چگونه به مغزمان اکسیژن بهتری برسانیم؟!

2

1402/9/2

22:07


چگونه به مغزمان اکسیژن بهتری برسانیم؟!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

،محققان افراد غیرسیگاری بزرگسال را که هیچ بیماری مغزی، قلبی، عروقی یا تنفسی مشخصی نداشتند، را تحت مطالعه قرار دادند. آنها ۱۸ شرکت کننده را در دو آزمایش جداگانه آزمایش کردند: یک گروه کاکائو غنی از فلاوانول دریافت کردند و گروه دیگر کاکائو فرآوری شده با مقادیر بسیار پایین فلاوانول مصرف کردند.

حدود ۲ ساعت بعد از مصرف کاکائو، شرکت کنندگان هوای حاوی ۵ درصد دی اکسیدکربن استنشاق کردند که ۱۰ برابر میزان دی اکسیدکربن استاندارد موجود در هواست. این شیوه یک روش استاندارد برای تعیین عملکرد عروق خونی مغز است.

«گبریل کراتون»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایلینوی آمریکا، در این باره می‌گوید: «معمولا بدن از طریق افزایش جریان خون به مغز به این شرایط واکنش نشان می‌دهد که باعث رسیدن اکسیژن بیشتر به مغز و حذف دی اکسیدکربن بیشتر از مغز می‌شود.»

سپس محققان با استفاده از شیوه اسپکتروسکوپی، اکسیژن رسانی در قشر پیشانی مغز را اندازه گیری کردند. این منطقه از مغز نقش مهمی در برنامه ریزی، تنظیم رفتار و تصمیم گیری دارد.

محققان دریافتند اکثر شرکت کنندگان پس از مصرف فلاوانول های کاکائو، واکنش اکسیژن رسانی مغزی قوی‌تر و سریع‌تری داشتند.

به گفته کراتون، «میزان اکسیژن رسانی درگروه دریافت کننده فلاوانول زیاد در مقایسه با گروه دریافت کننده فلاوانول کمتر، بیش از سه برابر بیشتر بود و واکنش اکسیژن رسانی حدود یک دقیقه سریع‌تر بود.»

همچنین محققان مشاهده کردند عملکرد شرکت کنندگان در اکثر تست‌های چالشی بهتر بود و گروه دریافت کننده فلاوانول، در حل مسائل ۱۱ درصد سریع‌تر بودند.

اکسیژن

محققان معتقدند فلاوانول ها در طول انجام تکالیف شناختی بسیار مفید هستند.

اکسیژن رسانی به مغز

آیا می دانستید که مغز شما 25 درصد از اکسیژنی را که وارد بدن شما می شود مصرف می کند؟ وقتی مقدار لازم اکسیژن را دریافت نمی کنید، علائمی مانند عدم تمرکز و خستگی ظاهر می شود. در این مقاله، می‌توانید کشف کنید که چگونه مغز خود را با اکسیژن نگه دارید و چگونه علائم هشدار دهنده کمبود اکسیژن را تشخیص دهید.

اکسیژن رسانی به مغز برای اطمینان از عملکرد صحیح آن ضروری است. در واقع این اندام 25 درصد از اکسیژنی را که وارد بدن شما می شود مصرف می کند. اگر نسبت لازم را دریافت نکند، خستگی، مشکل در درک، عدم تمرکز و حتی افسردگی را تجربه خواهید کرد. در دراز مدت، این می تواند باعث مشکلات جدی تری مانند سکته شود.

کمبود اکسیژن نیز عاملی است که بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد. در عین حال، حالت هایی مانند اضطراب، اکسیژن رسانی به مغز را دشوارتر می کند. این منجر به ضعیف شدن ذهن شما می شود. به نوبه خود، این به نفع حالات افسردگی است.

برخی از نشانه های ظریف وجود دارد که نشان می دهد مغز شما اکسیژن کافی دریافت نمی کند. به عنوان مثال، فراموش کار بودن یا به راحتی پرت شدن حواس همراه با احساس خستگی بدون دلیل مشخص یا گاهی اوقات احساس افسردگی. بنابراین، در این مقاله قصد داریم در مورد اهمیت اکسیژن رسانی مغز و چگونگی دستیابی به آن صحبت کنیم.

اکسیژن رسانی به مغز

گاهی اوقات مغز شما به دلایلی غیر از تنفس یا اضطراب نمی تواند به حجم کافی از اکسیژن دسترسی پیدا کند. یکی از این دلایل عملکرد کبد است. از جمله عملکردهای دیگر، این اندام بدن را از سموم پاک می کند. بنابراین، وقتی از «سم زدایی بدن» صحبت می کنیم، عمدتاً به پاکسازی کبد اشاره می کنیم.

اگر کبد شما به درستی کار کند، به خون اکسیژن می دهد. بنابراین، راه را برای رسیدن مقدار مناسب اکسیژن به مغز باز می کند. اثرات آن حافظه، تمرکز و خلق و خوی بهتر است. بنابراین، وقتی در نظر می گیرید که آیا مغزتان اکسیژن دارد، ابتدا باید وضعیت کبد خود را در نظر بگیرید.

مورد دیگری که از اکسیژن رسانی مناسب مغز جلوگیری می کند، همانطور که قبلاً اشاره کردیم، اضطراب است. همانطور که یک مقاله منتشر شده توسط آکادمیک پرس تایید می کند، زمانی که اضطراب ظاهر می شود، تولید کورتیزول، هورمون استرس، افزایش می یابد.

این ماده دارای اثرات فیزیولوژیکی است که توانایی بدن برای رساندن اکسیژن به مغز را کاهش می دهد. متعاقباً تبدیل به یک دایره باطل می شود: هر چه استرس بیشتر، اکسیژن رسانی کمتر و هرچه اکسیژن کمتر باشد، استرس بیشتر می شود.

چگونه مغز خود را اکسیژن دار نگه داریم

با توجه به اهمیت اکسیژن رسانی به مغز، واضح ترین سوال این است که چگونه این کار را انجام می دهید؟ سه پایه اساسی این فرآیند رژیم غذایی سالم، کنترل استرس و فعالیت بدنی مکرر است.

اکسیژن

مقاله ای که توسط دانشکده پزشکی هاروارد منتشر شده است ادعا می کند که مغز ما به یک منبع دائمی از غذاهای با کیفیت نیاز دارد. این غذاها ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را برای عملکرد مطلوب فراهم می کنند. این مقاله همچنین بیان می کند که افزایش علائم اضطراب با سطح اکسیژن در خون مرتبط است.

مقاله ای که توسط دانشگاه کاستاریکا منتشر شده است بیان می کند که تمرینات ورزشی باعث ایجاد فرآیندهای خاصی مانند اکسیژن رسانی می شود. این امر در کنار سایر اثرات مثبت، باعث ارتباط سریع و کارآمد بین نواحی مختلف مغز می شود.

علاوه بر دستورالعمل های فوق، در اینجا برخی از اقدامات خاص کمتر شناخته شده برای بهبود اکسیژن رسانی مغز شما وجود دارد.

وضعیت بدن

وضعیت صحیح بدن به جریان اکسیژن به مغز کمک می کند. در واقع نشستن با پشت صاف و پاهای صاف روی زمین، بدون روی هم گذاشتن پاها، کار دیافراگم را تسهیل می کند و فضای لازم برای حرکت را تضمین می کند. به همین ترتیب به همه اندام هایی که در زیر گنبد دیافراگمی شما قرار دارند کمک می کند تا بهتر کار کنند.

نفس کشیدن

تنفس صحیح دسترسی اکسیژن به مغز را آسان می کند. برای رسیدن به این هدف، تمرین زیر را پیشنهاد می کنیم.

بنشینید و سوراخ راست بینی خود را بپوشانید و آن را با یکی از انگشتان خود فشار دهید.

از سوراخ چپ بینی عمیقاً نفس بکشید.

نفس خود را به مدت پنج ثانیه نگه دارید.

از همان سوراخ بینی، تا پنج بشمارید، بدون اینکه دهان خود را باز کنید، نفس بکشید.

ده بار تکرار کنید. سپس، به سوراخ بینی دیگر بروید و کل فرایند را دوباره انجام دهید.

خمیازه پرانرژی

حفظ فعالیت بدنی منظم توصیه می شود. در حالت ایده آل، شما باید هر روز، حداقل به مدت 15 دقیقه ورزش کنید. برخی از تکنیک‌ها وجود دارد که اگر احساس می‌کنید مغزتان به اندازه کافی اکسیژن ندارد، می‌توانید فوراً آن‌ها را انجام دهید.

خمیازه پرانرژی شامل قرار دادن یک دست باز روی صورت، قرار دادن انگشت شست زیر یک استخوان گونه و انگشت کوچکتان در زیر گونه دیگر است. در حین خمیازه کشیدن، انگشتان دیگر خود را بین ابروهای خود نگه دارید.

زندگی سالم

در کوتاه‌مدت، اثرات اکسیژن‌دار نگه نداشتن مغز شما ممکن است مورد توجه قرار نگیرد؛ با این حال، با گذشت زمان، خستگی مداوم، مشکل در خواب و عملکرد ضعیف ظاهر می شود. در نهایت، مغز شما آسیب پذیرتر می شود و سریعتر پیر می شود.

با یک سبک زندگی سالم می توان از بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد. غذا خوردن سالم، خوب استراحت کردن، فعال ماندن و آرامش، به جای آزاد کردن استرس، اقدامات ساده‌ای هستند؛ با این حال، آنها بدون شک کیفیت زندگی بهتری را برای شما فراهم می کنند و به مغز شما اکسیژن می دهند./بهداشت نیوز

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو