بررسی  گلکسی تب S9 FE و قابیلت های فنی این تبلت دوست داشتنی

بررسی  گلکسی تب S9 FE و قابیلت های فنی این تبلت دوست داشتنی


منبع: آرگا

1

1402/9/10

15:06


در ۴ اکتبر ۲۰۲۳ در کنار گلکسی S23 FE کمپانی سامسونگ تبلت های جدید سری FE با اسامی گلکسی تب S9 FE و گلکسی تب S9 FE پلاس را معرفی کرد. این مطلب به بررسی گلکسی تب S9 FE می پردازد.

در سال های اخیر سامسونگ نسخه های سبک تر و اقتصادی تر از دیوایس های پرجمدارش را با عنوان سری FE راهی بازار می کند. در همین راستا در ۴ اکتبر ۲۰۲۳ تبلت های گلکسی تب S9 FE و گلکسی تب S9 FE پلاس را معرفی کرد. در ادامه به بررسی گلکسی تب S9 FE خواهیم پرداخت.

معرفی و بررسی گلکسی تب S9 FE

در سال های اخیر سامسونگ نسخه های سبک تر و اقتصادی تر از دیوایس های پرجمدارش را با عنوان سری FE یا (Fan Edition) راهی بازار می کند. در این راستا در روز چهارشنبه ۴ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۲ مهر ۱۴۰۲) همزمان با رونمایی از گوشی هوشمند Galaxy S23 FE و هدفون Galaxy Buds FE  از دو تبلت جدید در این سری با اسامی گلکسی تب S9 FE و گلکسی تب S9 FE پلاس رونمایی کرد.

این تبلت ها که بخش میانی بازار را مورد نظر قرار داده اند از تراشه اگزینوس ۱۳۸۰، دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسل و ارتباطات نسل پنجم شبکه بهره می برند و رقبای قدرتمندی مانند آیپدهای اپل دارند. در ادامه به بررسی گلکسی تب S9 FE می پردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت

بررسی گلکسی تب S9 FE نشان می دهد که از بدنه تماما آلومینیومی بهره می برد که به گفته سامسونگ این مواد بازیافتی هستند. طراحی این تبلت کاملا آشنا بوده و خوشبختانه از گواهی IP68 پشتیبانی می کند. به این ترتیب در مقابل نفوذ گرد و غبار و آب مقاوم است.

داخل جعبه این تبلت کهکشانی نیز قلم اس پن مشاهده می شود و به پرداخت هزینه جداگانه نیاز نیست. گلکسی تب S9 FE با ابعاد ۶.۵*۱۸۵.۴*۲۸۵.۴ میلی متر وزنی حدود ۶۲۷ گرم دارد. در نسخه فایوجی یک گرم به وزن دستگاه افزوده می شود. بدنه ظریف با شکل و شمایل ساده از ویژگی های طراحی گلکسی تب S9 FE به شمار می رود.

در واقع از نظر ظاهری این تبلت چیزی از مدل گرانتر خود کم ندارد و در این تبلت می توانید قلم را به صورت مغناطیسی به پنل پشتی متصل سازید. از سوی دیگر همانطور که اشاره شد گواهی IP68 در این نسخه به همراه مواردی مانند پشتیبانی از دالبی اتموس و اسپیکرهای تنظیم شده توسط AKG ارائه می شود.

البته باید خاطرنشان کرد در بخش جلویی دستگاه تغییراتی ایجاد شده است. در این بخش سامسونگ یک پنل ۱۰.۹ اینچی ال سی دی استفاده کرده و از پنل دینامیک آمولد گلکسی تب اس ۹ خبری نیست. اندازه پنل هم از ۱۲.۴ به ۱۰.۹ رسیده است. ولی خوشبختانه رزولوشن آن خیلی کاهش نیافته و نمایشگر از وضوح ۱۴۴۰*۲۳۰۴ بهره می برد. شایان ذکر است در این مدل از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز خبری نیست و از نرخ تازه سازی حداکثر ۹۰ هرتز پشتیبانی دارد.

نمایشگر ۹۰ هرتزی

در بخش قبل تا حدودی نمایشگر گلکسی تب S9 FE مورد بررسی قرار گرفت. شایان ذکر است نرخ نوسازی این تبلت از نوع تطبیقی است. رزولوشن به کار رفته در این تبلت فول اچ دی پلاس بوده و پنل نمایشگر به فناوری IPS مجهز است. کره های ها از فناوری بوسترویژن در این تبلت استفاده نموده تا در هر شرایطی حتی زیر نور مستقیم خورشید بتوان محتوای درون نمایشگر را بدون مشکل و با دقت بالایی مشاهده کرد.

دوربین

گلکسی تب S9 FE از دوربین سلفی فوق عریض ۱۲ مکاپیکسل با زاویه دید ۱۲۰ درجه بهره می برد و دوربین اصلی نیز ۸ مگاپیکسل است. در نسخه پلاس یک دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسل دیگر نیز در پنل پشتی تعبیه شده است. احتمالا یکی از معایب این تبلت دوربین آن باشد.

در این دوربین از لنز ۱۳ مگاپیکسل تبلت اس ۹ خبری نیست. در واقع گلکسی تب S9 FE پلاس است که همانند تب اس ۹ پلاس با دوربین دوگانه ارائه می شود. البته در تبلت ها نسبت به گوشی های هوشمند دوربین ها اهمیت کمتری دارند و کمتر کسی تمایل دارد با یک تبلت به صورت حرفه ای عکاسی نماید. از این رو به نظر دوربین ۸ مگاپیکسلی این تبلت برای استفاده معمولی کافی باشد.

سخت افزار و نرم افزار

بررسی ها نشان داد شرکت سامسونگ گلکسی تب S9 FE را با تراشه اگزینوس ۱۳۸۰ ارائه می دهد. این تراشه پیشتر روی گلکسی a54 استفاده شده بود و بهتر بود این دو تبلت از تراشه قوی تر بهره می بردند زیرا اقتصادی ترین آیپد بازار از نظر قدرت پردزاشی و گرافیکی به ترتیب ۶۰ و ۸۰ درصد قدرتمندتر از این محصولات است.

این تراشه ۵ نانومتری دارای ۴ هسته با فرکانس کاری ۲.۴ گیگاهرتز و چهار هسته با فرکانس کاری ۲ گیگاهرتز می باشد که پردازنده گرافیکی مالی جی ۶۸ نیز پردازش گرافیکی آن را انجام می دهد. تراشه مذکور با این که نسبت به اگزینوس ۱۲۸۰ عملکرد به مراتب بهتری دارد ولی بدون نقص نبوده و شارژدهی ضعیف به همراه افت ناگهانی در آن مشاهده می شود.

به این ترتیب نباید انتظار داشت که عملکرد گلکسی تب S9 FE نسبت به سری گلکسی تب اس ۹ که از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ بهره می برد، باشد. با این وجود تراشه این تبلت برای استفاده معمولی و روزمره و حتی گیمینگ سبک قدرت کافی را دارد. در ضمن گلکسی تب S9 FE با حافظه داخلی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت و حافظه رم ۶ یا ۸ گیگابایت عرضه می شود. خوشبختانه می توان میزان حافظه داخلی را توسط کارت حافظه جانبی تا یک ترابایت ارتقا بخشید.

باتری

گلکسی تب S9 FE از باتری ۸ میلی آمپر ساعتی بهره می برد که این رقم در نسخه پلاس ۱۰۰۹۰ میلی آمپر ساعت می باشد. هر دو تبلت به شارژ سریع ۴۵ وات مجهز هستند تا با سرعت مناسبی دستگاه شارژ شود. سامسونگ مدعی است با یک بار شارژ کامل باتری نسخه پلاس تا ۲۰ ساعت می تواند در نمایشگر ۱۲.۴ اینچی خود محتوا پخش نماید.

و این رقم در باتری گلکسی تب S9 FE به پخش ۱۸ ساعت ویدیو می رسد. شارژ کامل هر دو تبلت در عرض ۹۰ دقیقه صورت می گیرد ولی باید اشاره کرد شارژر به همراه تبلت ها ارائه نمی شود و باید آن ها را جداگانه تهیه کرد. گفتنی است برای قلم این تبلت ها اپلیکیشن های متنوعی شامل Samsung Notes و Goodnotes جهت نقاشی و طراحی وجود دارد.

در بررسی بخش نرم افزاری گلکسی تب S9 FE شایان ذکر است که سیستم عامل آن بر پایه اندروید ۱۳ ارائه می شود و از قابلیت امنیتی Samsung Knox بهره می برد. در ضمن به لطف برنامه سامسونگ دکس می توان محیط دسکتاب را در تبلت شبیه سازی نمود. اگر مایلید تا حس و حال پی سی هنگام کار با این تبلت بیشتر شود می توانید از کیبورد فیزیکی Book Cover Keyboard بهره بگیرید.

البته این صفحه کلید جزو لوازم جانبی است و جداگانه باید آن را تهیه کنید. دیگر امکانات نرم افزاری این تبلت شامل جابجایی سریع فایل ها با دیگر دیوایس ها حتی به جز گلکسی توسط Quick Share، پاسخ به تماس ها، استفاده از تبلت به عنوان نمایشگر ثانویه برای دیگر دیوایس ها و ارسال پیام از روی تبلت می توان اشاره کرد.

این تبلت در رنگ های سبز نعنایی، یاسی، خاکستری و نقره ای ارائه می شود.

مزایای و معایب گلکسی تب S9 FE

از جمله مزایا و معایب این تبلت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی شکیل و مدرن
  • نمایشگر بزرگ با وضوح فول اچ دی پلاس
  • باتری بزرگ با طول عمر نسبتا خوب
  • سرعت شارژ اندکی ارتقا یافته
  • جک هدفون ۳.۵ میلی متری صدا
  • اسپیکرهای استریو با صدای دالبی اتموس
  • قلم لمسی با حساسیت بالا
  • عملکرد روان و آخرین نسخه اندروید
  • فقدان اتصال شبکه ۵G برای نسخه پایه
  • فقدان صفحه نمایش اولد یا آمولد
  • چشمگیر نبودن نرخ نوسازی
  • پورت تایپ سی نسل قبل
  • نبود تراشه پرچمدار
  • وزن تقریبا سنگین که با کاور سنگین تر نیز می شود.
  • عدم عملکرد سریع پردازنده برای گیمینگ و بازی های سنگین

کلام پایانی

در مجموع می توان گفت گلکسی تب S9 FE سامسونگ از نظر طراحی و کیفیت ساخت به مدل های گران قیمت شباهت زیادی دارد ولی در دیگر بخش ها از جمله نمایشگر و تراشه، قطعات ارزان تر و ضعیف تری به کار رفته است. البته با توجه به قیمت به مراتب کمتر این تبلت، نمی توان به این پسرفت ها زیاد ایراد گرفت.

در پایان این مطلب از همراهی شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با گلکسی تب اس ۸ پلاس و گلکسی تب اکتیو ۴ پرو روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو