نگاهی به ۲۲ تا از بهترین مکان های دیدنی ایلام که هر ایرانی باید ببیند

نگاهی به ۲۲ تا از بهترین مکان های دیدنی ایلام که هر ایرانی باید ببیند


منبع: آرگا

170

1398/12/1

22:34


ایلام یکی از مهم ترین استان ها در ایران است مکان های دیدنی ایلام از تنوع تاریخی و طبیعی بسیار زیادی برخوردار هستند و گردشگرانی که دوست دارند تا تلفیقی از جاذبه های طبیعی و تاریخی را مشاهده کنند به این استان سفر می کنند و از نزدیک با جاذبه هایی همچون تنگه رازیانه ایلام و سنگ نوشته های آشوری آشنا می شوند.

از جمله استان های پر جاذبه در ایران می توان به استان ایلام اشاره کرد این استان مهد فرهنگ و تاریخ ایران است و سالیان دراز در تاریخ این کشور نقش داشته است از سویی رشادت هایی که در این مناطق صورت گرفته است همچنان زبان زد مردم است و جالب توجه می باشد. جاذبه های تاریخی در این استان ارزش و اعتبار بسیار زیادی دارند و در میان آثار باستانی ایرانی بسیار غنی هستند به لحاظ جغرافیایی نیز این منطقه از ایران در فاصله ۷۱۰ کیلومتری از تهران قرار گرفته است و در سال های اخیر یکی از مهم ترین مناطق توریستی ایران بوده است.

جاذبه های متنوعی که در این استان وجود دارند هر ساله گردشگران زیادی را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می کنند بازدید از چشم اندازهای کوه، آبشارها، قلعه های تاریخی و … از جاذبه هایی هستند که در این استان دیده می شوند و بسیار تماشای هستند. سفر به این منطقه با تجربه های بکری همراه است و یکی از لذت هایی که می توانید در سفر به این استان تجربه کنید بازدید فرهنگ و آدابی است که سالانه نسل به نسل در میان مردمان آن حفظ شده است و دارای ارزش بالایی است.

مکان های دیدنی ایلام را بشناسید:

ایلام عروس رشته کوه های زاگرس است و دارای سرزمین و چشم اندازهای بکر و ویژه ای است بسیاری از جاذبه های تاریخی در این مناطق بقایای تاریخی و باستانی است که متعلق به دوران ساسانیان است مردمان خون گرم و مهمان نوزا ایلامی دارای فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود هستند که توجه هر علاقه مندی را به خود جلب می کند.

 

۱- منطقه جنگلی ششدار ایلام:

این منطقه توریستی تفریحی یکی از مهم ترین تفرجگاه هایی است که در ایلام وجود دارد و علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند این منطقه توریستی با جاذبه های دیدنی خود در ۵ کیلومتری از شهر ایلام واقع شده است. چشم اندازهای کوه قلاقیران که در زندیکی این منطقه واقع شده است یکی دیگر از دیدنی های آن به شمار می آید که دارای طبیعتی بکر است از سویی در مسیر جاده ایلام به کرمانشاه نیز جاذبه های زیادی وجود دارد که این منطقه جنگلی در این جاده قرار گرفته است.

کوه های ایلام

۲- آبشار گچان ایلام:

این آبشار یکی از مکان های دیدنی ایلام است که در فاصله ۱۵ کیلومتری از آن قرار گرفته است برای رسیدن به این آبشار باید از جاده ایلام به سرآبله عبور کنید آبشار زیبا و دیدنی گچان از مسیر رشته کوه هاییی می گذرد که در ارتفاعات این منطقه قرار گرفته اند. آبشار گچان و راهنمای بازدید از آن می تواند اطلاعات گردشگری مهمی را درباره این منطقه در اختیار شما قرار دهد که می توانید در لینک مطالعه کنید.

آشنایی با مکان های دیدنی ایلام

۳- قلعه اسماعیل خان ایلام:

این قلعه تاریخی یکی دیگر از بناهایی است که در ایلام وجود دارد این قلعه سنگی که در ساخت آن از گچ و سنگ استفاده شده است به قلعه اسماعیل خان شهرت دارد و در ارتفاعات دیدنی از آب انبار قرار گرفته است. این قلعه در مناطق شمالی از شهر ایلام قرار گرفته است و در کنار آن کوه های مانشت واقع شده اند که دارای جذابیت های دیدنی و خاص خود هستند.

ایلام را بشناسنید

۴- آبشار وه ریز ایلام:

از دیگر مکان های دیدنی ایلام می توان به این آبشار دیدنی اشاره کرد این آبشار نیز در فاصله ۷ کیلومتری از جنوب ایلام قرار گرفته است این آبشار به مسیر شهر ملکشاهی منتهی می شود و در منطقه ای نزدیک یه یکی از روستاهای ایلام با نام روستای چشمه کبود واقع شده است. این منطقه دیدنی دارای صخره هایی مرتفع است و از چشم اندازهایی بکر و بسیار یدنی برخوردار است که توجه شما را به خود جلب می کند.

آبشار ایلام

۵- پارک سراب ایلام:

این پارک که به پارک ملت ایلام نیز شهرت دارد در بلوار جمهوری ایلام قرار گرفته است و یکی از مناطق توریستی تفریحی درون شهر است که در روزهای تعطیل از سال ایلامی ها و دیگر گردشگران از آن بازدید می کنند. در این پارک درختانی کهنسال وجود دارند که صفایی خاص به این پارک بخشیده اند در این پارک بیش از ۱۵۰ درخت دیده می شود که قدمت بالایی دارند.

پارک ایلام

۶- کاخ فلاحتی ایلام:

اگر قصد دارید تا در سفر خود به ایلام به سراغ حاذبه های فرهنگی و تاریخی بروید توصیه می کنیم تا از بنای کاخ فلاحتی که یکی از مکان های دیدنی تاریخی در ایلام است دیدن کنید این کاخ دارای معماری بسیار زیبایی است و در آن تزئینات جالبی به کار برده شده است. ستون ها و سردرهای این بنا با استفاده از آجر تزئین شده اند همچنین باید اشاره کرد که این بنا متعلق به دوران قاجاریان می باشد. این کاخ در خیابان آیت الله حیدری و در مسیری از محوطه اداری سازمان جهاد کشاورزی واقع شده است.

مکان های توریستی ایلام

۷- پارک جنگلی چغا سبز ایلام:

این پارک نیز یکی دیگر از ماطق تفریحی توریستی درون شهر است این پارک در جنوب شهر دیدنی ایلام و در نزدیکی مسیر فرودگاهی قرار گرفته است این پارک جنگلی امکانات گردشگری و رفاهی بالایی دارد همچنین با وجود شهربازی برای کودکان جذابیت های این پارک برای گردشگران بیشتر می شود.

شهر ایلام

۸- کوه قلاقیران ایلام:

این کوه یکی از مناطق طبیعی و کوهستانی بکر است که دارای چشم اندازهای بسیار ویژه ای است کوه های قلاقیران در فاصله ۳ کیلومتری از ایلام قرار دارد نکته جالب درباره این جاذبه طبیعی این است که معماران سازنده میدان آزادی در تهران ساخت این میدان را بر اساس این کوه طراحی کرده اند.

جاذبه دیدنی در ایلام

۹- طبیعت روستای بانقلان ایلام:

یکی از روستاهای دیدنی و پر جاذبه در ایلام که به عنوان مکان های دیدنی اسلام شناخته می شود طبیعت زیبا و دیدنی بانقلان است این روستا در بخش مرکزی ایلام قرار دارد این روستا در ده پایین و بر فراز تپه های قلعه تاریخی توت واقع شده است.

منطقه توریستی ایلام

۱۰- منطقه حفاظت شده مانشت ایلام:

کوه های مانشت پوشیده از مراتع سربسز جنگلی است و در ۶ کیلومتری از شهر ایلام قرار گرفته است این جنگل در ارتفاعات ۲۶۲۹ متری از سطح دریا قرار گرفته است و دارای دو رودخانه پر آب است که محلی برای سکونت خفاشگاه های است.

جاذبه های ایلام

۱۱- منطقه تفریحی گل انار ایلام:

این منطقه تفریحی در دامنه هایی از کوه های انار واقع شده است در این منطقه سه تکه سنگ وجود دارند که به شکلی طبیعی گسترش یافته اند و بر روی یکدیگر قرار گرفته اند به دلیل اعتقادات مذهبی که درباره این مکان دیدنی از ایلام وجود دارد آن را یکی از مناطق مذهبی توریستی می دانند. افرادی که از این سنگ ها زیارت می کنند می گویند این سه سنگ شتر حضرت صالح بوده اند که به این شکل خشک شده  اند.

دره ایلام

۱۲- سنگ نوشته تخت خان ایلام:

این سنگ نوشته ها که از آن با نام سنگ نوشته خاتون یاد می شود یکی دیگر از جاذبه هایی است که می توانید مشاهده کنید این سنگ نوشته ها آثار تاریخی و باستانی هستند و متعلق به دوران قاجار می باشند برای رسیدن و بازدید از این سنگ نوشته ها باید از مسیر روستای بانروشان عیور کنید که در بخش صالح آباد واقع شده است.

بنای تاریخی ایلام

۱۳- قلعه والی ایلام:

این قلعه نیز یکی دیگر از بناهای تاریخی است که از دوران قاجاریان بر جای مانده است این قلعه بر فراز تپه های چغامیرگ واقع شده است و در خیابان پاسداران شهر قرار دارد بازدید از این قلعه برای خیلی از گردشگران و علاقه مندان جذابیت دارد.

ارتفاعات ایلام

۱۴- موزه تاریخی طبیعی ایلام:

این موزه در تمدن ایلام بسیار ارزشمند است و در آن می توانید نمونه های ارزشمندی از گونه های جانوری و گیاهی را مشاهده کنید بریخی از فسیل ها که از دوران گذشته در این مناطق بر جای مانده است به لحاظ زمین شناسی ارزش زیادی دارد و در این موزه تاکسیدرمی هایی که از حیوانات وجود دارد توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند.

موزه ایلام

۱۵- تپه خرگوشان ایلام:

این تپه ها یکی دیگر از مکان های دیدنی ایلام هستند و تپه هایی سرسبز و دیدنی می باشند بر فراز این تپه ها درختانی بلند وجود دارند که از دوران گذشته محلی برای گشت و گزار ایلامی ها بوده است و یکی از مناطق تفریحی و توریستی آن محسوب می شود. علت نامگذاری این تپه بسیار جای بحث دارد اما به طور کلی نامگذاری آن بر گرفته از مردمان خود ایلام است و خودشان این نام را انتخاب کرده اند.

مکان های دیدنی ایلام کدام اند

۱۶- دره ارغوان شهر ایلام:

این دره منطقه ای بکر و تماشایی در ایلام است و در فاصله ۵ کیلومتری از شهر قرار دارد این دره پر از گل و گیاهان رنگی است و علت نامگذاری آن به دره ارغوان وجود همین گل های رنگارنگ است از جمله گونه های گیاهی در این منطقه از ایلام می توان به بابونه ها، اشک مریم قرمز، لاله های واژگون و دیگر گیاهان اشاره کرد.

مناطق دیدنی ایلام

۱۷- دریاچه سد ایلام:

این دریاچه نیز در فاصله ۲۰ کیلومتری از جنوب شهر تاریخی توریستی ایلام قرار گرفته است برای رسیدن به این دریاچه باید از مسیر جاده قدیم شهر تردد کنید این جاده به مسیر دره شهر و سد ایلام می رسد که دو تا از مهم ترین جاذبه های شهر هستند و گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند مناظر این سد بسیار بکر و دیدنی می باشند.

دریاچه دیدنی ایلام

۱۸- آبشار سرطاف ایلام:

این آبشار نیز یکی دیگر از مکان های دیدنی ایلام است و در فاصله ۵ کیلومتری از جنوب این شهر دیدنی واقع شده است این آبشار از نواحی شرقی خود با روستای دیدنی شهید کشوری همجوار است که این روستا نیز جاذبه های خاص خود را برای گردشگران دارد.

آبشارهای ایلام

۱۹- مسجد صاحب الزمان ایلام:

مسجد صاحب الزمان یکی از اماکن فرهنگی و مذهبی شهر است که بعد از مسجد جمکران یکی از مهم ترین اماکن مذهبی ایران به شمار می آید این مسجد در میدان مخابرات این شهر قرار گرفته است و در روزهای چهارشنبه محلی برای زیارت های مردمی است که اعتقادات جالبی نیز درباره آن وجود دارد.

مسجد ایلام

۲۰- پارک کودک ایلام:

بوستان های ویژه کودکان در کمتر شهری دیده می شود اما در ایلام این بوستان یکی از مکان های مهم برای تفریح کودکان به همراه خانواده ها است مکانی مناسب که تمامی گروه های سنی در آن گشت و گزار می کنند. با استفاده از وسایل ورزشی و امکانات کتابخانه ای که در این پارک برای گردشگران وجود دارد می توان گفت یکی از مکان های دیدنی ایلام است.

پارک های ایلام

۲۱- تنگه رازیانه ایلام:

این تنگه دیدنی در ارتفاعات کبیرکوه قرار دارد این منطقه محلی برای تفریح و گشت و گزار است و به عنوان یکی از آثار طبیعی جذاب در میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است این منطقه به لحاظ زیست شناسی نیز از اعتبار و ارزش بالایی برخوردار است.

مکان های دیدنی ایلام

۲۲- گورستان چنار ایلام:

این گورستان باستانی دارای قدمتی ۱۰۰۰ ساله است و به دلیل گورهایی که در آن وجود دارد از لحاظ باستان شناسی شناخته شده و مهم است از نکات جالبی که درباره این گورستان وجود دارد این است که در گذشته جنازه ها را در خمره هایی دفن می کرده اند.

خانه های ایلام

جاذبه های دیدنی ایلام از تنوع زیادی برخوردار هستند قدمت تاریخی این منطقه بسیار بالا است از این رو به لحاظ باستان شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از مناطق جذاب و دیدنی برای گردشگران ایرانی می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو