معرفی روستای شواز و دیدنی های تاریخی و طبیعی این منطقه

معرفی روستای شواز و دیدنی های تاریخی و طبیعی این منطقه


منبع: آرگا

1

1402/12/7

11:10


اگر قصد یک سفر خاطره انگیز را دارید در این بخش حتما با دیدنی های روستای شواز و زیبایی های آن آشنا شوید. این روستا ویژگی گردشگری زیادی دارد.

روستای شواز از دیدنی های مهم تفت برای علاقه مندان است. این روستا در استان یزد نیز دیدنی های زیادی دارد. در این نواحی می توانید انواعی از سنگ نگاره ها را مشاهده کنید.

معرفی روستای شواز:

این روستای باستانی را با وجود قبرستان های تاریخی آن و همچنین سنگ نگاره های آن می شناسند. در این روستا قلعه های کوهستانی مهمی نیز پیش روی شما قرار می گیرد که با ویژگی های مهم آن نیز آشنا می شوید. معرفی دیدنی های یزد برای علاقه مندان جذابیت زیادی دارد که در این بخش با آن آشنا می شوید.

راهنمای سفر به روستای شواز

بررسی موقعیت روستا:

این روستای دیدنی از جاهای دیدنی تفت است. در جنوب غربی استان یزد، منطقه پشتکوه و در اطراف روستای نصرآباد می توانید به روستای دیدنی و گردشگری شواز برسید که منطقه ای با دیدنی های تاریخی و طبیعی برای گردشگران است.

این روستا امروزه هدف گردشگران زیادی بوده و مورد توجه می باشد. در این روستا هر ساله جشنواره های مختلفی برگزار می شوند که مورد توجه بوده و توجه شما علاقه را جلب می کند. این جشنوراه ها شما را با ویژگی های فرهنگی و سنتی این نواحی نیز آشنا می کند.

معرفی روستای شواز

آشنایی با ویژگی های فرهنگی به ویژه صنایع دستی و سنت های قدیمی و مهم این روستا نیز می توانید اطلاعات زیادی را کسب کنید. بازارهای سنتی و محلی با جذابیت های خود نیز بخش دیگری از زیبایی های این روستای تفریحی و گردشگری برای شما عزیزان و علاقه مندان هستند.

تاریخچه روستا:

این روستای قدیمی یزد با سنگ نگاره های خود نیز جذابیت زیادی دارد و نشان دهنده تاریخ آن می باشند. سازه ها نشان می دهد که این روستا در دوران ساسانی بوده و قدمت آن به این عصر باز می گردد. برخی سنگ نگاه ها نیز در این نواحی به ۱۰ هزار سال پیش باز می گردند.

سنگ نگاره های شواز:

این سنگ نگاره ها روی ۱۷ صخره حکاکی شده اند. قدمت این سنگ نگاره ها با توجه به تطبیق هایی که صورت گرفته است به ۱۲ هزار سال پیش باز می گردد. در این نقشینه ها موجودات اساطیری، درخت، مهر، بز کوهی، قوچ و نمونه های دیگری از حیوانات دیده می شود.

صخره های شواز

قلعه شواز:

این قلعه یکی دیگر از دیدنی های روستای شواز بوده و قلعه ای مهم است که رویدادهای تاریخی زیادی در آن ثبت شده اند. این قلعه دژی مهم در میان حملات دشمن بوده است. این قلعه نیز نشان دهنده معماری ساسانی می باشد. این بنا در آثار ملی ایران در سال ۱۳۹۵ ثبت شده است.

دیدنی شواز

مصالح به کار رفته در این بنا شامل سنگ، خشت، گل و … هستند. سقف های این بنا نیز از چوب های سنجد به کار رفته است. نمای داخلی این بنا از سنگ و خشت ساخته شده و در نوع خود یک معماری زیبا به شمار می رود.

قبرستان شواز:

قبرستانی با قبرهای عمودی و بدون نام و نشان که سبک اسلامی ندارد. قدمت این قبور با توجه به خط نشتعلیق روی آن به دوران قرن ۶ باز می گردد. این قبرستان در سال های اخیر نیز تخریب شده که به علت ناآگاهی دچار آسیب شده است.

روستای قدیمی شواز

آبشار شواز:

بخش مهمی از زیبایی های شواز با علاقه مندان و گردشگران که از نزدیک با آن رو به رو می شوید. این آبشار چشمه تلخ و شیرین دارد. در اطراف آن نیز می توانید با نمونه ای از درختچه های گز و نی آشنا شوید.

زیبایی های شواز

این نواحی از دیدنی های تفت بوده و علاقه مندان زیادی دارد. زمان مناسب برای سفر به این نواحی بهار بوده که شرایط آب و هوای بهتری دارد و دیگر از گرما خبری نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو