بررسی لپتاپ گیمینگ ایسوس راگ استریکس Asus ROG Strix Scar 18 + مشخصات فنی

بررسی لپتاپ گیمینگ ایسوس راگ استریکس Asus ROG Strix Scar 18 + مشخصات فنی


منبع: پلازا

1

1402/11/22

13:56


بررسی لپتاپ گیمینگ ایسوس راگ استریکس Asus ROG Strix Scar 18 + مشخصات فنی

لپتاپ ایسوس راگ Strix Scar 18 2024 محصول جدید ایسوس است که میتوان آن را یکی از بهترین لپ تاپ های گیمینگ موجود در بازار معرفی کرد. در این مقاله از پلازا قرار است با هم ویژگی های این لپ تاپ را بررسی کنیم.

اگر از علاقه مندان به حوزه تکنولوژی باشید، محصولات گیمینگ را به خوبی می شناسید. در واقع باید گفت محصولاتی که با عنوان گیمینگ عرضه می شوند، به جز رنگارنگ بودن و ظاهر خاصشان به عنوان پیشرفته ترین و بالاترین دستگاه هایی که روانه بازار شده اند نیز شناخته می شوند. نیاز به نیروی پردازشی و منابع بالا باعث شده است تا رقابتی سنگین در بین برند های مختلف در این خصوص شکل بگیرد. یکی از برند های برنده این رقابت، ایسوس است که در زمینه گیمینگ محصولات قدرتمندی را تحت سری های مختلف مانند راگ و تاف به بازار می فرستد. لپتاپ ایسوس راگ Strix Scar 18 2024 یکی از جدیدترین این محصولات است.

در این مقاله قرار است لپتاپ ایسوس راگ Strix Scar 18 2024 را زیر ذره بین بگذاریم و ببینیم ایسوس در این لپتاپ چه چیزی را به کار گرفته اند که نسخه های مختلف آن تا چهار هزار دلار هم قیمت گذاری شده اند و آیا اصلا ارزش آن را دارد یا خیر. این کار را با بررسی مشخصات این لپ تاپ شروع می کنیم.

فهرست مطالب

مشخصات لپتاپ ایسوس راگ Strix Scar 18 2024

لپتاپ ایسوس راگ Strix Scar 18 را می توان یکی از جدیدترین و بهترین لپ تاپ هایی دانست که در ابتدای سال ۲۰۲۴ ارائه شده اند و در صورتی که نگاهی به جدول زیر بیندازید، متوجه خواهید شد، ایسوس برای ارائه این لپ تاپ ۱۸ اینچی بزرگ، جدی بوده است:

مشخصه هالپتاپ ایسوس راگ Strix Scar 18 2024
نمایشگر۱۸ اینچی از نوع مینی ال ای دی با رزولوشن ۱۶۰۰ در ۲۵۰۰ و نرخ تازه سازی ۲۴۰ هرتز
پردازندهاینتل Core i9-14900HX
پردازنده گرافیکیRTX 4080 | RTX 4090
سیستم عاملویندوز ۱۱ پرو
حافظه/رم۳۲ گیگابایت رم DDR5-5600 (قابل ارتقا تا ۶۴ گیگابایت) و ۲ ترابایت حافظه
باتری۹۰ وات ساعت با شارژر ۳۳۰ واتی
وزن۳.۱۰ کیلوگرم
قیمتاز ۳۸۹۹ دلار

در ادامه در مورد هر یک از ویژگی هایی که این لپ تاپ ارائه می دهد و مشخصات سخت افزاری آن به صورت جز به جز صحبت خواهیم کرد.

معرفی لپتاپ ایسوس راگ Strix Scar 18 2024

ایسوس را می توان یکی از قدیمی ترین شرکت های تولید کننده دستگاه های کامپیوتری دانست که برای اولین بار ۳۴ سال پیش فعالیت خود راشروع کرد. این برند رفته رفته دستگاه های مختلفی را آزمایش کرد و در نهایت در سال ۲۰۰۶ به این نتیجه رسید که زیر برندی جدید تحت عنوان ROG یا همان Republic of Gamers را ارائه دهد. در این زیر برند ایسوس دستگاه های مختلفی مانند هارد دیسک ها، لپ تاپ ها، کامپیوتر های رومیزی، سیستم هایی که با اهداف خاصی طراحی شده بودند، و همینطور لوازم جانبی مختلف را ارائه کرد.

بعد از مدتی که از تولید این محصولات گذشت، قیمت بالای محصولات گیمینگ کمی دردسر ساز شده بود و ایسوس می بایست فکری به حال این موضوع می کرد. یکی از راه ها کم کردن کانفیگ ها و محصولات اقتصادی بود که تحت برند راگ عرضه می شدند، اما ایسوس حاضر به انجام این کار نشد و در عوض سری TUF یا همان The Ultimate Force را ارائه داد که دستگاه های گیمینگ اقتصادی و مقرون به صرفه را تحت این نام عرضه می کرد. پس میتوان گفت برای دستگاهی مانند لپتاپ ایسوس راگ Strix Scar 18 با یکی از لپ تاپ های پریمیوم از یکی از برند های با سابقه در گیمینگ طرفیم که در آن ملاحظه تنها چیزی که نشده است قیمت است و به صورت افسار گسیخته ای قدرتمند خواهد بود.

معرفی لپتاپ ایسوس راگ Strix Scar 18

اگر نیم نگاهی به جدول بالا بیندازید متوجه خواهید شد که تقریبا همه چیز در این لپ تاپ پریمیوم است (البته به جز دیسپلی). در ادامه با هم هر کدام از ویژگی های این دستگاه را بررسی می کنیم.

پردازنده لپتاپ ایسوس راگ Strix Scar 18

مدت زیادی نیست که از رونمایی پردازنده های قدرتمند اینتل نسل ۱۴ برای لپ تاپ ها می گذرد و ما میبینیم که در خیلی از دیوایس های گیمینگ شروع به کار کرده و سر و کله آنها در بازار پیدا شده است. در مورد پردازنده استفاده شده در لپتاپ ایسوس راگ Strix Scar 18 باید گفت که در سه ماه اولیه سال ۲۰۲۴ قرار است قوی ترین پردازنده اینتل باشد و خیلی از پردازنده های حرفه ای دیگر را کنار شده است. در صورتی که سری به مقاله پردازنده های نسل ۱۴ اینتل برای این لپ تاپ بزنید می توانید با این پردازنده ها آشنا شوید.

در مورد Core i9-14900HX باید گفت که یک پردازنده ۲۴ هسته ای است که با ۳۲ نخ پردازشی (Threads) بازدهی بالایی را در اختیار کاربران می گذارد. از این هسته ها ۸ هسته به صورت عملیاتی کار کرده و ۱۶ هسته برای کارکرد بهتر به خدمت گرفته می شوند. در مورد سری HX هم باید گفت که از سری های پرفورمنس است و برای کارکرد های سنگین طراحی شده است. در کل باید گفت ایسوس در این لپتاپ بهترین پردازنده اینتل در زمان خود را استفاده کرده است!

پردازنده استریکس اسکار

پردازنده گرافیکی Strix Scar 18

لپتاپ ایسوس راگ Strix Scar 18 با یک پردازنده گرافیکی RTX 4090 به میدان آمده است. در مورد این پردازنده جدید سری ۴۰ انویدیا هم باید گفت که یکی از بهترین ها می باشد.

البته باید گفت که با در نظر گرفتن فضایی که در این لپ تاپ وجود دارد، مشکلات دما و همینطور میزان انرژی و برقی که می تواند تامین کند، نمی توان انتظار داشت که این کارت گرافیک به اندازه آنچه در سیستم های دسکتاپ ارائه شده است کار کند و خود انویدیا هم این موضوع را اذعان کرده است. اما باید گفت باز هم یکی از بهترین گزینه های برای لپ تاپ های گیمینگ و همینطور رندر سازی تصاویر سه بعدی می باشد.

صفحه نمایش لپتاپ ایسوس راگ Strix Scar 18

همانطور که گفتیم صفحه نمایش استفاده شده در این دستگاه یکی از کاستی هایی است که دارد. البته نمی توان گفت که صفحه ای ایراد دار است. اما وقتی کسی برای یک لپ تاپ ۴ هزار دلار پول می دهد حق دارد حداقل یک صفحه با پنل اولد یا IPS در آن داشته باشد. در این دستگاه از یک صفحه نمایش ۱۸ اینچی با پنل Mini LED استفاده شده است. فناوری ای که یک درجه پایین تر از اول قرار می گیرد و از همان تکنیک استفاده از ال ای دی برای بک لایت و استفاده از کریستال مایع (LCD) برای نمایش تصاویر استفاده می کند.

هر چند این لپ تاپ هم مانند سایر لپ تاپ های گیمینگ از نظر پنل مشکلاتی را دارد، اما موارد دیگر مانند مدت زمان پاسخ ۳ میلی ثانیه ای و نرخ تازه سازی ۲۴۰ هرتزی می توانند کاستی ها را به خوبی جبران کنند و یک تصویر روان و ایده آل برای گیمینگ را در اختیار کاربران قرار دهند.

صفحه نمایش لپتاپ ایسوس راگ Strix Scar 18

رم و فضای ذخیره سازی Strix Scar 18

در مورد رمی که این دستگاه در اختیار کاربران می گذارد باید گفت که به صورت پایه ۳۲ گیگابایت حافظه رم DDR5 را با باس ۵۶۰۰ ارائه می کند که به صورت دو اسلات ۱۶ گیگابایتی می باشد. البته این میزان رم پایه برای لپ تاپی گیمینگ است و اگر بخواهیم بگوییم لپ تاپی که قویترین پردازنده اینتل را دارد، با یک رم ۳۲ گیگاباییتی کار می کند، باید گفت که با یک گلوگاه واقعی در خصوص رم طرف هستیم. کاربران می توانند بنا به نیاز خود این میزان رم را تا ۶۴ گیگابایت هم افزایش دهند.

همینطور در مورد فضای ذخیره سازی نیز، یک هارد از نوع PCIe 4.0 SSD با ظرفیت ۲ ترابایت به صورت پایه روی این دستگاه قرار می گیرد. بدیهی است این حافظه نیز قابل افزایش بوده و می توان آن را تا ۴ ترابایت هم زیاد کرد.

ابعاد و بدنه لپتاپ ایسوس راگ Strix Scar 18

از نظر طراحی باید گفت که ایسوس تمام تلاش خود را کرده که بتواند یک طراحی خاص گیمینگ به همراه RGB های مختلف را روی این لپ تاپ به کار بگیرد و از لوگو تا دریچه هوای سیستم خنک کننده را برای رنگی کرده است! همینطور در طراحی قاب این لپ تاپ از پلاستیکی نیمه شفاف استفاده شده است که شاسی و تجهیزات داخلی را در قسمت بالای صفحه کلید نمایان می کند که جلوه خاصی به آن داده است.

در مورد ابعاد این دستگاه باید گفت که با یک دستگاه ۱۸ اینچی بزرگ طرفیم که به نظر نمی رسد به این راحتی بتوان برای آن کیف و کاور مناسب پیدا کرد! اندازه این دستگاه ۳۹.۹ در ۲۹.۴ در ۲.۳ سانتی متر است و دارای وزنی برابر ۳.۱ کیلوگرم می باشد. با توجه به اندازه این دستگاه یک کیبورد خوب و کامل را به کاربران ارائه می دهد.

ابعاد و بدنه استریکس اسکار

 

ویژگی ها و امکانات لپتاپ ایسوس راگ Strix Scar 18

در این لپ تاپ گیمینگ ۱۸ اینچی جای زیادی برای ارائه امکانات مختلف مانند اسپیکر های استریو، پورت های مختلف و مواردی از این دست وجود دارد و باید گفت که ایسوس هم از این فضا نهایت استفاده را برده و خیلی از امکانات مختلف را به کاربران ارائه داده است. در مورد پورت هایی که روی این دستگاه ارائه می شوند می توان به این موارد اشاره کرد:

  • دو پورت USB-C قابل استفاده برای دیسپلی و انتقال برق
  • یک پورت تاندربولت ۴
  • دو پورت USB-A 3.2 Gen 2
  • پورت HDMI 2.1
  • پورت لن 2.5G
  • جک ۳.۵ میلیمتری خروجی صدا

همینطور باید گفت که ارتباطات بیسیم در این دیوایس توسط وای فای از نوع 6E و بلوتوث ورژن ۵.۳ فراهم می شود. در بدنه این لپ تاپ یک دوربین با کیفیت 720p هم قرار گرفته است که باید گفت یک نمره منفی در این دستگاه است. شاید این دوربین چیز زیاد مهمی نباشد اما ویژگی هایی مانند تشخیص چهره در ویندوز ۱۱ یا همان Windows Hello که یکی از امکانات محبوب ویندوز است با این دوربین قابل انجام نیست. به نظر می رسد وقت آن رسیده است که ایسوس فکری به حال جایگزینی این دوربین های خود با یک دوربین بهتر کند! اسپیکر های این لپ تاپ نیز زیر آن قرار گرفته اند. این دستگاه ۴ اسپیکر دو بانده با کیفیت پریمیوم  Dolby Atmos را در خود جای داده است.

باتری این لپ تاپ هم یک باتری ۶ سلولی در ۲ خط است که توان ۹۰ وات ساعت را برای کاربران فراهم می کند. همینطور با این دستگاه شارژی قدرتمند با توان ۳۳۰ وات ارائه می شود که به نظر می رسد می تواند از پس روشن نگه داشتن این لپ تاپ بزرگ و قوی به خوبی بر بیاید و برق مورد نیاز پردازنده پر مصرف آن را تامین کند.

ویژگی ها و امکانات لپتاپ ایسوس راگ Strix Scar 18

مزایا و معایب لپتاپ ایسوس راگ Strix Scar 18

در صورتی که بخواهیم مزیت ها و معایبی که دستگاه هایی از این دست در اختیار ما میگذارند را بررسی کنیم، باید کمی صبر کنیم تا استفاده کنندگان نظرات خود را در مورد آن بگویند، اما آنچه از شواهد امر بر می آید، می توان این موارد را به عنوان نقاط قوت و ضعف اصلی این دستگاه معرفی نمود:

نقاط قوت:

  • قدرت پردازشی بسیار زیاد؛
  • کارکرد بدون صدا و بدون داغ کردن؛
  • کلید های ماکرو اختصاصی؛
  • باتری بهتر نسبت به رقبا؛

نقاط ضعف:

  • پنل صفحه نمایش نه چندان قوی؛
  • وبکم بدون کیفیت برای دستگاهی در این سطح؛
  • صدای کم اسپیکر ها به دلیل محل قرار گیری؛
  • بدون ویژگی های بیومتریک مثل اثر انگشت یا تشخیص چهره؛

مزایا و معایب استریکس اسکار

نتیجه گیری

در این مقاله با هم به بررسی لپتاپ ایسوس راگ Strix Scar 18 پرداختیم، یک لپ تاپ گیمینگ بسیار قدرتمند از یک سری حرفه ای که توانسته است با ارائه یک سخت افزار قوی مانند پردازنده i9 نسل ۱۴ اینتل، گرافیک RTX 4090 و ۳۲ گیگابایت رم DDR5 و هارد ۲ ترابایتی SSD که قابلیت افزایش خوبی هم برای آنها در نظر گرفته شده است، یک دستگاه ایده آل و قوی برای گیمر ها باشد. البته ایراداتی مانند صدای ضعیف به دلیل پایین بودن اسپیکر ها و پنل نه چندان دید و دوربینی قدیمی هم به آن وارد است. در صورتی که در مورد این دستگاه نظری داشتید، خوشحال می شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو