مراقبت‌های پوستی روزانه

منبع: نبض ما

2

1402/9/15

21:09


آیا شما هم از جمله افرادی هستید که به روتین پوستی خود اهمیت می‌دهید؟ یا اینکه هیچ اطلاعی از تاثیر این موضوع بر سلامت پوست ندارید؟ آیا می‌دانید پوست‌تان جز کدام دسته است؟ روتین و مراقبت روزانه پوستی باعث شده علاوه بر اینکه ظاهری آراسته داشته باشید بلکه پوستی شفاف، سالم و درخشان داشته باشید. برای اینکه یک روتین پوستی مناسب را دنبال کنید قبل از هر چیز ابتدا باید ببینید که چه نوع پوستی دارید. سپس با توجه به این موضوع به سراغ محصولات بهداشتی و مراقبتی بروید. ما در ادامه این مطلب قصد داریم برخی نکات مربوط به مراقبت‌های پوستی روزانه را بررسی کنیم. همراه ما باشید.

مراقبت‌های پوستی روزانه

منظور از روتین پوستی چیست؟

وقتی از روتین پوستی و مراقبت‌های روزانه پوست صحبت می‌کنیم منظورمان دنبال کردن یک روال همیشگی به منظور حفظ سلامت و زیبایی پوست است. این روال می‌تواند مختص ساعات مشخصی از روز باشد. به عنوان مثال صبح‌ها، قبل از خواب، بعد از حمام یا…

اکثر مردم به اشتباه بر این باور هستند که داشتن روتین پوستی تنها مختص خانم‌ها است، در صورتی که آقایان هم باید روتین پوستی مناسب پوست‌شان را دنبال کنند.

در روتین پوستی علاوه بر شست و شوی صورت با مواد شوینده مناسب باید از آبرسان، ضد آفتاب، کرم دور چشم و… هم استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هر کدام از این محصولات باید با توجه به نوع پوست خودتان خریداری شوند. به علاوه اینکه به هیچ عنوان کیفیت را فدای قیمت نکنید. توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید محصولات مراقبتی و بهداشتی را دارید ابتدا در مورد برند محصول و کارایی آن تحقیق کنید.

دقت کنید که برای داشتن پوستی سالم و زیبا باید همیشه به روتین پوستی خود پایبند باشید. علاوه بر این‌ها سبک زندگی سالم، رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم هم در داشتن پوستی زیبا بی‌تاثیر نیستند. در این میان ژنتیک هم نقش کوچکی ایفا می‌کند. با دنبال کردن یک روال پوستی علاوه بر اینکه پوستی زیباتر و جوان‌تر خواهید داشت، به علاوه اینکه پوست‌تان از هر گونه جوش و آکنه هم عاری خواهد شد.

انواع مختلف پوست را بشناسید

به طور کلی 5 دسته پوست داریم که عبارت هستند از:

  1. پوست چرب (Oily Skin)
  2. پوست خشک (Dry Skin)
  3. پوست نرمال (Normal Skin)
  4. پوست حساس (Sensitive Skin)
  5. پوست مختلط (Combination Skin)

پوست چرب

پوست چرب به دلیل تولید چربی بیش از اندازه زمینه را برای جوش و آکنه فراهم می‌کند. به علاوه اینکه دارای منافذ باز بسیاری است. ژنتیک، آب و هوا و تغییرات شدید هورمونی از فاکتورهایی هستند که فرد را مستعد داشتن پوست چرب می‌کنند. البته که استفاده از شوینده‌های نامناسب هم در این امر بی‌تاثیر نیست.

پوست خشک

پوست خشک رطوبت بسیار پایینی دارد. همین موضوع باعث شده که پوست خشک سطحی ناهموار داشته باشد. به علاوه اینکه این عدم داشتن رطوبت کافی منجر به ظاهر شدن حساسیت‌های پوستی از جمله خارش و قرمزی می‌شود. همچنین فرد احساس کشش و سفتی را در پوست خود تجربه می‌کند.

پوست نرمال

همان‌طور که از نام این مدل مشخص است این نوع پوست نه خیلی خشک و نه خیلی چرب است. رطوبت این مدل پوست مناسب بوده و گردش خون آن هم خوب است. پوست نرمال سطحی نرم، صاف و بدون جوش دارد.

پوست حساس

پوست حساس یکی از چالش‌برانگیزترین انواع پوست‌ها است. به این خاطر که این نوع پوست به راحتی به مواد آرایشی، غذایی و حتی آب و هوا حساسیت نشان می‌دهد که در نتیجه این حساسیت می‌تواند خارش، قرمزی، خشکی و… را نشان دهد. افرادی که پوست حساس دارند حتی بعد از حمام هم پوستشان قرمز و اگزمایی می‌شود.

پوست مختلط

وقتی از پوست مختلط صحبت می‌کنیم منظورمان ترکیبی از پوست چرب، خشک، حساس یا نرمال است. در واقع افرادی که پوست مختلط دارند در هر بخش از صورت و گردن خود یکی از انواع پوست را دارند. به عنوان مثال ممکن است گونه‌هایی خشک داشته باشند در حالی که پیشانی و بینی آن‌ها چرب است.

مراقبت‌های پوستی روزانه

بهترین روتین و مراقبت پوستی روزانه

هیچ روتین پوستی واحدی برای همه افراد وجود ندارد. بنابراین بهترین روتین پوستی روتینی بوده که برای پوست شما مناسب است. برای اینکه ببینید چه مراقبت‌های پوستی روزانه‌ای را باید دنبال کنید می‌توانید با دکتر پوست و مو مشورت کنید. ما در ادامه برخی از رایج‌ترین و عمومی‌ترین مراقبت‌های پوستی روزانه را بررسی می‌کنیم:

  • شست و شو

با شست و شوی صورت ما سعی می‌کنیم آلودگی‌های موجود بر روی سطح پوست را پاک کنیم. شوینده‌های صورت انواع مختلفی دارند، از شوینده‌های بر پایه روغن گرفته تا شوینده‌های بر پایه آب. برای انتخاب بهترین گزینه باید با پزشک مشورت کنید.

  • مرطوب‌کننده

استفاده از مرطوب کننده و آبرسان بعد از شست و شو امری ضروری است. به این خاطر که این کار رطوبت از دست رفته پوست بر اثر شست و شو را جبران می‌کند.

  • ضد آفتاب

فرقی نمی‌کند یک روز آفتابی باشد یا ابری، به هر حال شما باید بعد از آبرسانی از یک ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید. به علاوه اینکه در طی روز این کار را تکرار کنید. ضد آفتاب به تنهایی بسیاری از اشعه‌های مضر آفتاب را دفع می‌کند و باعث شده تا پوستی جوان‌تر و سالم‌تر داشته باشید.

این سه مرحله بهترین روتین صبحگاهی هستند. جدای از این‌ها پیشنهاد می‌کنیم قبل از خواب و رفتن به رخت‌خواب این نکات را رعایت کنید:

  • حتما قبل از خواب هر گونه آرایش را از صورت خود پاک کنید.
  • برای لایه‌برداری می‌توانید از یک ماسک یا لایه‌بردار مناسب استفاده کنید.
  • اگر قصد پاکسازی عمیق را دارید از یک تونر مناسب پوست‌تان استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید جوش یا چین و چروک صورت را کمتر کنید می‌توانید به سراغ یک سرم درمانی مناسب بروید.
  • اگر سن‌تان اجازه استفاده از کلاژن‌ ساز را می‌دهد می‌توانید از یک کلاژن ساز مناسب استفاده کنید.
  • برای دور چشمتان از یک کرم دور چشم ملایم استفاده کنید.
  • در آخر هم می‌توانید به سراغ یک کرم مناسب شب بروید.

مراقبت‌های پوستی روزانه

سخن پایانی

همان‌طور که دیدید روتین و مراقبت روزانه پوست کار پیچیده‌ای نیست، بلکه تنها باید نظم داشته باشید و از محصولات مناسب استفاده کنید. علاوه بر تمامی نکاتی که بالا گفتیم اگر قصد داریم پوستی سالم‌تر داشته باشید به این نکات دقت کنید:

  • از زدن لیمو ترش یا جوش شیرین به پوست‌تان جدا خودداری کنید.
  • آب و مایعات کافی بنوشید.
  • به هیچ عنوان تمامی شایعاتی که در مورد روتین پوستی در فضای مجازی منتشر می‌شوند را باور نکنید.
  • فیبر کافی به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید و میوه و سبزیجات بیشتری بخورید.
  • به طور منظم و روزانه ورزش کنید.
  • حتما سعی کنید خواب منظم و کافی داشته باشید و به اندازه استراحت کنید.
  • استرس و اضطراب خودتان را مدیریت کرده و سعی کنید این موارد را کمتر کنید.

اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید همین حالا سری به سایت درمانکده بزنید. درمانکده علاوه بر داشتن یک مجله پزشکی بروز، دارای لیست کاملی از پزشکان به همراه راه ارتباطی آن‌ها است. از دکتر اعصاب و روان گرفته تا متخصص پوست و…

امتیاز به مطلب post

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو