درمان اگزما با بهترین روش های خانگی و طبیعی

درمان اگزما با بهترین روش های خانگی و طبیعی


منبع: آرگا

114

1398/6/12

12:30


یکی از بیماری های مزمن اگزما می باشد که با علائم مختلفی همراه است و بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود که با روش های خانگی جهت درمان اگزما می توان این مشکل پوستی را درمان کرد.

اگزما یک نوع عارضه ای پوستی می باشد که به شکل خارش پوست و لکه های قرمز نمایان می شود و باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود در این بخش از مطلب شما را با روش های خانگی جهت درمان اگزما آشنا خواهیم کرد.

درمان اگزما با روش های طبیعی

درمان اگزما با روش های خانگی

 اگزما بر روی دست‌ها، پاها، صورت، ران‌ها، یا چین‌های داخلی زانوها و آرنج‌ها ظاهر می‌شود در اثر اگزما پوست دست خشک و قرمز می شود و با خارش و سوزش همراه است همچنین خارش و شکاف بین سلول های پوستی ممکن است باعث خونریزی نیز شود و در نتیجه باعث ورود باکتری و عوامل عفونی به بدن شود که در ادامه با روش های درمان اگزما آشنا می شوید.

خارش پوست ناشی از اگزما

روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل به عنوان ساده ترین روش درمان اگزما محسوب می شود و به جلوگیری از خشک شدن و التهاب پوست کمک می کند بنابراین مقداری روغن نارگیل بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید و اجازه دهید خشک شود، این روش را در طول روز در صورت نیاز استفاده کنید.

روش های خانگی درمان اگزما

روغن جوجوبا

یکی دیگر از روش های درمان اگزما روغن جوجوبا می باشد که به طور طبیعی چرب و مرطوب کننده است بنابراین دست هایتان را خوب بشویید و خشک کنید، سپس مقداری از این روغن را بر روی قسمت آسیب دهید بمالید و ماساژ دهید تا نصفی از آن جذب پوست شود، به منظور داشتن نتیجه بهتر می توانید روزی سه بار از این روغن استفاده کنید.

نکته : این روغن بسیار چرب است بنابراین در هر بار استفاده مقدار خیلی کمی از آن را استفاده کنید.

سرکه سیب

از دیگر روش های درمان اگزما استفاده از سرکه سیب می باشد که به منظور تسکین التهاب پوست و سوختگی ها و همچنین به عنوان یک داروی ضد عفونی کننده استفاده می شود بنابراین توپ پنبه ای را به سرکه سیب آغشته کنید و بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

تسکین خارش ناشی از اگزما

نکته : اگر پوست تان دچار ترک و یا خونریزی شده است از این روش استفاده نکنید زیرا سرکه سیب باعث سوزش ناحیه آسیب دیده می شود.

روغن زیتون

یکی دیگر از انواع روغن های طبیعی که به درمان اگزما کمک می کند روغن زیتون می باشد بنابراین روغن زیتون گرم را بر روی منطقه آسیب دیده بمالید تا پوست تان نرم شود.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورای خالص دارای ترکیبات ترمیم و ضد التهاب می باشد بنابراین مقداری از این ژل را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید، ژل آلوئه ورا خالص در بیشتر فروشگاه های دارویی و مواد غذایی پیدا می شود.

تسکین اگزما

روغن درخت چای

چند قطره روغن درخت چای را با مقدار کمی روغن زیتون رقیق کنید، در طول روز به مدت چند بار بر روی پوست خشک بمالید این روش به کاهش خارش پوست کمک می کند.

 زردچوبه و شیر

یک دوم قاشق چایخوری زرد چوبه را با مقداری کمی شیر با هم ترکیب کنید سپس خمیر به دست آمده را بر روی ناحیه مبتلا بمالید برای اینکه به نتیجه دلخواه برسید این روش را روزی دو تا سه بار انجام دهید.

 چریش

 خواص گیاه چریش بسیار زیاد است این گیاه دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و مسکن می باشد که علائم اگزما را برطرف می کند بنابراین یک قاشق غذا خوری ریشه زرد چوبه را با یک قاشق غذا خوری برگ چریش آسیب کنید سپس مقداری روغن کنجد به آن اضافه کنید و حالا خمیر به دست آمده را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید و اجازه دهید خشک شود.

جوز هندی

جوز هندی به دلیل داشتن خواص ضد التهابی به کاهش التهاب ناشی از اگزما کمک می کند، می توانید با کمک رنده از آن پودر تهیه کنید، حالا یک قاشق غذا خوری پودر جوز هندی را با یک قاشق چایخوری روغن زیتون با هم مخلوط کنید سپس خمیر به دست آمده را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی ناحیه مبتلا قرار دهید و با آب سرد بشویید.

بهبود اگزما با جوز هندی

درمان اگزما با گل همیشه بهار و روغن معطر اسطوخودوس

یکی دیگر از روش های درمان اگزما استفاده از گل همیشه بهار و روغن اسطوخودوس می باشد، بنابراین گل همیشه بهار و پنج قطره روغن معطر اسطوخودوس را باهم ترکیب کنید سپس این محلول را بر روی قسمت آسیب دیده قرار دهید برای داشتن نتیجه بهتر این روش را یک تا دو بار در روز انجام دهید.

هویج

خواص هویج بسیار زیاد است همچنین به درمان خارش پوست ناشی از اگزما کمک می کند بنابراین دو تا سه عدد هویج را پوست بگیرید سپس آن ها خرد کنید و بجوشانید تا زمانی که نرم شوند حالا آن را بکوبید و خمیر به دست آمده را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید این روش را به صورت مرتب تکرار کنید تا اگزما کاملا برطرف شود.

روش های برطرف کردن اگزما

ریشه‌ی شیرین بیان

شیرین بیان به دلیل داشتن خواص ضد التهابی به خارش و کاهش التهاب کمک می کند بنابراین یک قاشق چای خوری ریشه خشک شده شیرین بیان را داخل آب به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خیس کنید سپس دو تا سه بار در روز این مایع را بنوشید.

تسکین اگزما

خیار

این سبزی به دلیل داشتن ویتامین A به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و همچنین دارای خواص ضد التهابی می باشد که به عنوان یک روش موثر در درمان اگزما محسوب می شود به همین دلیل یک یا دو عدد خیار را به قطعات نازک خرد کنید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه داخل آب بمانند و مایع به دست آمده را صاف کنید، سپس با استفاده از یک پارچه تمیز مایع را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

درمان اگزما با روش های خانگی

صندل و کافور، و گلاب

یکی از موثر ترین درمان خانگی اگزما صندل می باشد بنابراین یک قاشق چای خوری پودر صندل را با یک قاشق چایخوری کافور و مقدار کمی گلاب مخلوط کنید سپس خمیر حاصل را به مدت ده دقیقه بر روی پوست مبتلا بمالید و در آخر پوست تان را با آب گرم بشویید این روش را به مدت یک ماه یک تا دو بار در روز انجام دهید.

علائم اگزما

  • خشک و ضخیم شدن پوست
  • قرمزی
  • تورم
  • خارش تقریبا غیر قابل تحمل

بهبود اگزما با روش های خانگی

علل شایع اگزما

  • واکنش آلرژیک
  • انباشته شدن سموم در بدن
  • شرایط خاص محیط
  • ژنتیک
  • کمبود مواد غذایی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو