مبتلايان آنفلوآنزا 4200 نفر شدند

51

1398/9/17

16:44


مبتلايان آنفلوآنزا 4200 نفر شدند

سلامت نیوز: با اعلام وزير بهداشت درباره فروكش كردن موج اول آنفلوآنزاي فصلي تا پايان آذر، ديروز وزارت بهداشت اعلام كرد كه بنا بر آخرين آمار گزارش شده و از ابتداي مهر ماه سال جاري تاكنون، پنج استان كشور؛ كرمان، كهگيلويه و بويراحمد، مازندران، گلستان و خوزستان، بيشترين تعداد مبتلايان آنفلوآنزاي فصلي اما استان‌هاي تهران، مازندران، كرمان و آذربايجان شرقي بيشترين تعداد فوتي‌هاي بيماري را داشته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،بنا بر اعلام روابط عمومي وزارت بهداشت، ظرف دو ماه گذشته و به دنبال ورود موج اول بيماري، 4هزار و 200 نفر از هموطنان به آنفلوآنزاي فصلي مبتلا شده‌اند و تعداد متوفيان بر اثر شدت بيماري هم از 56 نفر فراتر رفته است.

ديروز هم كميته پدافند غيرعامل، با محوريت اپيدمي آنفلوآنزاي فصلي در كشور تشكيل جلسه داد و در حالي كه فعلا، همه‌گيري بيماري در كشورهاي حوزه خليج‌فارس رويت و تاييد شده، وضعيت موجود و نحوه پيشگيري از افزايش شيوع توسط اعضاي اين كميته و نمايندگاني از وزارت بهداشت مورد بررسي قرار گرفت.

علاوه بر اين، طي دو هفته اخير، شوراي تامين يا آموزش و پرورش برخي شهرستان‌ها و شهرها براي پيشگيري از شيوع بيماري، مدارس مناطق تحت پوشش خود را تعطيل كردند كه ديروز وزارت بهداشت در واكنش به اين اقدام اعلام كرد كه هيچ ضرورتي براي تعطيلي مدارس وجود نداشته و كيانوش جهانپور؛ رييس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت در گفت‌وگو با مهر و در واكنش به تعطيلي طولاني‌مدت مدارس استان سيستان و بلوچستان تا اواسط هفته جاري گفت:

«وزارت بهداشت چنين توصيه‌اي ندارد كه مدارس به دليل شيوع آنفلوآنزا تعطيل شوند. توصيه ما اين است كه دانش‌آموزان مبتلا به آنفلوآنزا، چند روز در منزل بمانند و استراحت كنند تا از شيوع بيماري به ديگران پيشگيري شود.

البته ما هم در جريان اين تصميم (تعطيلي مدارس به دليل پيشگيري از شيوع آنفلوآنزا) نبوده‌ايم و حتي استان سيستان و بلوچستان، تا روز گذشته در زمره پنج استاني نبوده كه بيشترين مبتلايان به آنفلوآنزا را داشته‌اند.»

به دنبال اين اظهارنظر رسمي، حسين عرفاني؛ رييس اداره مراقبت مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت هم ، در واكنش به تعطيلي مدارس در برخي استان‌هاي كشور به صراحت اعلام كرد كه وزارت بهداشت به هيچ‌وجه با اين قبيل تصميمات موافق نيست و افزود: «بر اساس دستورالعمل مشترك ميان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش، تعطيلي كلاس‌هاي درس به اين شكل است كه اگر در يك كلاس تعداد دانش‌آموزان مبتلا از حدي بالاتر باشد، فقط همان كلاس تعطيل شود.

همچنين اگر چند كلاس درس با چنين مشكلي مواجه شدند، فقط همان آموزشگاه تعطيل شود. همين طور، اگر شدت بيماري در ناحيه يا منطقه‌اي از آموزش و پرورش بالا بود، به همين شكل خواهد بود و تعطيلي مدارس در استان غيركارشناسي است و با دستورالعمل كشوري تطبيق ندارد.

تا امروز هم خوشبختانه اپيدمي اين بيماري در سن مدرسه مشاهده نشده علاوه بر آنكه در تعطيلي مدارس چند استان، از هيچ كدام از شاخص‌هاي مربوط به دستورالعمل كشوري تبعيت نشده است.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو