درمان پوکی استخوان با راهکارهای متفاوت و شناخت عوامل بروز این بیماری

درمان پوکی استخوان با راهکارهای متفاوت و شناخت عوامل بروز این بیماری


منبع: آرگا

113

1398/11/1

11:26


پوکی استخوان یکی از بیماری های بسیار شایع می باشد که بیشتر در بین میان سالان رایج است و به یکی از مشکلات بزرگ جامعه تبدیل شده است که با کمک روش های درمان پوکی استخوان می توان این مشکل را برطرف کرد.

مستحکم بودن استخوان ها به تراکم استخوان ها و کیفیت استخوان بستگی دارند که در بیماری پوکی استخوان، تراکم آن ها کاهش پیدا می کند و در نتیجه استخوان ها شکننده و ضعیف می شوند که با افتادن یا خم شدن و یا یک سرفه شدید شکستگی ایجاد می شود که در بیشتر موارد در لگن، ستون فقرات و مچ دست اتفاق می افتد.

بهبود پوکی استخوان با روش های طبیعی

همه ساله افراد زیادی به پوکی استخوان مبتلا می شوند که ۸۰ درصد  آن ها زنان می باشند هر چند این بیماری بیشتر افراد مسن را به خود گرفتار می کند اما جوان ها نیز به این بیماری مبتلا می شوند و در حقیقت با بالا رفتن سن این بیماری بسیار رایج است.

روش های درمان پوکی استخوان

برای رفع پوکی استخوان می توانید از روش هایی استفاده کنید که بسیار موثر باشند، در ادامه شما را با این روش ها آشنا خواهیم کرد.

۱.سیب

سیب دارای پلی فنول ها و فلاونوئید ها می باشد که علاوه بر استحکام استخوان ها در زنان یائسه سبب افزایش تراکم استخوان ها و بهبود التهاب می شوند در نتیجه به درمان پوکی استخوان کمک می کند، همچنین این میوه شگفت انگیز غنی از بور می باشد و سبب ذخیره کلسیم در بدن می شود به همین خاطر روزانه یک عدد سیب مصرف کنید.

۲. آلو

مصرف آلو به خصوص آلو خشک سبب پیشگیری از پوکی استخوان می شود و غلظت بالای پلی فنول ها و آنتی اکسیدان موجود در آلو به بهبود پوکی استخوان نیز کمک می کند همچنین آلو خشک سرشار از بور و مس می باشد که برای تشکیل دهنده استخوان ها این دو ماده مفید هستند بهتر است روزانه دو تا سه عدد آلو خشک مصرف نمایید.

درمان پوکی استخوان با روش های طبیعی

۳. شیر بادام

شیر بادام کلسیم فراوانی دارد که با مبارزه کردن با رادیکال های آزاد در بدن سبب کاهش پوکی استخوان می شود، همچنین شیر بادام دارای منیزیم، منگنز و کلسیم می باشد که به منظور سلامت استخوان ها بسیار ضروری هستند بنابراین یک فنجان بادام را در طول شب داخل آب قرار دهید تا خیس شود سپس پوست آن ها را جدا کنید و بادام ها را داخل مخلوط کن قرار دهید و به آن نصف فنجان آب اضافه کنید البته به جای آب می توانید از شیر نیز استفاده کنید سپس روزی یک لیوان از مخلوط به دست آمده را مصرف کنید.

برطرف کردن پوکی استخوان با روش خانگی

۴. آناناس

وجود منگنز در آناناس سبب بهبود پوکی استخوان می شود به همین خاطر می توانید روزانه قبل از هر وعده غذایی یک فنجان تکه های آناناس تازه مصرف کنید علاوه بر این به منظور درد استخوان ها ناشی از پوکی استخوان می توانید روزانه یک فنجان آب آناناس تازه میل کنید.

روش های رفع پوکی استخوان

۵ . دانه کنجد

دانه کنجد سرشار از کلسیم، منیزیم، مس، روی، منگنز، فسفر و ویتامین K و D می باشد که برای درمان پوکی استخوان گزینه مناسبی می باشند بدین ترتیب یک قاشق چای خوری دانه کنجد و یک فنجان شیر گرم را با هم مخلوط کنید سپس آن را دو بار در روز بنوشید همچنین استفاده از دانه کنجد در غذا ها نیز بسیار موثر می باشد.

۶ . روغن نارگیل

کمبود استروژن یکی از دلایل کاهش تراکم استخوان ها می باشد که روغن نارگیل این مشکل را می تواند درمان می کند علاوه بر این روغن نارگیل سبب افزایش جذب منیزیم و کلسیم می شود که این دو ماده برای تشکیل استخوان ها ضروری می باشند بنابراین مصرف روزانه سه قاشق غذا خوری روغن نارگیل سبب جلوگیری از پوکی استخوان می شود همچنین می توانید به منظور سلامت استخوان ها روغن نارگیل را به مدت چند دقیقه بر روی بدن ماساژ دهید و یک حمام گرم بگیرید علاوه بر این می توانید از این روغن در غذا هایتان نیز استفاده کنید.

رفع پوکی استخوان

۷ . روغن ماهی

اسید های چرب امگا ۳ و ویتامین D موجود در مکمل های روغن ماهی سبب افزایش تراکم استخوان ها می شوند. از این رو خوردن یک قاشق غذا خوری روغن ماهی در روز همراه با غذا برای بهبود پوکی استخوان بسیار مناسب است.

۸ . گشنیز

گشنیز دارای کلسیم، منگنز، پتاسیم، منیزیم و آهن می باشد که به منظور حفظ سلامت استخوان ها از اهمیت بالایی برخوردار است و به درمان پوکی استخوان و پیشگیری از آن بسیار کمک می کند، دو قاشق چای خوری تخم گشنیز را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و پس از زمان ده دقیقه آب تخم گشنیز را گرفته و دو بار در روز میل کنید همچنین می توانید در غذا های خود از برگ و دانه های گشنیز استفاده کنید.

روش های درمان پوکی استخوان

۹ . ورزش کردن

ورزش از دیگر روش های مهمی می باشد که به بهبود پوکی استخوان کمک شگفت انگیزی می کند زیرا، ورزش مرتب و منظم علاوه بر افزایش تراکم استخوان ها سبب حفظ سلامت استخوان ها نیز می شود به همین دلیل ورزش های سبک روزانه به مدت سی دقیقه و یا حداقل سه روز در هفته از جمله پیاده روی، تنیس و ایروبیک و همچنین تمرینات مقاومتی مانند وزنه زدن و تمرینات کششی و انعطاف پذیری به بهبود پوکی استخوان کمک شایانی می کند.

۱۰. نور خورشید

همانطور که می دانید ویتامین D یکی از ویتامین های ضروری جهت آسان تر شدن جذب کلسیم و بهبود پوکی استخوان می باشد که خورشید یکی از بهترین منابع ویتامین D می باشد به همین دلیل روزانه به مدت ده تا پانزده دقیقه در مقابل نور خورشید قرار بگیرید فقط به خاطر داشته باشید که در ساعات ۱۲ تا ۱۸ و در روز های بسیار گرم از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری نمایید زیرا، سبب آسیب رسانی به شما می شود.

درمان بیماری پوکی استخوان

علل ایجاد پوکی استخوان

  • وجود تستوسترون کم در مردان
  • وجود استروژن کم در زنان
  • کمبود کلسیم
  • کمبود ویتامین D
  • شرایط تیروئیدی
  • دارو ها
  • سیگار
  • شرایط پزشکی
  • شیوه زندگی کم تحرک

علل ایجاد پوکی استخوان

عوامل افزایش دهنده خطر پوکی استخوان

سن : با افزایش سن خطر مبتلا شدن به پوکی استخوان افزایش می یابد.

جنسیت : زنان به نسبت مردان بیشتر در معرض پوکی استخوان می باشند.

سابقه خانوادگی : داشتن یک والد، برادر و یا خواهر مبتلا به پوکی استخوان احتمال خطر ابتلا به این بیماری بیشتر می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو