چگونه از «تصحیح بیش از حد» استفاده کنیم

منبع: فرزند

124

1398/8/13

19:12


چگونه از «تصحیح بیش از حد» استفاده کنیم

این روش مجموعه ای از راه حل هایی است که یک درمانگر برای پایان دادن به رفتارهای ناخواسته پایدار طراحی کرده است.

در این روش از پی آمدهای طبیعی برای شکستن عادات ناپسند و آموزش رفتارهای مناسب به طور همزمان استفاده می شود.

تصحیح بیش از حد روش بسیار موثری به جای تنبیه بدنی فریاد زدن و سرزنش کردن کودک یا انواع دیگر تنبیه برای تغییر رفتارهای ناشایست محسوب می شود.

این روش برای رفتارهای آزار دهنده شایع و عادت عصبی جدی تر یا حتی رفتارهای ناهنجار بسیار موثر است. بر اساس این روش از کودک می خواهید رفتار ناشایست خود را اصلاح کند و در انجام این تکلیف بکوشد.

تاکید و اصرار بر جبران رفتار ناهنجار مانند یک پادزهر عمل می کند به طوری که کودک دیگر نمی خواهد ان رفترا ناپسند را مرتکب شود. در این هنگام باید مقاومت گریه و بداخلاقی کودک را تا به آخر نادیده گرفت. البته این روش ممکن است برایتان آسان نباشد ولی ضروری است.

به این مثال توجه کنید: کودک شما روی دیوار نقاشی می کشد. به او بگویید: «دیوار کثیف شده است و یک نفر باید آن را تمیز کند تا دوباره قشنگ شود» لوازم نظافت را در اختیار کودک قرار دهید و بر تمیز کردن دیوار نظارت کنید.

سپس توضیح دهید که حالا لکه تمیز شده روشن تر از سایر نقاط دیوار است پس بقیه نقاط دیوار نیزی باید تمیز شود اگر کودک از دستورات شما سرپیچی کرد، با آرامش اما خیلی قاطع به او بگویید که احساسش را درک می کنید و می دانید که او به اندازه کافی در این مهارت ندارد. و سپس به او نشان دهید که چگونه کار را انجام دهد.

دست کودک را بگرید و کمکش کنید حتی اگر مقاومت کرد یا شکایت داشت سرانجام وقتی تمام دیوار تمیز شد از او بخواهید که جای دقیق نقاشی را به شما نشان دهد.

اگر دوباره روی دیوار چیزی نوشت تمام مراحل قبل را تکرار کنید. «وای نه؟ دوباره کثیف شد. تو باید باز هم دیوار رو تمیز کنی بعدش که تموم کردی می تونی دوباره نقاشی رو به من نشون بدی» . در بیشتر موارد این راه حل برای ناسازگارترین کودکان موثر است (هم برای کودکان کوچک وهم کودکان نسبتا بزرگ) .

تصحیح بیش از حد گاهی در مورد رفتارهایی که فکر والدین را به شدت به خود مشغول کرده است اعجاز می کند. کتی دختر چهار ساله بازیگوشی است که عاشق بازی کردن با کلید و پریز برق و کلا وسایل برقی است.

گاهی پیش آمده که پدر و مادرش در نیمه های شب به خاطر روشن بودن چراغ های خانه از خواب بیدار شده اند و یا گاهی در وسط ظهر متوجه شده اند که فریزر خاموش است.

طبعا آن ها کتی را تنبیه کرده اند اما هیچ روشی در دراز مدت موثر واقع نشده است. پیشنهاد ما این است که تکرار همین رفتار می تواند به آن خاتمه دهد. وقتی کتی یک کلید را روشن می کند یا یک وسیله برقی را از پریز می کشد مادر مجبورش می کند تا تمام پریزها و کلید های خانه را کنترل کند و این کاررا چندین بار انجام دهد.

پس از چهار بار کتی از این بازی خشته می شود. اما مادرش می گوید «یک بار دیگه من هنوز راجع به کلیدهای اتاق نشیمن مطمئن نیستم» . پس از سه دور دیگر به کتی گفته می شود که برای امروز کافی است. پس از چند روز تعداد این کنترل ها تا آنجایی افزایش می یابد که او علاقه اش را در مورد پریزها و کلیدها از دست می دهد. حالا روش استفاده از آن را فرا می گیرید:

کودک را وادار کنید تا اشتباه خود را جبران کند

برای نمونه: دیوار را تمیز کند لباس ها را از روی زمین جمع کند به خاطر گاز گرفتن عذرخواهی کند.

کودک را مجبور کنید تا روی رفتارهای مثبت تمرین کند

برای نمونه اگر صدایش می کنید ولی او از توی حیاط جواب می دهد مجبورش کنید مدتی در حیاط بماند و بعد وقتی دوباره صدایش کردید و او وارد اتاق شد از او بخواهید برای جبران اشتباهش ده بار این کار را تکرار کند. از این روش می توانید در موقعیت های مختلف استفاده کنید.

جلسات را زیر نظر بگیرید

این کار ممکن است کمی زمان ببرد اما به نتیجه اش می ارزد.

در صورت لزوم از هدایت دستی استفاده کنید

اگر کودک در برابر این تمرین ها مقاومت می کند با دست هدایتش کنید تا اعمال صحیح را انجام دهد. اگر اسباب بازی ها را جمع نمی کند دست هایش را بگیرید و مانند آدم ماشینی هدایتش کنید تا اسباب بازی ها را جمع آوری کند و در جای درست بگذارد.

گریه بداخلاقی یا مقاومت او را نادیده بگیرید. خونسرد باشید. تا وقتی که کارانجام شود یا کودک خودش شروع به انجام آن کند قاطع باشید.

حرف شنوی کودک را بستایید و آن را تقویت کنید

در صورتی که کودک رفتار شایسته ای در پیش گرفت اجازه دهید از رضایت شما آگاه شود با دست و دلبازی او را تحسین کنید و بخاطر پیشرفتش یک پاداش کوچک به او بدهید. در برابر خواست های کودکی که می خواهد تکالیفش را برایش انجام دهید مقاومت کنید

قاطع باشید

هیچ گاه خودتان شروع به تمیز کردن یا جمع کردن اسباب بازی ها نکنید. در غیر این صورت تمام رشته هایتان پنبه خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو