لوازم آرایشی ایرانی جای نمونه خارجی را گرفته اند |راهکار های جلوگیری از قاچاق

لوازم آرایشی ایرانی جای نمونه خارجی را گرفته اند |راهکار های جلوگیری از قاچاق


3

1402/10/18

22:06


لوازم آرایشی ایرانی جای نمونه خارجی را گرفته اند |راهکار های جلوگیری از قاچاق

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

علی گرجی؛ رئیس کمیسیون آرایشی انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران درباره وضعیت کیفیت محصولات آرایشی و بهداشتی داخلی اظهار کرد: این تلقی که شرکت‌های تولید کننده محصولات بهداشتی آرایشی در کشور نتوانسته‌اند در سال‌های پس از ممنوعیت واردات سهم مناسبی را از بازار در اختیار بگیرند، یک برداشت کلی و نادرست است زیرا در این زمینه ما باید در ابتدا در مورد کالاهای بهداشتی و آرایشی تفکیک مناسب و کارشناسانه قائل شویم.

وی افزود: در دسته‌بندی این محصولات ما فرآورده‌های "کالرکازمتیکس" یا محصولات آرایشی رنگی را جزو دسته آرایشی قرار می‌دهیم و سایر محصولات تولید شده در این حوزه مانند انواع محصولات مراقبت از بدن و مراقبت از مو را در دسته محصولات بهداشتی دسته‌بندی می‌کنیم. ضمن اینکه محصولات شوینده نیز در این حوزه ساز و کار مختص خود را دارند.

رئیس کمیسیون آرایشی انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران گفت: در حوزه شوینده‌ها از ابتدا نیز دغدغه چندانی در مورد پدیده‌هایی مانند قاچاق وجود نداشته است و عمده تولیدکننده‌ها با توجه به کیفیت مطلوب فرآورده‌های تولید شده در این بخش و همچنین ورود شرکت‌های چند ملیتی در این حوزه به کشور و سرمایه‌گذاری در این زمینه مشکلی از این بابت ندارند.

گرجی درباره تغییر و تحولات قانونی در حوزه محصولات بهداشتی آرایشی و تاثیر آن بر تولید این محصولات در داخل کشور خاطرنشان کرد: از سال 1397 که ما بحث محدودیت و ممنوعیت واردات محصولات بهداشتی و آرایشی را به دلیل محدودیت‌های ارزی کشور داشته‌ایم، شرکت‌های مختلف با توجه به دانش و زیرساخت‌هایی که داشتند توانستند در حوزه محصولات بهداشتی تا حد زیادی جای خالی برندهای خارجی را در بازار پر کنند.

لوازم آرایشی

وی تاکید کرد: افزایش کیفیت تولیدات و افزایش تنوع و تعداد محصولات و برندهای موجود در بازارهای داخلی در این سال‌ها توانست تا حد زیادی عدم حضور برندهای خارجی در حوزه محصولات بهداشتی را جبران کند و می‌بینیم که امروز در مورد محصولات این حوزه در مراجعه به داروخانه‌ها از نظر نوع محصول و تنوع آن کمبود محسوسی وجود ندارد و رضایت مصرف کنندگان را نیز در بر داشته است.

این فعال حوزه محصولات بهداشتی و آرایشی در عین حال درباره تولید محصولات آرایشی رنگی در کشور یادآور شد: در حوزه محصولات آرایشی رنگی با توجه به محدودیت‌های جدی که تولید کنندگان در موضوعاتی مانند سرمایه در گردش مورد نیاز این صنعت و همچنین مشکلات مربوط به معرفی محصول در سطح جامعه داشته‌اند، تمایل چندانی برای ورود به این حوزه نزد شرکت‌های تولید کننده نبوده و به همین دلیل فضا برای ورود و عرضه محصولات قاچاق و تقلبی در بازار ایجاد شده است‌. از طرف دیگر این محصولات با حجم بسیار کمی که نسبت به قیمت دارند جذابیت بیشتری را برای سوداگران و قاچاقچیان ایجاد می‌کنند.

وی قوانین و دستورالعمل‌های موجود درباره محصولات آرایشی رنگی را نیز به عنوان یکی از عوامل گستردگی ورود کالاهای قاچاق و تقلبی به بازار داخلی برشمرد و تصریح کرد: مسائلی مانند کولبری و ته لنجی و همچنین گستردگی مرزهای آبی و خاکی کشور عملاً توان مبارزه با قاچاق کالا و کالاهای تقلبی در حوزه محصولات آرایشی رنگی را از بین می‌برد.

گرجی در ادامه بیان داشت: به نظر می‌رسد برای مبارزه با معضل قاچاق و تقلب در حوزه محصولات آرایشی رنگی نیاز است تا تضمینی برای ورود تولیدکنندگان داخلی برای تولید این محصولات ایجاد شود.

لوازم آرایشی

رئیس کمیسیون آرایشی انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران همچنین درباره مسیرهای وارداتی محصولات آرایشی رنگی خاطرنشان کرد: در مورد برخی از محصولات آرایشی رنگی به دلیل ریسک مقیاس، توجیه اقتصادی برای تولید آنها وجود ندارد و در سطح دنیا نیز شرکت‌های انگشت شماری به تولید این محصولات می‌پردازند. در مورد این کالاها و همچنین محصولاتی که تولید آنها در کشور به تنهایی جوابگوی تقاضای بازار نیست نیز به نظر می‌رسد باید مبادی قانونی برای واردات در نظر گرفته شود تا وارد کنندگان اصیل این حوزه بتوانند با تضمین کیفیت به بازارهای مصرف داخلی برسانند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسانه در مورد محصولات آرایشی و بهداشتی داخلی گفت: نکته دیگری که در این زمینه به نظر می‌رسد باید مورد توجه قرار گیرد این است که برخی اظهار نظرها مبنی بر تفاوت کیفیت محصولات تولید شده در داخل کشور با نمونه‌های خارجی یا متفاوت بودن ساختار‌های تولید این محصولات در شرکت‌های داخلی منتشر می‌شود که معمولا غیر کارشناسانه است و جای تامل دارد.

این فعال حوزه صنعت در این باره افزود: در این زمینه با توجه به وجود استانداردها و شاخص‌های سختگیرانه کنترل کیفیت سازمان غذا و دارو که مبتنی بر قوانین اتحادیه اروپاست به جرئت می‌توان گفت شرکت‌هایی که با اخذ مجوز قانونی اقدام به تولید محصولات آرایشی و بهداشتی می‌کنند، محصولاتی با رعایت استانداردهای بین المللی را به بازار عرضه می‌کنند و در این زمینه استانداردهای شرکت‌های داخلی و جی‌ام‌پی این محصولات هم‌سطح محصولات شرکت‌های بین‌المللی در این حوزه و حتی در برخی موارد فراتر از آنها است.

لوازم آرایشی

گرجی گفت: در کل به نظر می‌رسد که جدا از مباحثی مانند تامین سرمایه در گردش بالا و نیاز به تلاش و فعالیت شرکت‌های تولیدکننده برای ارتقای کیفیت و تنوع محصولات آرایشی رنگی و رقابت با محصولات خارجی این حوزه، در بسیاری موارد درباره این محصولات نیاز به تجدید نظر و اصلاح در قوانین و دستورالعمل‌هایی مانند نحوه و جایگاه تبلیغات این کالاها وجود دارد./تسنیم

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو