آیا با ازدواج دوم مادر حضانت از وی سلب می‌شود؟

منبع: دلتا پیام

22

1401/8/3

15:27


یکی از سوالات پر تکراری که پرسیده می‌شود آن است که چنانچه هنگام طلاق حضانت فرزند مشترک با توافق زوجین به زن سپرده شود و زن پس از طلاق ازدواج کند، آیا حضانت فرزند از او سلب می‌شود؟

یکی از سوالات پر تکراری که پرسیده می‌شود آن است که چنانچه هنگام طلاق حضانت فرزند مشترک با توافق زوجین به زن سپرده شود و زن پس از طلاق ازدواج کند، آیا حضانت فرزند از او سلب می‌شود؟

سلب حضانت از مادر هنگام ازدواج مجدد

درصورتی‌که زن و مردی به واسطه طلاق از هم جدا شده باشند یا به هر علتی جدا از یکدیگر زندگی نمایند و در زندگی مشترک خود صاحب فرزند نیز باشند، اغلب مساله حضانت فرزندان مطرح می‌گردد. عموما افراد در این خصوص با یکدیگر توافق نموده یا مطابق قانون، رفتار می‌کنند. یعنی، تا ۷ سالگی فرزندان با مادر می‌مانند و بعد از آن، تا سن بلوغ، حضانت با پدر است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع سلب حضانت از مادر هنگام ازدواج مجدد می‌پردازیم.

حضانت فرزند

یکی از پرسش‌های رایج، در حضانت فرزندان این است که حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر با کیست؟ تحت چه شرایطی، با وجود ازدواج مجدد مادر، او همچنان می‌تواند حضانت فرزندان خود را بر عهده داشته باشد؟

برای پاسخ به این سوالات که حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر با کیست و آیا با ازدواج مادر، حضانت سلب می‌شود؟ باید به ماده ۱۱۷۰ قانون مدنی و ماده ۴۵ قانون حمایت از خانواده، مراجعه کرد. ماده ۱۱۷۰ قانون مدنی، موارد سلب حضانت از مادر که ازدواج مجدد او نیز یکی از آن‌ها است را پیش‌بینی کرده و ماده ۴۵ قانون حمایت از خانواده، رعایت مصلحت طفل را الزامی برای قاضی رسیدگی کننده به پرونده حضانت می‌داند. حتی در صورت وجود موردی، مثل ازدواج مادر که از موارد سلب حضانت است.

بنابراین، در پاسخ به این پرسش که آیا با ازدواج مادر، حضانت سلب می‌شود؟ باید گفت ازدواج مادر تنها در صورتی سبب سلب حضانت از او می‌گردد که این امر منافی مصلحت طفل باشد. بهتر است مادر با معرفی همسر خود و تنظیم استشهادیه، دادگاه را متوجه این موضوع کند که همسر او، فردی صالح است. بودن طفل، در کنار همسر جدیدش آسیبی برای مصلحت فرزند نیست.

سلب کردن حضانت از مادر

آیا با ازدواج مادر حضانت سلب می‌شود؟

طبق قانون جدید حضانت از فرزند، ازدواج مجدد مادر باعث لغو شدن حق حضانت یا سرپرستی کودک توسط او نمی‌شود. درصورتی‌که کودک به مادر نیاز اساسی داشته باشد و مادر شایستگی مراقبت و نگهداری از کودک را داشته باشد، حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر امکان‌پذیر خواهد بود.
در این شرایط مادر می‌تواند کودک را تا سن مقرر شده برای تصمیم‌گیری (۹ سال برای دختر، ۱۵ سال برای پسر) نزد خودش نگه دارد. البته در طول دوران حضانت فرزند توسط مادر اگر همسر فرد رابطه مناسبی با کودک نداشته باشد و او را اذیت کند یا مادر نتواند شرایط مناسبی را برای نگهداری از فرزندش فراهم کند، حق حضانت از مادر سلب می‌شود.

حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد پدر

حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد پدر سلب نمی‌شود. اگر دادگاه تشخیص دهد که کودک باید تا رسیدن به سن تصمیم‌گیری نزد پدر زندگی کند، حضانت کودک حتی بعد از ازدواج همچنان با پدر خواهد بود. بعد از رسیدن کودک به سن تعیین شده خودش تعیین می‌کند که می‌خواهد نزد پدر زندگی کند یا پیش مادر بماند. البته درصورتی‌که پدر اعتیاد یا بیماری داشته باشد یا همسر پدر کودک را آزار دهد و به لحاظ عاطفی یا مادی کودک تحت فشار باشد، مادر می‌تواند با مدرک این موضوع را ثابت کند و حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر یا حتی زمانی که هنوز ازدواج نکرده را دریافت کند.

حضانت کودک

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب برای بچه حاصل صیغه، چه کسی شناسنامه می‌گیرد؟ را مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو