید آگاهانه محصول مورد نیاز خود را برگزینید و خریدی آسوده و بدون دردسر تجربه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو