بهترین زبان های برنامه نویسی هک و امنیت

بهترین زبان های برنامه نویسی هک و امنیت


منبع: پلازا

1

1402/10/7

15:23


بهترین زبان های برنامه نویسی هک و امنیت

زبان برنامه نویسی هک یکی از موارد مهمی است که خیلی از علاقه مندان به هک نفوذ و امنیت به سراغ آن می‌روند و حتی اگر نخواهید آن را عملی هم دنبال کنید، کسب اطلاعات در مورد آن می‌تواند جالب باشد. در این مقاله از پلازا با هم به ارائه فهرستی برای بهترین زبان برنامه نویسی هک خواهیم پرداخت.

تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و اگر بخواهیم شرایط دنیای امروز را با 30 سال قبل مقایسه کنیم باید گفت که نقش تکنولوژی و اینترنت غیر قابل انکار است و این روزها نرم افزار‌ها و شبکه‌ها به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره تبدیل شده اند. آنچه که اهمیت نرم افزار‌ها را تا این اندازه بالا برده است، جامعیت و همینطور قابلیت اطمینان آنهاست. به این معنی که ما می‌توانیم مطمئن باشیم، یک نرم افزار قرار است دقیقا همان کاری را بکند که برای آن ساخته شده است و کسی نمی‌تواند در آن خللی ایجاد کند. از طرفی زیر سوال بردن این مقوله که آیا یک برنامه واقعا می‌تواند به این صورت باشد یا نه، یکی از مقوله‌هایی است که برای خیلی از افراد جذاب است. همین موضوع باعث شده است که مفاهیمی مانند Hack و نفوذ اهمیت ویژه ای پیدا کنند و شما را به دنبال زبان برنامه نویسی هک به اینجا کشانده است.

در این مقاله قصد داریم با بررسی اینکه بهترین موارد زبان برنامه نویسی هک کدامند و برای زیر سوال بردن امنیت شبکه‌های مختلف چه ابزار‌هایی در اختیار ما خواهد بود صحبت کنیم. قبل از اینکه بخواهیم زبان‌های موجود برای این کار را بررسی کنیم، لازم است ببینیم اصلا برنامه نویسی در هک چه نقشی دارد. در ادامه با این مورد با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

چرا برای هک باید برنامه نویسی بلد باشیم؟

در صورتی که این سوال برای شما ایجاد شده است که چرا برای هک باید برنامه نویسی بلد بود، باید بگوییم که اصلا چنین چیزی نیست و شما بدون برنامه نویسی هم می‌توانید کار هک و نفوذ به برنامه‌ها و شبکه‌های مختلف را انجام دهید، اما در صورتی که بخواهید یک هکر تمام عیار شوید لازم است بدانید سیستمی که در مقابل شما قرار دارد چطور کار می‌کند و چطور می‌توانید در آن تغییرات ایجاد کرده و یا ابزار‌هایی که لازم دارید تا بتوانید به آن نفوذ کنید را شخصی سازی کنید. در کل باید گفت برنامه نویسی ابزاری است که می‌تواند برای یک هکر به شدت مهم باشد.

در صورتی که بخواهیم درست و حسابی بگوییم که برنامه نویسی در چه مورد به هکر‌ها کمک می‌کند و چرا اصطلاحاتی مانند زبان برنامه نویسی هک ایجاد شده اند، باید این سه دلیل را برای این موضوع عنوان کرد:

درک برنامه‌های موجود و آنالیز کد ها

وقتی هکری بخواهد به یک برنامه و یا شبکه نفوذ کند لازم است که بداند با چه چیزی طرف است. برای این منظور دانش برنامه نویسی در حوزه ای که به سراغ آن رفته است ضروری خواهد بود. فرض کنید که شما قرار است وارد یک هزارتو شوید و چیزی را که به شدت از آن محافظت می‌شود و در مرکز این هزار توی پر از تله قرار دارد بردارید، در صورتی که یک نقشه داشته باشید و بدانید که در هر قدم چه چیزی انتظار شما را  می‌کشد کار چندان مشکلی به نظر نمی‌رسد. برنامه نویسی دقیقا می‌تواند همین کار را برای یک هکر انجام دهد.

درک برنامه و شبکه ای که قرار است به آن نفوذ شود، و بررسی روش‌های کاری آن می‌تواند در یافتن نقاط ضعف به هکر‌ها کمک کرده و نفوذ را بسیار ساده کند.

چرا برای هک باید برنامه نویسی بلد باشیم!؟

طراحی الگوریتم‌ها و ابزار‌های نفوذ

یک هکر برای اینکه بتواند کار نفوذ را انجام دهد، لازم است در خیلی از موارد خودش دست به کد شده و بخشی از برنامه و سیستم را تغییر داده تا بتواند خواسته‌های خود را عملی کند. این تغییر می‌تواند شامل تغییر بخشی از فایل‌های برنامه موجود و اجرای آن روی سیستم و یا ساخت ابزار‌هایی مانند ابزار‌های پیدا کردن رمز‌های عبور و مواردی از این دست باشد.

پیاده سازی تکنیک‌های نفوذ

بعد از فراهم کردن ابزار‌ها باید گفت در خیلی از موارد برای استفاده از آنها نیز لازم است که از یک زبان برنامه نویسی مرتبط استفاده شود. در صورتی که شما نتوانید تشخیص دهید که باید چطور از ابزاری که دارید روی یک سیستم استفاده کنید، برای نفوذ به مشکلات زیادی بر می‌خورید. اینجاست که دانش برنامه نویسی می‌تواند بسیار مفید باشد.

اکنون که دقیقا می‌دانیم نقش دانش برنامه نویسی در هک چیست می‌توانیم به سراغ معرفی بهترین زبان برنامه نویسی هک برویم و ببینیم برای هکر شدن لازم است جه زبان‌هایی را یاد بگیریم و از چه گزینه‌هایی می‌توانیم در این خصوص استفاده کنیم.

بهترین زبان های برنامه نویسی هک

در مورد اینکه بهترین زبان برنامه نویسی هک چیست نظرات مختلف و متفاوتی وجود دارد و رتبه بندی‌های گوناگونی که ارائه می‌شود، حاصل تفاوت نگرش‌ها و رویکرد‌ها به هک و نفوذ به سیستم‌ها است. بعضی از هکر‌ها معتقدند که بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای این کار زبان‌های اسکریپتی هستند که می‌توانند سطح امکانات زیادی را به سادگی در اختیار ما قرار دهند. همینطور کسانی که در کار کرک برنامه‌ها هستند و با چیز‌های ریاضیاتی تر و پیچیده تری سر و کار دارند، زبان‌های برنامه نویسی پایه را بخاطر امکانات قوی برای پیاده سازی الگوریتم‌های خاص بهتر می‌دانند.

در صورتی که بخواهیم مواردی که بیشترین توافق نظر برای ایده آل بودن آنها وجود دارند را معرفی کنیم، این زبان‌ها به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی هک شناخته می‌شوند:

1. بهترین زبان برنامه نویسی هک: Python

بهترین زبان برنامه نویسی هک: Python

شاید بتوان گفت تنها زبانی که همه هکر‌ها روی آن اتفاق نظر دارند و بهترین بازدهی را برای هک و نفوذ دارد، زبان پایتون است. زبان برنامه نیوسی پایتون یکی از زبان‌های برنامه نویسی نسبتا قدیمی است که در حدود 30 سالی هست ارائه شده است، اما باید گفت در 5 سال گذشته و با روی کار آمدن مفاهیم هوش مصنوعی به شدت رشد کرده است و مورد توجه خیلی از برنامه نویسان حرفه ای قرار گرفته است.

پایتون یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی و سطح بالا است. منظور از سطح بالا این است که گرامر این زبان بیشتر به زبان انسان نزدیک است تا زبان ماشین و همین موضوع باعث شده است تا یادگیری آن ساده باشد. البته به هیچ عنوان نباید این سادگی را با ضعیف بودن اشتباه گرفت. پایتون قابلیت‌های اسکریپت نویسی خارق العاده ای را به ما می‌دهد که می‌توان از آنها هم برای هوش مصنوعی و هم هک استفاده‌های زیادی کرد.

اگر بخواهیم از پایتون به عنوان زبان برنامه نویسی هک استفاده کنیم، این سه امکان ویژه را به ما می‌دهد:

  • نوشتن بدافزارها: شما به سادگی می‌توانید با پایتون برنامه‌هایی مخرب را بنویسید که بتواند روی یک شبکه اجرا شده و کارهایی که نباید را انجام دهد! از این بابت پایتون دست شما را کاملا باز خواهد گذاشت.
  • استفاده از ماژول‌های آماده: در زبان پایتون ماژول‌های آماده زیادی برای هک و نفوذ وجود دارد که می‌توانید از آنها به صورت شخصی سازی شده استفاده نمایید. این ماژول‌ها در واقع همان بد افزار‌های مورد قبلی هستند که توسط هکر‌های مختلف آماده شده و منتشر شده است.
  • جامعه کاربری قوی و یادگیری ساده: حقیقت این است که در استفاده از پایتون به عنوان زبان برنامه نویسی هک با پیشرفت سریعی برای افراد مبتدی همراه است و می‌تواند به شما کمک کند که عملکرد خوبی داشته باشید. همیثنطور جاکمعه کاربر یقوی و خوبی که دارد می‌تواند به شما در پیدا کردن راه حل برای مشکلات کمک کرده و از این نظر کاربردی بسیار عالی خواهد داشت.

2. بهترین زبان برنامه نویسی هک برای وب: PHP

بهترین زبان برنامه نویسی هک برای وب: PHP

یکی از زبان‌های دیگری که برای هک مورد استفاده قرار می‌گیرد و میتوان گفت کارایی بسیار عالی و خوبی دارد، زبان برنامه نویسی PHP است. PHP یکی از زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور (بک اند) برای وبسایت‌ها و برنامه‌های آنلاین می‌باشد که برای مدت‌ها محبوب ترین زبان برنامه نویسی در بین برنامه نویسان لقب داشت و زبانی بسیار ایده آل به حساب می‌آید. این زبان می‌تواند برای شما هسته اصلی یک وب سایت را راه اندازی کرده و در صورتی که بلد باشید چطور همان را برای شما از کار بیندازد!

شاید برای شما جالب باشد بدانید بیش از 75 درصد وبسایت‌های فعال در اینترنت با همین زبان برنامه نویسی نوشته شده اند، پس اگر می‌خواهید یک هکر شوید که در حوزه وب فعالیت دارد، زبان PHP یک کاندیدای جدی عنوان بهترین زبان برنامه نویسی هک برای شما خواهد بود. یادگیری این زبان برنامه نویسی می‌تواند هک این موارد را در اختیار شما بگذارد:

  • وب سرور‌های راه اندازی شده با PHP؛
  • برنامه‌های آنلاینی که با این زبان پیاده سازی شده اند؛
  • سایت‌هایی که به سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس طراحی شده اند؛

البته باید گفت یادگیری PHP برای هک کار چندان ساده ای نیست و به خوبی پایتون نمی‌توان برای آن منابع آموزشی پیدا کرد. هر چند کلاس‌ها و منابع یادگیری PHP برای طراحی سایت زیاد هستند اما رسیدن به سطحی که بتواند شما را به یک هکر و متخصص امنیت تبدیل کند کار چندان ساده ای نخواهد بود.

3. بهترین زبان برنامه نویسی هک پایگاه داده: SQL

بهترین زبان برنامه نویسی هک پایگاه داده: SQL

پایگاه داده یک نرم افزار اصلی ترین محل ذخیره سازی اطلاعات است که حملات به آن می‌تواند برای یک نرم افزار مرگبار باشد. زبان SQL در واقع زبانی است که خیلی از پایگاه داده‌ها از آن استفاده می‌کنند و در صورتی یادگیری آن این فرصت را خواهید داشت که اطلاعات مورد نیاز خود را به نحوی از یک برنامه بیرون بکشید و یا برنامه را به صورت کامل زمین گیر کنید. شما با یادگیری SQL به منظور هک و نفوذ می‌توانید این کارها را انجام دهید:

  • خارج کردن اطلاعات از پایگاه داده با هک آن؛
  • تخریب و حذف اطلاعات پایگاه داده؛
  • اجرای SQL اینجکشن و پیاده سازی قابلیت‌ها برای نفوذ؛

حملات SQL Injection یا تزریق کد به پایگاه داده یکی از مهمترین حملاتی است که با این زبان انجام می‌شود. در اینجا این کد تزریق شده می‌تواند کارهای مختلفی مانند ریست کردن اطلاعات رمز‌های عبور، پاک کردن اطلاعات موجود، ارسال یا نمایش اطلاعات حساس به شما و مواردی از این دست را انجام دهد.

4. زبان برنامه نویسی JS

زبان برنامه نویسی JS

زبان JS یا همان جاوا اسکریپت زبان دیگری است که یک زبان قدیمی است که قبلا از آن برای ساخت ظاهر سایت‌ها استفاده می‌شد اما در چند سال گذشته با معرفی محیط برنامه نویسی NodeJS از این زبان در بک اند و سمت سرور سایت‌ها نیز استفاده شد و آن را تبدیل به فرصتی برای هکر‌ها کرد که به کمک آن بتوانند به سایت‌های مختلف هم نفوذ کنند. این زبان نیز یکی دیگر از گزینه‌هایی است که می‌تواند اسکریپت‌های مختلف را به منظور نفوذ به سایت‌ها و برنامه‌های آنلاین مورد استفاده قرار دهد.

همینطور ویژگی دیگری به نام Cross-Site Scripting وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کد با دستکاری کوکی های (اطلاعاتی که سایت‌ها روی سیستم به جا می‌گذارند) ذخیره شده روی سیستم عملیات نفوذ را به سایت انجام دهید.

5. زبان‌های برنامه نویسی C و C++

زبان‌های برنامه نویسی C و C++

در صورتی که بخواهید هک‌های ساده ای را روی شبکه‌های وای فای و  یا سایت‌های مختلف انجام دهید، زبان‌های اسکریپتی می‌تواند برای شما مفید باشد. اما در صورتی که بخواهید کار نفوذ را روی یک سیستم حرفه ای و پیاده سازی شده با نرم افزارهایی با پایه امنیتی قوی مانند برنامه‌های لینوکسی انجام دهید، لازم است ابزار‌های تخصصی تری را استفاده کنید. در اینجاست که زبان‌های برنامه نویسی پایه مانند C و C++ می‌تواند بهترین زبان برنامه نویسی هک به شمار بروند.

با استفاده از این زبان‌ها می‌توانید قابلیت‌های بالایی مانند دسترسی مستقیم به سخت افزار، ساخت برنامه‌های اصلی سیستم مانند Shellcode‌ها و Keylogger‌ها و همینطور ایجاد بدافزار‌های سطح بالا را انجام دهید.

هک بدون برنامه نویسی به کمک Bash

در بخش‌های قبلی نقش زبان برنامه نویسی هک را با هم بررسی کردیم و دیدیم که برنامه نویسی چه کمکی به ما می‌کند اما در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کرده بودیم که هک یک سایت و نرم افزار و یا شبکه نیاز چندانی به برنامه نویسی ندارد و روش‌های دیگری هم وجود دارد. در این مقاله قصد داریم ابزاری را معرفی کنیم که می‌تواند بدون نیاز به برنامه نویسی کار هک را برای شما انجام دهد.

عنصری که در اینجا در مورد آن صحبت می‌کنیم، Bash نام دارد که هرچند یک زبان برنامه نویسی هک نیست و نمی‌توان با آن برنامه ای را ایجاد کرد، اما گرامری برای کار کردن با دستورات Shell در لینوکس و یونیکس است که می‌تواند قابلیت‌های پایه ای خاصی را در سیستم‌های کامپیوتری برای ما پیاده سازی کند.

در خصوص اینکه بش چیست باید گفت برنامه ای است که برای کار کردن با یونیکس ساخته شده است و می‌تواند از طریق گرامر و دستور زبانی خاص و کنترلر خط فرمان یک سیستم عامل با هسته یونیکس را کنترل کند.

هک بدون برنامه نویسی به کمک Bash

در صورتی که بلد باشید با این زبان کار کنید، ابزاری قدرتمند را به نام کالی لینوکس در اختیار دارید! کالی لینوکس یکی از توزیع‌های لینوکس است که مجموعه ای از ابزار‌های تست امنیت و نفوذ را در خود جای داده است و معروف ترین مجموعه برنامه‌های هکری به حساب می‌آید. هرچند برای استفاده از این ابزار‌ها نیاز به زبان برنامه نویسی هک خاصی ندارید، اما باید بتوانید با دستورات Bash کار کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله با هم به بررسی بهترین زبان برنامه نویسی هک پرداختیم و دیدیم که نقش برنامه نویسی در هک و نفوذ چیست، برای اینکه بخواهیم یک هکر شویم چه زبان‌های برنامه نویسی می‌توانند به ما کمک کنند و اگر بخواهیم بدون برنامه نویسی کار هک را انجام دهیم، باید چه چیزی را یاد بگیریم. به طور کلی باید گفت هک و نفوذ هر چند جذاب هستند، اما بسیار سخت بوده و به این راحتی‌ها نمی‌توان تبدیل به هکر شد و وقت و انرژی زیادی نیاز دارد. در صورتی که در مورد هر یک از موارد گفته شده نظری داشتید، خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو