ماساژ صورت برای زیبایی و جوانسازی

منبع: تالاب

1

1402/10/13

13:29


اکسیر جوانی، استعاره‌ای هزار ساله که گویای تمنای بشر برای عمر دراز و زیبایی جاودان […]

ماساژ صورت برای زیبایی و جوانسازی

اکسیر جوانی، استعاره‌ای هزار ساله که گویای تمنای بشر برای عمر دراز و زیبایی جاودان است. رویای دوری که در عصر تکنولوژی، بیش از همیشه قابل دستیابی به نظر می‌رسد. با این حال بروز برخی عوارض ناشی از تزریق فیلر یا عمل‌های زیبایی، باعث روی کار آمدن دوباره تکنیک‌های سنتی مانند ماساژ درمانی شده‌اند. اما ماساژ صورت چقدر روی جوانی موثر است؟

 

ماساژ چیست و چه تاثیری دارد؟

ماساژ در مفهوم کلی خود، به معنی تعدیل نیروی ماهیچه‌ای، به حرکت در آوردن جریان لنفاوی و تحریک بیشتر گردش خون است. تمام این موارد در کنار یکدیگر، باعث بهبود خستگی جسمانی و افزایش انرژی می‌شوند. اما در مورد ماساژ صورت، اهداف و نتایج کمی متفاوت است. در این مورد، هدف طلایی اغلب بر پایه زیبایی و جوانی طراحی می‌شود. به این معنی که در کنار بهره بردن از مزایای معمول ماساژ، شما می‌توانید این تکنیک‌ها را برای اهداف دیگری همچون رفع خطوط پیری نیز به کار ببرید.

 

با ماساژ صورت و اهداف و نتایج آن بیشتر آشنا شوید

ماساژ صورت در دنیای مدرن امروز، چیزی بیش از نوعی درمان سنتی یا ماساژ معمولی است. در اینباره برخی متخصصان و صاحب نظران این حوزه، معتقدند که ماساژ صورت علمی تلفیقی از یوگا، ماساژ و پزشکی است. تکنیک‌های ابداع شده این مدل ماساژ نیز بر مبنای جایگاه آناتومیکال ماهیچه‌های صورت، مسیر و جایگاه گره‌های لنفاوی و تقویت شبکه‌های شریانی شکل گرفته است. ماساژ صورت با توجه به اینکه چه نقاطی را هدف قرار داده است، نتایج مختلفی در بر دارد:

 

آموزش تکنیک‌های جوانساز ماساژ صورت

  • کاهش فشار سینوسی و تعدیل سردردهای میگرنی و عصبی
  • جلوگیری از ایجاد جوش و آکنه
  • از بین بردن چین و چروک و کند کردن روند پیری
  • سم زدایی و تخلیه گره‌های لنفاوی

 

آموزش تکنیک‌های جوانساز ماساژ صورت

با در نظر گرفتن تمام اصول و موازین ذکر شده، می‌توان گفت انواع مختلفی از ابزار، روش‌ها و تکنیک‌های ماساژ ضد پیری و جوان کننده صورت وجود دارد. برخی از تکنیک‌های تخصصی ماساژ صورت، لزوما باید توسط تکنسین یا پزشک متخصص انجام شود. اما بعضی از تکنیک‌ها نیز احتیاجی به مهارت یا تجربه چندانی ندارند. در نتیجه می‌توانید بدون هیچگونه عارضه‌ای به راحتی از آن‌ها در خانه استفاده نمایید:

 

برای شروع ماساژ صورت، ابتدا هرگونه آرایش، خط چشم و حتی کرم را از روی پوستتان تمیز کنید. صورتتان را با ژل شستشو صورت بشویید و از تمیزی دستانتان نیز اطمینان حاصل نمایید. همچنین توصیه می‌شود قبل و بعد از ماساژ برنامه هیدراتاسیون داشته باشید و مقدار کافی آب و مایعات بنوشید.

حالا روغن ماساژ مورد علاقه‌تان را بردارید. در این مرحله می‌توانید با توجه به نیاز و سلیقه خود از انواع روغن‌های طبیعی بادام، نارگیل، زیتون، هسته انگور یا جوجوبا استفاده نمایید. روغن ماساژ در کنار خواص طبیعی که دارد، سطح پوست را برای حرکات دست و ابزار نیز آماده می‌کند.

روغن را کف دستتان بریزید و کمی به هم بمالید تا گرم شود.

کار ماساژ با تحریک گره‌های لنفاوی آغاز می‌شود. دستتان را از انتهای زیر بغل، به سمت بالای گردنتان ببرید. چند بار این کار را تکرار کنید و از سمت گردن به طرف شانه‌ها حرکت نمایید.

سپس دستتان را از زیر گردن به سمت خط فک و پشت گوشتان حرکت دهید.

انگشتانتان را از هم باز کنید و از قسمت پشت گوش به سمت خط رویش موهایتان ببرید. تمام این مراحل را چند بار تکرار کنید تا خون و لنف به جریان بیفتد.

 

بعد از این گام، گردش خون و لنف شما تا حدودی تقویت می‌شود و حتی ممکن است متوجه حالت گر گرفتگی و التهاب شوید. این علائم کاملا عادی است و نشان دهنده بهبود روند گردش خون در قسمت سر و صورت است. بعد از این، می‌توانید تکنیک‌های جوانساز را روی مناطق مختلف صورتتان اجرا نمایید:

آیا ماساژ صورت واقعا موثر است؟

انگشت وسط و اشاره خود را با نماد صلح و پیروزی از هم باز کنید و به شکل قلاب در آورید. انگشتتان را روی انتهای چانه بگذارید و در امتداد خط فک تا گوش حرکت دهید. با استفاده از همین پوزیشن، انگشتانتان را از سمت دهان به طرف استخوان گونه ببرید. برای اجرای این دو حرکت، می‌توانید از ابزار گواشا نیز استفاده نمایید.

حرکت بعدی، مخصوص جوانسازی پوست اطراف چشم است. برای این تکنیک، انگشت میانی خود را در امتداد داخلی پلک و روی استخوان حدقه چشم بگذارید. سپس به آرامی به سمت بیرون و خط رویش مو در قسمت شقیقه‌ها حرکت کنید. در این مرحله، توصیه می‌شود از فشار کم تا متوسط انگشتانتان برای ماساژ استفاده نمایید.

برای از بین بردن خطوط اخم می‌توانید این تکنیک را امتحان کنید. به این صورت که انگشت اشاره و میانی را در مرکز ابرو قرار دهید و خیلی ملایم به سمت بالای پیشانی امتداد دهید. سپس دو انگشت اشاره خود را از وسط ابرو، به دو جهت مخالف به سمت شقیقه‌ها ببرید.

حالا نوبت ماساژ پیشانی است. برای این کار، چهار انگشت میانی دستانتان را باز کنید و در امتداد خط ابرو قرار دهید. حالا انگشتانتان را به سمت خط رویش مو و انتهای پیشانی‌تان ببرید.

 

برای اجرای تکنیک‌های مختلف ماساژ، می‌توانید در کنار دست و انگشتان خود، از ابزارهایی همچون گواشا، جید رولر و آیس رولرها نیز کمک بگیرید. این ابزار را می‌توانید از سایت‌های معتبر آرایشی بهداشتی مانند روژا شاپ تهیه نمایید.

 

آیا ماساژ صورت واقعا موثر است؟

موثر بودن یا نبودن ماساژ صورت، یکی از بزرگترین سوالت ذهن مراجعان جلسات ماساژ درمانی است. درباره تاثیر این تکنیک بر جوانی، مطالعات و مستندات تایید کننده بسیاری وجود دارد. اما نکته مهمی که مطرح شده، زمان و مقدار این تاثیر است. تکنیک ماساژ صورت، در صورت تداوم بلند مدت، می‌تواند تاثیرات قابل توجهی روی چروک‌های روز و شادابی کلی صورتتان به جا بگذارد. اما در حقیقت شما نمی‌توانید از چنین راهکار سنتی و غیر تهاجمی، انتظار معجزه یک شبه یا حتی یک ماهه داشته باشید.

 

آیا ماساژ صورت عوارض دارد؟

ماساژ صورت به عنوان تکنیک غیر تهاجمی و بی‌خطر شناخته می‌شود، اما اشتباه در انجام تکنیک‌ها و مراجعه به افراد غیر متخصص در این زمینه ممکن است باعث ایجاد برخی مشکلات پوستی و ماهیچه‌ای در اطراف صورت، گردن و شانه‌ها شود. از جمله عوارض گزارش شده در این زمینه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد قرمزی یا کبودی پوست: به کارگیری تکنیک‌های تهاجمی و در نظر نگرفتن میزان حساسیت پوستی فرد اغلب باعث این عارضه می‌شود.
  • ایجاد جوش و آکنه: به خصوص اگر از دست یا ابزار کثیف برای ماساژ استفاده شده باشد.
  • گرفتگی ماهیچه: انجام اشتباه تکنیک‌های تخصصی به خصوص در مفاصل اصلی و محل اتصال ماهیچه‌ها می‌تواند باعث گرفتگی عضلانی و درد شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو