پژوهشی تازه: آیا چربی شکم با بیماری آلزایمر مرتبط است؟

منبع: خبرنما

1

1402/9/2

11:01


چربی شکم در دهه 40 یا 50 زندگی نه تنها نشانه اضافه وزن است، بلکه می‌تواند نشان دهنده خطر ابتلا به بیماری آلزایمر نیز باشد. در این مطلب بخوانید آیا ارتباط بیماری آلزایمر و چربی شکم ممکن است؟

پژوهشی تازه: آیا چربی شکم با بیماری آلزایمر مرتبط است؟

چربی شکم در دهه 40 یا 50 زندگی نه تنها نشانه اضافه وزن است، بلکه می‌تواند نشان دهنده خطر ابتلا به بیماری آلزایمر نیز باشد. همانطور که می‌دانید بیماری آلزایمر یک بیماری زوال عقل است که حافظه و سایر عملکردهای مهم مغز را از بین می‌برد. در واقع بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است که با کاهش تدریجی حافظه، تفکر، تمرکز و مهارت های اجتماعی همراه است.

تحقیق در مورد ارتباط بیماری آلزایمر و چربی شکم

تحقیق در مورد ارتباط بیماری آلزایمر و چربی شکم

دکتر سیروس راجی، دانشیار رادیولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، در ماه آگوست نتیجه یک مطالعه آزمایشی را در مجله (Aging and Disease) منتشر کرد. بر اساس این مطالعه او و تیمش در ابتدا از مغز و شکم 32 فرد بزرگسال 40 تا 60 سال تصویربرداری کردند و بعد به تدریج تعداد شرکت کنندگان را اضافه می‌کردند.

ارتباط بین عملکرد مغز و اندازه چربی شکم

دکتر ریچارد آیزاکسون، محقق بیماری آلزایمر، متخصص مغز و اعصاب در مؤسسه بیماری‌های تخریب کننده سلول‌های عصبی فلوریدا، به نقل از CNN گفت: مدتی است که می دانیم با بزرگتر شدن اندازه شکم، مراکز حافظه در مغز کوچکتر می‌شود. ایزاکسون که در مطالعه جدید دکتر سیروس راجی و تیمش شرکت نداشت، گفت: “این مطالعه نشانگر تصویربرداری مغزی التهاب عصبی است که من قبلاً آن را ندیده بودم”. تصویربرداری مغز، چربی شکم یا چربی احشایی را از طریق یک آبشار التهابی به اختلال عملکرد بافت‌های مغز مرتبط می‌کند.

بر خلاف چربی زیر پوستی که می‌توانید زیر پوست یا با فشار دادن دور کمر زیر دست‌ها حس کنید، چربی احشایی را نمی‌توان حس کرد. این چربی در اعماق پوست شکم، پشت ماهیچه‌های شکم پنهان می‌شود و با پیچاندن خود دور اندام‌های حیاتی آن را می‌پوشاند. ایزاکسون گفت: چربی زیر پوستی معمولاً با مقاومت به انسولین مرتبط نیست. با این حال، هر چه سطح چربی احشایی بالاتر باشد، فرد مقاومت بیشتری به انسولین دارد که باعث التهاب در بدن و مغز می‌شود.

نشانه های اولیه آلزایمر در دهه 40 و 50  زندگی

نشانه های اولیه آلزایمر در دهه 40 و 50  زندگی

دکتر راجی می‌گوید: “این مطالعه نشان داد که افراد 40 و 50 ساله با مقدار بیشتری چربی پنهان شکم یا همان چربی احشایی، مقدار بیشتری پروتئین غیرطبیعی به نام آمیلوئید در بخشی از مغز داشتند که می‌دانیم یکی از اولین مکان‌هایی است که آلزایمر در آن رخ می‌دهد”.

دکتر مهسا دولتشاهی، سرپرست تیم تحقیق، پژوهشگر فوق دکتری در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، گفت: “ما همچنین دریافتیم که افراد با داشتن مقادیر بالاتر چربی احشایی، بیشتر و به طور گسترده‌تر در معرض ملتهب شدن مسیرهای ماده سفید (نواحی از دستگاه عصبی مرکزی) در مغز قرار دارند. اگر ماده سفید به درستی کار نکند، مغز نمی‌تواند به اندازه کافی با بخش‌های مختلف مغز و بدن ارتباط برقرار کند.

مردان به طور بالقوه بیشتر در معرض خطر آلزایمر قرار دارند

راجی می‌گوید: “در مورد این بیماری تفاوت های جنسیتی نیز وجود دارد، و مردان بیشتر از زنان در معرض آلزایمر قرار دارند. زیرا مردان چربی شکم و آمیلوئیدشان نسبت به زنان بیشتر است و همین امر باعث می‌شود زودتر به زوال عقل یا آلزایمر مبتلا شوند.”

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو