بیوگرافی سعید آقاخانی ؛ زندگی خصوصی، کارنامه هنری و حقایق زندگی او

بیوگرافی سعید آقاخانی ؛ زندگی خصوصی، کارنامه هنری و حقایق زندگی او


منبع: پلازا

2

1402/9/20

12:04


بیوگرافی سعید آقاخانی ؛ زندگی خصوصی، کارنامه هنری و حقایق زندگی او

سعید آقاخانی یکی از بازیگران و کارگردانان مرد محبوب سینما و تئاتر ایرانی است. در ادامه با بیوگرافی سعید آقاخانی همراه ما بمانید.

سعید آقاخانی، یکی از آن دسته از بازیگران و کارگردانان مطرح سینما و تلویزیون ایران است که کار خود را با فارغ التحصیل شدن در رشته تئاتر از دانشگاه تهران توانست تکنیکال‌تر ادامه دهد و حرفه‌ای به این رشته از هنر بپردازد. این بازیگر محبوب، فعالیت خود را از تئاتر شروع کرد و سال ۱۳۷۱ در ۲۱ سالگی جلوی دروبین رفت. در ادامه توجه شما را به بررسی زندگی این بازیگر محبوب جلب می‌کنیم.

فهرست مطالب

اطلاعات شخصی سعید آقاخانی

اطلاعات شخصی سعید آقاخانی

در ادامه توجه شما را به اطلاعات شخصی سعید آقاخانی جلب می‌کنیم که می‌توان به یکی از سوالات مهم در ذهن شما مثل سعید آقاخانی چند سال دارد، پاسخ داده شود.

  • نام: سعید آقاخانی
  • تاریخ تولد سعید آقاخانی: ۴ اسفند ۱۳۵۰
  • محل تولد سعید آقاخانی: بیجار، استان کردستان، ایران
  • سن سعید آقاخانی: 51 سال
  • وضعیت تاهل سعید آقاخانی: متاهل – گلرخ حقیقی
  • صفحه اینستاگرام سعید آقاخانی: saeedaghkhani

زندگی نامه سعید آقاخانی

زندگی نامه سعید آقاخانی

در این بخش با زندگی خصوصی سعید آقاخانی آشنا خواهیم شد و به این جنبه از زندگی وی خواهیم پرداخت.

سعید آقاخانی، هنرپیشه ایرانی، در یک خانواده پرجمعیت کورد زبان به دنیا آمد و فرزند چهارم خانواده بوده است. او پنج خواهر و برادر دارد. وی لیسانس رشته تئاتر را از دانشگاه تهران دریافت و در سن ۱۸ سالگی پس از قبولی در دانشگاه تهران، از کردستان به تهران مهاجرت کرد.

بازیگری سعید آقاخانی در صنعت سینما و تلویزیون طناز شناخته می‌شود. وی ازدواج کرده و همسر سعید آقاخانی بنام گلرخ حقیقی در هر مصاحبه‌ای که از او بیرون می‌آید، ابراز علاقه‌ی خودش را به آقای آقاخانی نشان می‌دهد. سعید آقاخانی و گلرخ حقیقی دو فرزند دارند. نام دختر بزرگشان خورشید و متولد سال ۱۳۷۴ است. دختر دومشان نیز دریا نام دارد و متولد سال ۱۳۸۰ است.

زندگی شغلی سعید آقاخانی

زندگی شغلی سعید آقاخانی

همانطور که گفته شد، سعید آقاخانی، هنرپیشه ایرانی، فعالیت خود را از تئاتر آغاز کرد. او از دوران دانشجویی در تئاترهای دانشجویی شرکت داشت.

در سال ۱۳۷۱، سعید آقاخانی برای بازی در نقش کوتاهی در سریال “محکمه عدالت” دعوت شد و اولین بار به عنوان بازیگر در برابر دوربین قرار گرفت. سپس در سال ۱۳۷۲، او در مجموعه طنز تلویزیونی “پرواز ۵۷” به کارگردانی مهران مدیری نقش جدی خود را تجربه کرد. در این مجموعه، بازیگرانی مانند مهران مدیری، نصرلله رادش و رضا عطاران حضور داشتند. “پرواز ۵۷” می‌تواند دومین نقطه عطف در مجموعه‌های طنز تلویزیونی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تلقی شود.

در سال ۱۳۷۳، سعید آقاخانی در مجموعه طنز “ساعت خوش” به کارگردانی مهران مدیری حضور یافت و با بازی در نقش آیتم‌هایی مانند “سعید” و “خان دایی جان” به شهرت رسید. این مجموعه هفتگی بود و از شبکه دو سیما پخش می‌شد. از نکات ویژه این مجموعه طنز، قطعات کوتاه طنزی بود که با فضایی که در دنیای کمدی در آن زمان در صدا و سیما رایج بود (مانند مجموعه رادیویی “صبح جمعه”) تفاوت داشت و از تکرار و یکنواختی رایج در آن زمان خارج بود.

در سال 1376، سعید آقاخانی با حضور در فیلم “کلید ازدواج” به کارگردانی داود موثقی، نخستین تجربه سینمایی خود را داشت. پس از آن، تا دهه‌ی بعد، به سینما بازنگشت. در سال 1388، در فیلم “بعد از ظهر سگی سگی” به کارگردانی مصطفی کیایی بازی کرد و با بازیگرانی مانند رضا عطاران، مجید صالحی، بهاره رهنما و علی صادقی همبازی شد.

همچنین در سال 1383، او به عنوان طراح فیلمنامه و بازیگر در سریال “خانه به دوش” ظاهر شد و در سال 1384 نویسندگی را با سریال “متهم گریخت” ساخته‌ی رضا عطاران آغاز کرد. او تاکنون نویسندگی آثاری مانند “لامپ 100″، “مستند جهت”، “هفت خط”، “نیش”، “شاخ به شاخ”، “هندوانه شب یلدا” و … را برعهده داشته است.

در سال 1387، سعید آقاخانی برای اولین بار سریال “عید امسال” را کارگردانی کرد که در نوروز 1388 به نمایش درآمد. از آن پس، او کارگردانی آثاری مانند “نون خ”، “شب عید”، “روزهای بد به در”، “دزد و پلیس”، “خروس”، “خوش نشین ها”، “زن بابا” و “راه در رو” را برعهده داشت.

در سال 1393، سعید آقاخانی اولین فیلم سینمایی خود به نام “لامپ 100” را کارگردانی کرد. این فیلم در جشنواره فیلم فجر سال 92 در بخش نگاه نو به نمایش درآمد.

فیلم های سعید آقاخانی

عنوانسالکارگردان
خون شد۱۳۹۸بازیگر – مسعود کیمیایی
زنبور کارگر۱۳۹۸بازیگر – افشین صادقی
قسم۱۳۹۷بازیگر – محسن تنابنده
ماهی و برکه۱۳۹۷بازیگر – علی براتی
رحمان ۱۴۰۰۱۳۹۷بازیگر – منوچهر هادی
حمال طلا۱۳۹۷بازیگر – تورج اصلانی
بنفشه آفریقایی۱۳۹۶بازیگر – مونا زندی حقیقی
کامیون۱۳۹۶بازیگر – کامبوزیا پرتوی
پیلوت۱۳۹۶بازیگر – ابراهیم ابراهیمیان
یک کیلو و بیست و یک گرم۱۳۹۵بازیگر – رحیم طوفان
آباجان۱۳۹۵بازیگر – هاتف علیمردانی
اروند۱۳۹۴بازیگر – پوریا آذربایجانی
خداحافظی طولانی۱۳۹۳بازیگر – فرزاد مؤتمن
من دیه‌گو مارادونا هستم۱۳۹۳بازیگر – بهرام توکلی
لامپ ۱۰۰۱۳۹۳سعید – آقاخانی
ضد گلوله۱۳۹۰بازیگر – مصطفی کیایی
هرچی خدا بخواد۱۳۸۹بازیگر – نوید میهن‌دوست
پیتزا مخلوط۱۳۸۹بازیگر – حسین قاسمی‌جامی
بعدازظهر سگی سگی۱۳۸۸بازیگر – مصطفی کیایی
کلید ازدواج۱۳۷۶بازیگر – داود موثقی

سریال های سعید آقاخانی

سالعنوانکارگردان
۱۳۹۵مستند جهتمجری-نویسنده-کارگردان – سعید آقاخانی
۱۳۹۲هفت خطنویسنده، بازیگر، کارگردان – سعید آقاخانی
۱۳۹۱نیشنویسنده – مجید صالحی
۱۳۸۹جوجه تیغی‌هابازیگر – حسین تبریزی
۱۳۸۸میشبازیگر – مجید صالحی
۱۳۸۷روز اردوبازیگر – حسین قناعت
۱۳۸۷شاخ به شاخنویسنده و کارگردان – سعید آقاخانی
۱۳۸۶هندوانهٔ شب یلدانویسنده، بازیگر، کارگردان – سعید آقاخانی
۱۳۸۴خاطرات الاغ مهربانبازیگر – مریم سعادت
۱۳۹۶عالیجناببازیگر – سام قریبیان
 ۱۴۰۱راز بقابازیگر، کارگردان – سعید آقاخانی
 ۱۴۰۱خانه بسیار پر سر و صدابازیگر – سید مصطفی آزاد

تئاترهای سعید آقاخانی

متاسفانه با وجود تئاتری بودن آقای آقاخانی هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره تئاترهایی که در آن به عنوان بازیگر یا کارگردان حضور داشته، نیست.

جوایز و افتخارات سعید آقاخانی

جوایز و افتخارات سعید آقاخانی

سعید آقاخانی، هنرپیشه ایرانی، در فیلم “خداحافظی طولانی” به کارگردانی فرزاد مؤتمن بازی کرده و برای این نقش، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد.

وی همچنین برای بازی در فیلم “کامیون” به کارگردانی کامبوزیا پرتوی، در سال 1396، نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. همچنین، در سال 1398، برای بازی در سریال “نون خ”، نامزد دریافت تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی در نوزدهمین جشن حافظ شد. در ادامه به صورت خلاصه و در یک نگاه جوایز و افتخارات آقای آقاخانی را می‌توانید ببینید:

جایزهنام اثربخشنتیجهسال
جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایرانخون شدبهترین بازیگر نقش اول مردبرنده۱۴۰۱
سیمرغ بلورین فجرخداحافظی طولانیبازیگر نقش اول مردبرنده۱۳۹۳
حافظنون خبازیگر مرد کمدی تلویزیونینامزدشده۱۳۹۸

حواشی سعید آقاخانی

حواشی سعید آقاخانی

این بازیگر و کارگردان محبوب حاشیه خاصی را نداشته و همیشه در کار خود به عنوان یک حرفه‌ای سرش در لاکش بوده است. اما بعد از سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین به دست پدافند هوایی در دی ۱۳۹۸، سعید آقاخانی تصمیم گرفت، از شرکت در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر انصراف دهد؛ و همین اقدام برای او حاشیه‌آفرین شد.

حقایق پنهان سعید آقاخانی

حقایق پنهان سعید آقاخانی

سعید آقاخانی، محسن تنابنده، امیر جعفری، علی شام بیاتی و امیر غفارمنش را از بهترین دوستان خود می‌داند و در دوران دانشجویی با رضا عطاران هم خوابگاهی بود. در زندگی شخصی او شوخی معمول است، اما در محیط کار قوانین و کیفیت کار برای او بسیار مهم است و به همین دلیل ممکن است رفتارهای بد اخلاقانه‌ای نشان دهد.

او بیش از ۱۵ سال است که در زمینه ترک اعتیاد فعالیت می‌کند و تا به حال به عنوان مجری، به ترک اعتیاد بسیاری از افراد کمک کرده است. شخصا اگر نقشی خوب به او پیشنهاد شود، ژانر آن برایش اهمیت زیادی ندارد و می‌تواند در هر نوع نقشی بازی کند. او معتقد است که اگر نقشی را دوست داشته باشد و فکر کند می‌تواند با آن نقش مردم را سرگرم کند، حتما بازی خواهد کرد.

سعید آقاخانی یکی از طرفداران تیم استقلال است و مجید یاسر (بازیگر) می‌گوید که او به شدت در این حوزه هیجانی عمل می‌کند و نمی‌شود برای او کری نخواند.

آلبوم عکس‌های سعید آقاخانی

کلام آخر

ما در این مقاله بیوگرافی سعید آقاخانی از زمان کودکی تا رسیدن به شهرت و محبوبیت او را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. آقاخانی بازیگر، نویسنده و کارگردان مطرح سینما، تلویزیون و تئاتر است که آثار ماندگاری را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است. نظر شما درباره این هنرپیشه چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو