اصول ازدواج موفق و تداوم زندگی مشترک

منبع: تالاب

1

1402/10/6

15:27


با توجه به اینکه به واسطه ازدواج، مسیر زندگی شخص دیگری نیز با ما یکی […]

اصول ازدواج موفق و تداوم زندگی مشترک

با توجه به اینکه به واسطه ازدواج، مسیر زندگی شخص دیگری نیز با ما یکی می شود بنابراین می توان ازدواج را مهم ترین تصمیم و اتفاق هر فرد در زندگی، قلمداد کرد. اگر ازدواج موفقی صورت گیرد هر دو شخص به رشد، آرامش و تعالی خواهند رسید و در غیر اینصورت مشکلات و ناراحتی های عدیده ای برای طرفین و همچنین اطرافیان آنها ایجاد خواهد شد. این موضوع زمانی که فرزند یا فرزندانی نیز وجود داشته باشند به شکل پررنگ تری نمایان شده و تبعات بسیار سنگینی را در بر خواهد داشت.

 

بنابراین ما باید دو اصل مهم را در نظر داشته باشیم. اول اینکه اگر ازدواج نکرده ایم با رعایت اصول و قواعد انتخاب همسر، گام بزرگ و موثری را در جهت داشتن ازدواج موفق برداریم. اگر هم ازدواج کرده ایم و مشکلاتی در زندگی مشترک ما وجود دارد سریعا به فکر برطرف کردن آنها باشیم تا بتوانیم زندگی پایداری را داشته باشیم. باید توجه داشت در هر دو حالت، کمک گرفتن از مشاور روانشناس، ضروری است.

 

به همین جهت برای مشاوره پیش از ازدواج می بایست از خدمات مربوط به مشاوره ازدواج بهره گرفت و برای پس از ازدواج نیز می توان از خدمات متنوعی مانند مشاوره خانواده، زوج درمانی، مشاوره فردی و … استفاده کرد.

 

قبل از ازدواج در مورد چه چیزهایی باید صحبت کرد؟

با شخصی که قصد ازدواج با آن را دارید می بایست یکسری صحبت های مهمی را داشته باشید. توجه داشته باشید که یکی از اصلی ترین قواعد این موضوع، داشتن صداقت و پایبندی به صحبت های انجام شده است. اگر شخصی به واسطه اختلالات روحی روانی یا مسائل دیگر، صداقت یا تعهد لازم را نداشته باشد نمی توان نتیجه خوبی را برای زندگی مشترک، متصور شد. بنابراین قبل از هر چیز می بایست از صداقت و تعهد طرف مقابل مطمئن شوید و این موضوع تنها به کمک روانشناس قابل تشخیص است.

 

پس از اینکه صداقت و تعهد طرفین، احراز شد می توان در مورد موارد زیر صحبت کرد و یکسری توافقات را در نظر گرفت. حتی برای اطمینان بیشتر، می توان این توافقات را بصورت کتبی تهیه کرد تا بتوان در صورت لزوم در آینده به آن استناد کرد!

 

خانواده ها نیز می بایست فرصت و شرایط مناسب را برای فرزندان خود فراهم نمایند تا تحت نظارت آنها، این صحبت ها انجام شود تا مبنای تشکیل زندگی مشترک به شکل مطلوبی شکل گیرد.

 

تعدادی از موضوعاتی که صحبت کردن در مورد آنها ضروری است، به شرح زیر هستند:

  • کجا زندگی خواهیم کرد؟
  • تفاوت های فرهنگی و اعتقادی ما چیست؟
  • سبک زندگی و اصول مدیریت مالی
  • برونگرا هستیم یا درونگرا؟
  • صحبت در مورد مشکلات جسمی یا روحی
  • تعیین تعداد فرزندان و تعیین راهکار در صورت ناباروری
  • روابط خانوادگی، دوستان و آشنایان
  • فعالیت های شغلی و مباحث مربوط به آن
  • حساسیت ها و شرایط خاص طرفین

 

و موارد متعدد دیگر که هر کدام از آنها به نوبه خود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. باید توجه داشت سطح سازگاری و شعور زندگی مشترک زوجین، زمانی نمود پیدا می کند که اختلافاتی وجود داشته باشد. اگر طرفین با گفتگو و تعیین راهکار بتوانند مشکلات و اختلافات خود را برطرف نمایند می توان گفت این زندگی مستعد تداوم و استمرار است که شرایط رشد و خوشبختی زوج را فراهم می کند. موضوع مهمی که وجود دارد این است که در نظر داشته باشید که امکان ندارد زوجی هیچگونه اختلافی با یکدیگر نداشته باشند و می بایست با همدلی و درک متقابل، این موضوعات را برطرف کرد.

 

شرایط استمرار زندگی مشترک (پس از ازدواج)

روزهای رویایی آشنایی و دوران نامزدی بالاخره تمام می شود و پس از رفتن به زیر یک سقف، می تواند چالش های جدید و سختی را به همراه داشته باشد. برخی از چالش هایی که پس از ازدواج و حتی پس از گذشت چندین سال از ازدواج می تواند وجود داشته باشد به شرح زیر هستند:

  • وابستگی بیش از حد به خانواده و بر هم خوردن تعادل زندگی مشترک
  • عدم مسئولیت پذیری هر یک از طرفین
  • وجود فشارهای مالی و عدم تامین مناسب هزینه های زندگی
  • شرایط شغلی و عدم وجود نظم ساعات کاری یا طولانی بودن زمان کار
  • تربیت فرزندان و رسیدگی به امور آنها

 

و ده ها مورد دیگر که برای حل آنها می بایست از روانشناس متخصص در حوزه مشاوره خانواده و زوج درمانی کمک گرفت.

 

اگر به خدمات مشاوره ازدواج، خانواده، زوج درمانی، مشاوره فردی و موارد مرتبط با حوزه روانشناسی دارید می توانید از خدمات دکتر لیلا جبلی استفاده نمایید. برای رزرو زمان مشاوره می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

 

دکتر لیلا جبلی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو