تاثیر بی خوابی مادر بر جنین و نحوه درمان بی خوابی در دوران بارداری

تاثیر بی خوابی مادر بر جنین و نحوه درمان بی خوابی در دوران بارداری


منبع: آرگا

3

1402/9/4

16:09


در این مطلب قرار است شما را با تاثیر بی خوابی مادر بر جنین و روش های داشتن خواب بهتر در بارداری آشنا کنیم و برای دریافت اطلاعاتی بیش تر بهتر است این مطلب را از دست ندهید.

بی خوابی در مادران باردار می تواند تاثیراتی بر سلامتی آن ها داشته باشد از این رو نیاز است تا بدانید که این مورد نه تنها بر خود مادر بلکه روی جنین نیز می تواند اثرات بدی را اعمال نماید. در ادامه شما را با تاثیر بی خوابی مادر بر جنین آشنا می کنیم و اطلاعات بسیار خوب در این زمینه به شما خواهیم داد.

تاثیر بی خوابی مادر بر جنین

پیامدها و تاثیر بی خوابی مادر بر جنین

در بارداری سطح هورمون ها می تواند تغییرات زیادی را با خود به همراه داشته باشند و از این رو باید بدانید که کمبود خواب و یا پر خوابی نیز از مهم ترین تاثیرات این دوران خواهد بود. البته این مشکل ها حدودا در سه ماهه سوم بارداری شدید تر خواهد شد و این مشکل بیش تر به این دلیل رخ می دهد که جنین بزرگ تر شده و مادر نمی تواند زیاد تکان بخورد و سطح فعالیت هایش کاهش خواهد یافت. شایع ترین علل بی خوابی مادران باردار عبارت است از :

  • داشتن حالت تهوع
  • تغییرات شدید هورمونی
  • بالا رفتن متابولیسم سلولی
  • داشتن ضربان قلب بالا
  • ناراحتی های فیزیکی
  • حمام شبانه
  • سوزش سر دل
  • ناراحتی های جسمی
  • اضطراب از بارداری
  • گرسنگی
  • غذا های تند
  • سندروم پای بی قرار
  • مشکلات تنفسی
  • آپنه در خواب

مضرات بی خوابی در بارداری

کم خوابیدن مادر بارداری اگر پشت سر هم باشد امکان دارد خطراتی را برای جنین داشته باشد از این رو باید مادر باردار سعی کند تا زمانی را برای استراحت و خواب داشته باشد و حتی بالاجبار در ساعت های معینی از شب بخوابد. مهمترین موردی که در اثر بی خوابی مادر باردار ایجاد می شود خطر ابتلا به دیابت می باشد. البته بی خوابی های شبانه می تواند پره اکلامپسی، زایمان های زود رس و زایمان های طولانی تر را نیز در پی داشته باشد و همه این موارد برای جنین می تواند خطرساز باشد.

بی خوابی در این زمان ها می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر سلامت روحی و روانی مادران در اواخر بارداری و یا اوایل زایمان داشته باشد و اضطراب و افسردگی پس از زایمان امکان دارد در اثر بی خوابی های شبانه در طی بارداری رخ داده باشد. در نظر داشته باشید که بارداری شرایط سختی را به مدت ۹ ماه برای بدن ایجاد می کند از این رو باید بدانید که داشتن خواب خوب و تغذیه مناسب در این زمان اهمیت ویژه ای دارد و افراد باردار با توجه به نیاز های خود باید بین ۸ الی ۱۰ ساعت در شب بخوابند.

اثر بی خوابی بر جنین

قرص خواب در بارداری

باید بدانید که استفاده از دارو های خواب آور در زمان بارداری تنها مختص به تجویز پزشک می باشد و یادتان باشد که خواب آور های ملاتونین دار را نباید مورد استفاده قرار دهید زیرا این ماده از سمت جفت وارد بدن نوزاد می شود و می تواند تاثیرات بدی را بر روی بدن آن ها داشته باشد و منجر به دستکاری شدن چرخه خواب و بیداری نوزاد شود.

در واقع بسیاری از متخصصان بیان کرده اند که مکمل های خواب آور دارای ملاتونین می تواند ضرر های بسیار زیادی را به جنین برساند از این روز بهتر است مادران باردار به هیچ عنوان از این دارو ها استفاده نکنند و این مورد ها برای زمانی خوب هستند که مادر دچار مشکلاتی شده باشد در غیر این صورت نباید از این دارو ها استفاده نمود زیرا آسیب آن ها بیش تر از فایده شان می باشد.

روش های درمان بی خوابی در بارداری

بارداری دوران خاصی در زندگی هر زنی می باشد و باید بدانید که زنان در این دوران حساس تر خواهند شد از این رو نیاز است تا بدانید که خوردن دارو ها در این زمان اصلا توصیه نمی شود و بهتر است برای داشتن خوابی بهتر سعی کنید تا از روش های ساده دیگر کمک بگیرید و دور خوردن دارو های خواب آور را خط بکشید زیرا آسیب های فراوانی به جنین وارد می شود و بسیاری از این آسیب ها امکان جبران شدن ندارند. در ادامه درمان های غیر دارویی برای بهبود خواب در بارداری را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تکنیک های داشتن خواب خوب

استفاده از روش CBT

تاثیر بی خوابی مادر بر جنین بسیار زیاد می باشد و مادران باردار مجاز به استفاده از دارو های خواب آور نمی باشند از این رو باید بدانید که این مدل از درمان به شما کمک خواهد کرد تا بدون هیچ قرصی بتوانید خواب خوب و با کیفیتی را داشته باشید. در واقع در این روش شما از یک درمانگر کمک خواهید گرفت و افکار هایی که در این زمینه باعث می شود تا شما بتوانید افکاری که مانع از خواب می شوند را شناسایی کرده و در نهایت برای بی خوابی خود قدمی بزرگ بر می دارید زیرا درمانگر شما با با واقعیت نگرانی هایتان آشنا خواهد کرد و شما خواهید دید که این مسئله چندان بزرگ نمی باشد و به راحتی می توانید از پس این مورد ها بر بیایید.

در این درمان راه کار های اساسی برای داشتن خوابی بهتر نیز به شما داده می شود و شما می توانید با استفاده از این درمان ها و بدون استفاده از خواب آور ها شب ها راحت تر بخوابید. تکنیک هایی که در این زمینه انجام می شود شامل آرام سازی بدن مانند مدیتیشن و یوگا می باشد. این روش همچنین می تواند برای بهبود خستگی های بدنی تان بسیار خوب باشد و افکار شما را سر و سامان خواهد داد و شما می توانید زندگی بهتری داشته باشید و خواب خوب و با کیفیتی را در زمان بارداری تجربه نمایید.

پرهیز از مواد محرک

در زمان بارداری استفاده از هر گونه الکل و دخانیات ممنوع می باشد و باید بدانید که این موارد مرده زایی و زایمان زودرس را افزایش می دهد از این رو سعی کنید در این زمان به هیچ عنوان از مواد نام برده شده استفاده نکنید. همچنین سعی کنید عصر ها به هیچ عنوان از مواد غذایی و نوشیدنی های کافئین دار استفاده نکنید.

بی خوابی و اثرات ان

درمان احتقان های بینی

احتقان بینی از مشکلات بسیار بدی می باشد که امکان دارد برایتان ایجاد شود. در واقع شما برای رفع این مورد می توانید از اسپری های شستشو بینی استفاده نمایید و شب ها خوابی راحت تر و با کیفیت تری داشته باشید تا جنین تان سالم بماند.

داشتن برنامه خواب

این که بتوانید هر روز در ساعت معینی بخوابید به شما کمک خواهد کرد تا بی خوابی های دوران بارداری را کنترل نمایید. چرت زدن در حد ۳۰ دقیقه در روز می تواند به جبران کم خوابی تان کمک کند ولی بهتر است عصر ها و بعد از ظهر ها را نخوابید تا بتوانید شب ها راحت تر خوابیده و مشکلی برای جنین شما ایجاد نشود.

تهیه محیط خوب

سعی کید برای خوابیدن یک محیط راحت را انتخاب کنید و دمای اتاق را خیلی بالا نبرید زیرا این مورد می تواند مانع از خوابیدن شما شود. سعی کنید وسایل الکترونیکی را از اتاقی که می خوابید دور کنید تا با این کار بتوانید در زمان مشخصی به خواب بروید و مشکلی برایتان ایجاد نشود.

از بین بردن ناراحتی ها

اگر دارای مشکلات معده و یا سوزش سر دل می باشید و همچنین اگر دارای مشکلات و ضعف در بخش پا های خود می باشید بهتر است سعی کنید قبل از خواب آن ها را رفع نمایید. همین مشکلات ساده می تواند منجر به ایجاد بی خوابی شده و مادران باردار را آزار دهند.

بی خوابی دوران بارداری چیست؟

استفاده از بالش های مخصوص

یک سری از بالش ها هستند که به صورت مخصوصی طراحی شده اند از این رو باید بدانید که استفاده از این مدل از بالش ها به شما کمک می کند تا بتوانید حالت خوبی را برای خواب داشته باشید و تغییرات بارداری را به راحتی پشت سر بگذارید. در واقع این بالش ها برای حمایت از بخش های خاصی از بدن که در بارداری و در حین خواب اذیت می شوند طراحی شده است.

ورزش صبحگاهی

ورزش منظم یکی از ساده ترین راه های خوب خوابیدن در بارداری می باشد و بهتر است ورزش خود را صبح ها انجام دهید و در این میان از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید زیرا برخی از حرکت ها برای جنین بد می باشد و می تواند آسیب زیادی به او وارد نمایید. با این حال برای داشتن این ورزش ها نیز باید با متخصص مشورت نمایید.

خوابیدن به پهلوی چپ

خوابیدن خوب در بارداری به شما کمک می کند تا سلامت بیش تری در زمان زایمان و بعد از آن داشته باشید. بهتر است بدانید که خوابیدن به پهلوی چپ باعث می شود تا گردش خون در بدن شما سریع تر باشد و تنفس برای ریه ها ساده تر رخ خواهد داد.

 

بی خوابی دوران بارداری

حال که با تاثیر بی خوابی مادر بر جنین آشنا شدید و اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های کم خونی در بارداری و ادویه کاری در بارداری اطلاعاتی در مورد  آن ها بدست آورید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو