معرفی لپ تاپ ایسوس Creator Q530 + مشخصات و تصاویر

معرفی لپ تاپ ایسوس Creator Q530 + مشخصات و تصاویر


منبع: پلازا

2

1402/10/14

20:23


معرفی لپ تاپ ایسوس Creator Q530 + مشخصات و تصاویر

لپ تاپ ایسوس Creator Q530 یکی از لپ تاپ‌های حرفه ای در بازار است که برای کسانی که به دنبال یک لپ تاپ با کاربرد‌هایی مثل گیمینگ و مهندسی می‌گردند گزینه ای خوب خواهد بود. در این مقاله از پلازا لپ تاپ Asus Creator Q530 را بررسی خواهیم کرد.

درزمان انتخاب یک لپ تاپ چه ویژگی‌هایی وجود دارد که به آنها توجه می‌کنید؟ این سوال می‌تواند در مورد اینکه باید دامنه جست و جوی خود را محدود به چه دستگاه‌هایی بکنید، نقش بسیار مهمی داشته باشد. خیلی از افرادی که به دنبال لپ تاپ هستند، صرفا می‌خواهند دستگاهی داشته باشند که بتوانند آن را با خود جابجا کنند و اینکه یک لپ تاپ باریک، سبک و شیک داشته باشند، از اینکه لپ تاپ آنها بتواند نیروی پردازشی مورد نیاز برای کارهای آنها را فراهم کند، بیشتر حائز اهمیت است. اما اگر از کسانی هستید که می‌خواهید با هزینه ای که پرداخت می‌کنید دستگاهی را برای شما فراهم کند که تا مدت‌ها با خیال راحت در همه جا شما را پشتیبانی کند، باید به سراغ دسته بندی‌های متنوعی از لپ تاپ‌ها بروید. لپ تاپ ASUS Creator Laptop Q (Q530) یکی از گزینه‌هایی است که در دسته دوم جای می‌گیرد.

این دستگاه که می‌توان آن را یک لپ تاپ تمام عیار برای کار‌های طراحی گرافیک و مهندسی دانست و حتی تا حد زیادی می‌تواند نیاز‌های گیمینگ را برطرف کند، با هزینه ای متوسط می‌تواند در اختیار شما قرار بگیرد. در ادامه با هم مشخصات لپ تاپ ایسوس Creator Q530 را بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

مشخصات لپ تاپ ایسوس Creator Q530

همانطور که گفتیم لپ تاپ ایسوس Creator Q530 برای کارهای طراحی گرافیک ارائه شده است پس می‌توان انتظار داشت که حداقل از نظر رم و پردازنده گرافیکی شرایط خوبی را داشته باشد. در صورتی که نگاهی به جدول زیر بیندازید متوجه خواهید شد که این لپ تاپ می‌تواند حتی بیشتر از این توقعات را هم برآورده کند:

مشخصه هالپ تاپ ایسوس Creator Q530
نمایشگر15.6 اینچی از نوع اولد با رزولوشن 1920 در 1080 و نرخ تازه سازی 60 هرتز
پردازندهاینتل Core i7-13620H
پردازنده گرافیکیانویدیا GeForce RTX 3050 با 6 گیگابایت وی‌رم
سیستم عاملویندوز 11 پرو
حافظه/رم16 گیگابایت رم قابل ارتقا تا 40 گیگابایت – 512 گیگابایت SSD
باتری70 وات ساعت
قیمت1200 دلار

همانطور که می‌بینید این لپ تاپ نسل جدید دست پر به میدان آمده است و این روزها دستگاه‌های زیادی نیستند که می‌توانند کانفیگی به این قدرتمندی را با قیمت اینچنینی در اختیار ما قرار دهند. در ادامه با هم به صورت کامل هر کدام از این موارد را برای لپ تاپ ایسوس Creator Q530 بررسی می‌کنیم.

معرفی لپ تاپ ایسوس Creator Q530

وقتی صحبت از لپ تاپ‌های با کیفیت و قدرتمند در میان باشد، برند ایسوس همیشه یکی از مدعیان خواهد بود. به خصوص اگر بخواهیم بحث هزینه‌ها را هم در نظر بگیریم و لپ تاپی را انتخاب کنیم که در عین کیفیت اقتصادی هم باشد. ایسوس لپ تاپ ایسوس Creator Q530 را در سال 2023 در حالی ارائه کرد که در صورتی که اگر دستی به سر و روی آن می‌کشید و ظاهر آن را از قالب ساده ای که دارد خارج مخی کرد و کمی نور‌های RGB به آن اضافه می‌کرد راحت می‌توانست آن را به عنوان یک لپ تاپ گیمینگ با قیمتی بالاتر عرضه کند. البته این دستگاه مطمئنا یکی از بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی خواهد بود.

در ادامه هر یک از مشخصات و ویژگی‌های این لپ تاپ را به صورت کامل بررسی می‌کنیم تا ببینیم اگر به سراغ خرید لپ تاپ ایسوس Creator Q530 برویم، چه مزیت‌ها و در عین حال چه چالش‌هایی در انتظار ما خواهد بود.

بدنه و طراحی لپ تاپ Asus Creator Q530

اگر با محصولات برند ایسوس آشنایی داشته باشید قطعا می‌دانید که این ارائه دهنده، یکی از خلاق ترین برند‌ها در طراحی‌های لپ تاپ می‌باشد و از نظر ظاهری همیشه یک قدم جلوتر از هم رده‌های خود ایستاده است. اما ما در مورد لپ تاپ ایسوس Creator Q530 این خلاقیت‌ها را نمی‌بینیم. اما به این معنی نیست که طراحی این دستگاه ضعفی داشته باشد. آنچه به طور قطع می‌توان در مورد طراحی لپ تاپ ایسوس Creator Q530 گفت این است که ما با یک لپ تاپ تمام کلاسیک طرفیم. دستگاهی با طراحی باریک و ساده و بدنه مات که نام برند ایسوس را با اندازه ای بزرگتر از معمول و به صورت براق در پشت خود به نمایش می‌گذارد.

این دستگاه با ابعاد 356.3 در 253.3 در 20 میلی‌میتر و وزن 1.8 کیلوگرم می‌تواند از نظر وزن و طراحی به راحتی با سایر ورک استیشن‌هایی که همین کانفیگ را ارائه می‌دهند و برای همین هدف ایجاد شده‌اند پیشی بگیرد. کیبورد لپ تاپ ایسوس Creator Q530 یک کیبورد کامل، دارای بخش اعداد یا همان Num Pad و یک بک لایت سفید و ملایم است که می‌تواند زیبایی خاصی به طراحی ساده آن بدهد.

بدنه و طراحی لپ تاپ Asus Creator Q530

سخت افزار لپ تاپ ایسوس Creator Q530

تا اینجا در مورد اینکه لپ تاپ ایسوس Creator Q530 از نظر سخت افزاری از بهترین‌ها به حساب می‌آید به اندازه کافی گفته ایم و قطعا این موضوع را متوجه شده اید. اما چرا ما این همه تعریف و تمجید برای این دستگاه داریم!؟ اصلی ترین موردی که این دستگاه را بالا برده است، پردازنده قدرتمند i7 نسل 13 آن است که می‌توان گفت یکی از بهترین‌ها در نوع خود به شمار می‌رود و دستگاه‌های زیاید را نمی‌توان یافت که پردازنده آنها بهتر از این دیوایس باشد.

مورد بعدی پردازنده گرافیکی آن یعنی NVIDIA GeForce RTX 3050 است که یک گرافیک 6 گیگابایتی گیمینگ حرفه ای به شمار می‌رود. تقریبا می‌توان گفت بازی و یا کار گرافیکی ای نیست که این گرافیک نتواند از پس آن بر بیاید و هر انتظاری که از یک دستگاه حرفه ای داشته باشید را برای شما برآورده خواهد کرد. در صورتی که سری به مقاله لپ تاپ‌های راگ ایسوس بزنید، می‌توانید این پردازنده گرافیکی را در خیلی از لپ تاپ‌های گیمینگ این برند هم مشاهده کنید.

سخت افزار Creator Q530

در کنار تمامی ویژگی‌های خوب سخت افزاری که این لپ تاپ به کاربران خود می‌دهد، موضوعی وجود دارد که می‌تواند برای شما دردسر ساز شود! رم این لپ تاپ به نسبت پردازنده و همینطور GPU آن چندان بالا نیست و می‌تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. نسخه‌های پایه این دستگاه با رم 16 ارائه می‌شوند که روی این دستگاه می‌تواند یک گلوگاه برای مشکلات پردازشی باشد.

هرچند در صورتی که بخواهید برای کارهای روزمره از آن استفاده کنید، مشکلی نخواهد داشت. اما در کارهای گرافیکی و همینطور گیمینگ، باید فکری به حال ارتقای آن به حداقل 32 گیگ بکنید تا با سایر عناصر سیستم شما مچ شود. برعکس خیلی از دستگاه‌های ایسوس که امکان ارتقا را به شما نمی‌دهند لپ تاپ ایسوس Creator Q530 به شما این امکان را خواهد داد تا رم را به اندازه 40 گیگابایت و حافظه ذخیره سازی را نیز تا 4 ترابایت افزایش دهید.

صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس Creator Q530

از نظر صفحه نمایش هم لپ تاپ ایسوس Creator Q530 امکانات خوبی را به کاربران ارائه می‌دهد، یک نمایشگر 15.6 اینچی با نسبت 16:9 که می‌تواند کیفیت فول اچ دی را با رزولوشن 1920 در 1080 در اختیار شما قرار دهد. نسبت صفحه به بدنه در این دیوایس 84 درصد بوده که البته به معنای حاشیه‌های بزرگ در اطراف صفحه نیست و بخش پایینی این صفحه نمایش و در محل اتصال به بدنه یک حاشیه تقریبا یک اینچی را خالی گذاشته است.

کیفیت رنگ‌ها در این صفحه با استفاده از تکنولوژی DCI-P3 آن هم به میزان 100 درصد، ارتقای خوبی داشته و می‌تواند تصویری زنده و نرم را به شما ارائه دهد. همینطور یکی از موارد مهمی که این دستگاه روی آن مانور می‌دهد، قابلیت HDR و True Black است که می‌تواند در کنار میزان نور 600 نیت یک تصویر فوق العاده را در اختیار کاربران بگذارد. همینطور در این صفحه نمایش 70 درصد نور آبی کمتری به چشم منعکس می‌شود که می‌تواند یک ویژگی ارگونومیک خوب برای کسانی که مدت زیادی پشت سیستم می‌نشینند باشد.

صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس Creator Q530

اتصالات و ارتباطات در لپ تاپ ایسوس Creator Q530

در این دستگاه کلیه پورت‌ها و اتصالات مختلف و بروز قرار دارد و شما می‌توانید این درگاه‌ها را در این دستگاه مشاهده کنید:

  • تاندربولت 4 (2 عدد)
  • یو اس بی 3 (2 عدد)
  • خروجی صدا و تصویر HDMI
  • جک خروجی صدای 3.5 میلی‌متری
  • درگاه اترنت RJ45
  • درگاه SD کارت (Card Reader)

در مورد ارتباطات بیسیم ارائه شده در لپ تاپ ایسوس Creator Q530 هم باید گفت در این دستگاه از وای فای ورژن 6 و 6E و همینطور بلوتوث 5.3 استفاده شده است. در کنار این ارتباطات و اتصالات موجود برای این دستگاه گزینه‌های دیگری مانند یک وب کم FHD و با امکان فعال سازی قفل شاتر برای حفظ حریم شخصی و اسکنر اثر انگشت نیز در این دستگاه قرار گرفته است.

باتری لپ تاپ Asus Creator Q530

وقتی صحبت از یک لپ تاپ با نیروی پردازشی بالا در میان باشد، به طور کلی نمی‌توان چندان امیدی به باتری داشت، زیرا این دستگاه‌ها روی حالت باتری سیور نمی‌توانند چندان که باید به شما بازدهی بدهد. در خصوص باتری به کار گرفته شده در لپ تاپ ایسوس Creator Q530 باید گفت با یک باتری با ظرفیت 70 وات ساعت سه سلولی از نوع یون لیتیومی طرفیم که باید گفت برای این گرافیک و پردازنده چندان که باید قدرتمند نیست، ولی می‌تواند سیستم را تا رساندن به یک منبع برق سیستم را برای شما روشن و عملیاتی نگه دارد.

باتری لپ تاپ Asus Creator Q530

تاریخ عرضه و قیمت لپ تاپ ایسوس Creator Q530

در مورد تاریخ عرضه این لپ تاپ به بازار باید گفت .که این دستگاه از ماه آگوست 2023 در اختیار کاربران قرار گرفته و با استقبال نسبتا خوبی هم مواجه شده است. محل انتشار این دستگاه نیز مانند سایر مدل‌های لپ تاپ ایسوس در کالیفرنیا آمریکا بود که بعد از مدتی به بازار جهانی نیز وارد شده و اکنون شما می‌توانید آن را در بازار ایران نیز پیدا کنید.

قیمت این لپ تاپ برای نسخه پایه آن که با رم 16 گیگابایتی و هارد 512 گیگابایتی ارائه می‌شود 1200 دلار می‌باشد و بسته به افزایش‌هایی که در این دو مورد و همینطور تغییرات سیستم عامل (ورژن‌های هوم و پرو) می‌تواند داشته باشد، تا 2400 دلار نیز متغیر خواهد بود. در بازار ایران می‌توانید این لپ تاپ را با قیمتی در حدود 45 میلیون تومان تهیه کنید. در مورد مقرون به صرفه بودن این دستگاه باید گفت با توجه به برند خوب آن، پردازنده گرافیکی خارق العاده و پردازنده نسل 13 قوی که روی آن قرار داد، و همینطور صفحه نمایش حرفه ای و ارگونومیک، حتی بدون در نظر گرفتن برند محبوب و حرفه ای ایسوس نیز این دستگاه ارزش خرید دارد و یکی از لپ تاپ‌های حرفه ای به شمار می‌رود.

نتیجه گیری

در این مقاله با هم به بررسی لپ تاپ ایسوس Creator Q530 پرداختیم. یک لپ تاپ حرفه ای از برند بزرگ ایسوس که در اصل برای کارهای گرافیکی ارائه شده است، اما می‌تواند به عنوان یک لپ تاپ گیمینگ نیز مورد استفاده قرار بگیرد. در این لپ تاپ با طراحی کلاسیک شما می‌توانید به یک پردازنده i7 نسل 13، پردازنده گرافیکی NVIDIA GeForce RTX 3050 با 16 گیگابایت رم DDR5 و 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی SSD و صفحه نمایش اولد 15.6 اینچی دسترسی داشته باشید.

هر چند در این دستگاه ایراداتی مانند باتری نه چندان مناسب برای این کانفیگ نیز دیده می‌شود، اما باید گفت یکی از گزینه‌هایی است که قطعا ارزش خرید را دارد و مقرون به صرفه خواهد بود. در صورتی که در مورد لپ تاپ ایسوس Creator Q530 نظر و یا سوالی داشتید، خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو