حضانت فرزند بعد از طلاق با کیست؟

منبع: ساعد نیوز

4

1402/9/12

22:01


حق حضانت در حقیقت به حقی گفته می شود که به پدر یا مادر می رسد و آن ها با توجه به این حق، مسئولیت نگهداری و محافظت از فرزند را برعهده می‌ گیرند. حق حضانت حالت های مختلفی دارد که حضانت بعد از طلاق یکی از آن ها به شمار می آید که در این مقاله به طور کامل در رابطه با آن و شرایط مربوط به آن صحبت خواهیم کرد.

یکی از موضوعاتی که زوجین پیش از اقدام برای طلاق به آن فکر می کنند، حضانت فرزندان خود است، زیرا آن ها باید از طریق قانون یا توافق بر سر اینکه فرزندان پیش کدام یک از والدین بمانند به توافق برسند. اما آیا می دانید منظور از شرایط حضانت فرزند بعد از طلاق چیست و می دانید این حضانت بر چه اساس تعیین می شود؟ در ادامه همراه ما باشید تا تمام اطلاعاتی که لازم است در اختیارتان قرار گیرد.

منظور از حضانت فرزندان چیست؟

در قانون کشور ما تعریف صریح و دقیقی در رابطه با حضانت فرزندان وجود ندارد، اما به طور کلی می توان به معنای لغوی این کلمه اشاره کرد. در لغت این کلمه به معنای مراقبت و محافظت از فرزند است. بنابراین حضانت فرزند در حالت عادی با اولیا یعنی پدر و مادر خواهد بود. اما موضوعی که باید به آن اشاره داشته باشیم، این است که تمام حضانت ها به یک شکل نیستند و تمام بچه ها شرایط یکسانی برای حضانت ندارند.

برای مثال می توان به موقعیتی اشاره کرد که والدین یک فرزند بنا به هر دلیلی تصمیم به طلاق می گیرند، زیرا دیگر امکان ادامه زندگی کنار یکدیگر را ندارند. در چنین تصمیمی، جای هیچ قضاوتی وجود ندارد، اما در این حالت تکلیف فرزندان چه می شود؟ بعد از طلاق چه کسی باید مراقب فرزندان باشد یا به زبان دیگر حق حضانت به چه کسی داده می شود؟

حضانت فرزندان بعد از طلاق

همانطورکه گفته شد، حضانت به معنای نگهداری و مراقبت است که در یک زندگی معمولی والدین، یعنی پدر و مادر این وظیفه را بر عهده دارند. اما در موقعیتی که زن و شوهر از یکدیگر جدا می شوند تکلیف چیست؟ در رابطه با این موضوع باید گفت طبق قانون، حق حضانت مادر به حق حضانت پدر ارجحیت دارد، یعنی فرزندان باید تا رسیدن به سن 7 سالگی نزد مادر خود بمانند؛ البته برای آنکه حق حضانت به مادر داده شود، باید یکسری شرایط مهیا باشد، یعنی مادر باید از نظر مالی و اخلاقی نمره قابل قبولی بدست آورد تا دادگاه حق حضانت را به مادر بدهد.

بعد از سن 7 سالگی، حق حضانت فرزند به پدر داده می شود و این حق تا زمان رسیدن فرزند به سن بلوغ، در اختیار پدر قرار دارد. زمانی که فرزند به سن بلوغ می رسد، می تواند در این مرحله از زندگی تصمیم بگیرد که ادامه زندگی در کنار مادرش باشد یا پدرش! باید به این نکته نیز اشاره داشته باشیم که اگر مادر بخواهد بعد از طلاق مجدد ازدواج کند، حق حضانت از او سلب می شود. پدر نیز ممکن است به دلیل شرایطی که دارد، نتواند حضانت فرزندش را بپذیرد که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

در چه صورت حق حضانت از پدر یا مادر سلب می شود؟

در چه صورت حق حضانت از پدر یا مادر سلب می شود؟

تا به اینجا مواردی را بررسی کردیم که متوجه شوید در صورت طلاق گرفتن، حق حضانت و نگهداری از فرزندان به چه کسی می رسد، اما در بخش قبل یادآور شدیم که ممکن است گاهی اوقات دادگاه پدر یا مادر را فرد مناسبی برای واگذاری حضانت نداند. با مطرح شدن چنین موردی، احتمالا برایتان سوال پیش آید که در چه صورت حق حضانت از پدر یا مادر سلب می شود که در ادامه به مواردی که باعث این اتفاق می شوند اشاره خواهیم کرد:

  • اگر پدر یا مادر به مواد مخدر یا الکل اعتیاد شدید داشته باشد، به طوری که نتواند زندگی را مدیریت کند، حق حضانت از او گرفته خواهد شد.

  • اگر پدر یا مادر ناراحتی اعصاب شدید داشته باشد، نمی تواند به درستی نگهداری از فرزندش را انجام دهد، به همین دلیل دادگاه چنین فردی را برای حضانت مناسب نمی داند.

  • گاهی اوقات پدر یا مادر از فرزند خود برای انجام کارهای ضد اخلاقی استفاده می کنند، در صورتی که چنین موردی ثابت شود، دادگاه حق حضانت را از آن شخص خواهد گرفت. منظور از کارهای ضداخلاقی، انجام کارهایی چون قاچاق، فحشا و فساد است.

  • گاهی اوقات پدر یا مادر فرزند خود را برای تنبیه کتک می زنند که اگر در دادگاه این مورد ثابت شود، حق حضانت از پدر یا مادر گرفته خواهد شد.

تکلیف حق حضانت فرزند بعد از ازدواج مجدد مادر

در بخشی از مقاله به این موضوع اشاره کردیم که اگر مادر حق حضانت فرزند را بگیرد، اما دوباره تصمیم به ازدواج مجدد بگیرد، حق حضانت از او گرفته خواهد شد و این حق در ادامه به پدر واگذار می شود. این یک قانون کلی است، اما باید گفت که استثنائاتی نیز دارد. برای مثال اگر مادر بتواند مدارکی ارائه دهد که با آن ها به دادگاه نشان دهد که پدر شرایط قبول حق حضانت را ندارد و بودن فرزند با مادر به نفع خود کودک است، دادگاه بررسی ها را انجام می دهد و در صورتی که چنین صحبت هایی ثابت شود، حق حضانت را از مادر نخواهد گرفت.

اگر درگیر چنین موقعیتی شده اید و به عنوان یک مادر حق حضانت فرزند خود را از دادگاه گرفته اید، اما قصد ازدواج مجدد نیز دارید و نگران هستید که دادگاه حق حضانت فرزند را از شما بگیرد، پیشنهاد می شود با یک وکیل خوب در تهران مشورت کنید. یک وکیل می تواند با استفاده از قوانینی که بلد است، کمک کند تا شما مدارک معتبری را به دادگاه ارائه دهید و با کمک آن ها به دادگاه ثابت کنید که بودن فرزند کنار شما بهتر است!

اگر در انتخاب یک وکیل خبره و ماهر مشکل دارید، می توانید از سایت های مرجع که در زمینه معرفی وکیل فعالیت می کنند کمک بگیرید. از بهترین سایت های مرجع معرفی وکیل می توان به thebestlawyersintheworld، vakilazma.comو legalstudymaterial اشاره کرد. سایت های نامبرده شده بر اساس موقعیت و شرایط شما بهترین وکلا را معرفی می کنند و شما می توانید با بررسی نهایی که انجام می دهید، در نهایت بهترین انتخاب را داشته باشید. برای استفاده از این مراجع کلیک کنید!

حق حضانت بعد از فوت پدر چگونه است؟

حق حضانت بعد از فوت پدر چگونه است؟

در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که حق حضانت حالت های مختلفی دارد که تا به اینجای مقاله در رابطه با حق حضانت بعد از طلاق صحبت کردیم. اما باید بدانید که با فوت پدر نیز بحث حضانت فرزند مطرح می شود. در رابطه با این موضوع باید گفت اگر مادر در قید حیات باشد، و شرایط مالی و اخلاقی مناسبی داشته باشد، حق حضانت به او می رسد. البته مادر نباید مانع از ارتباط فرزند با اجداد پدری خود شود و اجداد پدری نیز نباید نسبت به نوه پسری خود بی توجه باشند. در صورت وجود هر یک از این شرایط، امکان مراجعه به دادگاه و ثبت شکایت وجود دارد.

کلام آخر

بحث حق حضانت فرزند بعد از طلاق یکی از داغ ترین و پرچالش ترین بحث هایی است که پیش می آید، زیرا بسیاری از والدین نگران هستند که بعد از جدایی تکلیف مراقبت از فرزندان چه می شود. ما در این مقاله تمام حالت های ممکن را بررسی کردیم و امیدواریم بتوانید با استفاده از این نکات بهترین تصمیم و عملکرد را از خود نشان دهید.

منبع: وکیل از ما

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو