شرایط حضانت کودک بی سرپرست چگونه است؟!

منبع: ساعد نیوز

2

1402/9/24

09:11


یکی از موضوعاتی که امروزه بسیار حائز اهمیت است، این است که کسانی که مدتی از ازدواجشان گذشته و صاحب فرزند نمیشوند، تصمیم بزرگی میگیرند و آن این است که فرزندی را به سرپرستی خود بگیرند.اگرچه از دیددیگران بسیار بی معنی و مضحک است اما در واقعیت بسیار تصمیمی انسانی و بزرگی گرفته‌اند.در این سری از مقالات حقوقی قصد داریم تا این شرایط را برایتان تشریح کنیم.

چه اشخاصی می توانند درخواست فرزند نمایند؟


به موجب ماده 5 قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بد‌سرپرست، 3 دسته از افراد می توانند سرپرستی کودکان و نوجوانان را بر عهده بگیرند ،که در ادامه به معرفی افراد حائز صلاحیت سرپرستی و سپس شرایط آن می پردازیم:

  1. زن و شوهری که پنج‌سال از تاریخ ازدواج آنان گذشته باشد و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند، مشروط به این‌که حداقل یکی‌از آنان بیش از سی‌سال سن داشته باشد.

  2. زن و شوهر دارای فرزند مشروط بر این‌که حداقل یکی از آنان بیش از سی‌سال سن داشته باشد

  3. دختران و زنان بدون شوهر، درصورتی‌که حداقل سی‌سال سن داشته باشند، منحصراً حق سرپرستی اناث(دختر) را خواهند داشت.

شرایط در خواست کودک بی سرپرست

شرایط گرفتن بچه از بهریستی


  1. در صورتی که به موجب تشخیص سازمان بهزیستی، زن و شوهر متقاضی، توانایی بچه دار شدن را نداشته باشند بابت سرپرستی نیازی به منقضی شدن پنج سال از زمان ازدواج ندارند.

  2. در صورتی که متقاضیان سرپرستی از اقوام طفل یا نوجوان باشد و این امر توسط دادگاه با اخذ نظر از سازمان بهزیستی ثابت شود ،ممکن است این افراد را از برخی شرایط معاف کند.

اولویت سرپرستی از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست با چه اشخاصی است؟


  1. در رابطه با اولویت بندی گروه های متقاضی درخواست کننده سرپرستی ، اولویت با زوج بدون فرزند ،سپس زنان و دختران مجرد فاقد فرزند و در نهایت زوج دارای فرزند است.

  2. اگر در شرایط مساوی دو دسته از متقاضیان ، افرادی بالای پنجاه سال سن داشته و افراد دیگر کمتر از پنجاه سال سن داشته باشند، اولویت سرپرستی با افراد کمتر از پنجاه سال می باشد.

عکس کودک و پدر در یک قاب

کلام آخر

این مسئله یکی از مهم ترین و حائز اهمیت ترین موضوعات روز جامعه است. در روزگارانی که مادر از بچه خود سیر است و لیاقت مادری ندارد، پدری که نمیتواند با این شرایط و وضعیت اقتصادی خانواده خود را مدیریت کند، فرزندی که قرار است به دنیا بیاید تا به قول خودمان "زندمانی" کند به جای "زندگانی" ، مادری که بچه خود را در بیمارستان رها میکند، پدری که پچه خود را گردن نمیگیرد و خیلی از موضوعات روز جامعه که هر روز با انها سر وکار داریم.در این میان کسانی پیدا میشوند که به جای اینکه زندگی و آینده‌ی بچه ای را خراب کنند، تصمیم میگیرند که در حدی که توان دارند زندگی بچه ای را بسازند.امروزه شاهد بسیاری از این اتفاقات در این جامعه‌ی هزار چهره هستیم.امیدواریم با مطالعه این سری از موضوعات حقوقی لذت برده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو