سرماخوردگی در دوران بارداری، توصیه های درمانی

منبع: نی نی بان

133

1398/10/11

15:06


بارداری یکی از مهم ترین دوره های زندگی خانم ها است که البته یک دوره کاملا پر خطر می باشد چراکه مشکلات و بیماری های بسیاری در کمین مادر و جنین می باشد به خصوص اگر بارداری شما مصادف با روز های سرد سال باشد زیرا می تواند شما را مستعد به سرماخوردگی کند، این رو در این مطلب قصد داریم تا شما را با راه های ساده و بی ضرر درمان سرماخوردگی در بارداری آشنا کنیم.

در واقع سرماخوردگی بیماری حاد و خطرناکی نیست اما اگر این سرماخوردگی در بارداری شما ایجاد شود می تواند خطرناک باشد، به طور کلی در زمان باردار بودن، هر اتفاق و یا بیماری برای شما به وجود بیاید مستقیما بر روی جنین هم تاثیر گذاشته می شود و به دلیل اینکه زنان باردار در مورد مصرف داروهای سرماخوردگی در این دوران محدود هستند ممکن است دوره سرماخوردگی سختی را تجربه کنند.

روش های درمان سرماخوردگی در بارداری
در صورت سرماخوردگی در این دوران ابتدا باید قبل از شروع به مصرف هر دارویی به تقویت سیستم ایمنی در بارداری بپردازید و عملیات زیر را انجام دهید تا از شدت آن جلوگیری شود.
تا جای ممکن استراحت کنید.
در حجم زیادی آب و مایعات بنوشید.
چنانچه سرفه می کنید و یا دچار گلو درد هستید در طی روز چند مرتبه آب نمک غرغره کنید.
محیط اتاق خود را گرم و مرطوب نگه دارید تا گرفتگی های بینی کاهش داده شود.
سعی کنید بیشتر دوش آب گرم بگیرید.
برای رفع گلو درد به چای خود عسل و لیمو اضافه کنید.
از وعده های غذایی مایع و گرم مانند سوپ مرغ استفاده کنید.
اگر بینی شما دچار احتقان فراوانی شده است می توانید بینی خود را با قطره های آب نمک مخصوص شستشو دهید.
در منزل خود حتما دستگاه بخور داشته باشید تا همواره دما خانه متعادل باشد.

راه های پیشگیری از سرماخوردگی
داشتن یک تغذیه مناسب و سرشار از مواد معدنی و ویتامین
استفاده از لباس های مناسب در فصل های سرد سال
خودداری از هر گونه تماس با فرد بیمار
استفاده زیاد از آبمیوه های طبیعی و حاوی ویتامین C
تزریق واکس آنفولانزا قبل از بارداری
شستن مرتب دست ها به خصوص زمانی که به مکان های عمومی می روید

داروهای مخصوص برای سرماخوردگی مادران باردار
در ۱۲ هفته اول بارداری مادر باردار به هیچ عنوان نباید از هیچگونه دارو برای درمان سرماخوردگی خود استفاده کند زیرا در این ۱۲ هفته مهم ترین ارکان های داخلی جنین در حال رشد هستند به همین دلیل نباید از هر گونه داروی استفاده کنند، همچنین پزشکان توصیه می کنند که بعد از هفته ۲۸ بارداری هم از هیچ گونه دارویی برای درمان سرماخوردگی استفاده نکنند.
زنان باردار می توانند بعد از سپری کردن ۱۲ هفته اول بارداری خود از دارو های زیر تحت نظر پزشک استفاده کنند، که این داروها شامل:
استامینوفن جهت کاهش درد و تب
شربت های سرفه ساده
استفاده از نوار های بینی برای باز شدن مجاری تنفسی
دارو های کربنات کلسیم و یا دارو های دیگری که برای رفع حالت تهوع و مشکلات معده وجود دارد
مالیدن منتول بر روی قسمت های شقیقه، سینه و زیر بینی

نکات و توصیه های درمانی برای بهبود سرماخوردگی
نکته: برای درمان سرماخوردگی در بارداری به هیچ عنوان از داروهای ترکیبی استفاده نکنید و فقط از یک دارو برای مبارزه با همان نشانه ای که دارید استفاده کنید، یعنی اگر فقط دچار سرفه هستید از شربت مخصوص سرفه استفاده کنید نه دیگر دارو هایی که چند طیف درمانی را انجام می دهند.

شما باید از یکسری دارو در دوران بارداری در هنگام سرماخوردگی خودداری کنید که این دارو ها شامل:
ناپروکسن ( Aleve، Naprosyn )
ایپوپروفن ( Advil، Motrin )
آنتی بیوتیک ها، باکتریم
کدئین ها
آسپرین ( بایر )

درمان های خانگی سرماخوردگی در دوران حاملگی
علاوه بر راه های درمانی دارویی که وجود دارد شما می توانید برای درمان سرماخوردگی در دوران بارداری با راه های خانگی به مبارزه با آن بروید که در ادامه به چند روش ساده اشاره کرده ایم.
خوردن مایعات گرم
استفاده زیاد از مایعات گرم مانند خوردن مداوم به خصوص سوپ مرغ و سوپ پیاز و سیر که با کمی فلفل طعم دار شده است بهترین مواد خوراکی برای زن باردار سرماخورده می باشد.
شربت لیمو و عسل
اگر نمی خواهید از شربت های شیمیایی استفاده کنید می توانید برای خود در خانه یک شربت کاملا طبیعی و مفید آماده کنید کافست مقداری لیموترش و عسل را با هم مخلوط کنید و مقداری هم آب جوش به ان اضافه کنید، این شربت خانگی قابلیت ان را دارد تا سینه شما را به طور کامل ضد عفونی کند.
بخور دادن
از دیگر راه های طبیعی درمان سرماخوردگی بخور دارن است زیرا یک روش بسیار عالی و بدون ضرر برای بار کردن مجاری تنفسی می باشد، برای بخور بهتر است از عصاره گیاه اسطوخودوس استفاده کنید زیرا فورا تمام گرفتگی ها را برطرف می کند، کافیست به مدت ۱۵ دقیقه در طور روز بخور دهید.
شربت پیاز
یکی از قدیمی ترین روش هایی که از آن در گذشته برای درمان سرماخوردگی استفاده می کردند شربت پیاز بود. چراکه زمانی که پیاز پخته می شد خاصیت درمانی فوق العاده ای پیدا می کرد و باعث می شد تا پیاز یک خلط آور بسیار قوی و تسکین دهنده درد گلو برای درمان سرماخوردگی در بارداری باشد.

برای ساختن شربت پیاز کافیست به اندازه ۱۰۰ گرم پیاز خرد شده را در ۲۰ سی سی آب برای مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید بعد از آن تمام ترکیبات را باید از صافی رد کنید و بعد به آن ترکیب صاف شده ۱ قاشق عسل اضافه کنید، سپس دوباره ترکیب را بر روی حرارت بگذارید تا کمی غلیظ شود، سپس برای درمان سرما خوردگی روزانه ۶ قاشق غذا خوری میل کنید.
استفاده از روغن اکالیپتوس
اکالیپتوس یکی از بهترین روغن ها برای درمان سرماخوردگی در بارداری می باشد زیرا خاصیت بسیاری در جهت مقابله با مشکلات تنفسی دارد و می توان خروج ترشحات ریه را روان کند، برای استفاده از این روغن باید به اندازه ۲۰ قطره از این روغن را با کمی روغن مایع گیاهی مخلوط کرده و سپس آن را بر روی سینه به خوبی ماساژ دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو