کاشت درخت پاپایا و چگونگی رشد بهتر و تکثیر آن

کاشت درخت پاپایا و چگونگی رشد بهتر و تکثیر آن


منبع: آرگا

504

1398/12/8

02:43


در صورتی که با نحوه پرورش درخت پاپایا آشنایی داشته باشید می توانید آن را به راحتی کشت نمایید و در پایان از میوه های آن به صورت سبز یا رسیده بهره ببرید. این درخت رشد سریعی دارد و خیلی سریع نیز به بار می نشیند به طوری که شما در تمام سال می توانید میوه های آن را مشاهده نمایید. برای آشنایی با نحوه کاشت درخت پاپایا که به آن خربزه درختی نیز می گویند همراه این مطلب از آرگا باشید.

درخت پاپایا گیاهی چند ساله بوده و در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری که بدون احتمال سرمازدگی و رسیدن به دمای انجماد باشند، رشد دارد. برخی گونه های این درخت تا ارتفاع ۹ متر هم رشد می کند و بیشترشان گلهای جذاب زرد، نارنجی یا کرم رنگ دارند. میوه پاپایا شکلی گرد یا گلابی مانند داشته و به دلیل طعم شیرین و گوشته زرد یا نارنجی رنگشان شهرت یافته اند.  در این مطلب نحوه پرورش و کشت این درخت را فرا می گیرید.

آشنایی با کاشت درخت پاپایا (خربزه درختی)

میوه درخت مزرعه

 کاشت و پرورش درخت پاپایا در صورتی که مورد مراقبت و توجه  صحیح قرار گیرد آسان خواهد بود. به دلیل شکل و حتی طعم خربزه مانند میوه به پاپایا خربزه درختی نیز می گویند. ساده ترین و موفق ترین روش کاشت این درخت از طریق بذر است حتی این روش ارزانتر نیز می باشد. این درخت در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد نموده و تا موقعی که هوا گرم است میوه دهی خواهد داشت. در کشور نیز چند سالی است که کشت پاپایا مورد اهمیت قرار گرفته و زمین های زیادی در سیستان و بلوچستان تحت کشت این درخت قرار گرفته اند و پاپایا به دلیل سودآوری منبع اقتصادی مهمی برای مردم بومی می باشد. در ادامه با نحوه کاشت درخت پاپایا آشنا خواهید شد اما قبل از آن به معرفی این درخت می پردازیم.

کشت و پرورش درخت پاپایا

گیاهشناسی پاپایا

درخت پاپایا با نام علمی Carica papaya متعلق به خانواده Caricaceae می باشد. این درخت چند ساله بومی مناطق استوایی آمریکای جنوبی بوده ولی امروزه تقریبا در همه جا چه در مناطق استوایی و چه مناطق زیر استوایی رشد دارد. پاپایا اغلب به صورت وحشی رشد می کند اما می توان آن را در باغ یا باغچه منزل نیز پرورش داد. این گیاه همیشه سبز دولپه ای بوده و به فرم یک تنه با چوبی نرم به ارتفاع یک تا ده متر رشد خواهد کرد.

درخت پاپایا بومی مناطق گرمسیری

عمر این درخت را تا ۲۰ سال تخمین زده اند ولی عمر اقتصادی و مفید آن بیشتر از سه سال نخواهد بود. پاپایا برای رشد به آب و هوای گرم، نور فراوان خورشید، آب زیاد و خاک حاصلخیز با زهکشی مطلوب نیاز دارد. مناسبترین خاک برای کاشت آن لومی شنی بوده و اسیدیته مناسب خاک نیز ۶.۵-۷ باشد. میوه این درخت شبیه خربزه بوده که بسیار مقوی است و درون آن توخالی با دانه های گرد سیاه رنگ است و رنگ میوه شبیه کدوحلوایی است. اگر بتوانید شرایط مناسب برای رشد پاپایا را فراهم کنید می توانید در هر زمانی از سال بذرهای آن را در زمین بکارید و بعد از شش تا ده ماه میوه های آن را برداشت کنید.

میوه پاپایا شبیه خربزه است

شرایط محیطی برای کاشت درخت پاپایا

آب:

خربزه درختی به آبیاری فراوان احتیاج دارد. ولی پاپایا بسیار مستعد ابتلا به پوسیدگی ریشه است به ویژه در آب و هوای سرد این امر بیشتر اتفاق می افتد. بنابراین در آب و هوای سرد آبیاری بیش از حد نباشد. به طور کلی هر فت تا ده روز یک بار آبیاری کافی می باشد و آب دهی بیش از حد در  پرورش پاپایا مشکل ایجاد خواهد کرد. برای آبیاری بهتر است از مالچ استفاده شود.

نور:

پاپایا درختی نور پسند می باشد و برای رشد به نور کافی نیاز دارد. چنانچه برگ ها در آب و هوای گرم اندکی پژمرده شدند مشکل خاصی نخواهد بود و امری طبیعی است.

پاپایا درختی نورپسند

خاک:

مناسبترین خاک برای رشد درخت پاپایا لومی شنی می باشد. PH مطلوب خاک نیز ۶.۵-۷ باشد. به طور کلی این درخت به خاک غنی از مواد آلی و مغذی نیاز دارد و چنانچه خاک باغ یا باغچه شما خوب نیست چاله ای نیم متری حفر نموده و آن را با مخلوط کمپوست و خاک پر کنید. حداقل دو یا سه بستر این چنینی ایجاد کنید. در ضمن بدانید که خربزه درختی عملکرد مطلوبی در انتقال از گلدان به زمین نداشته و در حقیقت هر چیزی که موجب ایجاد اختلال در ریشه گردد به پاپایا آسیب خواهد رساند بنابراین بهترین راه این است که بذر آن را در زمین اصلی بکارید.

کشت درخت پاپایا در گلدان

تغذیه:

پاپایا به تغذیه زیادی احتیاج دارد. این گیاه دوستدار نیتروژن می باشد. سعی کنید به طور منظم درخت را با کودهای مختلف مانند کود مرغ تغذیه کنید. کود‌های قوی یا تازه تقریبا خوب بوده و استفاده از کمپوست نیز مناسب است. درختان جوان و پایا هر دو هفته حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم کود نیاز دارند و درختان مسن تر ماهی یکبار تغذیه شوند.

طریقه کشت و زرع درخت پاپایا

دما:

پاپایا در مناطقی رشد دارد که حداقل دما بین منفی ۷ تا مثبت ۴ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. و اگر به مدت طولانی در معرض سرمازدگی قرار بگیرد، آسیب دیده و از بین می رود. به طور کلی آب و هوای گرم را در طول سال ترجیح می‌دهد.

آفات و بیماری

از مهمترین آفات این درخت می توان به انواع کنه، شته سبز هلو، تریپس پیاز، مگس میوه مدیترانه ای،مورچه، مگس های سفید و … اشاره کرد و بیماری های آن شامل پوسیدگی ریشه و طوقه خصوصا در اقلیم سرد، سفیدک پودری، موازییک، پیچیدگی برگ، ویروس لک حلقوی و … می باشد.

کشت و زرع درخت پاپایا

نحوه تکثیر

تکثیر پاپایا از طریق بذر می باشد. بعد از مطلوب نمودن شرایط خاک برای رشد، بذرها (قبلا ۲۴ ساعت در آب قرارگرفته باشند) را در فاصله های یک تا سه متر از هم درون خاک قرار دهید. در هر حفره دو بذر قرار داده و روی آن ها را با لایه نازکی از کمپوست پوشانده سپس به آن مالچ اضافه نمایید. بعد خاک را خوب آبیاری کنید. خاک در طول جوانه زنی بذور به رطوبت نسبی (نه غرقابی) نیاز دارد.

دمای مناسب برای جوانه زنی بذر نیز ۲۴ تا ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد. به طور معمول بذرها بین دو تا سه هفته بعد جوانه می زنند. پس از این که جوانه ها اندکی بزرگ شدند جوانه های قوی تر را حفظ و جوانه ی ضعیف را حذف نمایید. درخت پاپایا دو پایه بوده و درختهایی که میوه نمی دهند جزو پایه نر می باشند. هنگامی که ارتفاع درخت به یک متر رسید شروع به گل دهی خواهد کرد. به طور کلی شش تا ده ماه بعد از کشت درخت به میوه دهی می رسد.

زراعت و کشت درخت پاپایا

خربزه درختی تا موقعی که هوا گرمای کافی داشته باشد در طول سال میوه دهی دارد. چنانچه دمای هوا افت زیادی داشته باشد گلدهی بعد از گرم شدن مجدد هوا شروع می شود. درخت جوان پاپایا تولید زیادی دارد و هر چه مسن تر شود ضعیف شده و میوه کمی تولید می کنند. در ضمن هرچه ارتفاع درخت افزایش یابد دسترسی به میوه سخت تر خواهد شد. در ضمن بادهای شدید نیز می توانند برای پاپایا مشکل ایجاد کنند و درختانی که ریشه عمیق ندارند ممکن است از زمین جدا شوند.

به پاپایا خربزه درختی گفته می شود

نکته:

در مناطقی که تابستان های کوتاه دارند فقط می توان درخت پاپایا را به عنوان یک گیاه زینتی مورد نگهداری و مراقبت قرار داد. به این نحو که بذر پاپایا را در داخل گلدانی بکارید و در مقابل پنجره ای آفتابگیر قرار دهید تا از تماشای یک منظره گرمسیری لذت برید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو